Color blocking, από τη ζωγραφική στη μόδα

 

Έχει αποδειχτεί πως διαφορετικές μορφές τέχνης μπορούν να συναντηθούν και να δημιουργήσουν μικρά θαύματα. Σ’ αυτή την περίπτωση η ζωγραφική συναντά τη μόδα. Ο εμπνευστής του color blocking, ο Ολλανδός ζωγράφος Piet Mondrian, ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, ήταν αυτός που δημιούργησε το συνδυασμό των ‘’αντίθετων’’ χρωμάτων μέσα σε “blocks”. Ο πρώτος που οραματίστηκε το συγκεκριμένο σχεδιασμό πάνω σε ύφασμα ήταν ο Yves Saint Laurent το 1966 και όπως κάθε ιδέα που έχει βάσεις και προοπτική στην εξέλιξη, το color blocking επικρατεί σήμερα σε νέες διαστάσεις.

 

Victory Boogie Woogie -1944, Piet Mondrian

 

Οι βασικοί κανόνες στο color blocking έχουν ως επίκεντρο τη θεωρία των χρωμάτων. Έντονα, διαφορετικά αλλά συμπληρωματικά χρώματα συνδυάζονται καταλλήλως σε κομμάτια ενός outfit για την επίτευξη αυτού του στυλ.

Το χρώμα αποτελεί πρόταση για κάθε εποχή. Αυτό που είναι και το πιο συναρπαστικό όμως, είναι η αρμονική συνύπαρξη των τάσεων. Των μίνιμαλ γραμμών και του μπλοκ χρωμάτων. Κοστούμια σε έντονα χρώματα που εξισορροπούνται σε σχέδια απλών γραμμών, μάλλινες κάπες και παλτά σε ίσες γραμμές, συνδυασμένα με παντελόνια, φούστες και φορέματα στα χρώματα λουλουδιών.

Το Color blocking μπορεί να γίνει τόσο σε chic (ή casual chic) outfits, όσο και σε πιο sporty.

 

The Gray Tree – 1912, Piet Mondrian

 

Μην ξεχνάμε τα αξεσουάρ. Ομολογουμένως, τις περισσότερες φορές είναι αυτά που καθορίζουν το στυλ μιας εμφάνισης. Μπεζ παλτό, λευκά booties σε ένα total green outfit με μία κόκκινη τσάντα και έχουμε πετύχει το απόλυτο color blocking. Ακόμα και αν φαντάζει παράτολμο και φλύαρο για κάποιες γυναίκες, μπορούν να επιλέξουν κοσμήματα, φουλάρια και παπούτσια σε pop χρωματισμούς για να εντάξουν στη συλλογή τους και με τον τρόπο αυτό, να εμπλουτίσουν ένα total black ή grey outfit.

 

Tableau I Lozenge with Four Lines and Gray – 1926, Piet Mondrian

 

Η αισθητική και τα στυλ ποικίλλουν από γυναίκα σε γυναίκα και το color blocking μπορεί να φορεθεί από την κορυφή μέχρι τα νύχια κυριολεκτικά. Ένα must nailart είναι τα colorblocked nails, τα οποία έχουν φορεθεί πολύ στις πασαρέλες και τα ζητούν καθημερινά οι γυναίκες στα κέντρα περιποίησης άκρων. Μία ακόμη πιο ενδιαφέρουσα οπτική, είναι αυτή της ένταξης του συγκεκριμένου ύφους στο μακιγιάζ. Ήσυχοι ή μη χρωματικοί τόνοι στα ρούχα με έντονα γαλάζια μάτια και κόκκινα χείλη.

 

New York City I 1942, Piet Mondrian

 

Το color blocking είναι μία αφηρημένη μορφή τέχνης στην ένδυση και οι περιορισμοί είναι λίγοι. Για αυτόν το λόγο, αξίζει να το δούμε σαν μία χαρούμενη προσθήκη στην γκαρνταρόμπα μας.

Διστάζετε να κάνετε ανατρεπτικούς συνδυασμούς; Το color blocking μπορεί να σε βοηθήσει να απογειώσετε ακόμα και τα πιο απλά κομμάτια της ντουλάπας σας. Αρκεί πάντα να το κάνετε σωστά, με έμπνευση και με λίγη προσοχή.

 

Composition with Red Yellow and Blue – 1942, Piet Mondrian

 

Συγκεντρώσαμε πέντε συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να υιοθετήσετε το πιο chic στυλ, για να κυκλοφορείτε γεμάτη αυτοπεποίθηση πάνω στις πολύχρωμες γόβες σας.

  • Προτιμήστε απλά κομμάτια με έντονα χρώματα και φρόντισε να είναι ποιοτικά, προκειμένου να αναδεικνύονται τα χρώματα. Το color blocking αρκετές φορές κάνει τα ρούχα να μοιάζουν casual, γι’ αυτό είναι σημαντικό να έχετε κάποια ιδιαίτερα chic κομμάτια που θα αναβαθμίσουν το στυλ σας και θα το κάνουν πιο κομψό. Ανανεώστε την γκαρνταρόμπα σας με crop παντελόνια, pencil φούστες, μεταξωτές μπλούζες και ιδιαίτερα φορέματα. Δύο, το πολύ τρία έντονα χρώματα αρκούν για να κάνεις το τέλειο color blocking!
  • Αν νιώθετε πως το outfit που έχετε επιλέξει χρειάζεται μία extra πινελιά, μη διστάσετε να την προσθέσετε. Να θυμάστε ότι μία εμφάνιση δεν αποτελείται μόνο από μία μπλούζα και ένα παντελόνι. Ένα ζευγάρι παπούτσια, μία τσάντα, μία ζώνη ή ένα φουλάρι μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να αναβαθμίσουν το σύνολο εύκολα.
  • Συνδυάστε δύο παρόμοια χρώματα για να δείχνετε θηλυκή και κομψή. Κόκκινο και πορτοκαλί, βαθύ και ανοιχτό γαλάζιο, μοβ και λιλά, πορτοκαλί και ροδακινί, κίτρινο και μουσταρδί. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις επιλογές που έχετε στη διάθεσή σας. Απλώς διαλέξτε τα χρώματα που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο στον τροχό των χρωμάτων και θα έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
  • Αν έχετε αμφιβολίες σχετικά με τις αποχρώσεις, μπορείτε να κάνετε safe επιλογές, ενσωματώνοντας στο σύνολό σας κομμάτια σε ουδέτερους τόνους. Για παράδειγμα ένα τζάκετ, πέδιλα ή τσάντα σε nude απόχρωση μπορούν να κάνουν κάθε look να μοιάζει προσεγμένο.
  • Αν πάλι δεν θέλετε να κουραστείτε, στην αγορά θα βρείτε κομμάτια που είναι ήδη colorblocked! Τι σημαίνει αυτό; Υπάρχουν μπλούζες, φορέματα ακόμη και σορτς που έχουν ήδη δύο ή περισσότερα χρώματα. Αρκεί να προσθέσετε μία ζώνη για να δώσει τη δική σας πινελιά και να τα κάνετε ακόμη πιο εντυπωσιακά!

 

Composition with Large Red Plane Yellow Black Gray and Blue – 1921, Piet Mondrian

 

***

Συμπληρωματικά χρώματα:
Τα χρώματα που είναι αντίθετα μεταξύ τους στον τροχό των χρωμάτων θεωρούνται πως είναι συμπληρωματικά χρώματα (π.χ. το κόκκινο με το πράσινο). Η υψηλή αντίθεση των συμπληρωματικών χρωμάτων δημιουργεί ένα έντονο/ζωηρό look, ειδικά όταν αυτά επιλέγονται στην πιο έντονη απόχρωση τους. Αυτό το χρωματικό σύνολο πρέπει να χρησιμοποιείται σωστά ώστε να μη φαντάζει αταίριαστο. Εν ολίγοις είναι για τους τολμηρούς, που δεν φοβούνται να ταιριάξουν φαινομενικά αταίριαστα χρώματα.

 

Ο Πητ (Πίιτ) Μοντριάν (Piet Mondrian, πραγματικό όνομα Pieter Cornelis Mondriaan, 7 Μαρτίου 1872 – 1 Φεβρουαρίου 1944) ήταν Ολλανδός ζωγράφος, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης και συνιδρυτής του κινήματος του νεοπλαστικισμού μαζί με τον Theo van Doesburg. Θεωρείται από τους πλέον επιδραστικούς ζωγράφους του 20ου αιώνα

Ο Μοντριάν γεννήθηκε στην πόλη Αμερσφόρτ της Ολλανδίας και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Άμστερνταμ την περίοδο 1892 – 1895 χωρίς να σημειώσει αξιοσημείωτες επιδόσεις. Τα πρώτα του έργα – κυρίως τοπία – χαρακτηρίζονται από νατουραλιστικά και ιμπρεσιονιστικά στοιχεία ενώ είναι επηρεασμένα και από τα έντονα χρώματα των φωβιστών. Η τέχνη του Μοντριάν είναι παράλληλα συνδεδεμένη και με τις έντονες πνευματικές του αναζητήσεις, καθώς από το 1908 δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τη θεοσοφία. Το έργο του Μοντριάν μέχρι το 1912 είναι επίσης επηρεασμένο από το κίνημα του κυβισμού, με το οποίο ήρθε σε επαφή ο Μοντριάν χάρη στην έκθεση κυβισμού στο Άμστερνταμ, το 1911.

 

Composition No. 10 Pier and Ocean – 1915, Piet Mondrian

Το 1912 ο Μοντριάν επισκέπτεται το Παρίσι όπου εστιάζει ακόμα περισσότερο στον κυβισμό. Είναι επίσης η περίοδος κατά την οποία υπογράφει ως “Mondrian” αντί του πραγματικού του ονόματος “Mondriaan”. Η παραμονή του για περίπου δύο χρόνια στο Παρίσι σημαδεύεται από την επαφή του με το έργο του Ζωρζ Μπρακ, του Πικάσο αλλά και του Σεζάν και η σημαντική επίδραση που ασκούν οι συγκεκριμένοι ζωγράφοι στο προσωπικό του έργο. Τα έργα του σταδιακά αποκτούν πιο έντονα γεωμετρικά χαρακτηριστικά ενώ τείνουν να γίνουν περισσότερο αφηρημένα, χρησιμοποιώντας στοιχεία του κυβισμού, χωρίς όμως να τον υιοθετεί πλήρως.

Σε αντίθεση με τους κυβιστές, ο Μοντριάν αναζητούσε τον συγκερασμό της ζωγραφικής με τους πνευματικούς και φιλοσοφικούς του στοχασμούς, με αποτέλεσμα να έρθει τελικά σε οριστική ρήξη με την εικονική ζωγραφική των ρεαλιστικών αναπαραστάσεων. Η επιστροφή του στην Ολλανδία συνοδεύεται με την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και για τον λόγο αυτό παραμένει αναγκαστικά στην Ολλανδία μέχρι τη λήξη του. Στο διάστημα αυτό συνδέεται με τους Bart van der Leck και Theo van Doesburg. Με τον τελευταίο θα δημιουργήσουν και την περιοδική έκδοση De Stijl, στην οποία δημοσιεύουν θεωρητικές απόψεις που θα αποτελέσουν και τη βάση για το κίνημα του νεοπλαστικισμού (ή κίνημα De Stijl). Ο ίδιος ο Μοντριάν, την περίοδο 1917 – 1918, δημοσιεύει τη θεωρητική μελέτη The New Plastic in Painting, όπου καταγράφει συστηματικά το νέο ύφος που εκπροσωπεί.

 

Composition II in Red Blue and Yellow – 1930, Piet Mondrian

 

Ο Μοντριάν επιστρέφει στο Παρίσι το 1919 όπου και παραμένει μέχρι το 1938 καλλιεργώντας ένα προσωπικό και αναγνωρίσιμο καλλιτεχνικό ύφος. Οι πίνακες του αυτής της περιόδου χαρακτηρίζονται από το γενικότερο ύφος του νεοπλαστικισμού και αποτελούν αφηρημένες γεωμετρικές συνθέσεις, όπου κυριαρχούν λεπτές, μαύρες, οριζόντιες ή κάθετες γραμμές σχηματίζοντας ένα είδος πλέγματος που διακόπτεται από την παρουσία έγχρωμων γεωμετρικών όγκων, συνήθως παραλληλόγραμμες ή τετραγωνικές επιφάνειες. Ένα σημαντικό στοιχείο της ιδιαίτερης τεχνοτροπίας του Μοντριάν είναι ο μινιμαλισμός και η απλοϊκότητα των νέων συνθέσεων.

 

Broadway Boogie Woogie – 1943, Piet Mondrian

 

Το Σεπτέμβριο του 1938, ωθούμενος από την άνοδο του εθνικοσοσιαλισμού εγκαταλείπει το Παρίσι για το Λονδίνο ενώ δύο χρόνια αργότερα εγκαταλείπει οριστικά την Ευρώπη για την Αμερική και ειδικότερα την πόλη της Νέας Υόρκης όπου θα παραμείνει μέχρι το τέλος της ζωής του. Το ύφος της ζωγραφικής του δεν αλλοιώνεται αισθητά κατά την παραμονή του στην Αμερική αλλά δημιουργεί μερικά από τα περισσότερο γνωστά έργα του. Ο πίνακάς του Broadway Boogie-Woogie, αυτής της περιόδου, θεωρείται σήμερα ως ένας από τους πλέον επιδραστικούς πίνακες αφηρημένης τέχνης. Επιπλέον σηματοδοτεί μία αλλαγή στην τεχνοτροπία του Μοντριάν, με τη χρήση περισσότερων χρωμάτων, η οποία όμως δεν θα συνεχιστεί εξαιτίας του θανάτου του το 1944.

  • Αρχική εικόνα: The Red Tree – 1910, Piet Mondrian