9.5 C
Athens
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025

Λίνα Μενδώνη: «Μηδενικός σεβασμός στα Γλυπτά», ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: «Απαιτείται οικουμενική καταδίκη»

Έντονη ήταν η αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη για την επίδειξη μόδας που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου 17 Φεβρουαρίου 2024 στο Βρετανικό Μουσείο, μέσα στην αίθουσα που φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

«Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία. Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των γλυπτών, στη Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται. Είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα Γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως», ανέφερε σε δήλωσή της η υπουργός.

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: «Απαιτείται οικουμενική καταδίκη»

Η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κυριακή Μάλαμα, σε ανακοίνωσή της για το θέμα αναφέρει:

«Η επίδειξη μόδας του Τουρκοβρετανού σχεδιαστή Erdem Moralıoğlu, σε πασαρέλα στην αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο καταδεικνύει την ανευθυνότητα και σε συνδυασμό με την υπόθεση των κλοπών από τις αποθήκες του φανερώνει το μέγεθος του κινδύνου που διατρέχουν οι ελληνικές αρχαιότητες στο συγκεκριμένο χώρο. Η επιστροφή τους άνευ όρων κι ανταλλάγματος στον φυσικό τους τόπο είναι για εμάς αδιαπραγμάτευτη αρχή, απαράγραπτη και ζητούμε από τους θεσμούς της χώρας τη δυναμική κι άνευ αστερίσκων δράση.

Επαναλαμβάνουμε στο πλαίσιο αυτό την ερώτηση που έχουμε απευθύνει πολλές φορές το προηγούμενο διάστημα στην Υπουργό Πολιτισμού: τι ακριβώς συζητά και με ποιον στη Βρετανία για τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Επίσης, χωρίς καμία αντιπολιτευτική διάθεση με «φόντο» τις αρχαιότητες, δεν μπορούμε παρά να θυμηθούμε τι δήλωνε η κυρία Μενδώνη όταν είχε επιτρέψει τη φωτογράφιση του οίκου Dior στην Ακρόπολη κι αλλού.
Έλεγε τότε η κυρία Υπουργός ότι το «event» εκφράζει «μια σύγχρονη, δημιουργική, εξωστρεφή Ελλάδα η οποία, χωρίς συμπλέγματα και εκπτώσεις, διεκδικεί τη θέση που της ανήκει στο διεθνές περιβάλλον».
Αν τις συγκεκριμένες δηλώσεις τις επικαλεστούν τώρα από το Βρετανικό Μουσείου τι θα μας απαντήσει η κυρία Μενδώνη;».

Λίνα Μενδώνη: «Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία»

«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Οταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο.

Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο τη φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων.

Η επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξαιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών.

Όπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Όμως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».

 

Πηγή: Naftemporiki.gr

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -