Cat Is Art

Είδαμε την «Καταδίωξη» («Hunted down») του Ντίκενς στο Off Off Athens Festival

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Να έχεις μια καρδιά που ποτέ δεν σκληραίνει, έναν χαρακτήρα που ποτέ δεν κουράζει, ένα άγγιγμα που ποτέ δεν πονά. – Τσαρλς Ντίκενς

Η “Καταδίωξη” (“Hunted down”) του Τσαρλς Ντίκενς δημοσιεύθηκε το 1859 και είναι εμπνευσμένη από έναν εγκληματία της εποχής. Σύμφωνα με τον βιογράφο του Ντίκενς, Τζoν Φόστερ, ο συγγραφέας εμπνεύστηκε αυτό το διήγημά του από τον Τόμας Γκρίφιθς Γουέινραϊτ. Επρόκειτο για έναν Άγγλο καλλιτέχνη και δημοσιογράφο που θεωρείται ότι υπήρξε κατά συρροήν δολοφόνος και με τον οποίο ο Ντίκενς συναντήθηκε (στο πλαίσιο της εργασίας του στο δικαστικό ρεπορτάζ) το 1837, λίγο πριν από τη δίκη του για πλαστογραφία. Το 1859 η εφημερίδα «New York Ledger» του πρόσφερε το μεγάλο για την εποχή ποσό των 1.000 λιρών για να το δημοσιεύσει σε τρεις συνέχειες. Έναν χρόνο μετά, ο Ντίκενς το αναδημοσίευσε στο «All the Year Round».

 

Από αριστερά: Διονύσης Πιφέας, Άννα Κλάδη, Γιώργος Πατεράκης.

Αστυνομικές ιστορίες

Πιθανόν οι περισσότεροι σύγχρονοι αναγνώστες να μη θεωρούν τον Τσαρλς Ντίκενς συγγραφέα μυστηρίου και αστυνομικών ιστοριών. Ένα πιο προσεκτικό, όμως, βλέμμα στο έργο του θα μας αποκαλύψει ότι σε μια εποχή που το λογοτεχνικό είδος του μυστηρίου και των περιπετειών των ντετέκτιβ βρισκόταν ακόμα στις απαρχές του, ο Ντίκενς ενέτασσε το γρίφο, το αίνιγμα και το έγκλημα με αμεσότητα και μαεστρία σε πολλά από τα μυθιστορήματα και τις νουβέλες του. Το έκανε μάλιστα με τέτοιο τρόπο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε σήμερα να μιλάμε –απολύτως δικαιολογημένα– για έναν πρωτοπόρο στην εξέλιξη του δημοφιλούς λογοτεχνικού αυτού είδους.

Η παράσταση

Η θεατρική ομάδα “Παραμόρφωση” παρουσίασε το διήγημα “Hunted down” με τον τίτλο “Κυνηγημένοι” την Τρίτη 11 Ιουνίου στις 20:15 και την Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019 στις 22:00 στην κεντρική σκηνή του θεάτρου “Επί Κολωνώ” στο πλαίσιο του φεστιβάλ Off Off Athens, σε μια ατμοσφαιρική, σκοτεινή και ιδιαίτερη παράσταση.

Σε διασκευή της ομάδας “Παραμόρφωση” και σκηνοθεσία του ηθοποιού Γιώργου Πατεράκη παρακολουθήσαμε μια νεανική παράσταση, χειροποίητη και ευρηματική, που περιβαλλόταν από ένα εξαιρετικό ψυχολογικό υπόβαθρο για έναν άντρα αποξενωμένο και πανούργο.

Στην εκπληκτικά αλλόκοτη αυτή ιστορία – παράσταση, τα λιτά αλλά ενδιαφέροντα σκηνικά και κοστούμια ήταν της Ελίνας Παπαθεοδώρου, η υποβλητική μουσική των Γιάννη Μαυριτσάκη – Στέφανου Μουρούτσου, οι ευφάνταστοι φωτισμοί του ηθοποιού Διονύση Πιφέα και το τρυφερό ποίημα που έκανε την έναρξη της παράστασης αλλά και έκλεισε την αυλαία της ήταν της ηθοποιού Άννας Κλάδη. Οι συντελεστές ανέδειξαν με σαφήνεια την πολυπρισματικότητα του κειμένου. Ταυτόχρονα έχτισαν ένα κλίμα έντασης, που δεν άφησε ανεπηρέαστο τον θεατή, όπως δεν τον άφησε ανεπηρέαστο και η συνεχώς παρούσα υπόγεια απειλή.

Θηρευτής και θήραμα

“Κύρια διαφορά του ανθρώπου από τον λύκο είναι ότι ο τελευταίος θα κυνηγήσει μόνο αν πεινάσει. Στη σύγχρονη κοινωνία, όπου οι ανάγκες είναι σχεδόν λυμένες, το κυνήγι αποτελεί μια πράξη πολιτική. Μοιραία οδηγεί σε συγκρούσεις όπου η σχέση θηρευτή και θηράματος μπορεί να αντιστραφεί”, σημειώνει για την παράσταση η ομάδα “Παραμόρφωση”. Η ομάδα εστιάζει καλλιτεχνικά στη δαρβινική λογική της επιβίωσης και της επικράτησης. Η κοινωνία εκλαμβάνεται ως ζούγκλα, όπου αν δεν είσαι θηρευτής είσαι θήραμα.

Ο συγγραφέας

Ο Τσαρλς Ντίκενς γεννήθηκε στο Πόρτσμουθ της Αγγλίας στις 8 Φεβρουαρίου 1812, και ήταν το δεύτερο από τα οχτώ παιδιά της οικογένειάς του. Όταν ο Κάρολος ήταν 12 χρονών, ο πατέρας του μπήκε στη φυλακή για χρέη και ο μικρός αναγκάστηκε να πιάσει δουλειά. Οι παιδικές του εργασίες είναι παρόμοιες μ’ αυτές που περιγράφει στο βιβλίο του “Δαβίδ Κόπερφιλντ”. Η επίσημη εκπαίδευσή του ήταν περιορισμένη, αλλά, καθώς είχε γνώσεις στενογραφίας, πολύ νέος έπιασε δουλειά ως ρεπόρτερ στη “Morning Chronicle”. Από τη θέση αυτή παραιτήθηκε ύστερα από μερικά χρόνια, όταν πια είχε αρχίσει τη συγγραφική του σταδιοδρομία. Αργότερα έγινε πρακτικογράφος στη Βουλή.

Το 1836 δημοσίευσε τον πρώτο τόμο με άρθρα του για την καθημερινή ζωή στο Λονδίνο, με τίτλο “Σκίτσα του Μποζ”. Το 1837 ακολούθησε ο δεύτερος τόμος. Το μυθιστόρημά του “Όλιβερ Τουίστ” (1838) θα τον κάνει ευρύτερα γνωστό. Το πρώτο του ταξίδι στην Αμερική (1841) του ενέπνευσε δύο έργα το “Αμερικάνικα σημειώματα” (1842) και το μυθιστόρημα “Μάρτιν Τσασλουάιτ” (1844).

Εγκλήματα, αθλιότητα, κτηνωδία και θάνατος συνυπάρχουν με κωμική εφευρετικότητα και απέραντη τρυφερότητα στο έργο του Τσαρλς Ντίκενς. Άλλα σημαντικά έργα του είναι: “Τα δύσκολα χρόνια” (1854), “Ιστορία δύο πόλεων” (1859), “Μεγάλες προσδοκίες” (1861).

Πέθανε στο Λονδίνο στις 9 Ιουνίου 1870 και στη χώρα κηρύχθηκε πένθος. Τον έθαψαν στη γωνία των ποιητών, στο Γουεστμίνστερ Άμπεϊ. Η δημοτικότητά του ήταν εξαιρετική όσο ζούσε και, όπως είπε και ο Walter Allen, “η επιρροή του εξακολουθεί να είναι αισθητή και το έργο του μέρος του λογοτεχνικού κλίματος μέσα στο οποίο ζει ο δυτικός άνθρωπος”.

Κλασικός

O Κάρολος Ντίκενς, μια από τις σημαντικότερες και κυρίαρχες μορφές της λογοτεχνίας στη Βρετανία, εδώ και πάνω από 170 χρόνια εμπνέει διασκευές και νέα ανεβάσματα των έργων του.

Υπήρξε ένας παραγωγικότατος συγγραφέας. Τα μυθιστορήματα και τα διηγήματά του είχαν τεράστια επιτυχία κατά τη διάρκεια της ζωής του, ενώ εξακολουθούν να διαβάζονται και να αγαπιούνται μέχρι τις μέρες μας. Η ζωή του υπήρξε πολυτάραχη και σχετικά σύντομη, γεμάτη οικονομικές δυσκολίες και ευθύνες, ενώ παράλληλα εργαζόταν με φρενήρεις ρυθμούς.

Σήμερα θεωρείται ως ο κορυφαίος μυθιστοριογράφος της βικτωριανής Αγγλίας και ένας από τους σημαντικότερους κλασικούς λογοτέχνες όλων των εποχών. Ως συγγραφέας και δημοσιογράφος, υπήρξε μάρτυρας των τεράστιων αλλαγών που επέφερε στην αγγλική κοινωνία του 19ου αιώνα η Βιομηχανική Επανάσταση.

Δημοσιογραφική εμπειρία

Στο μεγάλης σημασίας και αξίας λογοτεχνικό του έργο, ο συγγραφέας δεν παραλείπει να στηλιτεύει με σφοδρότητα τις ταξικές διακρίσεις και να περιγράφει με μελανά χρώματα τη φτώχεια και την εξαθλίωση μεγάλων κοινωνικών στρωμάτων.

Έχοντας εργαστεί σε δικηγορικό γραφείο, αλλά και στο δικαστικό ρεπορτάζ ως δημοσιογράφος, ο Ντίκενς άντλησε πλούσιο υλικό για το έργο του.

Μπορεί, λοιπόν, η φήμη του να μη βασίστηκε στις ιστορίες του μυστηρίου και του εγκλήματος, αλλά το σίγουρο είναι ότι ήταν ο πρώτος μεγάλος μάστορας του είδους στην αγγλική λογοτεχνία!

Σίγουρα η “Καταδίωξη” (“Hunted down”) δεν ξεχωρίζει ιδιαίτερα μέσα από το τεράστιο σε έκταση και σε ποιότητα έργο του. Δεν μπορεί όμως κανείς να παραβλέψει τη δεδομένη αξία του διηγήματος, καθώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, με ωραίο στυλ και φινέτσα.

Οι ηθοποιοί

Η ομάδα “Παραμόρφωση” με την παράσταση “Κυνηγημένοι” μας πρόσφερε μια θεατρική δουλειά όμορφη, καλοδουλεμένη, με ωραίο ρυθμό. Επιπλέον τα θέματα της παράνοιας, του ψυχολογικού φόβου και της απομόνωσης θίγονται καλοδιατυπωμένα και ως έξυπνος γρίφος σε αυτή την 70λεπτη παράσταση.

Τρεις ταλαντούχοι νέοι ηθοποιοί –Άννα Κλάδη, Γιώργος Πατεράκης, Διονύσης Πιφέας– με στοιχειώδη μέσα μας έδωσαν την απόλαυση ενός περιπετειώδους θεατρικού ταξιδιού στο Λονδίνο και την αγγλική επαρχία.

Οι τρεις τους με το ταλέντο τους και τη δυναμική παρουσία τους μένουν ως καλλιτέχνες και φυσιογνωμίες χαραγμένοι στις μνήμες των θεατών.

Η Άννα Κλάδη είναι μια υπέροχη νέα ηθοποιός που τα πρώτα της βήματα στο θέατρο την οδήγησαν στην ομάδα της «Λυσιστράτης» του Μιχαήλ Μαρμαρινού και στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Ο Γιώργος Πατεράκης είναι πτυχιούχος της Ιατρικής Σχολής Αθηνών και απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Μας έχει ήδη δώσει δείγματα λαμπρών ερμηνειών.

Όσο για τον εκφραστικότατο Διονύση Πιφέα έχει ήδη επιλεγεί για το ρόλο του Όλιβερ Τουίστ στην υπερπαραγωγή «Όλιβερ Τουίστ» του Καρόλου Ντίκενς στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού που ανεβαίνει τη νέα θεατρική σεζόν 2019-2020. Θα υποδυθεί τον ήρωα-σύμβολο που καταφέρνει να διατηρήσει την καλοσύνη και την ηθική του μέσα σε ένα ζοφερό και άδικο κόσμο.

Κρυμμένες αλήθειες

Η πλοκή στους “Κυνηγημένους” δημιουργεί μια αλληλουχία γεγονότων, από ψέματα και κρυμμένες αλήθειες που θα αποκαλυφθούν, καθώς η γραμμή μεταξύ θύματος και θύτη γίνεται δυσδιάκριτη. Πού τελειώνει το ψέμα και πού αρχίζει η αλήθεια; Με αυτά και άλλα ερωτήματα, με την αύρα των κλασικών ιστοριών, ολοκληρώθηκε στην κεντρική σκηνή του “Επί Κολωνώ” ένα puzzle αγωνίας και ανατροπών που παραπέμπει άμεσα στο σύμπαν του εγγεγραμμένου στην πύλη της διαχρονικότητας, Τσαρλς Ντίκενς.

  • Βασισμένο στο διήγημα του Charles Dickens “Καταδίωξη” (“Hunted down”, εκδόσεις ΠΟΙΚΙΛΗ ΣΤΟΑ)

 

 

 

Από αριστερά: Διονύσης Πιφέας, Άννα Κλάδη, Ελίνα Παπαθεοδώρου, Γιώργος Πατεράκης.

 

 

 

Συντελεστές

Θεατρική ομάδα: Παραμόρφωση
Κείμενο: «Καταδίωξη» (“Hunted down”)
Μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής
Θεατρική Διασκευή: Ομάδα Παραμόρφωση
Σκηνοθεσία: Γιώργος Πατεράκης
Σκηνικά: Ελίνα Παπαθεοδώρου, Γιώργος Πατεράκης
Κοστούμια: Ελίνα Παπαθεοδώρου
Μουσική: Γιάννης Μαυριτσάκης, Στέφανος Μουρούτσος
Φωτισμοί: Διονύσης Πιφέας
Φωτογραφίες: Κόλλιας Κυριάκος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελίνα Παπαθεοδώρου
Trailer παράστασης: Κυριάκος Κόλλιας

Ερμηνεύουν:
Άννα Κλάδη, Γιώργος Πατεράκης, Διονύσης Πιφέας

• Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΕίδαμε την «Καταδίωξη» («Hunted down») του Ντίκενς στο Off Off Athens Festival

Related Posts