Έκθεση φωτογραφίας της Ιωάννας Βασδέκη στο παλάτι Waldstejn, έδρα της Τσέχικης Γερουσίας στην Πράγα με παράλληλη έκθεση αγιογραφίας από την Εύα Βασδέκη: εγκαίνια στις 14 Μαρτίου ώρα 16:00
“Βρίσκεσαι μέσα στ’ αυτοκίνητο, κάπου κοντά στο τότε Tito Veles (τώρα πλέον είναι σκέτο Veles, μετά την πτώση του Ανατολικού Μπλοκ) της πρώην Γιουγκοσλοβακίας. Κοιτάς γύρω σου τις μορφές των δέντρων να διαλύονται από την ταχύτητα του αμαξιού. Κοιτάς τις γιγάντιες, κακάσχημες εργατικές κατοικίες του Βελιγραδίου, τα μικρά, ημιτελή τούβλινα σπιτάκια στα χωριά της Grdelicka Klisura. Περνάς τα σύνορα της κομμουνιστικής τότε Ουγγαρίας, έπειτα βλέπεις να απλώνεται από κάτω σου μεγαλόπρεπα ο Δούναβης, προσπερνάς με το δυτικοευρωπαϊκό σου αμάξι όλα τα μικρά τότε αυτοκινητάκια τύπου Lada, Jugo, Ζastava, Skoda… Ταξιδεύεις όλη τη νύχτα , πίσω από τις νταλίκες των ακάματων οδηγών τους, έχεις το μοναδικό Ι.Χ ., είστε τρεις γυναίκες, νύχτα στο Σιδηρούν Παραπέτασμα. Και τα χαράματα, ενώ διαλύεται η πρωινή ομίχλη, βλέπεις μπροστά σου το Komarno, το πέρασμα τότε, πριν το 1989, για την Τσεχοσλοβακία. Είμαστε στη δεύτερη πατρίδα μας. Σε λίγες ώρες θα απλωθεί μπροστά μας αριστοκρατικά η Πράγα. Για μία ακόμη φορά, κάναμε το ταξίδι Αθήνα -Πράγα”. Είναι οι αναμνήσεις των αδελφών Βασδέκη.
Όταν μεγαλώνει κανείς με εικόνες μοναδικές, είναι πράγματι δύσκολο να μην επηρεαστεί από αυτές. Σχεδόν δεν γίνεται να μην ασχοληθείς με την έννοια της Εικόνας, σε όλες της τις διαστάσεις. Η Ιωάννα Βασδέκη αφοσιώθηκε στη Φωτογραφική Εικόνα και η Εύα στη Ζωγραφική Εικόνα. Στην έκθεση, στο υπέροχο παλάτι Waldstejn, θα παρουσιαστούν προσεκτικά επιλεγμένες φωτογραφίες και αγιογραφίες από τις δύο πατρίδες των αδελφών Βασδέκη, την Ελλάδα και την Τσεχία.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αίθουσα όπου λαμβάνει χώρα η έκθεση, αποκαλείται επισήμως η “Μυθολογική Αίθουσα ” του Waldstejn -κάτι το οποίο προσδίδει μία σχεδόν μυσταγωγική διάσταση στο γεγονός ότι εκθέτουν καλλιτέχνιδες ελληνοτσέχικης καταγωγής, σε έναν χώρο με αυτήν τη σημειολογική παράμετρο, κάτω ακριβώς από το πασίγνωστο κάστρο της Πράγας.
Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Τσέχου γερουσιαστή κ. Jaroslav Zeman. Επίσης, τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Τσεχία, υπό τον Πρέσβh της Ελλάδος στην Τσεχία κ. Αθανάσιο Παρέσογλου.
Εγκαίνια: 14 Μαρτίου 2024, ώρες 4-6 μ.μ.
Διάρκεια: 14 Mαρτίου-22 Απριλίου 2024 (ανοιχτά για το κοινό κάθε Σάββατο)
Πληροφορίες: www.senat.cz, www.vasdeki.com, 6988692073 & 6974162550.
Πού: Παλάτι Waldstejn – έδρα της Τσέχικης Γερουσίας, Valdštejnské nám. 4, 118 00 Malá Strana, Πράγα.
