13.8 C
Athens
Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

Dogmatisms – Εικαστικά τυπώματα με θέμα τη Γωνιά του Αγορητή του Λονδίνου (Speakers’ Corner)

 

Η πλατφόρμα εικαστικής δράσης Artnoise παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Ιωάννη Μπελημπασάκη με τίτλο Δogmatismς. Η έκθεση αφορά μια σειρά εικαστικών τυπωμάτων με θέμα τη Γωνιά του Αγορητή του Λονδίνου (Speakers’ Corner) και παρουσιάζεται ολοκληρωμένη για πρώτη φορά. Οκτώ ασπρόμαυρα φωτοχαρακτικά μεγάλης διάστασης που εστιάζουν στις φιγούρες των αγορητών καταλαμβάνουν τον ισόγειο χώρο της γκαλερί. Η έκθεση ολοκληρώνεται με μία εγκατάσταση στο υπόγειο. Ένα καφάσι σαπουνιού εποχής του Βασιλιά Γεωργίου VΙ στέκεται σφηνωμένο ανάμεσα σε δύο αλουμινένιες σκάλες που με τη σειρά τους κοντράρουν στους τοίχους της γκαλερί.

Κοινή αναφορά των έργων, η ανύψωση του σώματος των αγορητών από το βρετανικό έδαφος ανεβαίνοντας σε μια σκάλα ή σκαμνί, το γνωστό και ως soap-boxing, προκειμένου να ξεχωρίσουν από το πλήθος καθώς και να εξασφαλίσουν ένα είδος υποτιθέμενης ασυλίας. Προς μεγάλη έκπληξη όλων, η παράδοση αυτή καταργήθηκε από τη Μητροπολιτική Αστυνομία του Λονδίνου το 2017 για λόγους ασφαλείας, γεγονός που θεωρήθηκε πλήγμα στον θεσμό και εξόργισε την κοινή γνώμη.

Ιστορικά, η Γωνιά του Αγορητή έχει τις ρίζες της στους επιθανάτιους λόγους διαμαρτυρίας των καταδικασμένων σε θάνατο διά απαγχονισμού αλλά και του πλήθους που συγκεντρώνεται να παρακολουθήσει το θέαμα ή να διαμαρτυρηθεί. Με το πέρασμα του χρόνου, η παράδοση της διαμαρτυρίας στο μέρος αυτό εμμένει και η ελευθερία του δημόσιου λόγου επικυρώνεται το 1872, όταν ύστερα από πιέσεις του πρώτου εργατικού κινήματος ψηφίζεται η νομοθεσία The Royal Parks and Gardens Regulation Act. Ο θεσμός αυτός εδραιώνεται πλέον στο Speakers’ Corner και φτάνει στο απόγειό του με αγορεύσεις σημαντικών προσωπικοτήτων του fin de siècle όπως οι Karl Marx, William Morris, Vladimir Lenin, George Orwell μεταξύ άλλων.

Σήμερα, η Γωνιά του Αγορητή αποτελεί έναν τουριστικό πόλο έλξης και διαφημίζεται από πολλούς τουριστικούς οδηγούς του Λονδίνου. Ενώ το φωτογραφικό υλικό του Ι. Μπελημπασάκη συγκεντρώνεται ύστερα από πολύμηνη παρατήρηση, δεν θα μπορούσε ποτέ να ανταγωνιστεί τα εκατομμύρια των φωτογραφικών ντοκουμέντων των επισκεπτών. Στόχος του λοιπόν δεν είναι η αναζήτηση της τέλειας φωτογραφικής εικόνας αλλά η επανάληψη της φωτογραφικής πράξης που του επιτρέπει να επανέρχεται στο σημείο με σκοπό την κατανόησή του. Το πιο ασφαλές συμπέρασμα, ύστερα από μια ολιγόλεπτη επίσκεψη στη Γωνιά του Αγορητή, είναι ότι η λόγοι θρησκευτικού περιεχομένου έχουν επισκιάσει τους πολιτικούς. Εκπρόσωποι κάθε θρησκείας αλλά και φανατικοί άθεοι βροντολαλούν την Αλήθεια τους κ­αι ταυτίζουν το θρησκευτικό με το πολιτικό. Συντηρούν όμως ακόμα την αναγκαιότητα της συνάθροισης και ξανασυσπειρώνουν γύρω τους το πλήθος ως μια μορφή αντίστασης στη βαθιά κρίση της θεσμικής εκπροσώπησης που βιώνει σήμερα ο δυτικός κόσμος.

