16.4 C
Athens
Δευτέρα 28 Απριλίου 2025

Εκτενές διθυραμβικό άρθρο της Guardian για το Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου

***
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην αρθρογράφο της Guardian Arifa Akbar, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, εξέφρασε τη δική της εκτίμηση πάνω στην επιλογή και στην παρουσίαση των φετινών παραστάσεων στο ξεκίνημα του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, λέγοντας:
«Αν και ο κόσμος εξακολουθεί να έχει την προσδοκία ότι θα βλέπει παραγωγές πιστές στο αρχαίο κείμενο σ’ αυτό τον ιδιαίτερα ιερό χώρο, έχει γίνει ελαφρώς πιο ανοιχτός σε περισσότερους πειραματισμούς».
Αυτή η αλλαγή είχε ήδη ξεκινήσει πριν αναλάβει η ίδια τη διεύθυνση του Φεστιβάλ, αλλά -όπως τόνισε η Κατερίνα Ευαγγελάτου- «θα ήθελε να την επιταχύνει πριν από τη λήξη της θητεία της, το 2025».
Η συντάκτρια αναφέρεται στην παράσταση του “Ιππόλυτου” ως ένα δείγμα της αλλαγής αυτής: «Η σύγχρονη εκδοχή του “Ιππόλυτου” του Ευριπίδη, σε διασκευή και σκηνοθεσία της Ευαγγελάτου, που ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, αποτελεί άλλο ένα δείγμα ριζοσπαστικής προσέγγισης των κλασικών».
Επίσης, στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής η συντάκτρια αναφέρεται στη σημαντική ιδέα του κύκλου “Contemporary” Ancients, όπου ανατίθεται σε σύγχρονους συγγραφείς να γράψουν έργα εμπνευσμένα από τους κλασικούς – έργα που παρουσιάζονται στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
«Θέλω να δημιουργήσω μια συνομιλία μεταξύ των δύο θεάτρων, χωρίς να εξαλείψω τις διαφορές του», εξήγησε η κυρία Ευαγγελάτου προσθέτοντας: «Αγαπώ την παράδοση του αρχαίου δράματος, αλλά είναι αποστολή μου στο Φεστιβάλ να την οδηγήσω σε μία νέα,
σύγχρονη εποχή, προκειμένου να επιβιώσει και να μη γίνει μουσειακό είδος».

‘Ten years ago, the audience would have booed’ … Medea, directed by Frank Castorf. Photograph: Thomas Daskalakis

Η αλλαγή, τονίζει η συντάκτρια, έχει και αντιδράσεις και παραθέτει ένα σχόλιο του Σάββα Πατσαλίδη, καθηγητή θεατρολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, που κάνει λόγο για το φαινόμενο της «συλλογικής ιδιοκτησίας».
Μεταξύ ορισμένων, λέει ο κύριος Πατσαλίδης, επικρατεί μια αίσθηση ότι είναι «ο δικός μας Αισχύλος» και οποιαδήποτε αλλαγή στο κείμενό του θα συνιστούσε ιεροσυλία και παραβίαση.
Ο σκηνοθέτης Παντελής Φλατσούσης, που παρουσίασε το έργο Θήβα: “”A”Global “Civil “War στο πλαίσιο του κύκλου “Contemporary” Ancients, δίνει τη δική του εκδοχή σε συνέντευξη στη δημοσιογράφο:
«Για μένα, ως Έλληνα σκηνοθέτη, αυτή η κληρονομιά δεν αποτελεί βάρος. Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά πιστεύω ότι η ελληνική τραγωδία δεν είναι κληρονομιά μας.
Μιλάει για πράγματα μεγάλα, για ολόκληρη την ανθρωπότητα».

Pushing the boundaries … Taverna Miresia: Mario, Bella, Anastasia by Mario Banushi. Photograph: Nasia Stouraiti

Το άρθρο φιλοξενεί επίσης δηλώσεις και από τον ανερχόμενο νέο σκηνοθέτη Μάριο Μπανούσι, ο οποίος παρουσίασε τη νέα του παράσταση “Taverna + miresia – Mario, + Bella, + Anastasia + στο πλαίσιο του “Φεστιβάλ”.

Στη συζήτησή του με την Arifa Akbar ο σκηνοθέτης αναφέρει: «Βλέπω αντιδράσεις απέναντι στην αλλαγή εκ μέρους του ελληνικού κοινού, αλλά για να κατανοήσεις αυτές τις τραγωδίες
πρέπει να μιλήσεις για το θάνατο και την οικογενειακή απώλεια, όπως τα βλέπουμε
και τα νιώθουμε σήμερα».
Η Βρετανίδα δημοσιογράφος ήταν προσκεκλημένη από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο πλαίσιο του grape – Greek Agora of Performance, μια νέα πρωτοβουλία για την «εξαγωγή» των ελληνικών παραστατικών Τεχνών. Η πλατφόρμα αυτή, εναρμονισμένη με το πνεύμα καινοτομίας και εξωστρέφειας, ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες με τη συμμετοχή περισσότερων από 60 καλλιτεχνικών διευθυντών, εκπροσώπων πολιτιστικών οργανισμών και
δημοσιογράφων από τη διεθνή σκηνή Θεάτρου και Χορού.

Open to experimentation … Thebes: A Global Civil War by Pantelis Flatsousis. Photograph: Konstantinos Zilos

Στο πλαίσιο της πλατφόρμας, η οποία έχει σκοπό την προβολή Ελλήνων και Ελληνίδων
καλλιτεχνών στο εξωτερικό, οι διεθνείς εκπρόσωποι επισκέφθηκαν τους χώρους του Φεστιβάλ στην Αθήνα και την Επίδαυρο και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν 14 νέες παραστάσεις Θεάτρου και Χορού μέσα από τις οποίες γνώρισαν το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της χώρας.
***
Η αναγνωρισμένη κριτικός θεάτρου της έγκριτης βρετανικής εφημερίδας “The
Guardian”, Arifa Akbar, επισκέφθηκε το Φεστιβάλ και περιέγραψε την εμπειρία της
σε ένα εκτενές διθυραμβικό άρθρο, αποσπάσματα του οποίου αναφέρθηκαν πιο
πάνω.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της, είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει
παραστάσεις στην Πειραιώς 260, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και στο Μικρό
Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, και να συνομιλήσει με την Καλλιτεχνική Διευθύντρια
του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου και τους σκηνοθέτες Μάριο Μπανούσι και
Παντελή Φλατσούση.
***

Φωτογραφίες και λεζάντες από το άρθρο της βρετανικής εφημερίδας “The Guardian”

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Τελευταία άρθρα

- Advertisement -