Θέμης Σαρανταένας: Σταθερότητα και διορατικότητα δίνουν λύσεις…

Με αφορμή αυτή τη δύσκολη – από κάθε άποψη – χρονιά, το Catisart.gr δίνει τον λόγο σε καλλιτέχνες που μιλούν για όσα έχασαν, για όσα κέρδισαν και για όσα περιμένουν.
Μας μιλούν για θέματα που τους ενόχλησαν ή τους συγκίνησαν, για γεγονότα που τους πίκραναν, τους εξόργισαν ή τους έδωσαν χαρά.
Εκμυστηρεύονται – εξομολογούνται τις απογοητεύσεις ή τις ελπίδες τους και τέλος εκθέτουν διαφωνίες, σκέψεις, ιδέες και προτάσεις…

 

Συνέντευξη με τον Θέμη Σαρανταένα, Σύμβουλο Μάρκετινγκ

 

ΕΧΑΣΑ… αυτό που έχασα περισσότερο είναι η εγγύτητα που έχω με τους ανθρώπους. Είμαι άνθρωπος της επαφής στη δουλειά μου: Κάνω ομιλίες και έχω πολύ κόσμο που τις παρακολουθεί. Μετά έρχονται και μιλάμε, ανταλλάσουμε απόψεις, βρισκόμαστε κοντά.
Γενικά είμαι άνθρωπος με πολλές παρέες και με πολύ κόσμο. Ο covid αυτό που έκανε, εκτός του ότι μας έκλεισε στα σπίτια, μάς αποξένωσε και μάς έκανε να φοβόμαστε τον άλλον. Έχουμε το νου μας για να δούμε αν προσέχει, με ποιον έχει συναναστραφεί, τί μπορεί να μεταφέρει, τί μπορεί να μεταδώσει… Έχασα λοιπόν την εμπιστοσύνη μου στο πόσο safe είμαι όταν έρχομαι κοντά με ανθρώπους.
Θυμάμαι ήμασταν στο πρώτο lockdown και ήταν Πέμπτη. Είπα σε δύο φίλους μου να έρθουν το απόγευμα… Είπαμε να βρεθούμε. Μπαίνω λοιπόν σπίτι βγάζω τη μάσκα, …κοιταζόμασταν έτσι, κρατούσαμε τις αποστάσεις, μετά βγάζαμε τις φωτογραφίες και δεν τις μοιράζαμε πουθενά για να μην φανεί ότι έχουμε βρεθεί. Ζούσαμε δηλαδή μια κατάσταση που σε κάνει να χάσεις την πίστη σου στους ανθρώπους.
Αυτό νομίζω ότι μου έλειψε πάρα πολύ. Έχασα, το να μπορώ να είμαι με κόσμο χωρίς να σκέφτομαι… Τώρα όταν είμαι σε χώρο που έχει πάρα πολύ κόσμο, ή κόσμο μαζεμένο μαζί κάπου στενάχωρα δεν το ευχαριστιέμαι. Πάντα έχω second thoughts για το αν αυτός που είναι δίπλα μου προσέχει, γιατί ποτέ δεν ξέρεις…
Άρα λοιπόν αυτή η αμεσότητα, αυτό το «κοντά με τους ανθρώπους» ήταν αυτό που έχασα. Όχι η επικοινωνία, γιατί η επικοινωνία υπήρξχε και πολύ έντονη με τους φίλους μου. Δεν την έχασα, γιατί με άλλους πριν ήμασταν και με τα viber και με τα what’s up και με τις βιντεοκλήσεις. Οπότε δεν μπορώ να πω ότι έχασα τους φίλους μου, όχι αυτό. Αλλά την επαφή, αυτή την έχασα. Την επαφή με γνωστούς και αγνώστους.
Το επάγγελμά μου δεν το επηρέασε η καραντίνα επειδή εγώ δουλεύω πάντα από το laptop. Ποτέ δεν δουλεύω στο χώρο του πελάτη. Δούλευα πάντα εξ αποστάσεως. Είχα εφαρμόσει από πολύ πριν τα video calls και τα εκπαιδευτικά σεμινάρια on line εδώ και 5 – 6 χρόνια. Οπότε για μένα ήταν ρουτίνα. Δεν ανακάλυψα κάτι. Ίσα – ίσα στην πρώτη καραντίνα αυξήθηκε κιόλας η δουλειά…
Τα σεμινάρια που κάνω είναι επιχειρηματικά σεμινάρια και δεξιοτήτων. Δηλαδή εκτός από marketing και πωλήσεις, κάνω επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, διαχείριση και time management.
Πρόκειται δηλαδή για θέματα τα οποία μπορεί να βοηθήσουν ένα επιχειρηματία να γίνει καλύτερος. Διδάσκω κυρίως μεταλυκειακούς φοιτητές.
Στις ομιλίες μου είχα 300 – 400 άτομα που παρακολουθούσαν τις ομιλίες σε θέματα επιχειρηματικά. Βέβαια ήταν πάλι στην ίδια ενότητα αλλά πιο light. Φυσικά όχι εκπαιδευτικά. Επίσης trainers του marketing, τεχνικές διευθέτησης για τις πωλήσεις και άλλα σχετικά θέματα.
Τελικά δεν μειώθηκε η δουλειά μου. Μπορώ να πω ότι αυξήθηκε επειδή δεν απαιτείται φυσική παρουσία.

