Πώς διαμορφώνεται το σύγχρονο θεατρικό τοπίο; Ποιος ο ρόλος του ηθοποιού μέσα σε αυτό; Τι ακριβώς του ζητείται; Και πώς θα το κάνει πράξη;
Τα εργαστήρια Ό,τι μπορείς με ό,τι έχεις, όπου είσαι (2019) για έκτη χρονιά συνιστούν ένα άμεσο και αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης της θεατρικής πρακτικής. Επικεντρώνοντας στο θέατρο με τα ελάχιστα μέσα, τη σκηνική πράξη και τη λειτουργία του ηθοποιού, τα εργαστήρια παρουσιάζουν με απλό και πρακτικό τρόπο νέες ιδέες και μεθόδους πάνω στο σύγχρονο θέατρο και την περφόρμανς.
Το πρόγραμμα των εργαστηρίων έχει σχεδιαστεί με σκοπό να είναι ευέλικτο και προσβάσιμο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εποχής και ταυτόχρονα συστηματικό και εντατικό ώστε να παρέχει στους συμμετέχοντες εργαλεία χρήσιμα για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.
Οι εισηγητές – καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών – μοιράζονται την καλλιτεχνική τους εμπειρία και δουλεύουν στενά με τους συμμετέχοντες, βουτώντας στη δημιουργική διαδικασία μέσω των μαθημάτων, της συζήτησης, της δοκιμής και της έρευνας. Ο κάθε κύκλος των εργαστηρίων ολοκληρώνεται με μία ανοιχτή για το κοινό παρουσίαση.
Άντζελα Μπρούσκου, Παράλληλοι Μονόλογοι (B’ Κύκλος)
Δευτέρα 14 Ιανουαρίου έως Δευτέρα 1 Απριλίου 2019
Κάθε Δευτέρα 16:00 – 20:00, για 12 συναντήσεις
Κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ (έκπτωση 20% σε όσους παρακολούθησαν και το φθινοπωρινό εργαστήριο)
Το εργαστήριο αυτό θα ασχοληθεί με τη σχέση του ηθοποιού με τον λόγο, χρησιμοποιώντας σαν υλικό τα κείμενα του Γιάννη Κοντραφούρη για το Θέατρο, τη Νύχτα Μόλις Πριν Από Τα Δάση και Στη Μοναξιά Των Κάμπων Με Βαμβάκι του Μπερνάρ Μαρί Κολτές.
Οι κοινοί άξονες δραματουργίας και η συνομιλία με το έργο των δύο συγγραφέων θα αποτελέσει βασική έμπνευση αυτής της συνάντησης.
Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να προμηθευτούν τα βιβλία των συγγραφέων και να είναι ενημερωμένοι απαραίτητα για το έργο τους πριν από την έναρξη των μαθημάτων.
Για την επιλογή των συμμετεχόντων απαιτείται η αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος μέχρι την Πέμπτη 10 Ιανουαρίου.
Παρακαλούμε να προωθήσετε τα παραπάνω και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο [email protected]
Άντζελα Μπρούσκου
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Ίδρυσε το 1993 το Θέατρο Δωματίου, καθώς και το ομώνυμο studio υποκριτικής με τη βασική συνεργάτιδά της, ηθοποιό Παρθενόπη Μπουζούρη. Ασχολήθηκε με την έρευνα πάνω στην μέθοδο και την τεχνική του ηθοποιού με άξονα την αρχαία τραγωδία. Έκτοτε σκηνοθέτησε πολλά έργα από το σύγχρονο και κλασικό ρεπερτόριο. Συνεργάστηκε επίσης με το Εθνικό Θέατρο, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Θέατρο Τέχνης και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου.
Ιόλη Ανδρεάδη, Epidemic – Εργαστήριο πάνω στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, τις Βάκχες του Ευριπίδη και τους μύθους του Απολλόδωρου
Πέμπτη 17 Ιανουαρίου έως Πέμπτη 4 Απριλίου 2019
Κάθε Πέμπτη 16:00 – 20:00, για 12 συναντήσεις
Κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ
Στο εργαστήριο «Epidemic» οι συμμετέχοντες θα ακολουθήσουν βήμα βήμα τη μέθοδο της σκηνοθέτιδας πάνω στη δημιουργία παράστασης, από την ανάγνωση των μύθων και των έργων στην κατασκευή της δομής, τους αυτοσχεδιασμούς, τη χρήση ενός μόνο αντικειμένου με πολλούς τρόπους, την κίνηση των χαρακτήρων -με τη χρήση των μεθόδων Laban, Viewpoints και τη μελέτη Τελετουργίας και Yoga- και την εξερεύνηση του κειμένου με τη βοήθεια τεχνικών βασισμένων στη μέθοδο Στανισλάφσκι.
