16.8 C
Athens
Κυριακή 18 Απρίλιος 2021
spot_img

Θεσσαλονίκη: «Ο καθρέπτης» του Γιάννη Σταμενίτη στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

 

Μια καινούργια προσθήκη περιμένει το κοινό αυτές τις μέρες στην καρδιά της πόλης της Θεσσαλονίκης, καθώς οι Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ για μια ακόμη φορά ανανεώθηκαν με έργα του Γιάννη Σταμενίτη. Η έκθεση φιλοξενείται στο κεντρικό κατάστημα του ΟΤΕ, Ερμού με Καρόλου Ντηλ, της οποίας όλη η πλευρά είναι σαν βιτρίνα με έργα τέχνης για τους περαστικούς.

Πολύχρωμες μορφές ανθρωποειδών, που μπλέκουν το κωμικό με το τραγικό και ρίχνουν φως σε όψεις της πολύπλευρης διαχρονικής ταυτότητας του ανθρώπου σήμερα, δημιούργησε ο εικαστικός Γιάννης Σταμενίτης.

Τα έργα απαρτίζουν το πρότζεκτ με τίτλο «Ο καθρέπτης», και φιλοξενούνται στις βιτρίνες τέχνης του ΟΤΕ Θεσσαλονίκης σε επιμέλεια παρουσίασης Γιάννη Αργυριάδη.

 

 

“Ο καθρέπτης”

