22.7 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Ευσταθία: «Στο θέατρο αισθάνομαι σαν έφηβος που μόλις έχει ανακαλύψει τον έρωτα»

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Τη χαρακτηρίζει ένα ιδιαίτερο στυλ σε όλες της τις δραστηριότητες. Οι στίχοι της έχουν μια μοναδική ανατρεπτικότητα, η μουσική της ρυθμό, μυστήριο και χάρη, η βελούδινη χροιά της φωνής μαγεύει και απογειώνει το κοινό της, με το οποίο αναπτύσσει μια απόλυτα προσωπική σχέση. Συνεννοείται και με την ανάσα και με την παύση και με τη μελωδία. Είναι ο λόγος ανάμεσα στα τραγούδια, η παρουσία της, το υποδόριο χιούμορ, η αίσθηση του αναπάντεχου και η ατμόσφαιρα που δημιουργεί αυτά που την κάνουν να ξεχωρίζει; Πάντως η προσωπική συμπεριφορά της Ευσταθίας εναρμονίζεται με το περιεχόμενο και τη φόρμα της δημιουργικότητάς της, βρίσκοντας η ίδια στον εαυτό της, από διαίσθηση, αυτό που κανείς δεν μπορεί να διδάξει ή να μάθει από οποιονδήποτε. Η αφοσίωσή της στην τέχνη και το γεγονός ότι μελέτησε αλλά και συνεχίζει να μελετά την Ιστορία, τους ρυθμούς και τις μελωδίες, της δίνει τη δύναμη της συναισθηματικής νεότητας και αέναης εξέλιξης.
Η Ευσταθία είναι μια καλλιτέχνιδα με γαλήνη αλλά και μαχητικότητα, με ανησυχία αλλά και πληρότητα. Μια αυθεντική ερμηνεύτρια – τραγουδοποιός. Τα τραγούδια της ξεχειλίζουν από αγάπη και η υπέροχη γραφή της την καθιστά μοναδική. Είναι μια εξαιρετική πειραματίστρια διαφορετικών αφηγηματικών τρόπων, με περιγραφική επιμέλεια στο έργο της, αρμονία και ενότητα σκέψης. Το στυλ της μετριέται από τη δύναμη, από τη λεπτότητα, από το πάθος και, αν είναι αναγκαίο, ακόμη κι από την απελπισία με την οποία εκφράζει αυτό που αισθάνεται.
Τα τελευταία χρόνια ασχολείται όλο και περισσότερο με το θέατρο, με μάτια ανοιχτά και άγρυπνα, καλλιεργεί σπόρους γραφής που ωριμάζουν αργά και βλασταίνουν ακόμη πιο αργά αλλά πλούσια, κάτω από την προστατευτική σκιά της έρευνας και την τρυφερή αγκαλιά της μουσικής.
Αυτή τη θεατρική περίοδο παίζεται στο θέατρο “Σταθμός” το θεατρικό έργο “Η Απολογία της Μαρί Κιουρί” σε κείμενο και μουσική δική της και σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή με την ηθοποιό Πέγκυ Τρικαλιώτη.
Επιπλέον, πρόκειται να παρουσιάσουν ξανά με την Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, τον Χάρη Μπότση και τη Νίκη Μαυροειδή, την «Εφημερίδα Των Κυριών» από τις 15 Δεκεμβρίου και για πέντε συνεχόμενα Σάββατα στην Οικία Κατακουζηνού.
Ακόμη, στις 28 Νοεμβρίου, στο Half Note, θα ανεβάσει τη νέα μουσικοθεατρική της παράσταση, που τη χαρακτηρίζει και ως ένα «μεταμοντέρνο κωμειδύλλιο» με τον τίτλο «Ο ταραχώδης βίος της Ριρίκας Σβάιτσερ», στην οποία θα συνεργαστεί με την εκ Κύπρου ορμώμενη ηθοποιό και σοπράνο Έλενα Χατζηαυξέντη.
Όσο για το καινούργιο της cd single, αυτό θα κυκλοφορήσει μέχρι την Άνοιξη και αποτελεί μια έκπληξη.

Πώς αισθάνεται στο θέατρο; “… σαν έφηβος που μόλις έχει ανακαλύψει τον έρωτα. Επίσης έχω την ελευθερία που προέρχεται από την άγνοια του κινδύνου και το άλλοθι ότι προέρχομαι από άλλο χώρο και μπορώ να «αλωνίζω» ανυποψίαστη. Δεν ξέρω, αλλά το θέατρο μού δίνει μια αίσθηση ελευθερίας και την άγρια χαρά της εξερεύνησης ενός άγνωστου τοπίου”, λέει στη συνέντευξή της στο catisart.