Με αφορμή την Αντιγόνη του Σοφοκλή, τις Βάκχες του Ευριπίδη και τους μύθους του Απολλόδωρου, στο «Epidemic» όλα ξεκινούν με την επιλογή του Κρέοντα να μείνει άταφο το σώμα του Πολυνείκη, απόφαση που έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει στη Θήβα μια παράξενη επιδημία μανίας. Η «επιδημία» αυτή -που εκπληρώνεται με την παρουσία του Διόνυσου επί σκηνής- είναι απαραίτητη για τη σωτηρία της πόλης.
Το «Epidemic» της Ιόλης Ανδρεάδη, έχει παρουσιαστεί στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης του Λονδίνου (RADA), στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου (Forest Fringe Festival), στο Southwark Playhouse στο Λονδίνο και στον Πολυχώρο Πολιτισμού Αθηναΐς στην Αθήνα.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε σπουδαστές και απόφοιτους δραματικών σχολών και σε επαγγελματίες ηθοποιούς.
Για την επιλογή των συμμετεχόντων απαιτείται η αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος μέχρι τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου.
Παρακαλούμε να προωθήσετε τα παραπάνω και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο [email protected]
Ιόλη Ανδρεάδη
Η Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Κυψέλη. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 7 χρόνια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, σπουδάζοντας και δουλεύοντας πάνω στο θέατρο ως υπότροφος των ιδρυμάτων Fulbright Foundation Greece, Ίδρυμα Ωνάση / Onassis Foundation, Stavros Niarchos Foundation και J. F. Costopoulos Foundation. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει 28 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 και το 2015. Έκτοτε, η Ιόλη εργάζεται εντατικά στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, τα τελευταία τρία χρόνια, έχει παρουσιάσει τις εξής 10 παραστάσεις: Αρτώ – Βαν Γκογκ / avec un pistolet στο Θέατρο Σημείο το 2015, Οικογένεια Τσέντσι στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τη σεζόν 2015-2016, Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο Αρχείο στο Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς το 2016, Young Lear στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2016, Φονικό στην Εκκλησιά στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016, Το βασίλειο της γης στο Olvio τη σεζόν 2016 – 2017, Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και στο Bob Festival (Φεστιβάλ Αθηνών), Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης τη σεζόν 2017 – 2018, Ο Μισάνθρωπος στο Σύγχρονο Θέατρο την άνοιξη του 2018 και Ίων στο Φεστιβάλ Φιλίππων, το θέατρο Άλφα.Ιδέα, σε περιοδεία στην Ελλάδα και στο The Tank της Νέας Υόρκης τη διετία 2017-2019. Το ίδιο διάστημα δίδαξε Αρχαίο Δράμα και Devised Theater στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, όπου πραγματοποίησε και σεμινάρια θεάτρου για άτομα σε απεξάρτηση και συμμετείχε στο «Caravan Project» μέσω του οποίου ταξίδεψε σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας για να διδάξει δημιουργική γραφή. Από τον Ιανουάριο του 2017 εργάζεται ως Yoga Teacher διδάσκοντας Acting Yoga (Σεμινάριο στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής, Μάιος–Ιούνιος 2017 & Διδασκαλία στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Δήλος 2017-2019). Διδάσκει “Performance: θεωρία και πράξη” στο πρόγραμμα e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μαριάννα Κάλμπαρη, Μεταμορφώσεις
Παρασκευή 18 Ιανουαρίου έως Παρασκευή 5 Απριλίου 2019
Κάθε Παρασκευή 11:30 – 15:30, για 12 συναντήσεις
Κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ
Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα εξερευνήσουμε, θα δραματοποιήσουμε και θα δουλέψουμε υποκριτικά και σκηνοθετικά γνωστούς μύθους, χρησιμοποιώντας ως βασικό υλικό τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου. (Οι Μεταμορφώσεις γράφτηκαν τον 1ο μ.Χ. αιώνα σε 15 βιβλία και 12.000 εξάμετρους στίχους, όπου ο Οβίδιος διαλέγει και αφηγείται συνδυασμένους μεταξύ τους όλους τους μύθους της ελληνικής και της ρωμαϊκής αρχαιότητας που περιέχουν κάποιο στοιχείο μεταμόρφωσης). Ενδεικτικά αναφέρονται τα μυθικά ζευγάρια ή πρόσωπα: Νιόβη, Αράχνη, Απόλλων και Δάφνη, Ορφέας και Ευριδίκη, Μήδεια και Ιάσων, Νάρκισσος και Ηχώ, Αφροδίτη και Άδωνις, Διδώ και Αινείας κ.ά. Οι συμμετέχοντες μπορούν να προτείνουν και άλλα μυθικά πρόσωπα ή ζευγάρια όπως αυτά παρουσιάζονται στις Μεταμορφώσεις.
