Αντρέ Πρεβέν, ο συνθέτης που γεφύρωσε την κλασική μουσική με την τζαζ στον κινηματογράφο

54
In this July 1, 1984, photo, Andre Previn conducts a performance with the Pittsburgh Symphony Orchestra in Pittsburgh, Pa. Previn, the pianist, composer and conductor whose broad reach took in the worlds of Hollywood, jazz and classical music, died in his Manhattan home on Thursday, Feb. 28, 2019. He was 89. (John Kaplan/Pittsburgh Post-Gazette via AP)

Ο τέσσερις φορές βραβευμένος με Όσκαρ, πιανίστας, συνθέτης και μαέστρος Αντρέ Πρεβέν έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών, στις 28 Φεβρουαρίου 2019.

Η μάνατζέρ του Λίντα Πετρίκοβα δήλωσε ότι ο Πρεβέν απεβίωσε στο σπίτι του στο Μανχάταν.

Ο Πρεβέν ήταν «παιδί-θαύμα», η οικογένεια του οποίου δραπέτευσε από τη ναζιστική Γερμανία.

Σαν έφηβος δούλεψε ως συνθέτης στο Χόλιγουντ, κυρίως για την MGM, κερδίζοντας τέσσερα βραβεία Όσκαρ για τις συνθέσεις τους στις ταινίες «Ωραία μου Κυρία», «Η Τροτέζα» «Η Ζιζί» και «Porgy and Bess».

Για τη δουλειά του είχε επίσης κερδίσει δέκα βραβεία Grammy.

Γεννήθηκε (ως Andreas Ludwig Priwin) στη Γερμανία και η εβραϊκής καταγωγής οικογένειά του «δραπέτευσε» στις ΗΠΑ το 1939 ξεφεύγοντας την τελευταία στιγμή από τα χέρια του ναζισμού. Εκεί παράλλαξε το όνομά του σε Andre George Previn και ξεκίνησε μια σπουδαία σταδιοδρομία βραβευμένη με Όσκαρ (Gigi, Porgy & Bess, Irma la Douce, My Fair Lady), με πολλά Grammy και με μία πολύ μεγάλη δισκογραφία κλασικής και τζαζ μουσικής.

Οι δεκαετίες του ’50, του ’60, του ’70 και του ’80 φέρουν το ισχυρό μουσικό του αποτύπωμα, αφού εκτός από την πολύπλευρη συνθετική του δραστηριότητα για το σινεμά και την τηλεόραση, διεύθυνε μερικές από τις πιο σπουδαίες ορχήστρες σε ΗΠΑ και Ευρώπη, συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα της τζαζ και ηχογράφησε έναν απίστευτα μεγάλο αριθμό δίσκων.

Πέρα από τα τέσσερα Όσκαρ που απέσπασε για την κινηματογραφική του μουσική (πρωτότυπη ή διασκευασμένη), ο Πρεβέν άφησε το μοναδικό του στίγμα πατώντας ταυτόχρονα, με επιτυχία, σε δύο μουσικές πλατφόρμες: αυτήν της κλασικής μουσικής και αυτήν της τζαζ, τόσο ως καταξιωμένης ερμηνευτής -πιανίστας και, κυρίως, διευθυντής ορχήστρας- όσο και ως συνθέτης. Μάλιστα ο Ντίζι Γκιλέσπι υποκλινόταν στα χαρίσματά του.

Η μουσική που συνέθεσε ο Πρεβέν το 1960 για την κινηματογραφική μεταφορά των «Υποχθόνιων», του ομότιτλου μυθιστορήματος του Τζακ Κέρουακ –και ειδικά οι συνθέσεις για τρίο, στις οποίες ήταν αληθινός μετρ (πιάνο, μπάσο, κρουστά)– αντέχει έως σήμερα αυτόνομη και αυτάρκης, παρότι η ταινία έχει λησμονηθεί. Γνήσιος τζαζ ήχος, σπιρτόζος, διονυσιακός (με σημείο αφετηρίας την μπίμποπ τζαζ που τόσο λάτρευαν οι Μπίτνικς, αλλά και με τις απαραίτητες ριδμ εν μπλουζ πινελιές), ερωτικός, σωματικός, συμπυκνώνει τη μοναδικότητα αυτού του μεγάλου σύγχρονου μουσικού τον οποίο δεν θα ξεχάσουν εύκολα οι φίλοι της μουσικής.

Ο Αντρέ Πρεβέν (6 Απριλίου 1929 – 28 Φεβρουαρίου 2019) έκανε πέντε γάμους και απέκτησε εννέα φυσικά και υιοθετημένα παιδιά. Ο πιο διάσημος γάμος του ήταν αυτός με τη Μία Φάροου, (ο τρίτος) με την οποία απέκτησαν τρία παιδιά και υιοθέτησαν άλλα τρία, ανάμεσα σε αυτά και τη Σου-Γιν, μετέπειτα σύζυγο του Γούντι Άλεν. Ο τελευταίος του γάμος ήταν με την περίφημη βιολίστρια Αν-Σοφί Μούτερ, με την οποία συνέχισαν να συνεργάζονται και μετά το χωρισμό τους.