 

 

 

 

Ευσταθία, πότε αντιλήφθηκες ότι το μέλλον σου βρίσκεται στη μουσική;

* Όταν έγραψα τα πρώτα μου τραγουδάκια. Μετά το σχολείο. Δε φαντάστηκα βέβαια ότι αυτό θα είναι το μέλλον μου, απλά συνειδητοποίησα πόσο με γέμιζε αυτή η διεργασία.

Αυτή τη θεατρική περίοδο παίζεται στο θέατρο “Σταθμός” το θεατρικό έργο “Η Απολογία της Μαρί Κιουρί” σε κείμενο και μουσική δική σου και σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή με την ηθοποιό Πέγκυ Τρικαλιώτη. Τι θα ήθελες να μας πεις για την παράσταση;

* Ότι είμαι ευτυχής που βρέθηκα σε μια τέτοια συγκυρία και άφησα το έργο μου σε τόσο ικανά και άξια χέρια της Κίρκης, της Πέγκυς, του Κωνσταντίνου και της Αγγελικής (σ.σ.: πρόκειται για την ηθοποιό Αγγελική Πασπαλιάρη και το χορευτή Κωνσταντίνο Παπανικολάου). Επίσης αισθάνομαι δικαίωση για έναν αγώνα που ξεκίνησα από το 2015, της συγγραφής του έργου αυτού μετά την παρότρυνση της Πέγκυς Τρικαλιώτη, έχοντας μεγάλη πίστη σ’ αυτό και προσήλωση. Ναι, είμαι πολύ χαρούμενη που ο κόσμος το αγάπησε τόσο πολύ, ήθελα πολύ να το αγαπήσει. Έχουμε ανάγκη από πρότυπα. Γυναικεία πνευματικά πρότυπα.

Εκτός από στίχους, γράφεις και θεατρικά έργα. Πάντα είχες σχέση με τη γραφή;

* Πάντα είχα σχέση με τη γραφή, εκτός από την έκθεση στο σχολείο που βασανιζόμουν ιδιαίτερα, γενικά μου άρεσε να γράφω. Το να γράφεις στίχο είναι πολύ δύσκολο πράγμα. Προσπαθείς να χωρέσεις αλήθειες μέσα σε δυο κουπλέ κι ένα ρεφραίν που πρέπει να χουν κι ένα κάποιο μέτρο. Στο να γράφεις θεατρικά υπάρχει μια άλλη ελευθερία. Γενικά η ελευθερία είναι κάτι που με απασχολεί και στη ζωή και στην τέχνη.

Έχεις γράψει για τη Δανάη, την Καλλιρρόη Παρέν (Εφημερίδα των Κυριών), τη Μαρί Κιουρί. Διακρίνω μια προτίμηση στις βιογραφίες;

*Από μικρό παιδί μου άρεσαν οι βιογραφίες. Όχι όλες μα εκείνες που είχαν κάτι να μου πουν, που με συγκινούσαν. Οι ζωές των ανθρώπων που θέλουν να κάνουν την υπέρβασή τους και παλεύουν και πέφτουν και ξανασηκώνονται αλλά στο τέλος έχουν να μας διηγηθούν μια ωραία ιστορία, το βίο τους. Έχω ανάγκη από ωραίες ιστορίες. Μου δίνουν κουράγιο και αισθάνομαι λιγότερη μοναξιά.

Ποιες είναι οι πηγές της έμπνευσής σου;

* Η Αθήνα, οι ποιητές της, οι λογοτέχνες της, ένα παγκάκι σκαλισμένο μπροστά στο παλιό μου σχολείο, το χαμόγελο ενός αγνώστου, το καναρίνι μου, τα γατιά μου, τα όνειρα των ανθρώπων, οι ιστορίες τους, ο έρωτας, η καψούρα, τα μπουζούκια, τα πάντα.

Τι είναι αυτό που σου έχει μάθει η ζωή;

* Να ζω την κάθε της στιγμή.