***

 

 

Ανεξάρτητα από όλα αυτά που λένε για την οικονομία τελικά σε πληροφορώ ότι «δεν άνοιξε μύτη».
Αν εξαιρέσεις τον τουρισμό – εντάξει είχε αρκετό λίπος από τα προηγούμενα χρόνια – και ίσως κάποιοι άλλοι τομείς καταφέρανε και τα διατηρήσανε. Όμως και οι υπόλοιποι μια χαρά ήταν, γιατί μειώσανε τα έξοδά τους. Όταν μειώνεις την μισθοδοσία κατά 70%, όταν μειώνεις τα ενοίκια κατά 80%, όταν δεν έχεις ρεύματα, νερά γιατί δεν πας, όταν παίρνεις και χρήματα με τις επιστρεπτέες, αυτό που σε ενδιαφέρει ως επιχειρηματία είναι το κέρδος. Στο κέρδος μια χαρά είσαι, άρα happy…

ΚΕΡΔΙΣΑ…

…Κέρδισα χρόνο γιατί έμεινα στο σπίτι – γιατί εμένα μου αρέσει το σπίτι – οπότε τώρα βρήκα και δικαιολογία να κάθομαι μέσα. Όταν πρέπει να βγεις έξω, εσύ λες: «Θέλω να μείνω στο σπίτι». Τώρα δεν είχα πρόβλημα καθόμουν με δικαιολογία και νόμιμα στο σπίτι. Ασχολήθηκα με πράγματα που δεν τα έκανα πριν: Ντουλάπες …καθάρισμα …επιδιορθώσεις. Πέρασα χρόνο με την οικογένεια που επίσης πρώτα δεν είχα.
Βέβαια ήταν μεγάλο το διάστημα με αβεβαιότητα. Δεν ξέραμε πότε θα βγούμε… Όταν δουλεύαμε με κανονικούς ρυθμούς δεν υπήρχε χρόνος και ήταν όλα γρήγορα. Τώρα νομίζω ότι ο χρόνος ήταν αυτό που κέρδισα. Όλα πήγαιναν πιο αργά. Δεν υπήρχε άγχος, εκτός του φόβου του ιού. Όλα τα άλλα ήταν στο ρελαντί. Έτσι κινείται η κατάσταση, οπότε η καραντίνα μου έδωσε χρόνο ν’ ασχοληθώ με πράγματα που δεν θα τα έκανα υπό άλλες συνθήκες.

ΠΕΡΙΜΕΝΩ…

…Σταθερότητα περιμένω. Αυτό είναι το μόνο πράγμα που θέλω. Να ακούσω κάτι και να είναι αυτό σε όλους τους τομείς και στο πώς θα συναναστρέφομαι με τους φίλους μου.
Να υπάρχει σταθερότητα στα μαγαζιά. Τα μέτρα προστασίας και τα εμβόλια να τα κρατήσουν ανοιχτά ώστε να υπάρχει συνέπεια στη δουλειά.
Πιστεύω ότι η σταθερότητα θα μου δώσει και όρεξη ψυχολογική. Θα πλανάρεις, θα προγραμματίζεις. Εγώ είμαι πολύ του προγράμματος, οπότε αν δεν ξέρω τι θα μου ξημερώσει, μου δημιουργεί πολύ μεγάλη αναστάτωση.
Θέλω τη σταθερότητα για να …προγραμματιστώ, να βάλω τους στόχους μου και να βρω τρόπο να τους πετύχω.
Η λέξη σταθερότητα είναι για μένα το θεμέλιο για κάθε μου κίνηση.

***

Με τη σταθερότητα θα συνεχίσω επαγγελματικά να κάνω πολλά και διαφορετικά πράγματα. Πάντα γύρω στο αντικείμενό μου. Δηλαδή, εκτός από την συμβουλευτική που κάνω σε επιχειρήσεις, τα κάνω όλα: Και τον διαφημιστή, και την διεύθυνση παραγωγής, και τον σκηνοθέτη, έτσι ώστε να μπορέσει να βγει σωστά η δουλειά.