Το ζητούμενο του εργαστηρίου δεν είναι απλώς να μελετήσουμε ή να αναπαραστήσουμε τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου αλλά να εμπνευστούμε από αυτές αναδημιουργώντας το δικό μας υλικό και συνειδητοποιώντας ότι το θέατρο δεν είναι παρά μια συνεχής «μεταμόρφωση» των ίδιων αιώνιων μύθων.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ηθοποιούς (αποφοίτους δραματικών σχολών, εργαστηρίων κτλ), νέους σκηνοθέτες, νέους συγγραφείς καθώς και νέους θεατρολόγους που ενδιαφέρονται για τη δραματολογία. Στόχος είναι όλοι οι παραπάνω να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου να δημιουργήσουν μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση με αφορμή το υλικό των «Μεταμορφώσεων».
Η διαδικασία θα ακολουθήσει τρία βασικά στάδια:
– Επιλογή των μύθων-δραματουργική ανάλυση-δραματοποίηση ή και συγγραφή νέων κειμένων
– Δημιουργία ομάδων (σκηνοθέτης, συγγραφέας/δραματολόγος, ηθοποιοί) που θα αναλάβουν να ζωντανέψουν σκηνικά κάθε μια από τις ‘μεταμορφώσεις’. Να διευκρινιστεί ότι οι ομάδες θα δημιουργηθούν ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων από κάθε ειδικότητα και ανάλογα φυσικά με τον αριθμό των μύθων που θα επιλέξουμε να δουλέψουμε.
– Στο τρίτο στάδιο όλες οι ομάδες θα δουλέψουν υποκριτικά και σκηνοθετικά τους μύθους με στόχο την ανοιχτή παρουσίαση τους στο τέλος των μαθημάτων.
Για την επιλογή των συμμετεχόντων απαιτείται η αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος μέχρι την Δευτέρα 14 Ιανουαρίου.
Παρακαλούμε να προωθήσετε τα παραπάνω και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο [email protected]
Μαριάννα Κάλμπαρη
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και του Πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris IV-Sorbonne, φιλολογία και επικοινωνία). Στο Παρίσι σπούδασε επίσης υποκριτική και σκηνοθεσία στο Atelier du Théâtre des Cinquante (Ανδρέας Βουτσινάς) και στο Charpentier Art Studio.
Έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης, το Εθνικό Θέατρο, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και πολλά άλλα θέατρα, σκηνοθετώντας τόσο θεατρικά κείμενα των: Ευριπίδη, Τσέχωφ, Μαριβώ, Μολιέρου, Ζενέ, Βιτράκ, Στάϊν, Ρίτσου, Μπάρτλετ κ.ά. όσο και μουσικά έργα των Όφφενμπαχ, Χαίντελ, Κυπουργού, Γωγιού κ.ά.
Έχει γράψει θεατρικά έργα: Αλμανάκ (βραβείο Eurodram 2015), Βιομαγεία, Νέο αίμα, Μια ανάσα ακόμα κ.ά. που έχουν ανέβει από το Θέατρο Τέχνης, το Εθνικό Θέατρο και άλλα θέατρα. Έχει σκηνοθετήσει η ίδια κάποια από τα έργα της.
Έχει κάνει μεταφράσεις θεατρικών έργων (από γαλλικά και αγγλικά) καθώς και θεατρικές διασκευές λογοτεχνικών κειμένων που έχουν παρουσιαστεί από το Θέατρο Τέχνης, το Εθνικό Θέατρο, το Κ.Θ.Β.Ε. και άλλα θέατρα.
Έχει παίξει σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης (σκην. Λαζάνη και Κουγιουμτζή) του Εθνικού Θεάτρου (σκην. Χρονόπουλου), του Τεχνοχώρου-Ομάδα Θέαμα (σκην. Κακλέα) κ.ά. Έχει παίξει στον κινηματογράφο σε ταινίες των Δημήτρη Αθανίτη, Λουκίας Ρικάκη, Βασίλη Ραΐση.
Έχει διδάξει υποκριτική και πρακτική θέατρου στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (τμήμα Θεατρικών Σπουδών), στη Σχολή Μωραΐτη και στη δραματική σχολή Πράξη Επτά.