Γράφοντας για το θέατρο, τι προσφέρεις στον εαυτό σου;

* Δυνατές συγκινήσεις. Αισθάνομαι σαν έφηβος που μόλις έχει ανακαλύψει τον έρωτα. Επίσης έχω την ελευθερία που προέρχεται από την άγνοια του κινδύνου και το άλλοθι ότι προέρχομαι από άλλο χώρο και μπορώ να «αλωνίζω» ανυποψίαστη. Δεν ξέρω, αλλά το θέατρο μού δίνει μια αίσθηση ελευθερίας και την άγρια χαρά της εξερεύνησης ενός άγνωστου τοπίου.

 

 

 

 

Ποια θα είναι τα επόμενα βήματά σου στη δισκογραφία και το θέατρο;

* Θα παρουσιάσουμε με την Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, τον Χάρη Μπότση και τη Νίκη Μαυροειδή, την «Εφημερίδα Των Κυριών» από τις 15 Δεκεμβρίου και για 5 συνεχόμενα Σάββατα στην Οικία Κατακουζηνού (15, 22, 29 Δεκεμβρίου 2018 και 5, 12 Ιανουαρίου 2019, ώρα 18.30). Πρόσφατα, στις 27 Οκτωβρίου, την παρουσιάσαμε στον Παρνασσό, στην αίθουσα «Κωστής Παλαμάς». Είμαστε πολύ χαρούμενοι για την αποδοχή. Είναι μια παράσταση που την έχουμε φροντίσει πολύ, την έχουμε αγαπήσει πολύ και που την περασμένη σεζόν «έσκισε» στην αγαπημένη μας Οικία Κατακουζηνού. Στις 28 Νοεμβρίου 2018 στο Half Note θα παρουσιάσω τη νέα μου μουσικοθεατρική παράσταση την οποία χαρακτηρίζω και ως ένα «μεταμοντέρνο κωμειδύλλιο» με τον τίτλο «Ο ταραχώδης βίος της Ριρίκας Σβάιτσερ». Θα έχω τη χαρά να συνεργαστώ με την εκ Κύπρου ορμώμενη ηθοποιό και σοπράνο Έλενα Χατζηαυξέντη. Για λίγες παραστάσεις και με εξαιρετικούς συνεργάτες. Τέλος, σκέφτομαι να βγάλω ένα καινούργιο cd single μέχρι την Άνοιξη όσον αφορά τη μουσική.

Τι είναι αυτό που σου δίνει χαρά στη δουλειά σου και σε κάνει να την αγαπάς;

* Την αγαπώ γιατί μέσα απ’ αυτήν εξελίσσομαι, και σε καλλιτεχνικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Η χαρά της δημιουργίας είναι η απώτατη χαρά. Και κάθε μέρα είναι διαφορετική, με τις δικές της προκλήσεις, τις δικές δυσκολίες και έτσι δε βαριέμαι ποτέ. Δε βαλτώνει η σχέση.

Προς τα πού θεωρείς πως βαδίζει το τραγούδι σήμερα; Πόσο έχει επηρεαστεί η μουσική από την τεχνολογία;

* Περισσότερο πια από κάθε άλλη εποχή μετράει η τεχνολογία στην παραγωγή ενός ηχογραφήματος. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Κακό είναι όταν την έμπνευση την αντικαθιστούν οι τεχνολογικές γνώσεις. Ο στίχος έχει υποβαθμιστεί τελείως καθότι δεν υπάρχει κανείς να τον ακούσει με αποτέλεσμα το τραγούδι να γίνεται πολύ ανούσιο και επιφανειακό.

Ποια είναι η θεματολογία και η υφολογία των τραγουδιών της εποχής μας;

* Τα τραγούδια της εποχής μας έχουν ως θέμα τους κυρίως την καψούρα που δεν είναι βεβαίως κακό αλλά ο έρωτας είναι άλλο πράγμα.

 

 

 

 

 

Πώς νομίζεις ότι θα ήταν η ζωή σου αν δεν είχες πάρει το δρόμο της μουσικής και της τέχνης;

* Θα έβρισκα άλλου είδους τέχνη να εκφραστώ. Όταν ήμουν μικρή, π.χ. ζωγράφιζα. Ειλικρινά δεν μπορώ να με φανταστώ αλλιώς.

Αρκεί το ταλέντο για να κάνει κανείς σήμερα σταδιοδρομία στο τραγούδι και το θέατρο;

* Όχι βέβαια. Θέλει δουλειά, πειθαρχία, συνέπεια και ειλικρίνεια. Και κάποιο ταλέντο, στο τέλος, σαν την τύχη.

