Του Παναγιώτη Μήλα
[email protected]
Αυτό που μου συνέβη στο Bios δεν το έχω ξαναζήσει. Πήγα να παρακολουθήσω μια παράσταση στο Bob festival 2015. Ήμουν σίγουρος πως σε όποιο χώρο κι αν πήγαινα θα έβλεπα κάτι καλό. Κάτι πολύ καλό. Προτίμησα τον επάνω χώρο. Είχα καλές αναμνήσεις εκεί από έναν Ρωμαίο και από μία Ιουλιέτα. (R.I.P. Romeos Ioulieta Panta, με τον Δημήτρη Κουρούμπαλη και την Κατερίνα Λούρα). Έτσι ανέβηκα σχεδόν σίγουρος για το θέαμα που θα παρακολουθούσα. Διαβάζοντας το πρόγραμμα, είδα ότι το έργο τιτλοφορείται «The Oh Fuck Moment» και πως το έγραψαν οι Άγγλοι Κρις Θορπ και Χάνα Τζέην Γουόκερ. Μάλιστα είχε κερδίσει το Fringe First στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2011.
Σε σύλληψη και σκηνοθεσία Γαβριέλλας Τριανταφύλλη θα έβλεπα να ερμηνεύουν η Γιούλα Μπούνταλη και ο Χάρης Αττώνης. Νέοι και έντιμοι καλλιτέχνες και οι δύο. Ανεβαίνοντας στο χώρο, δείξαμε το εισιτήριό μας και μας ρώτησαν αν θέλουμε νερό ή τσάι. Ο καθένας έπαιρνε αυτό που ζητούσε. Στο επόμενο βήμα ήρθα αντιμέτωπος με την πρώτη έκπληξη: Οκτώ τραπέζια το ένα δίπλα στο άλλο δημιουργούν ένα μεγάλο «μοναστηριακό». Γύρω γύρω 21 καρέκλες. Οι 20 για τους θεατές και η μία για τη Γιούλα Μπουντάλη. Όρθιος ο Χάρης Αττώνης. Μπροστά σε κάθε θεατή ένα μπλε στυλό μπικ και ένα κλασικό μολύβι αλλά σε χρώμα κόκκινο. Ακόμη ένα μικρό μπλοκάκι με κίτρινα post-it για σημειώσεις. Περίεργα πράγματα. Ύποπτα! Στους τοίχους δυο-τρία ταμπλό γεμάτα με γραμμένα post-it. Πριν προσαρμοστώ στο «σκηνικό», οι δύο ηθοποιοί μας καλωσόρισαν και η Γιούλα Μπουντάλη μας είπε το πρώτο… μυστικό. Θα έπρεπε να γράψουμε στα κίτρινα χαρτάκια μια άτυχη στιγμή μας, μια γαμω-στιγμή που είχε χαραχτεί στο μυαλό μας, μια «στραβή» που δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσουμε και που οι συνέπειές της δεν ήταν αναστρέψιμες. Μια αστοχία, μια γκάφα, μια “πατάτα”, ένα λάθος μας.
Εκείνη τη στιγμή θυμήθηκα το θρυλικό «γαμώ την ατυχία μου» της αξέχαστης Μαλβίνας Κάραλη. Θυμήθηκα ακόμη την εποχή που ο καθηγητής των Θρησκευτικών μας οδηγούσε στην εκκλησία της γειτονιάς για να εξομολογηθούμε. Κανένας δεν τολμούσε να εξομολογηθεί ακόμη και την πιο μικρή αταξία, πόσω μάλλον μια μεγάλη αταξία ή μια μεγάλη αμαρτία. Τα χρόνια πέρασαν και τη θέση αυτών των αταξιών και των αμαρτιών πήραν οι… γαμω – στιγμές. Αυτές που ήθελε να γράψουμε στο χαρτί η Γιούλα Μπουντάλη. Μάλιστα για να μας χαλαρώσει και να μας δείξει πόσο εύκολο είναι κάτι τέτοιο μας είπε μια δική της από την εποχή που σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων. Από εκεί και πέρα όλοι πήραν θάρρος και έγραψαν. Κάποιοι πολλά, κάποιοι λίγα. Στη συνέχεια μας ζήτησαν να κοιτάξουμε από κάτω τις κούπες με το νερό ή με το τσάι που μας είχαν προσφέρει. Όποιοι κάτω από τις κούπες τους έβλεπαν ένα σύμβολο θα έπρεπε να διαβάσουν τη γαμω – στιγμή που είχαν γράψει. Ένα φοβερό θεατρικό παιχνίδι που προχωρούσε με παρόμοιο τρόπο και δημιουργούσε συνεχείς ανατροπές και εκπλήξεις. Στην πραγματικότητα η συζήτηση και ο προβληματισμός μας απελευθέρωσε, μας έδωσε τόλμη και ενεργοποίησε τη δημιουργική μας διάθεση. Ήταν μια αναπάντεχη παράσταση που χάρη στη Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, τη Γιούλα Μπούνταλη και τον Χάρη Αττώνη απενοχοποίησε τις ενοχές μας και μας άνοιξε δρόμους ενδοσκόπησης αλλά και αυτοεκτίμησης.
Μοναδική εμπειρία που τις μέρες αυτές έχουν την ευκαιρία να την απολαύσουν και στην Κύπρο. Στη Λεμεσό (Θέατρο Ριάλτο) και στη Λευκωσία (Χώρος Καφετέριας KPMG).
Είθε να επαναληφθεί σύντομα και στην Αθήνα.
Ταυτότητα παράστασης
The Oh Fuck Moment
των Hannah Jane Walker και Chris Thorpe
Παραγωγή BIOS
Πάνω από το BIOS
Μετάφραση: Γιάννης Βογιατζής
Σκηνοθεσία: Γαβριέλλα Τριανταφύλλη
Σκηνικά/ Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Μουσική: Palov & Mishkin
Κείμενα/ Eρμηνεία: Χάρης Αττώνης, Γιούλα Μπούνταλη.
* Στις φωτογραφίες η Γιούλα Μπουντάλη και ο Χάρης Αττώνης.