Ως συνέχεια της παρατήρησης με τον φακό, ο Μπελημπασάκης τροποποιεί τη φωτογραφική πληροφορία και “διορθώνει” το περιεχόμενό της αξιοποιώντας μεθόδους φωτοχάραξης. Το φούμο που σκόπιμα αποκτά η εικόνα, ο καπνός πάνω στις φιγούρες, είναι συνειδητή παρέμβαση ανάμεσα στον θεατή και την πληροφορία. Μέσα από έναν αλληγορικό αναχρονισμό, μεταφέρει το σήμερα πίσω στη βικτοριανή εποχή, θυμίζοντας την ιστορία της βιομηχανικής επανάστασης και των αγώνων για πολιτικά δικαιώματα. Οι αγορητές μετατρέπονται σε αγάλματα, μνημεία μιας αλλοτινής δημόσιας σφαίρας.

  • Ο Ιωάννης Μπελημπασάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Χαρακτική στη Σχολή Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1998-2003) και στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (Erasmus). Το 2006 ολοκλήρωσε διετείς μεταπτυχιακές σπουδές (MA Printmaking) στο Βασιλικό Κολέγιο Τεχνών του Λονδίνου με διάκριση και ήταν υπότροφος του Ιδρύματος Α. Ωνάση. Από το 2007 διδάσκει εικαστικό τύπωμα στο Πανεπιστήμιο του Κίνγκστον του Λονδίνου και από το 2012 είναι υπεύθυνος του Εργαστηρίου Εικαστικών Τυπωμάτων, Τυπογραφίας & Βιβλιοδεσίας στο ίδιο πανεπιστήμιο. Έχει παρουσιάσει σειρά εικαστικών περφόρμανς υπό την μορφή διαλέξεων στο Δημοτικό Θέατρο Μελίνας Μερκούρη Θεσσαλονίκη, 2012 Ÿ Tallinn University, Εσθονία, 2011 Ÿ Royal College of Art, Λονδίνο, 2005 Ÿ Goldsmiths University Λονδίνο, 2005 και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις όπως: out of hours II, KSA, Platform gallery, Λονδίνο, 2018 Ÿ Off Shore Project, Καρδαμύλη, νήσος Μερόπη, 2012 Ÿ Imprint (επιμέλεια και συμμετοχή), Kingston University, Λονδίνο, 2012 Ÿ Rooms 2012+@, Γκαλερί Καππάτος, Αθήνα, 2012 Ÿ International Print Biennale, Newcastle, 2011 Ÿ I create, Therefore I am, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, 2009 Ÿ Break 2.4 Art Festival, Λουμπλιάνα, 2007 Ÿ LETS RIOT, Cafe Gallery, Λονδίνο, 2006. Έργα του ανήκουν στο Βασιλικό Κολέγιο, Λονδίνο Ÿ Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη Ÿ Πανεπιστήμιο του Κίνγστον, Λονδίνο και σε ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.

Πληροφορίες

Ιωάννης Μπελημπασάκης

Δogmatismς

5-23 Ιουνίου 2018

Εγκαίνια: Τρίτη 5 Ιουνίου, 20:00

Artnoise – Βέροιας 6, Άνω Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη

Τρίτη-Παρασκευή 12:00-20:00, Σάββατο 11:00-14:00 Ÿ +30 697 228 2438  Ÿ [email protected]

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -