Cat Is Art

Ανδρέας Κωνσταντίνου: Το “Ακίνητο Ποτάμι” πηγαίνει πέρα από μια ταινία μυστηρίου

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Μια ερμηνεία ολκής, βαθιά ανθρώπινη, συγκινητική και υπαρξιακή, ήρεμη και φιλοσοφική, σαν να διαλύεται κάθε στιγμή, συγκρατημένα κι εσωτερικά, μας δίνει ο Ανδρέας Κωνσταντίνου στην ταινία “Ακίνητο Ποτάμι” του Άγγελου Φραντζή, που πρόκειται να δούμε στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 21 Μαρτίου 2019.

Δύο εξαιρετικά φωτογενείς και ταλαντούχοι ηθοποιοί, η Κάτια Γκουλιώνη και ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, πρωταγωνιστούν στο «Ακίνητο Ποτάμι», ένα ατμοσφαιρικό δράμα μυστηρίου, που θεωρείται δικαίως ως μία από τις πιο εντυπωσιακές παραγωγές που μας έχει χαρίσει το ελληνικό σινεμά τα τελευταία χρόνια.
Η ταινία του Άγγελου Φραντζή απέσπασε το βραβείο της Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας της ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) στο 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια διεθνή συμπαραγωγή της Ελλάδας, της Γαλλίας και της Λετονίας, που γυρίστηκε στη Ρωσία και τη Λετονία. Οι δύο Έλληνες πρωταγωνιστές πλαισιώνονται από ένα σπουδαίο διεθνές καστ.
Με φόντο τα σχεδόν αποκαλυπτικά παγωμένα τοπία της Σιβηρίας, το «Ακίνητο Ποτάμι» είναι μια ταινία πάνω στα όρια του ανθρώπινου και ταυτόχρονα μια ταινία για την αγάπη, την εμπιστοσύνη και την πίστη που αγωνίζονται αέναα απέναντι στην αμφιβολία.

Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από ένα ζευγάρι, την Άννα και τον Πέτρο, που μετακόμισε πρόσφατα από την Ελλάδα στη Σιβηρία λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του Πέτρου. Με έκπληξη ανακαλύπτουν ότι η Άννα είναι έγκυος παρότι για μήνες δεν έχουν ολοκληρωμένες σεξουαλικές επαφές.

Ο Πέτρος χρειάζεται αποδείξεις, αυτός είναι, έτσι έχει προγραμματίσει τα βήματά του στη ζωή κι όταν η σχέση με τη γυναίκα του κλονίζεται, πρέπει να καταλάβει, να έχει απτές αποδείξεις.

Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου μιλά στο catisart.gr για το “Ακίνητο Ποτάμι” και το ρόλο του στην ταινία.

 

 

Ειρήνη Αϊβαλώτου: Για το Ακίνητο Ποτάμι αυτό που θα μπορούσαμε καταρχάς να πούμε είναι ότι πρόκειται για μια σύνδεση του ορθολογισμού με το μεταφυσικό. Η ηρωίδα μένει έγκυος, παρότι με τον σύζυγό της -τον οποίο και υποδύεσαι- για μήνες δεν έχει ολοκληρωμένες σεξουαλικές επαφές. Τι έχει συμβεί; Εσύ ως σύζυγος -και επιστήμονας- στην ταινία, δεν το δέχεσαι εύκολα.

* Ανδρέας Κωνσταντίνου: Αυτά τα δύο σύμβολα μπορείς να τα δεις, είναι ευδιάκριτα με έναν τρόπο αλλά δεν χρειάζεται να είναι κάποιος επιστήμονας, αρκεί ένας άνθρωπος με κοινή λογική, για να το αμφισβητήσει αυτό. Εξετάζεται αυτό το δίπολο χωρίς να δίνεται και από την πλευρά του έργου και του σκηνοθέτη μια σαφής απάντηση. Έχουμε έναν άνθρωπο που ζητάει μέσα στην απόγνωσή του και στην απελπισία του να μάθει την αλήθεια, κάτι που εγώ πιστεύω ότι ο καθένας από μας θα το έκανε. Ο Πέτρος αντιπροσωπεύει τον κοινό άνθρωπο ο οποίος, αν ερχόταν αντιμέτωπος με κάτι τέτοιο, κάπως έτσι θα λειτουργούσε. Και αυτό φανερώνει κάτι…

Ειρήνη: Ο Πέτρος αναζητά μια εξήγηση;

