13.1 C
Athens
Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025

Ο Ερνέστος, ο Ερρίκος και η Έντα σας περιμένουν στο ιστορικό ξενοδοχείο «Μπάγκειον» στην Ομόνοια

 

Του Παναγιώτη Μήλα

 

Τρία «έψιλον» σας περιμένουν στο ιστορικό «Μπάγκειον» στης Πλατείας Ομονοίας. Ένα εκρηκτικό μείγμα με ξεχωριστό αποτέλεσμα:

Ερνέστος Τσίλερ, ο Γερμανός αρχιτέκτονας που έχτισε το αριστοκρατικό ξενοδοχείο μεταξύ των ετών 1890 και 1894 στην πλατεία της Ομόνοιας.

Ερρίκος Ίψεν, ο Νορβηγός συγγραφέας των διαχρονικών αριστουργημάτων.

Έντα Γκάμπλερ, η κόρη του στρατηγού που συγκλονίζει και συγκλονίζεται.

 

***

 

 

-Ο Ερνέστος Τσίλερ στο «Μπάγκειον», προσφέρει, για δεύτερη χρονιά, τον δραματικό τόπο για να «στηθεί» η ιστορία της Hedda φέρνοντας έτσι στο σκηνικό φως το παγκόσμιο και διαχρονικό ζήτημα της γυναίκας και της θέσης της, σε μια κοινωνία «χτισμένη» από άνδρες.

 

-Ο Ερρίκος Ίψεν ανεβαίνει τις μαρμάρινες σκάλες και κατευθύνεται προς τη μεγάλη αίθουσα του πρώτου ορόφου με την ιδιαίτερη οροφή. Κρατάει στα χέρια του τα χειρόγραφα μέσα στα οποία συμπύκνωσε και απεικόνισε με αριστουργηματικό τρόπο την πλήρη παρακμή (οικονομική, κοινωνική, ηθική και ψυχολογική) της αριστοκρατικής τάξης, η οποία χρησιμοποίησε ακόμη και το γάμο ως μέσο για την έκφραση των ταξικών διαφορών.

 

-Η Έντα Γκάμπλερ υπονομεύει τον σύζυγό της με την ψυχρότητα, έχοντας εγκλωβιστεί σε ένα περιβάλλον που της έχει δώσει ένα ρόλο που η ίδια δεν θέλει να παίξει.

 

 

***

 

 

Αυτό το εκρηκτικό μείγμα διαχειρίστηκε η σκηνοθέτις Άντζελα Μπρούσκου η οποία πάντα διεκδικεί δύσκολες αποστολές. Για την ηρωίδα της η Μπρούσκου λέει: «Δεν πιστεύω ότι η Έντα Γκάμπλερ έχει μνησικακία και φθόνο. Είναι ένα χαρισματικό άτομο που έχει εγκλωβιστεί και ασφυκτιά μέσα σε ένα περιβάλλον που της έχει δώσει ένα ρόλο που δεν θέλει να τον παίξει. Δηλαδή το να είναι μια σύζυγος, να είναι στη σκιά ενός άντρα και να μην μπορεί να εξελιχθεί ατομικά και δημιουργικά σαν ύπαρξη».

 

***

 

 

Οι παραστάσεις, στο δεύτερο ανέβασμα της Hedda Gabler, που άρχισαν την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018, ολοκληρώνονται την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018.

 

***

 

 

Η έκπληξη – δώρο προς τους θεατές, στο δεύτερο ανέβασμα, είναι το γεγονός ότι τον ρόλο της Μπέρτα αναλαμβάνει η ίδια η ανεξάντλητη Άντζελα Μπρούσκου, μια σκηνοθέτις και ηθοποιός που παλεύει καθημερινά για ένα ελεύθερο, αυθεντικό και πρωτοπόρο θέατρο.

 

***

 

 

Υπάρχει όμως και άλλη μια άλλη αλλαγή σε σχέση με το πρώτο ανέβασμα. Τον ρόλο του Δικαστή υποδύεται ο Νικόλας Παπαγιάννης, ένας ηθοποιός ο οποίος έχει παίξει ξανά στο αριστούργημα του Ίψεν το 2009. Τότε είχε ερμηνεύσει τον ρόλο του Άιλερτ Λέβμποργκ στο «Αμφι-Θέατρο», σε σκηνοθεσία του αείμνηστου Σπύρου Α. Ευαγγελάτου. Ο Νικόλας Παπαγιάννης δίνει το «παρών» στις θεατρικές σκηνές εδώ και μια δεκαετία περίπου κρατώντας πρωταγωνιστικούς ρόλους.