Βαθμιαία αλλάζει ο κόσμος που ζούμε;

*Θα το ήθελα να αλλάζει αλλά πιστεύω ότι είναι ίδιος στον πυρήνα του και αλλάζει μόνο το περιτύλιγμά του. Βέβαια, υπάρχουν κάποιες τάσεις μιας παγκόσμιας αφύπνισης αλλά θα δείξει…

Ως λαός εκτιμάμε τη λαϊκή μας παράδοση στη μουσική ή την υποτιμάμε;

* Υπάρχει ένα μεγάλο κοινό που στηρίζει αυτήν την παράδοση και χαίρομαι γι’ αυτό. Τώρα αν κάποιοι την υποτιμούν, έχουν πρόβλημα με τον ίδιο τους τον εαυτό.

Ποιος είναι ο ρόλος της μουσικής ψυχαγωγίας την εποχή της κρίσης;

* Είναι ζωτικός όπως και σε κάθε περίοδο κρίσης. Η μουσική είναι σαν τον έρωτα, μια συναρπαγή από τη σκληρή πραγματικότητα.

 

 

 

 

Προσωπικά γιατί είσαι περήφανη;

* Είμαι περήφανη για αυτά που κατάφερα, αυτά τα λίγα, τα μικρά, δεν έχει σημασία, είναι οι δικές μου κορυφές που τις κατέκτησα με τίμιο αγώνα.

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ποιητές;

* Οι Δ. Σολωμός, Ρεμπό, Μποντλέρ, Κ. Καβάφης, Κ. Καρυωτάκης, Τ. Παπατσώνης και πολλοί άλλοι.

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου συνθέτες;

* Ποιον να πρωτοπώ: Αττίκ, Γιαννίδης, Σουγιούλ, Χατζιδάκις, Κλάρα Σούμαν, Σοπέν, Λιστ, Ζαμπέτας, Άντριου Λόυντ Βέμπερ και εκατοντάδες άλλους.

Ποιους συγγραφείς διαβάζεις;

* Παπαδιαμάντη, Ντοστογιέφσκι, Γκυ ντε Μωπασάν, Χρηστομάνο, Νιρβάνα, Ξενόπουλο, Ζατέλη, Χατζηγιαννίδη, Άιντ Ραντ, Λικ Φερί, Ρολάν Μπαρτ, Ίρβιν Γιάλομ, Άλντους Χάξλεϊ.

Τι σε κάνει να γελάς;

* Κάθε είδους σαχλαμάρα.

Τι μπορεί να σε κάνει να πονέσεις;

* Η αδιαφορία των ανθρώπων.

Τι σε πληγώνει περισσότερο στην Ελλάδα σήμερα;

* Το ότι προβληματιζόμαστε μόνο για τους οικονομικούς δείκτες και καθόλου για την παιδεία μας και τον πολιτισμό μας.

Ποια είναι η πιο μεγάλη ανησυχία σου;

* Η καταστροφή του περιβάλλοντος.

Θα μου περιγράψεις τον εαυτό σου με τρεις λέξεις;

* Μια περιπλανώμενη οντότητα, μέσα σ’ αυτή τη φρικτά παράλογη και απροσδιόριστα λατρεμένη ζωή, όπως όλοι.

Ποια είναι η αγαπημένη σου ενασχόληση όταν έχεις ελεύθερο χρόνο;

* Να συναντώ τους φίλους μου.

Πώς κρίνεις τον τρόπο που φέρεται ο Έλληνας στο περιβάλλον;

* Νομίζω ότι τα πράγματα, αν και είμαστε ακόμα πολύ πίσω, ωστόσο έχουν φτιάξει κάπως σε σχέση με το παρελθόν. Υπάρχει μια ευαισθησία παραπάνω για θέματα που αφορούν το περιβάλλον. Και μια γενικότερη αφύπνιση όσον αφορά την κακοποίηση των ζώων που παλιότερα δεν υπήρχε καθόλου.

Θέλεις να μου μιλήσεις για τη σχέση σου με τα ζώα;

* Λατρεύω τα ζώα, έχω ζώα (δύο γάτες κι ένα καναρίνι), ασχολούμαι πολύ μαζί τους, και ιδιαίτερα τις γάτες και τα αιλουροειδή γενικώς. Δε θα μπορούσα να ζήσω χωρίς να έχω γάτες γιατί cat is art!

 

 

 

 

***

 

Η Ευσταθία (πλήρες όνομα Ευσταθία Μαντζούφα) γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στη Θεολογική σχολή Αθηνών. Γρήγορα όμως ασχολήθηκε με το τραγούδι, γράφοντας αρχικά στίχους και μουσική και τραγουδώντας στη συνέχεια.
Ένα από τα πρώτα δείγματα γραφής της, το τραγούδι «Δεισδαιμόνα», το 1999, συμμετείχε στον κύκλο παραστάσεων με τίτλο «Όλοι μαύρα κι ένα Πιάνο» του Σταμάτη Κραουνάκη και της ομάδας «Σπείρα – Σπείρα».

*

Ευρύτερα γνωστή έγινε το 2005, όταν μετείχε στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης με το τραγούδι Χωρίς εσένα, το οποίο απέσπασε το 3ο βραβείο. Έχει συνεργαστεί με τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Τάνια Τσανακλίδου, τον Μιχάλη Δέλτα, τον Νίκο Ζιώγαλα, το Στάθη Δρογώση. τον Φίλιππο Πλιάτσικα, τη Μελίνα Τανάγρη, τον Βαγγέλη Γερμανό και άλλους, ενώ για τις σόλο εμφανίσεις της δημιούργησε το συγκρότημα Ασταθείς.

*

-Το Μάρτιο του 2011 εκδόθηκε το βιβλίο με τους στίχους της και άλλα πρωτότυπα κείμενα με τίτλο «Τέρμα για σήμερα ο μύθος» από τις εκδόσεις Ιανός ο μελωδός.

-Τον χειμώνα του 2011-2012 ανεβάζει την πρώτη της μουσικοθεατρική παράσταση σε κείμενα και τραγούδια δικά της με τίτλο «Το υγιές βλάπτει σοβαρά την υγεία». Μαζί της επί σκηνής η ηθοποιός Ανδρομάχη Μαρκοπούλου.

-Το Νοέμβριο του 2012, η τραγουδοποιός ανεβάζει το πρώτο της θεατρικό έργο «Ο Διάδρομος» σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Μάνιας Παπαδημητρίου και μουσική (πρωτότυπη) Λένας Πλάτωνος. Το έργο παίχτηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά το χειμώνα του 2013-2014 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

*

Παράλληλα ασχολείται με το ελαφρό τραγούδι των δεκαετιών ’30, ’40 και ’50 ξεκινώντας μια σειρά ζωντανών εμφανίσεων με τον γνωστό μαέστρο και δημοσιογράφο Δαυίδ Ναχμία. Τον Ιούνιο του 2014 ανεβαίνει μια μουσικοθεατρική παράσταση σε κείμενο δικό της, μουσική επιμέλεια Δαυίδ Ναχμία και σκηνοθεσία Δ. Μαλισσόβα με τον τίτλο «Συνέντευξη με τη Δανάη» με θέμα τη ζωή της τραγουδίστριας του ελαφρού τραγουδιού Δανάης με τους Άννα Φόνσου, Αλέξανδρο Μπουρδούμη και την ίδια την Ευσταθία.

*

-Tο Σεπτέμβριο του 2014 γράφει τους ελληνικούς στίχους για το musical Shrek που ανεβαίνει από το Εθνικό Θέατρο τον Οκτώβριο του ίδιου έτους σε σκηνοθεσία Άγγελου Μέντη.

-Το καλοκαίρι του 2015 κυκλοφορεί το cd single «Διακριτικά».

-Το φθινόπωρο του 2016 κυκλοφορεί το «Σε θέλω», διασκευή του γνωστού τραγουδιού του Elvis Costello «I want you». Συμμετέχει η ηθοποιός Μαρία Κίτσου.

-Το 2017 – 2018 παρουσιάζει με τη Μαρία Κίτσου τη μουσικοθεατρική παράσταση «Σε θέλω». Από το Νοέμβριο του 2017 η Οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού φιλοξενεί την παράστασή της με τίτλο «Εφημερίς των Κυριών» που έχει ως θέμα το πρώτο φεμινιστικό έντυπο που εκδόθηκε από την Καλλιρρόη Παρρέν το 1887. Μαζί της, επί σκηνής και στη σκηνοθεσία, η Ανδρομάχη Μαρκοπούλου.

-Την ίδια θεατρική περίοδο (2017-18) ανεβαίνει στο θέατρο “Σταθμός” το θεατρικό έργο “Η Απολογία της Μαρί Κιουρί” σε κείμενο και μουσική δική της και σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή με την ηθοποιό Πέγκυ Τρικαλιώτη.

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -