Πρόταση από την Πρωτοβουλία για ένα νέο “Φανταστικό Εθνικό Θέατρο”

Η Πρωτοβουλία για ένα νέο Εθνικό «Φανταστικό Εθνικό Θέατρο» μετά από μια σειρά διαδικτυακών συζητήσεων που οργανώθηκαν με αφορμή τις εξελίξεις στο Εθνικό Θέατρο μετά την παραίτηση Λιγνάδη προσκαλεί σε μια ανοικτή δημόσια συζήτηση τους 26 υποψήφιους και υποψήφιες καλλιτέχνες που κατέθεσαν αιτήσεις για την θέση της νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης στο Εθνικό Θέατρο.

***

Φανταστικό Εθνικό Θέατρο

ΑΝΟΙΚΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και ο Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, αγνόησαν επιδεικτικά την ανοικτή δημόσια συζήτηση και τις ζυμώσεις στην δημιουργική βάση του ανεξάρτητου καλλιτεχνικού χώρου και άλλων συλλογικοτήτων μετά την υποχρεωτική απομάκρυνση του διορισμένου από την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ υπόδικου σήμερα Δημήτρη Λιγνάδη.

Δεν καταδέχθηκαν να απαντήσουν ούτε τυπικά, ως όφειλαν, στις προτάσεις που κατατέθηκαν γραπτώς για το πλαίσιο διαφανών και αξιοκρατικών διαδικασιών αναφορικά με την επιλογή της νέας διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου. Χωρίς διαβούλευση και διάλογο, εναπόθεσαν τη σωτηρία του κύρους της πρώτης κρατικής σκηνής σε έναν συνταγματολόγο και σε μια στενή ομάδα 4 «εγνωσμένων» γυναικών του ελληνικού θεάτρου, προκαλώντας, για μία ακόμη φορά, το κοινό περί δικαίου αίσθημα.

Πρόκειται για μια γκροτέσκα γνωμοδοτική διαδικασία κρίσης 26 (μυστικών ακόμα) υποψηφιοτήτων για την πλήρωση της θέσης της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου. Μετά τη σωρεία ατοπημάτων και λαθών που διέπραξε η υπουργός σε όλη την εξέλιξη του σκανδάλου Λιγνάδη, αυτό είναι το αποκορύφωμα. Η τελική επιλογή νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης βέβαια θα ανήκει πάλι στην πολυπράγμονα υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Χωρίς καμία συναίσθηση της βαθύτερης διάλυσης που αποκάλυψε η υπόθεση Λιγνάδη και των συνεπειών της για το πεδίο και την κοινότητα, κατέθεσε μετά από καθυστέρηση μηνών μια προκήρυξη για την θέση νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού θεάτρου, επικεντρωμένη κυρίως σε μια σειρά διοικητικών καθηκόντων υποτιμώντας επιδεικτικά την ανάγκη για ένα ανοικτό στην κοινότητα, συμπεριληπτικό και ανανεωτικό καλλιτεχνικό όραμα.

Χωρίς να αξιοποιήσει κανένα απολύτως στοιχείο από τις έντονες ζυμώσεις της καλλιτεχνικής κοινότητας των προηγούμενων μηνών, προχώρησε σε μια “συνοπτική” διαδικασία επιλογής: ενώ χρειάστηκαν μήνες για τη σχετική τροπολογία και την προκήρυξη του διαγωνισμού, μέσα σε ένα περίπου μήνα η επιτροπή καλείται να αξιολογήσει 26 φακέλους, να κάνει 26 συνεντεύξεις και να βγάλει αποτελέσματα! Και όλα αυτά βέβαια, μέσα στην καρδιά των καλοκαιρινών διακοπών, για να μην προλάβει η κοινότητα να αντιδράσει και να βρεθεί για μία ακόμη φορά προ τετελεσμένων, μελετώντας μια προκήρυξη η οποία παραβαίνει μια σειρά ευρωπαϊκών οδηγιών «ελάχιστων προσόντων» για την κάλυψη θέσεων προϊσταμένων οργανισμών δημοσίου συμφέροντος. Το κυριότερο, μια προκήρυξη η οποία παραγνωρίζει παντελώς τα αντικειμενικά κριτήρια, αφήνοντας ελεύθερο έδαφος στις αλχημείες για την «μοριοδότηση» των υποψηφιοτήτων.

Παρακινούμε, τους 26 υποψήφιους και υποψήφιες του «διαγωνισμού» να προσέλθουν σε ένα ανοικτό δημόσιο διάλογο με την καλλιτεχνική κοινότητα, καταθέτοντας δημόσια το αρχείο των 5000 λέξεων που τους ζητήθηκε με θέμα την «στοχοθεσία» τους αναφορικά με τον διοικητικό και καλλιτεχνικό οραματισμό τους για τον οργανισμό και σε μια συμφωνημένη δια ζώσης συζήτηση με την δημοσιογραφική και καλλιτεχνική κοινότητα αλλά και το κοινό του Εθνικού Θεάτρου στο ανοικτό θέατρο του «Σχολείου» της οδού Πειραιώς, πριν από την ανακοίνωση από την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού του ονόματος της νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου, την 6η Σεπτεμβρίου 2021.

Τέλος, θεωρούμε ότι η στοιχειώδης μέριμνα για την καλλιτεχνική κοινότητα αλλά και το δημόσιο διάλογο γενικότερα, επιβάλλει η Επιτροπή Αξιολόγησης να καταθέσει δημόσια έκθεση, στην οποία να αναφέρει τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε μιας από τις 26 υποψηφιότητες, τα κριτήρια που οδήγησαν την επιλογή τους για το/τη νέο/α Καλλιτεχνικό/η Διευθυντή/ντρια του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και τον πίνακα μοριοδότησης όλων των υποψηφίων.

#Εθνικό_Θέατρο

#ΥΠΠΟΑ