H καλλιτεχνική δημιουργία του Γιάννη Σταμενίτη είναι αδιάρρηκτα συνδεδεμένη με ένα εσωτερικό ταξίδι αυτοσυνειδησίας. Με ευρηματική, ειρωνική και παιγνιώδη διάθεση, ισορροπεί μεταξύ σάτιρας, φάρσας και αλληγορίας, μετατρέποντας τα πορτρέτα του σε αφορισμούς. Το πινέλο του στηλιτεύει εύσχημα την ανθρώπινη τραγωδία τόσο στην ανθρωπολογική της διάσταση όσο και στην ψυχική, τη συναισθηματική, την κοινωνική και τελικά την πολιτική.
Με το διεισδυτικό του βλέμμα θέτει ερωτήματα γύρω από την ανθρώπινη συνθήκη και την οικουμενική της διάσταση. Η σύλληψη, η κατανόηση, η ερμηνεία, η διαμαρτυρία και η καταγγελία της εφιαλτικής πραγματικότητας αποτελούν τις εκκινήσεις του για την προσωπική αριστοτεχνική δηκτική του παραμόρφωση. Αδράχνει, συλλαμβάνει και εγκλείει σε μια αναπαράσταση, συσσωματώσεις ρεαλιστικών και αντιρεαλιστικών στοιχείων και καταφέρνει μία μορφολογική μετατόπιση μέσα από την επαναπραγμάτευσή της.
Εμπλέκοντας το κωμικό με το τραγικό και το ενοχλητικό, φωτίζει μοναδικά όψεις της πολύπλευρης διαχρονικής ταυτότητας του ανθρώπου σήμερα. Αποδίδει τις πτυχές των μορφών ως καρικατούρες ανθρωποειδών, παραμορφωμένες, συχνά σχεδόν τερατόμορφες άλλοτε αφαιρετικά, χωρίς ευδιάκριτα χαρακτηριστικά και λεπτομέρειες, κι άλλοτε εξπρεσιονιστικά μέσα από μία ηθελημένη σύγχυση της φαντασίας με την πραγματικότητα. Εστιάζει στα εσωτερικά χαρακτηριστικά των μορφών και απομακρύνεται από τα εξωτερικά, προχωρώντας στην ανασυγκρότηση του προσώπου.
Τα ιδιόμορφα πορτρέτα του, παραπεμπτικά πρότυπα της διαταραχής του σύγχρονου αποξενωμένου, αλλότριου και αλλοτριωμένου ανθρώπου, ακινητοποιημένα, απομονωμένα, ξεπεσμένα, παγιδευμένα, καθηλωμένα μοντέλα μιας εικονικής πραγματικότητας, αποτελούν καθρεπτικές ερμηνείες του σύγχρονου ψυχισμού και φέρουν στις ανησυχητικές, παράδοξες, ραγισμένες τους ανοίκειες μορφές, αποτυπώσεις βιωμάτων του σημερινού κόσμου. Συμπυκνώνουν την απελπισία μιας κοινωνίας και το αίσθημα εξουθένωσης, νεύρωσης, δυσαρμονίας, διάρρηξης, προδοσίας, ματαιότητας, υποκρισίας, απόγνωσης, απελπισίας, αγωνίας, φόβου, άγχους, θλίψης και ματαίωσης, ασυνείδητα και επώδυνα περιεχόμενα, τραυματικής κατάστασης.
Μορφές γαντζωμένες μονοσήμαντα σε αποστεωμένα νοήματα και ακρωτηριασμένα συναισθήματα, πλασμένα από τις πιο βαθιές υπαρξιακές, χαοτικές συγκρούσεις μας, αναδεικνύουν τον πιο κρυφό μας εαυτό, τον εαυτό αυτό που ούτε οι ίδιοι δεν τολμάμε να παραδεχτούμε. Με το πέρασμα από τις βιτρίνες οι αντικατοπτρισμοί του θεατή/περαστικού, επανεγγράφονται στο έργο το οποίο μετασχηματίζεται.
Τα έργα του, αποτελούν προτροπή να κοιτάξουμε μέσα μας, χωρίς φόβο, να βυθιστούμε στις ασυνείδητες απρόσιτες κρύπτες του ψυχισμού μας, στο σκοτεινό καθρέφτη μας, να αντικρίσουμε την εσωτερική μας εικόνα και να αντέξουμε την αλήθεια της, την απειλή της κατάρρευσης. Λόγος και σχέδια, διανοίγουν μια χαραμάδα στο φως, στη χαρά της ζωής και της συνύπαρξης στη σύγχρονη δυστοπική πραγματικότητα.
Ο καλλιτέχνης ως θεωρός, με τους διαρκείς ζωντανούς καθρέπτες του, εισέρχεται μέσω της όρασης αυτής, στο ανεξάντλητο βάθος του ορατού, ενισχύοντας μία κρυφή ορατότητα. Η ζωγραφική του καθιστά ορατή αυτήν την κρυφή, σιωπηρή ορατότητα και μ αυτή αποπειράται να καταδείξει αβέβαιες τις βεβαιότητες του υποκειμένου, ώστε να ταλανιστούν και ίσως να εξαντληθούν κάποια φαντασιακά του καθρεφτίσματα.
Μαρία Βασιλική Κενανίδου
Ιστορικός/κριτικός Τέχνης
επιμελήτρια

 

 

Ο Γιάννης Σταμενίτης γεννήθηκε στις 29 Ιουλίου 1973. Ζει και εργάζεται στη γενέτειρα του, την πόλη της Θεσσαλονίκης. Συνεργάσθηκε με εφημερίδες, περιοδικά της Θεσσαλονίκης ως τεχνικός τύπου, δημιουργικά, διαφημιστικά γραφεία, στα τμήματα, σελιδοποίησης, επεξεργασίας εικόνας, εικονογράφησης και δημιουργικού σχεδιασμού, ως καλλιτεχνικός, δημιουργικός διευθυντής. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός εικαστικών μαθημάτων, τεχνολογίας εκτυπώσεων και εφαρμογών γραφιστικής. Παράλληλα διατηρεί το «atelier Stamenitis», παρουσιάζοντας εικαστικό έργο, γραφιστικές εφαρμογές οπτικής επικοινωνίας, κατά επιλογή. Αποφοίτησε με άριστα από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο τμήμα εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών. Κατέχει πτυχίο του τμήματος γραφικών τεχνών στον τομέα εφαρμοσμένων τεχνών. Έχει παρουσιάσει πέντε ατομικές εκθέσεις και πλήθος ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έργα του υπάρχουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.

Σχετικά άρθρα

Stay Connected

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
691ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Τελευταία άρθρα