34.5 C
Athens
Κυριακή 21 Ιουλίου 2024

Δέκα συμβουλές για τη φωτογραφία δρόμου

Το αστικό περιβάλλον προσφέρεται για ένα από τα πιο απαιτητικά είδη φωτογραφίας, μια πραγματική πρόκληση για το δημιουργό που ακροβατεί ανάμεσα στο στιγμιότυπο, το ντοκουμέντο και το κοινωνικό σχόλιο. Στο είδος έχουν μεγαλουργήσει διασημότητες όπως Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Wily Ronis, Garry Winogrand, Lee Friedlander, Andre Kertesz κ.λπ. Η φωτογραφία δρόμου είναι κάτι πολύ παραπάνω από απλές snapshot και αν μελετήσει κανείς το έργο διάσημων εκπροσώπων του είδους θα δει στοιχεία όπως η διήγηση, η λεπτή ειρωνεία, το χιούμορ, το συναίσθημα κ.λπ.
Ο φωτογράφος καλείται να αφηγηθεί μια ιστορία, να περιγράψει το θέμα, να αναλύσει τη σχέση της πόλης με τον άνθρωπο και να μεταφέρει την ατμόσφαιρά της σε ένα μόνο καρέ. Ο φωτογράφος έχει μία μόνον ευκαιρία να διατυπώσει τη σκέψη και την έμπνευσή του, σε ένα μόνο καρέ. Οι στιγμές στον δρόμο είναι περαστικές και φευγαλέες. Η φωτογραφική στιγμή υπάρχει για λίγα δευτερόλεπτα και μετά χάνεται. Για αυτό θα πρέπει να έχουμε εξασκήσει το μάτι μας και την τεχνική μας. Όσο καλύτερα μπορούμε…

1. Η πόλη μάς χαρίζει άπειρες όψεις με ανθρώπινη παρουσία ή χωρίς. Το θέμα μπορεί να είναι εκεί ή να πάρει το χρόνο του. Το εξασκημένο μάτι του ευαισθητοποιημένου και προχωρημένου φωτογράφου αναζητά παντού το σχόλιο εκεί που για τον κοινό άνθρωπο δεν υπάρχει και το διατυπώνει καδράροντας.
2. Το να πλησιάσουμε κοντά συχνά είναι το μυστικό για την επιτυχία. Με ένα ευρυγώνιο ή ημιευρυγώνιο από 28mm ως 35/40mm έχουμε την πιο ευνοϊκή εστιακή απόσταση ώστε το πλάνο να περιέχει ακριβώς τα αναγκαία στοιχεία χωρίς, αλλά με το θέμα στο πρώτο πλάνο.

3. Ένας φακός prime με σταθερή εστιακή απόσταση και γρήγορο διάφραγμα από f/1,4 ως f/2 αποτελεί το ιδανικό εργαλείο για το δρόμο. Μικρός και ελαφρός δεν προσθέτει υπερβολικό βάρος στη μηχανή ούτε προβάλλει απειλητικά προς τον κόσμο που μας αντικρίζει.
4. Γενικά οι μικρές σε διαστάσεις φωτογραφικές μηχανές περνούν πιο απαρατήρητες. Ο φωτογράφος με την επιλογή διακριτικού εξοπλισμού επιδιώκει να μην είναι υπερβολικά ορατός τόσο για την ασφάλειά του από τυχόν κακόβουλα μάτια (κλέφτες κ.λπ.) όσο και για να μην προκαλεί το φόβο και τις επιφυλάξεις των περαστικών.

5. Mια mirrorless μικρών διαστάσεων, μπορεί να αποτελέσει ιδανική φωτογραφική μηχανή δρόμου, μαζί με ένα pancake φακό ή ένα compact zoom. Εναλλακτικά μπορείτε να επιλέξετε compact με αισθητήρα μιας ίντσας που παρέχουν πολύ καλή ποιότητα εικόνας και λόγω μικρών διαστάσεων μοιάζουν πολύ “ερασιτεχνικές” και δεν προκαλούν αντιδράσεις.
6. Φωτογραφία δρόμου δε σημαίνει ότι αδιαφορούμε για τους κανόνες της σύνθεσης. Πάντα έχουν αξία οι βασικές αρχές με τον κανόνα των τρίτων, τις γραμμές διαφυγής, τα γεωμετρικά σχήματα που αφθονούν στην πόλη, η ισορροπία, ο θετικός και αρνητικός χώρος, τα μοτίβα κ.λπ. μελετήστε φωτογραφίες δρόμου από σπουδαίους φωτογράφους του είδους και θα το ανακαλύψετε.

7. Οι γραμμές μπορούν να οδηγήσουν το μάτι του θεατή εκεί που επιθυμούμε και τα σχήματα (τετράγωνα, κύκλοι κ.τλ.) να αγκαλιάσουν και να πλαισιώσουν το κεντρικό μας θέμα. Αναζητούμε αυτά τα σχήματα στις γραμμές των κτηρίων, στις βιτρίνες, στους στύλους και τις πινακίδες κτλ.

8. Το βασικό στοιχείο που πρέπει να κατακτήσει ο φωτογράφος δρόμου είναι η αναμονή για το στιγμιότυπο και η υπομονή μέχρι αυτό να προκύψει είτε στατικά είτε στη συνεχή περιπλάνηση. Εξερευνώντας, περιδιαβαίνοντας και παρατηρώντας συνεχώς το μάτι εξασκείται και η αισθητική βρίσκει την έκφρασή της.
9. Η αποφασιστική στιγμή του Bresson διατηρεί πάντα την αξία της. Έλεγε λοιπόν ο κλασικός μετρ της φωτογραφίας δρόμου: “…μια φωτογραφία είναι για μένα η ταυτόχρονη, εντός κλάσματος του δευτερολέπτου, αναγνώριση της σημασίας ενός γεγονότος και της αυστηρής οργάνωσης των οπτικά αντιληπτών μορφών που το εκφράζουν”. H ρήση για την αποφασιστική στιγμή εξακολουθεί να ισχύει και μας καλεί σε εγρήγορση.

10. Ο φωτογράφος δρόμου πάντα αρκείται στον περιβαλλοντικό διαθέσιμο φωτισμό είτε φυσικό είτε τεχνητό από τα φώτα της πόλης. Το φλας απαγορεύεται απόλυτα γιατί επισύρει την προσοχή, αρνητικά σχόλια κ.λπ. και τέλος ισοπεδώνει τα πάντα με το σκληρό κατευθυντικό φωτισμό ενώ έχει πολύ μικρή εμβέλεια. Αν θέλουμε να φωτογραφίσουμε με φυσικό φως επιλέγουμε καλύτερα το πρωί ή αργά το απόγευμα ή μια μέρα με συννεφιά για περισσότερη ατμοσφαιρικότητα. Διαφορετικά φωτογραφίζουμε το βράδυ με τα φώτα της πόλης.

•Πηγή: Περιοδικό ΦΩΤΟγράφος

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -