Μια καλή φωτογραφία σημαίνει να ξέρεις πού να σταθείς.
Ansel Adams
Αμερικανός φωτογράφος (1902-1984)
Σταχυολογούμε τα σημαντικότερα σημεία από το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του DPS τα οποία μπορούν να σας βοηθήσουν να βελτιωθείτε ως φωτογράφος, ιδιαιτέρως αν θέλετε να επιτύχετε αυθόρμητες φωτογραφίες.
Η ιδανική αποτύπωση όσων συμβαίνουν μπροστά στο φακό κατά της στιγμής της λήψης, είναι συνήθως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που διαχωρίζει μια καλή από μια κακή φωτογραφία. Στη φωτογραφία τοπίου λ.χ. ναι μεν δεν ισχύει πάντοτε αυτός ο κανόνας, ωστόσο ένας μοναχικός περιπατητής μπορεί να τονώσει αφηγηματικά μια εικόνα. Από την άλλη, στη φωτογραφία δρόμου τα πάντα αφορούν την απαθανάτιση της στιγμής. Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε ώστε να προσθέσετε ενδιαφέροντα αφηγηματικά στοιχεία στο κάδρο σας;
Επισκεφθείτε μέρη με έντονη δράση
Εάν θέλετε να γυμναστείτε, θα πάτε σε ένα γυμναστήριο, θα επισκεφθείτε μια πισίνα ή θα πάτε απλά για τρέξιμο. Εάν αντίστοιχα, θέλετε να ασκηθείτε στη λήψη αυθόρμητων φωτογραφιών, θα πρέπει να επισκεφθείτε μέρη με πολύ κόσμο και πολλή δράση. Αυτά τα μέρη θα εκπαιδεύσουν τη ματιά σας να καταστεί πιο κοφτερή και να αναγνωρίζει ευκολότερα/ταχύτερα πότε θα συμβεί μια καθοριστική στιγμή, πριν αυτή συμβεί. Το αντίθετο δηλαδή από μια σκηνοθετημένη φωτογραφία.
Κατάλληλα μέρη για να επισκεφθείτε:
- Λαϊκή αγορά – Μάθετε πού είναι η πλησιέστερη τοπική λαϊκή αγορά και ποια είναι η ώρα αιχμής σε αυτή. Ορισμένες αγορές είναι νυχτερινές, ενώ εάν πρόκειται για ψαραγορά τότε θα πρέπει να πάτε νωρίς το πρωί, την ώρα της ανατολής του ήλιου. Οι προμηθευτές που ετοιμάζουν το απόθεμά τους, η προετοιμασία των τροφίμων στο δρόμο και η αλληλεπίδραση με τους πελάτες, αποτελούν ιδανικά θέματα για φωτογράφιση.
- Εκδηλώσεις – Διαφόρου τύπου συγκεντρώσεις όπως αθλητικές εκδηλώσεις, φεστιβάλ ή πάρτι, αποτελούν μέρη με πολλές καθοριστικές στιγμές προς φωτογράφιση. Ένας φακός με μεγάλο εστιακό μήκος είναι συνήθως αποτελεσματικός σε συνθήκες με πολυκοσμία.
- Πολυσύχναστοι δρόμοι – Η φωτογραφία δρόμου, όπως ήδη τονίστηκε, είναι το βασικό είδος που χαρακτηρίζεται από τις καθοριστικές στιγμές. Πιθανότατα θα χρειαστείτε ένα φακό prime 50mm για να απαθανατίσετε τα ενδιαφέροντα πρόσωπα που θα συναντήσετε στον δρόμο. Μια καλή ιδέα είναι να επιλέξετε μια τοποθεσία και να περιμένετε υπομονετικά για τις περισσότερες πρόσφορες στιγμές οι οποίες θα συμβούν μπροστά σας.
Πειραματιστείτε με την εστιακή απόσταση
Ο γενικός κανόνας είναι να χρησιμοποιείτε έναν φακό prime 50mm, ωστόσο, ο πειραματισμός με άλλα εστιακά μήκη μπορεί επίσης να δώσει καλά αποτελέσματα. Ένας φακός μεγαλύτερου εστιακού μήκους θα σας επιτρέψει να σταθείτε σε ένα λιγότερο εμφανές σημείο πράγμα το οποίο θα απελευθερώσει τη δράση μπροστά από το φακό σας. Θα αισθάνεστε επίσης πιο άνετα από απόσταση και θα μπορείτε να προβλέπετε τις στιγμές της λήψης και να εκπαιδευτείτε στην αναμονή. Αφού εξοικειωθείτε, χρησιμοποιήστε ευρυγώνιους φακούς και δείτε τη διαφορά στο αποτέλεσμα.
Περιμένετε τη στιγμή να “έρθει” σε σας
Με παρόμοιο τρόπο προσεγγίζεται η σκηνοθετημένη φωτογραφία, μόνο που σε αυτή τη περίπτωση υπάρχει φυσικότητα. Εάν θέλετε να εκπαιδευτείτε σε αυτού του είδους τη φωτογράφιση, προ-επιλέξτε το κάδρο σας και περιμένετε μέχρι ένα άτομο να περπατήσει και να έρθει στη “σωστή” θέση που επιθυμείτε. Θα χρειαστεί πολλή υπομονή, καθώς μπορεί να πρέπει να περιμένετε αρκετά!
- Σταθερό κάδρο – Ρυθμίστε τη μηχανή σας και περιμένετε ένα άτομο να μπει στο κάδρο της φωτογραφίας σας. Αυτό θα δώσει αμέσως στη φωτογραφία ένα στοιχείο αφήγησης. Αν είναι δυνατόν, περιμένετε να μπουν στο κάδρο σας περισσότερα από ένα άτομα, ώστε να μπορείτε να επιλέξετε το πιο ενδιαφέρον θέμα.
- Μια δέσμη φωτός – Μια καλή τεχνική για να εξασκηθείτε στην απαθανάτιση καθοριστικών στιγμών είναι να περιμένετε τους ανθρώπους να μπουν σε μια δέσμη φωτός. Αυτό σας δίνει ελάχιστο μόνο χρόνο να πατήσετε το κλείστρο, έτσι θα πρέπει να είστε γρήγοροι. Αναζητήστε λ.χ. έναν εσωτερικό χώρο και ένα κενό στην οροφή όπου μπαίνει φως. Στη συνέχεια, ρυθμίστε την έκθεση σε -2 ή -3EV για το φόντο, και κανονική ή ελαφρώς υποφωτισμένη τιμή για την ηλιόλουστη περιοχή.
Να είστε γρήγοροι κατά τη λήψη
Φυσικά, υπάρχουν φορές που θα πρέπει απλά να είστε ταχύτατοι. Θα πρέπει να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά, να είστε εξοικειωμένοι με τις πιθανότητες μιας κίνησης και να έχετε το νου σας ακόμη και δίπλα σας. Οι ρυθμίσεις της κάμερας είναι απαραίτητο στοιχείο για την ταχύτητα της απόκρισής σας. Είναι προτιμότερο ένα διάφραγμα π.χ. f/8 σε σχέση με ένα f/1.8 γιατί επιτρέπει τη γρήγορη εστίαση. Σε ορισμένες περιπτώσεις φυσικά, είστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερο διάφραγμα σύμφωνα με το φωτισμό της εκάστοτε σκηνής.