Cat Is Art

Φιλαρέτη Κομνηνού: «Το θέατρο έχει και απαιτεί χαρά»

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Του Παναγιώτη Μήλα

 

«Εκτός από θεατρική γοητεία η Φιλαρέτη Κομνηνού διαθέτει επιπλέον λάμψη, κομψότητα και ποιότητα. Ατράνταχτη η φιγούρα της στο έργο «Γρανάδα», μας δίνει δείγματα και της γνήσιας κωμικής της φλέβας, και του υποδόριου χιούμορ της, με κέφι, μαστοριά, άνεση και εφευρετικότητα».

Αυτό είχε γράψει στο catisart η Ειρήνη Αϊβαλιώτου για το έργο του Γιάννη Καλαβριανού, σε σκηνοθεσία του ιδίου, που παρακολουθήσαμε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

Σε αυτό το «υποδόριο χιούμορ» της, θέλησα να αναφερθώ όταν συνάντησα την κυρία Φιλαρέτη Κομνηνού τυχαία στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη, στην Πειραιώς. Ήθελα να της πω ότι θα ήταν έκπληξη για τους θεατές αν την έβλεπαν πρωταγωνίστρια σε μια κωμωδία.

Τελικά η πρότασή μου μας έφερε δίπλα σε μια κούπα ζεστού καφέ και η συνομιλία μας πήρε τη μορφή μιας σύντομης συνέντευξης.

Προηγήθηκαν τρεις ΣΥΝθετες λέξεις: ΣΥΝομιλία, ΣΥΝτομη, ΣΥΝέντευξη… Οπότε γιατί να μη ΣΥΝεχίσουμε με ρήματα – ερωτήσεις που έχουν ως πρώτο συνθετικό την πρόθεση ΣΥΝ;

Μάλιστα αντί για ΣΥΝέντευξη θα ήταν προτιμότερο – αυτή τη στιγμή – να παρακολουθήσουμε έναν ωραίο μονόλογο από τη σπουδαία μας πρωταγωνίστρια. Κάτι που ασφαλώς έχει περισσότερο ενδιαφέρον.

 

***

 

Ας την ακούσουμε λοιπόν…

 

***

 

ΣΥΝΔΕΩ

 

Προσπαθώ να συνδέσω το ασύνδετο της καταγωγής μου με το θέατρο χρόνια τώρα και κατέληξα να απορώ για το αυτοφυές της περίπτωσής μου.

 

ΣΥΝΑΝΤΩ

 

Ευτυχώς πολύ νωρίς στο θέατρο είχα συναντήσεις με ανθρώπους που άθελά τους με καθοδήγησαν, όπως ο Μίνως Βολανάκης, ο Ανδρέας Βουτσινάς. Και ευτυχώς που από πολύ νωρίς έμαθα να ακούω και να παρατηρώ μιας και οι δύο μου έλεγαν: «Να ακούς, έτσι μαθαίνεις». Βέβαια αυτό δεν είναι ούτε εύκολο, ούτε και αυτονόητο. Όμως όλο και περισσότερο βλέπω γύρω μου ανθρώπους να φλυαρούν με αγωνία, και να καθρεφτίζονται στο βλέμμα του άλλου αντί να συνομιλούν, άσε που μάθαμε πια να «συναντιόμαστε» μέσα από τις οθόνες των κινητών.

 

ΣΥΝΘΕΤΩ

 

Πόσο ζηλεύω αυτούς που εμπνέονται από το άγνωστο, συλλαμβάνουν την ιδέα και συνθέτουν, δίνουν μορφή στα όνειρά τους. Θαυμάζω τους εκτελεστές αλλά ζηλεύω αφόρητα τους συνθέτες – δημιουργούς.