* Ανδρέας: Αναζητά αποδείξεις. Τελικά δεν ξέρει πώς θα τοποθετήσει το γεγονός μέσα του. Κι αυτό το πράγμα τον φτάνει σε σημείο τρέλας, σε σημείο που ξεπερνάει και τη λογική την ίδια και μάλλον τη λογική με την οποία μπήκε σε όλη αυτή την περιπέτεια και την αναζήτησή της. Από την άλλη μεριά έχουμε την Άννα, η οποία είναι ένα άτομο που έχει πιο πολύ χώρο μέσα της για να της συμβεί αυτό που είναι να της συμβεί. Με έναν τρόπο και οι δύο είναι το ίδιο νόμισμα από την άλλη πλευρά, γιατί στις επιλογές τους είναι και οι δύο ακραίοι. Βλέπεις ότι δύο άτομα τα οποία ισχυρίζονται ότι αγαπιούνται πόσο τελικά είναι εγκλωβισμένοι στον εαυτό τους…

 

 

Ειρήνη: Εσύ ως άνθρωπος θα έδινες χώρο σε αυτό; Θα το δεχόσουν;

* Ανδρέας: Δεν ξέρω τι να απαντήσω, είναι πολύ θεωρητικό και ό,τι και να πω μάλλον αν δεν ζήσεις κάτι τέτοιο δεν μπορείς να απαντήσεις. Θα μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο να πιστέψω κάτι χωρίς να έχω μια λογική απάντηση γι’ αυτό. Δεν ξέρω πραγματικά τι θα επέλεγα, αλλά το να δεχθώ ότι δεν έγινε τίποτα ποτέ είναι δύσκολο, δεν θα το πίστευα όχι. Αλλά δεν έχει και σημασία. Είναι μια φιξιόν ιστορία που θέλει στην ουσία να πει κάτι άλλο και γι’ αυτό και πολύ έξυπνα, κατά τη γνώμη μου, και εύστοχα ο Άγγελος Φραντζής δεν δίνει μια απάντηση. Δεν σου λέει ποτέ τι έγινε πραγματικά. Σε αφήνει να κάνεις εικασίες. Πάει πέρα από αυτό καθεαυτό το γεγονός και γι’ αυτό και θεωρώ ότι έχει κάτι πολύ ωραίο και ουσιαστικό αυτή η ταινία. Ξεπερνάει το τι και το ποιος το έκανε, το οποίο είναι ένα ερώτημα που απασχολεί και είναι η κινητήριος δύναμη για πολλές ταινίες μυστηρίου. Γιατί θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μια ταινία μυστηρίου αυτή. Αλλά δεν είναι, πάει πέρα από αυτό.

Ειρήνη: Στην ταινία η δράση τοποθετείται στη Σιβηρία…

* Ανδρέας: Ναι, παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το φυσικό περιβάλλον, και μάλιστα το συγκεκριμένο, στην ταινία. Προσφέρει έναν καμβά που εντός αυτού του πλαισίου ανθεί η όλη ιστορία και παίζει φυσικά το ρόλο της και σε συμβολικό επίπεδο και σε καθαρά πρακτικό ότι είναι δύο άνθρωποι οι οποίοι έχουν πάει στο… πουθενά. Οπότε αντιμετωπίζουν τους εαυτούς τους και τους απέναντί τους με έναν τρόπο πιο καθολικό, απαλλαγμένοι από όλα αυτά τα πράγματα που, αν ήταν σε ένα πιο οικείο περιβάλλον, θα θολώνανε… Γιατί στη ζωή, επειδή ακριβώς δημιουργείς οικειότητες, ή ψευτο-οικειότητες με τα άτομα, πρόσωπα και καταστάσεις, πολλές φορές αυτό που σου γυρνάει πίσω σαν αντίκρισμα, σαν αντανάκλαση του εαυτού σου είναι θολό, ενώ εκεί τα πράγματα βγήκανε και συνέβησαν στο μέγεθός τους σε ένα μέγεθος πιο μεγάλο και πιο βαθύ. Οπότε παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το γεγονός ότι αυτή η ιστορία εκτυλίχθηκε εκεί.

 

Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου σε στιγμιότυπο από τα γυρίσματα της ταινίας

 

Ειρήνη: Εν κατακλείδι μπορούμε να πούμε ότι αυτή είναι μια ταινία για την αγάπη, για την ευσέβεια, για την πίστη και για την εμπιστοσύνη.