Όμως συμβαίνει το εξής, έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα κοινωνικά δίκτυα σήμερα και ο τρόπος με τον οποίον σκέφτονται όλοι οι άνθρωποι και κυρίως η γενιά που τώρα είναι οι πιο ενεργοί ως επιχειρηματίες, δηλαδή οι millennials.
Στο marketing χωρίζουμε τους ανθρώπους σε διάφορες γενιές ανάλογα με το πότε έχουν γεννηθεί γιατί έχουν και κοινά βιώματα. Δηλαδή οι άνθρωποι που γεννήθηκαν το ’80 έχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Οι γεννημένοι το ’60 έχουν κάποια διαφορετικά. Η μεγάλη ιστορία γίνεται με τους millennials που είναι όσοι γεννήθηκαν από το ’81 και μετά. Είναι αυτοί οι οποίοι γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε μια ψηφιακή εποχή.
Αυτοί οι οποίοι μεγάλωσαν με το κινητό στο χέρι.Μάλιστα αυτό είναι που έχει ταράξει πολύ το marketing γιατί αλλάζει ο τρόπος που τους προσεγγίζουμε.

Σκέψου ότι σε 30 χρόνια ο 70άρης και ο 80άρης θα μπαίνει στο tablet. Κάτι που δεν το κάνει ο σημερινός 70άρης. Άρα αυτό αλλάζει τον τρόπο που κάνουμε εμείς το marketing. Αυτό λοιπόν, όλο αυτό έχει φέρει μια τάση. Την τάση των κοινωνικών δικτύων, Facebook, stories κλπ.

Στο Facebook λοιπόν για να μπορέσεις να πουλήσεις πρέπει να δημιουργήσεις περιεχόμενο. Τι είναι περιεχόμενο; Να γράφεις άρθρα, να κάνεις βίντεο, να κάνεις podcast. Αυτός είναι ο τρόπος που πουλάς, δηλαδή δεν αρκεί να πεις ότι: «Αυτό κάνει 50 ευρώ». Αυτό δεν το κάνουμε στα κοινωνικά δίκτυα.
Σε αυτή τη λογική λοιπόν εγώ κάνω πάρα πολλά πράγματα για να δημιουργήσω περιεχόμενο για τη δουλειά μου. Για τον λόγο αυτό λοιπόν κάνω μια εκπομπή στην τηλεόραση εδώ και 7 χρόνια: Το «marketing in practice». Είναι μια επιχειρηματική εκπομπή που παρουσιάζει tips για μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Ξεκίνησα στο κανάλι SBC και τώρα μεταδίδω την εκπομπή από το Attica TV και άλλους 14 Περιφερειακούς Σταθμούς σε όλη την Ελλάδα.

Έχω γράψει και βιβλία. Τώρα ετοιμάζω το επόμενο βιβλίο μου πάλι για το marketing. Κάνω τις ομιλίες μου και φυσικά συνεχίζω να δημιουργώ podcasts. Ήδη από το 2012 έχω δημιουργήσει περίπου 280 podcasts, τα ηχητικά ενημερωτικά που τώρα είναι πολύ της μόδας. Όπως βλέπεις ήδη είναι πολλά αυτά τα οποία κάνω, εκτός από το καινούργιο βιβλίο το οποίο έχει θέμα πάλι επιχειρηματικό. Μόνο που τώρα έχει ένα twist με μάρκετινγκ tips.

Όπως ακριβώς το 2012 σκέφτηκα του εργαλείο του σήμερα, το podcast. Η αλήθεια είναι ότι αυτό είναι και το marketing. Το marketing είναι η διορατικότητα. Πριν από 9 χρόνια δεν ήξερα ότι αυτό θα γίνει trend. Το μυστικό στο marketing είναι να μπορείς να βλέπεις αυτά που έχουν ενδιαφέρον και είναι χρήσιμα, όταν οι άλλοι δεν τα βλέπουν.
Η διορατικότητα, η σταθερότητα και η αγάπη για τη δουλειά είναι τα ασφαλή εργαλεία για να δίνεις λύση σε όλα τα επιχειρηματικά προβλήματα.

*Κύριε Σαρανταένα, σας ευχαριστώ για όλα όσα μας είπατε. Οπωσδήποτε είναι χρήσιμα για όσους διαβάσουν αυτή τη …εξομολόγηση ακόμα κι αν δεν ασχολούνται με τι επιχειρήσεις. Όλα όσα είπατε είναι χρήσιμα για κάθε δραστηριότητα.

-Κι εγώ ευχαριστώ το Catisart.gr για την ευκαιρία που μου δώσατε.