Διδάσκει μελοδραματική στο Ωδείο Αθηνών, εισαγωγή στο Αρχαίο Δράμα και δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων στο Ίδρυμα Λασκαρίδη.
Διδάσκει υποκριτική στη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης-Καρόλου Κουν από το 2005.
Είναι μέλος της Εταιρείας Θεατρικών Συγγραφέων, του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και της Ελληνικής Εταιρίας Θεάτρου (Θέατρο Τέχνης).
Από τον Σεπτέμβριο του 2014, είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης -Καρόλου Κουν.
Περικλής Μουστάκης, Μηχανή Άμλετ – Heiner Muller
Κυριακή 20 Ιανουαρίου έως Κυριακή 7 Απριλίου 2019
Κάθε Κυριακή 13:00 – 17:00, για 12 συναντήσεις
Κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ
Στο εργαστήριο αυτό θα δουλέψουμε εντατικά πάνω στη Μηχανή Άμλετ του Heiner Muller.
Η ανέλιξη του ηθοποιού σαν πλοηγός του ρόλου–προσώπου. Ο ηθοποιός κατασκευάζει το παιχνίδι τού ρόλου-προσώπου, το σχολιάζει, το κρίνει, δημοσιοποιεί την ιδιωτικότητά του. Το φιλοσοφικό background του ηθοποιού και η ελαφρότητα της παιδικότητάς του. Ο ρόλος–πρόσωπο ως αφορμή για το πέρασμα του ηθοποιού σε έναν προσωπικό, εξομολογητικό λόγο.
Το εργαστήριο θα ολοκληρωθεί με μια ανοιχτή παρουσίαση-παράσταση ολόκληρου του έργου.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών και σε θεατρολόγους.
Για την επιλογή των συμμετεχόντων απαιτείται η αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος μέχρι την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου.
Παρακαλούμε να προωθήσετε τα παραπάνω και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο [email protected]
Περικλής Μουστάκης
Απόφοιτος της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν. Έχει πρωταγωνιστήσει σε παραστάσεις των: Κ. Κουν, Γ. Λαζάνη, Ν. Χαραλάμπους, Μ. Βολανάκη, Φ. Σπένγκλερ, Β. Αρδίττη, Γ. Χουβαρδά, Γ. Μαργαρίτη, Μ. Λυμπεροπούλου, Β. Νικολαΐδη, Σ. Χατζάκη, Στ. Τσακίρη, Β. Παπαβασιλείου, Μ. Μαρμαρινού, Ρ. Πατεράκη, Δ. Καραντζά κ.α.
Ιδρυτικό μέλος της εταιρείας θεάτρου Άσκηση, όπου έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: America Hurray, Βυσσινόκηπος, Παιχνίδια Σφαγής (παραστάσεις που επιλέχθηκαν από το ελληνικό κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου να συμμετάσχουν στο «Σύστημα Αθήνα» το 2007 και το 2008), Επισκέψεις, Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε, Αποκάλυψη Ιωάννου, Καταιγίδα. Σκηνοθέτησε επίσης στο Εθνικό Θέατρο μία θεατρική παραγωγή βασισμένη στα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, τα Οστέα Ξηρά Σφόδρα και το Μετά την Πρόβα στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων.
Από το 1997 διδάσκει σε δραματικές σχολές και έχει παραδώσει σεμινάρια στο Θέατρο Άσκηση, στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων κ.α.
(Για προεξόφληση των εργαστηρίων προβλέπεται έκπτωση 15%. Εναλλακτικά, κάθε εργαστήριο εξοφλείται σε 2 ισόποσες δόσεις με την έναρξη των σεμιναρίων τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.
Για συμμετοχή σε πάνω από ένα εργαστήριο, προβλέπεται έκπτωση 20%).
- Πληροφορίες και συμμετοχές: 2103425335 | [email protected]
Ό,τι μπορείς, με ό,τι έχεις, όπου είσαι
7 κύκλοι εργαστηρίων για το σύγχρονο θέατρο στην πράξη
B’ περίοδος: Ιανουάριος-Απρίλιος 2019
Άντζελα Μπρούσκου, Ιόλη Ανδρεάδη, Μαριάννα Κάλμπαρη, Περικλής Μουστάκης
Τα εργαστήρια πραγματοποιούνται στο BIOS Tesla, Πειραιώς 84
Υπεύθυνος εργαστηρίων: Κώστας Κουτσολέλος
Διοργάνωση: BIOS