Λίγα λόγια για τις καλλιτέχνιδες:
Η Ιωάννα Βασδέκη αφοσιώθηκε από μικρό παιδί στη λογοτεχνία και στη γραφή κι ενώ τελείωνε τις μεταπτυχιακές σπουδές της σε έναν απολύτως διαφορετικό από τις τέχνες τομέα , αποφάσισε να εντρυφήσει στην τέχνη της φωτογραφίας. Η ίδια διηγείται:
“Η ζωή είναι πράγματι πλημμυρισμένη από αναπάντεχες εκπλήξεις κι εξελίξεις. Ενώ ολοκλήρωνα το μεταπτυχιακό μου στη Διοίκηση Ξενοδοχειακών Μονάδων, αποφάσισα να αφοσιωθώ στη φωτογραφία. Ορισμένες φορές συνειδητοποιείς ότι βρίσκεσαι στον ουσιαστικό δρόμο της ζωής σου, όταν συμβαίνουν πολλά μικρά (αλλά μεγάλα εντέλει) τα οποία σε οδηγούν ακόμη περισσότερο στο ταξίδι που επέλεξες. Όλα ξεκίνησαν με βαθιά αγάπη για την ασπρόμαυρη φωτογραφία (διόλου τυχαίο, μεγάλωσα βλέποντας τη μαγική εμφάνιση ασπρόμαυρων φωτογραφιών σε ένα μικρό μπάνιο, σε ένα όμορφο διαμέρισμα στην Πράγα 3). Όταν κατάγεσαι από δύο χώρες, δύο πατρίδες, δύο τελείως διαφορετικούς πολιτισμούς, η επιρροή αυτού του συνδυασμού στο Είναι σου, είναι απερίγραπτης δύναμης. Οι εικόνες ανυπέρβλητης αισθητικής από την Πράγα και οι εικόνες χαοτικής, αλλόκοτης ομορφιάς από την Αθήνα με συνόδευαν από τις πρώτες μου παιδικές αναμνήσεις. Αυτές είναι και οι εικόνες στις φωτογραφίες μου. Φωτογραφίζω για να θυμάμαι”.
Στον φωτογραφικό χώρο η Ιωάννα Βασδέκη βρίσκεται σήμερα πάνω από 20 χρόνια ως φωτογράφος, αρθρογράφος, θεωρητικός, επιμελήτρια και διδάσκουσα. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη έκθεση στην Πράγα, θα ήθελε να εκφράσει τις θερμές της ευχαριστίες για τη συμβολή τους στους Vladimir Birgus & Zdenek Lhotak.
Η Εύα Βασδέκη ξεκίνησε την καλλιτεχνική της διαδρομή ως ζωγράφος και χαράκτρια στην Αθήνα, έχοντας στο ενεργητικό της πλήθος ομαδικών και ατομικών εκθέσεων. Όμως ήδη κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, άρχισε να παρακολουθεί ενδελεχώς και με αφοσίωση το εργαστήρι αγιογραφίας υπό τον τότε καθηγητή Σώζο Γιαννούδη. Η πορεία της ζωής της την έστρεφε ολοένα και περισσότερο στη μυσταγωγική τέχνη της αγιογραφίας καθότι μετά τις σπουδές της άρχισε να αγιογραφεί ναούς στο εξωτερικό και την Ελλάδα (Νότια Κορέα, Κύπρος κτλ.). Η ίδια αφηγείται χαρακτηριστικά:
“Από τότε που με θυμάμαι ως παιδί, από την ηλικία των 5 ετών, έλεγα σε όλους ότι θα γίνω ζωγράφος. Θυμάμαι εικόνες στο μυαλό μου, να φαντάζομαι αγγέλους, αγίους και πρώτα απ’ όλους τον Χριστό, τον οποίον αγαπούσα ιδιαίτερα. Σε όλη μου τη ζωή με συνοδεύει Εκείνος και το αισθάνομαι τόσο έντονα που πρέπει να Τον ζωγραφίσω, μια βαθιά ανείπωτη ανάγκη. Για να είμαι αντάξια του μεγαλείου απόδοσης των αγίων αυτών προσώπων, μελετώ εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια την ιερή τέχνη της αγιογραφίας στους Βυζαντινούς και Καθολικούς ναούς (για να μπορέσω να απεικονίσω τις εικόνες όσο πιο πιστά γίνεται). Ειναι μοναδική η χαρά του να ζωγραφίζεις εικόνες στη σημερινή εποχή, μια τέχνη που δεν σβήνει στο πέρασμα του χρόνου, αντιθέτως ανθίζει. Δεν είναι διόλου τυχαίο το γεγονός αυτό. Ακριβώς επειδή η εποχή μας πυρπολείται απ’ τον ψηφιακό κόσμο, χρειάζεται την παράδοση, μια σταθερή ανεκτίμητη αξία. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι μου παραγγέλνουν χειροποίητες εικόνες, καθότι μέσα από αυτές μεταφέρεται όχι μόνο μια μοναδική ομορφιά η οποία σταματά τον χρόνο, αλλά και ένα φως το οποίο φαντάζει αιώνιο…”.
Οι κορνίζες των φωτογραφικών έργων αποτελούν ευγενική παραχώρηση της
FotoForum Praha, z.s.