 

***

 

 

Επομένως η διανομή έχει διαμορφωθεί ως εξής: Την Έντα Γκάμπλερ υποδύεται η Παρθενόπη Μπουζούρη. Στους άλλους ρόλους οι Ανδρέας Κωνσταντίνου (Γιέργκεν Τέσμαν), Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου (Τέα Έλβστεντ), Θάνος Παπακωνσταντίνου (Άιλερτ Λέβμποργκ), Νικόλας Παπαγιάννης (Δικαστής Μπρακ), Ειρήνη Αϊβαλιώτου (Γιούλε Τέσμαν) και Άντζελα Μπρούσκου (Μπέρτα).

 

***

 

 

 

Η Hedda Gabler, κόρη του αποθανόντος στρατηγού Gabler, θύμα των υψηλών της απαιτήσεων, βρίσκει στο πρόσωπο του Jürgen Tesman τον σύζυγο με τις προοπτικές που μπορεί ίσως να της επιστρέψει τη «χαμένη» κοινωνική και οικονομική αίγλη. Όταν από σύμπτωση ξανασυναντά τον Ejlert Lövborg, εκείνον που κάποτε ανομολόγητα ερωτεύθηκε και μαθαίνει ότι, με τη βοήθεια μιας άλλης γυναίκας, κατώτερης ταξικής προέλευσης, θα εκδώσει ένα σημαντικό, καινοτόμο βιβλίο και ότι με αυτό είναι ακαδημαϊκός συνυποψήφιος του συζύγου της, συγκλονίζεται και καταστρέφει αυτό που δεν μπορεί να δεχτεί. Υπονομεύει τον σύζυγό της με την ψυχρότητα, διαψεύδει την εγκυμοσύνη της, καταστρέφει το έργο ζωής της Tea Elvsted, καίει τα χειρόγραφα του Ejlert και τέλος επιλέγει την αυτοκτονία ως την τελευταία διεστραμμένη απόπειρά της για να ικανοποιήσει τη δίψα για ζωή.

 

***

 

 

*ΓΙΩΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ (Athens Voice): Στην ενδιαφέρουσα εκδοχή της «Έντα Γκάμπλερ», που σκηνοθέτησε η Άντζελα Μπρούσκου στο υπέροχο «Μπάγκειον», στην Ομόνοια, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου μας χάρισε μια ξεχωριστή ερμηνεία στον ιψενικό ήρωα, Τέσμαν.

 

*ΜΑΚΗΣ ΓΑΖΗΣ (Casting director): «Εμπειρία η παράσταση αυτή με πρωταγωνίστρια την ατμόσφαιρα που κατάφερε να δημιουργήσει η σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου. Εξαιρετικοί ηθοποιοί, όλοι τους, και υπέροχη η μουσική της παράστασης. Τρέξτε»…

 

*ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ (συγγραφέας): «Ο πιο διάσημος πυροβολισμός στην ιστορία του θεάτρου κλείνει μία υπέροχη σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου με ένα καστ ηθοποιών σοφά διαλεγμένο. Μπράβο σε όλους τους συντελεστές»…

 

 

 

*ΚΩΣΤΑΣ Ι. ΣΠΥΡΙΟΥΝΗΣ (ζωγράφος): «Πολύ ενδιαφέρουσα σκηνοθεσία. Με εξέπληξαν όλοι οι ηθοποιοί με το ταλέντο τους»…

 

*ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ (ποιητής, θεατρολόγος και κριτικός): «Θα ήθελα να προτείνω αυτή την παράσταση σαν την καλύτερη των τελευταίων δύο ετών, που δόθηκε στην ελληνική γλώσσα και σε ελληνικό έδαφος»…

 

*ΤΑΣΟΣ ΣΤΑΥΡΑΚΕΛΗΣ (ποιητής): «Ήταν ένα υπέροχο βράδυ στο Μπάγκειον. Μέσα στις σάλες του και στον ατμοσφαιρικό χώρο του Τσίλερ η παράσταση Hedda Gabler του Ίψεν πραγματικά σε καθηλώνει. Η Παρθενόπη Μπουζούρη καταπληκτική και εκρηκτική ως Έντα Γκάμπλερ. Εξαιρετικές και οι ερμηνείες όλων των υπόλοιπων συντελεστών. Συγχαρητήρια σε όλους καθώς και στη σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου για το εκπληκτικό αποτέλεσμα μιας ακόμα ποιοτικής παράστασης».

 

 

*ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ (κριτικός θεάτρου και συγγραφέας): «Η Άντζελα Μπρούσκου δημιούργησε μια παράσταση χειροποίητη και ενεργειακά πλήρη όντας σε μια θαυμαστή δημιουργική ωριμότητα που της επιτρέπει να αξιοποιεί στο έπακρο τα ταλέντα και τις γνώσεις της, στοχεύοντας κατευθείαν στο κέντρο κι αποφεύγοντας περιττούς εντυπωσιασμούς και ευρήματα που δεν εξυπηρετούν το στόχο της»…

 

*ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (στον πολιτιστικό ιστότοπο «Θεατροκρισία»): «Η Παρθενόπη Μπουζούρη, το αλλόκοτο θηλυκό, το πότε αιλουροειδές πότε μεταφυσική παρουσία και ξοανική ηγερία, πότε αμαζόνα και πότε μεγαλοαστή αντικομφορμίστρια, μια τραγική γυναικεία παρουσία με υποκριτικό πλούτο, απότομες μετακινήσεις, απρόβλεπτες μεταπτώσεις όλα αυτά και τόσα άλλα αξιοθαύμαστα που μαγνητίζουν τα βλέμματα των θεατών, είναι δοσίματα αποκλειστικά της ηθοποιού»…

 

*ΒΙΒΙΑΝ ΜΗΤΣΑΚΟΥ: «Μία ατμοσφαιρική παράσταση σε ένα μοναδικό χώρο, με εκπληκτικές ερμηνείες. Χαρείτε την. Η Έντα Γκάμπλερ (Παρθενόπη Μπουζούρη) επιστρέφει στο σήμερα. Μία Έντα που θα σημαδέψει τα θεατρικά δρώμενα»…

 

 

 

*GREG GATOS: «Η Έντα όχι μόνο επιβίωσε αλλά αποτελεί σήμερα το πιο δημοφιλές ιψενικό έργο. Πρόκειται για την ιστορία μιας βυθισμένης στην ανία, ξεπεσμένης αριστοκράτισσας, της οποίας οι απωθημένες επιθυμίες έχουν μετατραπεί σε τοξικό αισθητισμό, φθόνο και κακία. Ενθουσιάστηκα με την ευφυή επιλογή της Άντζελας Μπρούσκου να ανεβάσει το έργο στον πανέμορφο αλλά και «στοιχειωμένο» χώρο του Μπάγκειου στον οποίο οι ήρωες περιφέρονταν σαν «φαντάσματα» μιας άλλης εποχής. Μέσα σε αυτόν τον υποβλητικό χώρο η Παρθενόπη Μπουζούρη ήταν μια αξέχαστη Έντα: παγερή, περήφανη στην τραγικότητά της, μια γυναίκα που σε αναγκάζει να τη δεις νηφάλια, όχι μονομερώς, να σεβαστείς τους όρους της, χωρίς προσωπικές προβολές και συναισθηματισμούς. Εξαιρετικοί όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί και ιδίως ο Ανδρέας Κωνσταντίνου στο ρόλο του συζύγου και ο Θάνος Παπακωνσταντίνου στο ρόλο του παλιού έρωτα και καταλύτη του δράματος. Ειδικά ο τελευταίος απετέλεσε έκπληξη, καθώς τον γνώριζα μόνον ως σκηνοθέτη».

 

*ΧΑΡΗΣ ΜΕΓΑΛΥΝΟΣ (ποιητής): «Ευχάριστη έκπληξη η απόδοση της κ. Ειρήνης Αϊβαλιώτου στον ρόλο της καλής θείας Γιούλε. Ορθοφωνία και κίνηση στον θεατρικό χώρο τόσο σωστή όσο και μιας έμπειρης, καταξιωμένης ηθοποιού. Μπράβο»…

 

 

 

*ΛΟΥΪΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ (δημοσιογράφος): «Στην περίπτωση του Θάνου Παπακωνσταντίνου έχουμε έναν Λέβμποργκ ορμητικό, διαφορετικό, «απ’ αλλού φερμένος, φορέα μιας μυστηριώδους ενέργειας από άλλη εποχή που μας παραξενεύει και μας μαγνητίζει. Πολύ καλός ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, ένας Τέσμαν αδιάβροχος, μια μικροαστική χαριτωμένη ύπαρξη»…

 

*ΛΕΤΤΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ (The Untamable Shrew & Co): «Σας την είχα συστήσει πριν τη δω. Την είδα χθες και σας ξαναλέω, να μη χάσετε αυτήν την εξαιρετική παράσταση. Η εμπειρία θεάτρου στο Μπάγκειον είναι μοναδική. Μοναδικοί όλοι οι ηθοποιοί»…