 

ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΩ

 

Συνήθως Συν-υπογράφουμε μια θεατρική παράσταση ως Συν-ένοχοι μιας ομάδας Συν-εργατών. Όταν η συνενοχή είναι δημιουργική, όλοι ευχαριστημένοι απολαμβάνουμε το αποτέλεσμα. Όταν όμως καταργούνται τα «συν» και προβάλλουν τα «Εγώ», διεκδικώντας διάφορα, τότε σκοτεινιάζει το τοπίο και η απόλαυση …πάει περίπατο.

 

 

Αναμνηστική φωτογραφία της Φιλαρέτης Κομνηνού με τις μαθήτριες και τους μαθητές της στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

 

ΣΥΝΙΣΤΩ

 

Αποφεύγω γενικώς τις συμβουλές γιατί πιστεύω ο καθένας μόνος του παθαίνει και μαθαίνει γι’ αυτό και θα περιοριστώ σε κάτι ποιητικό και μεταφορικό: «Μη χτίζεις τα όνειρά σου σε μπαζωμένα ρέματα. Κάποια στιγμή μοιραία θα υποχωρήσουν και θα σε διαλύσουν». Στους μαθητές μου στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης φροντίζω να τους θυμίζω ότι «το θέατρο έχει και απαιτεί χαρά».

 

 

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ

 

Για πρώτη φορά συνεργάζομαι επαγγελματικά με τον γιο μου, τον Γιώργο Παπαγεωργίου. Ο «Αρίστος», η παράσταση που σκηνοθέτησε, θα ανέβει στις 22 του Φλεβάρη στη Θεσσαλονίκη για 3 εβδομάδες. Θα παίξω εγώ αντί της Ελένης Ουζουνίδου. Η παράσταση αυτή που πέτυχε τόσο πολύ εδώ στην Αθήνα επιβαλλόταν να παιχτεί και στη Θεσσαλονίκη, στην πόλη που διαδραματίστηκαν τα γεγονότα και εκτελέστηκε αυτό το αγόρι. Την πόλη μου, τη Θεσσαλονίκη, την έχει στοιχειώσει η υπόθεση του δράκου του Σέιχ Σου…

 

ΣΥΝΥΠΑΡΧΩ

 

Τα τελευταία χρόνια έχει εισβάλει στη ζωή μου η Μαρούλα, ένα ημίαιμο πιγκλ και κατέληξε να γίνει μια σχέση εξάρτησης και «αφόρητης» λατρείας. Για χάρη της άλλαξα σχέδια και νησί διακοπών το περασμένο καλοκαίρι γιατί σ’ αυτό που ήθελα να πάω δεν δέχονταν κατοικίδια στα ξενοδοχεία. Απ’ ό,τι διαπιστώνω πάντως στις καθημερινές βόλτες με τη Μαρούλα έχει αλλάξει αισθητά η νοοτροπία και συμπεριφορά του νεοέλληνα απέναντι στα ζώα. Οι συνάνθρωποί μας και ευγενικοί είναι, και φιλικοί, και ευαισθητοποιημένοι…

 

Η Φιλαρέτη Κομνηνού με τον Μιχάλη Οικονόμου (επάνω αριστερά), τον Γιώργο Χριστοδούλου και τον σκηνοθέτη Γιώργο Παπαγεωργίου (κάτω δεξιά).

***

 

«Αρίστος»

 

Μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου»

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Διασκευή / Δραματουργική επεξεργασία: Θεοδώρα Καπράλου
Μουσική: Κλείτος Κυριακίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Κατερίνα Αριανούτσου
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Προϊστάκη

*

Παίζουν οι ηθοποιοί

*

Φιλαρέτη Κομνηνού, Μιχάλης Οικονόμου, Γιώργος Χριστοδούλου

*
Μουσικός: Κλείτος Κυριακίδης

***

Θέατρο «Αθήναιον»

Θεσσαλονίκη
Από την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019
Για 10 παραστάσεις
Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 35
Τηλέφωνο: 2310-832.060

 

 

 

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΦιλαρέτη Κομνηνού: «Το θέατρο έχει και απαιτεί χαρά»

Related Posts