* Ανδρέας: Ναι. Μπορούμε να μιλήσουμε γι’ αυτά τα μεγέθη. Το μέγεθος της εμπιστοσύνης που είναι αυτό το οποίο είναι και το μέγεθος της πίστης που είναι πολύ μεγαλύτερο. Δηλαδή είναι δύο βασικοί άξονες με τους οποίους καταπιάνεται η ταινία, γιατί ξέρεις ακριβώς επειδή στη μια υπάρχει η πίστη και στον άλλο υπάρχει η μη πίστη, όταν ένα άτομο επιλέγει την πίστη για τους λόγους του και το άλλο τη μη πίστη για τους δικούς του επίσης λόγους, προσπαθούν να πάνε ένα σκαλοπάτι πιο κάτω και να μιλήσουν ουσιαστικά για εμπιστοσύνη…

***

Η Κάτια Γκουλιώνη και ο Ανδρέας Κωνσταντίνου είναι βραβευμένοι και οι δύο με τα Βραβεία Α’ Γυναικείου και Ανδρικού Ρόλου αντίστοιχα στα περσινά ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η μεν πρώτη για την “Πολυξένη”, ο δε δεύτερος για το “Τελευταίο Σημείωμα”.

 

 

Η υπόθεση της ταινίας

Η Άννα και ο Πέτρος, ένα ζευγάρι από την Ελλάδα που πρόσφατα μετακόμισε σε μια βιομηχανική πόλη της Σιβηρίας λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του Πέτρου, ανακαλύπτει με έκπληξη ότι η Άννα είναι έγκυος, χωρίς να έχουν ολοκληρωμένες σχέσεις το τελευταίο διάστημα. Τον απάτησε; Μήπως έχουν πέσει θύματα συνωμοσίας; Ή μήπως ευλογήθηκαν με ένα θαύμα; Αναζητώντας μια λογική εξήγηση, ο Πέτρος αμφισβητεί την Άννα, η οποία στρέφεται προς τη θρησκεία. Ο μέχρι πρότινος ακλόνητος δεσμός τους βρίσκεται σε κρίση, καθώς η σχέση τους μετατρέπεται σε πεδίο μάχης ανάμεσα στο ορθολογικό και το πνευματικό. Με φόντο τα εντυπωσιακά παγωμένα τοπία της Σιβηρίας, το “Ακίνητο Ποτάμι” είναι ένα συγκινητικό δράμα γεμάτο σασπένς, για την αγάπη, την εμπιστοσύνη και την πίστη που αγωνίζονται μπροστά στην αμφιβολία.

 

Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κάτια Γκουλιώνη, Άγγελος Φραντζής στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

 

To Ακίνητο Ποτάμι του Άγγελου Φραντζή πήρε το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης – το 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

***

Ακίνητο Ποτάμι – Still River

Δράμα

  • Ημερομηνία Εξόδου: 21 Μαρτίου 2019

Ηθοποιοί: Κάτια Γκουλιώνη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Indra Burkovska, Juris Bartkevičs, Ivars Puga, Guna Zarina, Katrīnepasternaka, Oskars Morozovs, Głebs Bełikovs, Kaspars Znotinš, Leonīds Lencs, Kirils Zaicevs

 

 

Σενάριο: Άγγελος Φραντζής, Σπύρος Κρίμπαλης
Σκηνοθεσία: Άγγελος Φραντζής
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Simon Beaufils
Μοντάζ: Nelly Ollivault
Σκηνικά: Laura Dišlere
Κοστούμια: Κάτια Γκουλιώνη, levakupcāne, Ilze Kaša, Ilze Negribe
Μουσική: Coti K Παραγωγή Heretic, Mezzanine Films, Tasse Films, Alatas Films, The Gardens Συμπαραγωγή Blonde, Steficon, 2|35, Felony Productions, Dna Lab, Cinevera Lv
Με την υποστήριξη των: ΕΚΚ, Cnc, National Film Center of Latvia, Film Riga, ERT Διεθνείς Πωλήσεις: Heretic Outreach

 

 

***

Τρέιλερ / Πώς γυρίστηκε η ταινία:

 

Making of Story #2. Οι συντελεστές μιλούν για το πώς γυρίστηκε το "Ακίνητο Ποτάμι". Σήμερα ο βοηθός σκηνοθέτη Δημήτρης Αποστόλου μας μιλά για τις απίστευτες περιπέτειες των γυρισμάτων στους -20 βαθμούς.#stillriver #movie

Δημοσιεύτηκε από Still River/Ακίνητο Ποτάμι στις Κυριακή, 3 Μαρτίου 2019

Εκτύπωση
eirini aivaliwtouΑνδρέας Κωνσταντίνου: Το “Ακίνητο Ποτάμι” πηγαίνει πέρα από μια ταινία μυστηρίου

Related Posts