 

 

 

*ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ (δημοσιογράφος): «Θα γεράσω προσπαθώντας να καταλάβω ποια γυναίκα από τις δυο τους, η Τέα, που περνάει τη ζωή της βοηθώντας άντρες να αναδείξουν την μεγαλοφυΐα τους αλλά κάτι κάνει, κάτι δημιουργεί εν πάση περιπτώσει, ή η Έντα, που καταστρέφει και καταστρέφεται, με απωθεί ή με συγκινεί περισσότερο. Η Μπρούσκου τη λάτρεψε, όμως, την Έντα Γκάμπλερ και η Παρθενόπη Μπουζούρη θα ‘λεγε κανείς ότι γεννήθηκε για να την ερμηνεύσει. Στο «Μπάγκειον», αδελφές μου, στο Μπάγκειον».

 

 

 

*ΒΑΣΗ ΜΠΕΚΑ (δημοσιογράφος): «Διαχρονικά και ακραία κάποιες φορές τα παιχνίδια που παίζει η πλήξη, όταν μάλιστα έχει ξοδέψει όλα τα όπλα της προσποίησης σε μια διεφθαρμένη αριστοκρατική τάξη»…

 

*ΕΛΕΝΗ ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ (δημοσιογράφος): «Σας ενημερώνω ότι είδα την παράσταση κι έχω τη γνώμη ότι δεν πρέπει να τη χάσετε. Φυσικά προτάσσω την ερμηνεία της Ειρήνης μας που βάδισε στα χνάρια ρητών σκηνοθετικών οδηγιών με ασφάλεια και σιγουριά καίτοι… πρωτόπειρη. Ο χώρος είναι μια μαγεία – έκπληξη στην καρδιά της πόλης ενώ ο Ίψεν αφήνει την ομίχλη του Βορρά και μεταβολίζεται στην άποψη της κυρίας Άντζελας Μπρούσκου που μεταφέρει το βάρος από τη Γυναίκα στους αμφιταλαντευόμενους Άνδρες»…

 

*ΞΕΝΙΑ ΤΣΙΦΤΣΗ (φίλη του θεάτρου): «Ο χώρος, τα σκηνικά, τα κοστούμια, και κυρίως οι ηθοποιοί είναι δικές της επιλογές και της αξίζουν συγχαρητήρια. Αν ο Ίψεν έβλεπε την Παρθενόπη Μπουζούρη και τον Θάνο Παπακωνσταντίνου, πιστεύω πως δεν θα φανταζόταν ότι μη Σκανδιναβός ηθοποιός εν έτει 2018 θα μπορούσε να αποδώσει έτσι τους χαρακτήρες του»…

 

 

 

 

*ΛΟΥΚΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΖΟΥ: Απευθύνεται στην Παρθενόπη Μπουζούρη: «Μαγεμένη από την παγερή Έντα σου που μέσα της καίει η φωτιά που θα τα κάψει όλα! Ασυμβίβαστη με το ρόλο της γυναίκας μέχρι το τέλος! Συγχαρητήρια για την εξαιρετική παράσταση σε όλους τους συντελεστές της»…

 

*ΡΕΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΔΟΥ (δημοσιογράφος): «Η σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου και η Παρθενόπη Μπουζούρη στο ρόλο της Έντα πήραν το μεγάλο χειροκρότημα από κοινό και κριτικούς. Μαζί τους στο ρόλο της θείας Γιούλε, η δική μας, η δημοσιογράφος Ειρήνη Αιβαλιώτου, και ένας θίασος που ελπίζουμε να ξαναδούμε του χρόνου. Η παράσταση αυτή έχει μέλλον. Δεν πρέπει να μείνει «μεταξύ μας»…

 

 

 

*TENSI KOBAYASHI: «Ο κόσμος της Hedda Gabler όπως μας περίμενε στο Μπάγκειον. Τελευταία παράσταση απόψε, και ανέλαβε η ίδια η σκηνοθέτις, η Άντζελα Μπρούσκου, να μας υποδεχτεί και να βοηθήσει να καθίσουμε. Πρώτη στη σκηνή η γλυκύτατη Ειρήνη Αϊβαλιώτου, που ήταν τόσο ευχάριστη έκπληξη να τη δούμε σε αυτό τον θίασο. Η Παρθενόπη Μπουζούρη ως Hedda, είναι φλεγματική και αληθινή στον δρόμο προς την ελευθερία της. Χαίρομαι που ήμουν εκεί»…

 

*ΡΕΝΙΑ ΦΙΛΗ: «Πήγα για τη φίλη μου Ειρήνη Αιβαλιώτου. Ανυποψίαστη για το ταλέντο της στη θεία Γιούλε Τέσμαν. Ανυποψίαστη για το ταλέντο της Παρθενόπης Μπουζούρη ως Έντα Γκάμπλερ, λες κι ο Ίψεν το έγραψε μόνο γι’ αυτήν. Η σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου μαγική»…

 

 

 

*ΡΟΥΛΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ (δημοσιογράφος): «Στο Μπάγκειον, σ’ αυτό το αντηχείο της χαμένης αστικής χάρης, έριξε απόψε η Παρθενόπη Μπουζούρη τις μπιστολιές της. Όσες φορές κι αν δω την Έντα Γκάμπλερ φεύγω πάντα ενοχοποιημένη. Ποια είναι και τι σχέση έχω εγώ μ’ αυτήν; Με την ανδρική της διαμαρτυρία, την ψυχική μόνωση, την πεδουκλωμένη γυναίκα, την απελπισία της, τον θυμό της, τον φθόνο της, την εξουσία και τον θάνατο που ως τιμωρία πρέπει κι αυτός να είναι οπωσδήποτε όμορφος. Η Μεσόγειος και η θάλασσα μέσα μου υποχωρούν για να πατήσει και να περπατήσει ο Ίψεν. Ευτυχώς»…

 

*ΜΑΡΙΑ ΠΕΠΠΑ (κλινική υπνοθεραπεύτρια): «Μια καθηλωτική εμπειρία»…

 

•ΠΕΠΗ ΡΑΓΚΟΥΣΗ (δημοσιογράφος): «Να το δείτε! Και να συνεχιστεί για να το ξαναδώ κι εγώ»…

 

*ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Ηθοποιός, Εικαστικός): «Παιδιά σπεύσατε. Θα με ευγνωμονείτε. Ο καθρέφτης της εποχής μας. Η ανθρώπινη φύση διάφανη και σκληρή σαν διαμάντι… Και ομορφιά, πολύ ομορφιά»…

 

***

 

 

 

ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΤΕΤΑΡΤΟ «ΕΨΙΛΟΝ»…

 

-Το τέταρτο «έψιλον» στο θέμα μας είναι ο Ευάγγελος Κώνστας, ο νέος θεατρικός παραγωγός που δεν διστάζει να κάνει τολμηρές επιλογές σε δύσκολους καιρούς και ο οποίος στην πρώτη θεατρική παραγωγή του, έχει την τύχη να συνεργάζεται με την Άντζελα Μπρούσκου, μια σκηνοθέτιδα με όραμα.

 

***

 

Ταυτότητα παράστασης

Hedda Gabler
Του Henrik Ibsen

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία – εικαστική άποψη: Άντζελα Μπρούσκου
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Εκτέλεση παραγωγής: Ευάγγελος Κώνστας – Constantly Productions

 

***

 

 

Ερμηνεύουν

 

Παρθενόπη Μπουζούρη (Έντα Γκάμπλερ)
Ανδρέας Κωνσταντίνου (Γιέργκεν Τέσμαν)
Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου (Τέα Έλβστεντ)
Θάνος Παπακωνσταντίνου (Άιλερτ Λέβμποργκ)
Νικόλας Παπαγιάννης (Δικαστής Μπρακ)
Ειρήνη Αϊβαλιώτου (θεία Γιούλε Τέσμαν)
Άντζελα Μπρούσκου (Μπέρτα)

 

 

***

 

Στη βασική φωτογραφία, από δεξιά: Άντζελα Μπρούσκου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Παρθενόπη Μπουζούρη, Νικόλας Παπαγιάννης, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Ανδρέας Κωνσταντίνου.

 

***

 

 

Χρήσιμα στοιχεία

«Μπάγκειον» ξενοδοχείο
Πλατεία Ομονοίας 18
Σταθμός μετρό «Ομόνοια», έξοδος Αθηνάς – Σταδίου.

Παραστάσεις: Έως την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018
Πέμπτη έως Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.30.
Διάρκεια 2 ώρες και 15 λεπτά / Χωρίς διάλειμμα.
Τιμές εισιτηρίων: 10-15 ευρώ.

Τηλεφωνικές κρατήσεις στο 693-85.00.457

***

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ ΚΛΙΚ

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -