16.4 C
Athens
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Τέχνη και Σχολείο: Πρωτοβουλία/Πρόταση Στήριξης των Καλλιτεχνών

 

Είναι σημαντικό να συνδεθεί η δημόσια εκπαίδευση με την τέχνη, ώστε μέσα στο 2021 να υπάρξουν πρωτοβουλίες για τους καλλιτέχνες οι οποίοι βρίσκονται σε οδυνηρή θέση. Γι’ αυτό πρόταση για τη στήριξη των καλλιτεχνών με την εμπλοκή τους σε πολιτιστικά προγράμματα για μαθητές, παρουσίασε πρωτοβουλία ανθρώπων της τέχνης και του πολιτισμού.

Στο σχετικό κείμενό τους, αφού γίνεται αναφορά στις επιπτώσεις της κρίσης της Covid-19 στον κόσμο, υπογραμμίζεται ότι χρειάζονται ειδικά μέτρα στήριξης.

«Ιδιαίτερα μέσα στη συνθήκη που δημιουργεί η πανδημία του Covid-19 και χωρίς σχέδιο αλλά και την αβεβαιότητα για τη λειτουργία των θεάτρων και των μουσικών σκηνών, επιβάλλεται η ανάληψη της ευθύνης εξεύρεσης λύσεων από την Πολιτεία», υποστηρίζει η πρωτοβουλία των καλλιτεχνών.

«Μια διέξοδος, που δεν έχει διερευνηθεί, είναι η ώσμωση του Πολιτισμού με τη Δημόσια Εκπαίδευση, η οποία, ούτως ή άλλως, χρειάζεται ενίσχυση», αναφέρεται στο κείμενο.

«Η επείγουσα ανάγκη για πολιτιστικές δραστηριότητες στα σχολεία μπορεί, τώρα, να αποδειχθεί μία δημιουργική και δυναμική προοπτική για μεγάλο μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου», σημειώνει η πρωτοβουλία τονίζοντας πως αρκεί η Πολιτεία, με οργάνωση και σύστημα, να αξιοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες που έχουν τα δημόσια σχολεία.

«Με την εποπτεία των εκπαιδευτικών και τη συνεργασία των καλλιτεχνών, μπορεί να διαμορφωθεί ένα νέο πεδίο δημιουργικής έκφρασης και οι καλλιτέχνες να επιτελέσουν τον πολύτιμο κοινωνικό τους ρόλο», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά η ανακοίνωση – πρόταση γράφει:

Οι άνθρωποι της τέχνης, και ειδικότερα ο κόσμος του θεάτρου και της μουσικής, ζουν αυτή την περίοδο μια τραγική και αδιέξοδη καθημερινότητα. Οι επιπτώσεις της πανδημίας ενισχύονται από την προβληματική διαχείριση των κυβερνώντων, με αποτέλεσμα το ισχυρό πλήγμα του Πολιτισμού και των συντελεστών του.
Τα πρώτα και πιο ευάλωτα θύματα είναι οι νέες και νέοι καλλιτέχνες, οι νέοι άνθρωποι που πήραν τις δύσκολες αποφάσεις να ακολουθήσουν έναν ήδη δύσβατο δρόμο, με διάθεση να συμβάλουν στο πολιτιστικό γίγνεσθαι του τόπου μας.
Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, χρειάζονται ειδικά μέτρα στήριξης. Ιδιαίτερα μέσα στη συνθήκη που δημιουργεί η πανδημία του Covid-19 και χωρίς σχέδιο αλλά και την αβεβαιότητα για τη λειτουργία των θεάτρων και των μουσικών σκηνών, επιβάλλεται η ανάληψη της ευθύνης εξεύρεσης λύσεων από την Πολιτεία.
Μια διέξοδος, που δεν έχει διερευνηθεί, είναι η ώσμωση του Πολιτισμού με τη Δημόσια Εκπαίδευση, η οποία, ούτως ή άλλως, χρειάζεται ενίσχυση. Η επείγουσα ανάγκη για πολιτιστικές δραστηριότητες στα σχολεία μπορεί, τώρα, να αποδειχθεί μία δημιουργική και δυναμική προοπτική για μεγάλο μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου. Αρκεί η Πολιτεία, με οργάνωση και σύστημα, να αξιοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες που έχουν τα δημόσια σχολεία. Με την εποπτεία των εκπαιδευτικών και τη συνεργασία των καλλιτεχνών, μπορεί να διαμορφωθεί ένα νέο πεδίο δημιουργικής έκφρασης και οι καλλιτέχνες να επιτελέσουν τον πολύτιμο κοινωνικό τους ρόλο.

Η πρότασή μας είναι η εξής:
Φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή καλλιτεχνικού έργου θα μπορούν, στο πλαίσιο ενός προσεκτικά οργανωμένου προγράμματος, να συνεργαστούν με τους διευθυντές, τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν καλλιτεχνικά μαθήματα ή εκπαιδευτικούς – υπευθύνους για τις θεατρικές ή άλλες ομάδες, για να τους προτείνουν και να σχεδιάσουν μαζί πολιτιστικές και καλλιτεχνικές δράσεις. Στο πλαίσιο των Πολιτιστικών Προγραμμάτων, η συνεργασία αυτή μπορεί να περιλαμβάνει συμμετοχή και παροχή υποστήριξης στις θεατρικές και μουσικές παραστάσεις που γίνονται στα σχολεία –ώστε να εμπλουτιστούν με τη ματιά και την εμπειρία των επαγγελματιών, που θα μεταφέρουν όλο το πλέγμα της θεατρικής πράξης (σκηνικά, κοστούμια, μουσική, κίνηση)– προγραμματισμό θεατρικών αναλογίων, συζητήσεων, εκπαιδευτικών, καλλιτεχνικών αλλά και κοινωνικών δραστηριοτήτων, διά ζώσης ή και διαδικτυακά. Σε αυτές μπορούν να εμπλακούν ηθοποιοί, μουσικοί, χορευτές, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, φωτιστές, ηχολήπτες, εικαστικοί κ.λπ., ώστε τα παιδιά να συμμετάσχουν σε ολοκληρωμένα σχέδια δημιουργίας.
Η πρόταση αυτή, ειδικά κάτω από συνθήκες μη λειτουργίας των σχολείων δεν μπορεί, προφανώς, να υλοποιηθεί άμεσα. Μπορεί, όμως, να αρχίσει ένας προγραμματισμός, να γίνουν οι προκαταρκτικές συνεννοήσεις με τα σχολεία και να διαμορφωθούν οι όροι συνεργασίας. Μπορεί, όμως, να υλοποιηθεί με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών σε όλα τα στάδια των προετοιμασιών και να ενισχύσει την ανθρωπιστική παιδεία στο πλαίσιο ενός ευρύτερου αναδημιουργικού μετασχηματισμού του δημόσιου σχολείου.
Αν το εγχείρημα αγκαλιαστεί και οργανωθεί από τους ιθύνοντες (πρωτίστως από το Υπουργείο Παιδείας), τότε η οικονομική του στήριξη, παρά τις όποιες γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, θα επιφέρει μία σημαντικότατη προσέγγιση του κόσμου των τεχνών με τον κόσμο της δημόσιας εκπαίδευσης, δημιουργώντας μία σχέση με ιδιαίτερα ευεργετικά αποτελέσματα κοινωνικά και εκπαιδευτικά.
Για παράδειγμα, υπάρχει συγκεκριμένη προτεραιότητα στα προγράμματα ΕΣΠΑ και διαθέσιμα κονδύλια, που είναι δυνατόν να δεσμευθούν, εφόσον υπάρξει άμεσα απόφαση από την Πολιτεία, υπάρχει δυνατότητα ενίσχυσης από τον τακτικό προϋπολογισμό, κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, ακόμη και από κονδύλια των Δήμων. Αυτά τα χρήματα, κατανεμημένα με διαφάνεια ανά εκπαιδευτική μονάδα και ομάδα καλλιτεχνών, είναι βέβαιο ότι θα μπορούσαν να στηρίξουν οικονομικά μεγάλο τμήμα των χειμαζόμενων ανθρώπων της τέχνης.
Τα παραπάνω δεν αποτελούν ουτοπική πρόταση, αλλά ρεαλιστική προοπτική. Το θεσμικό και νομοθετικό καθεστώς το επιτρέπει, κονδύλια βρίσκονται. Αρκεί να υπάρξει η πολιτική βούληση, η κινητοποίηση των σχολικών κοινοτήτων, ώστε να εμπλακούν σε ένα τέτοιο εγχείρημα, και, παράλληλα, να πεισθούν σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων ότι το δημόσιο σχολείο διαθέτει πολλές και πολλαπλές δυνατότητες συμπόρευσης και συνδημιουργίας με την κοινωνία και η συγκεκριμένη είναι μία από αυτές. Αυτό ζητούμε, ως κάτι εφικτό, που μπορεί και πρέπει να γίνει άμεσα, για την στήριξη των ανθρώπων της τέχνης στη χώρα, αλλά και για να ενθαρρυνθεί μια άλλη σχέση με τον πολιτισμό και να δοθεί επιτέλους έμφαση στην ανάπτυξη όλων των ικανοτήτων των παιδιών και εφήβων. Το σχολείο πρέπει να είναι ο χώρος όπου, μετά την τραυματική εμπειρία της πανδημίας και μέσα από την ενίσχυση παράλληλων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και δράσεων, θα καλλιεργηθεί η κοινωνική συνοχή και η δημιουργική σκέψη.

Την πρόταση αυτή στηρίζουν οι:
1. Αβαγιανού Ντίνα, ηθοποιός
2. Αδαμοπούλου Μαίρη, καθηγήτρια μαθηματικών, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας του 5ου ΓΕΛ Νίκαιας
3. Αϊδίνη Αλεξάνδρα, ηθοποιός
4. Αναστασάκης Γιάννης, σκηνοθέτης/ηθοποιός
5. Ανδρέοβιτς Αντριάνα, ηθοποιός
6. Ανδρέου Γιώργος, μουσικοσυνθέτης
7. Αρβανίτης Νίκος, ηθοποιός
8. Βαφέας Βασίλης, σκηνοθέτης
9. Βλαβιανός Θανάσης, ηθοποιός
10. Βόμβολος Κώστας, Συνθέτης
11. Βουλγαράκη Ιώ, σκηνοθέτης
12. Βουρδαμής-Μαυρογένης Γιώργος, ηθοποιός
13. Βουτέρης Τάκης, σκηνοθέτης
14. Γαβρέλας Παναγιώτης, ηθοποιός
15. Γαβρόγλου, Κώστας ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην Υπουργός Παιδείας
16. Γιαννοπούλου Έφη, μεταφράστρια/ δημοτική σύμβουλος Δήμου Αθηναίων
17. Γκόνη Μυρτώ, ηθοποιός
18. Γλύκας Μικές, ηθοποιός
19. Δεκαβάλλα Αννίτα, ηθοποιός
20. Δεντάκης Παντελής, σκηνοθέτης/ ηθοποιός
21. Δεπάστας Γιώργος, μεταφραστής
22. Δημοπούλου Ελένη, ηθοποιός/ Καλλιτεχνική διευθύντρια ομάδας Εν Δυνάμει
23. Δήμου Θανάσης, ηθοποιός
24. Δίπλα Νατάσσα, μουσικός
25. Δρογώσης Στάθης, τραγουδοποιός
26. Ευαγγελάτος Γεράσιμος, στιχουργός-θεατρικός συγγραφέας
27. Ευθυμίου Ελένη, ηθοποιός, σκηνοθέτρια
28. Ευθυμίου Χρήστος, ηθοποιός
29. Ζαγοραίου Φρόσω, ηθοποιός
30. Ηλία Αγγελική, Διευθύντρια 2ου ΓΕΛ Αθηνών «Θεόδωρος Αγγελόπουλος».
31. Θεοδωρόπουλος Βαγγέλης, σκηνοθέτης
32. Ιωσηφίδης Ιωσήφ, ηθοποιός
33. Καλαβριανός Γιάννης, σκηνοθέτης
34. Καραγιάννη Σοφία, σκηνοθέτης
35. Καρακώστα Λίλα, σκηνογράφος/καθηγήτρια Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ
36. Καραμουρατίδης Θέμης, μουσικοσυνθέτης
37. Καραμπέτσης Δημήτρης, ηθοποιός
38. Καραμπούλας Βασίλης , ηθοποιός
39. Κατσαρίδου Μάρθα , Θέατρο στην Εκπαίδευση, Επ. Καθηγήτρια Π.Θεσσαλίας
40. Κοντογεώργης Χρήστος, ηθοποιός
41. Κοντογιάννη Αμαλία, θεατρολόγος
42. Κουκαλάνι Βασίλης, σκηνοθέτης/ ηθοποιός
43. Κουνάδη Ελίτα, ηθοποιός
44. Κυπουργός Νίκος, συνθέτης
45. Λάσκος Άρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης
46. Λεοντάρης Γιάννης, σκηνοθέτης/ Αναπληρωτής καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
47. Λεοντοπούλου Παρασκευή Θεολόγος, Διευθύντρια στο Ζάννειο Πρότυπο Λύκειο Πειραιά
48. Λούβαρη Φασόη Κατερίνα, ηθοποιός
49. Λούμος Ηλίας Φιλόλογος, Εσπερινό Γυμνάσιο Άνω λιοσίων
50. Μαγγανάρη Μαρία, σκηνοθέτης
51. Μαγουλιώτης Βασίλης, ηθοποιός
52. Μαματσή Νίκη, καθηγήτρια φυσικής, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας του Ζαννείου Πρότυπου Λυκείου Πειραιά
53. Μαξούρη Χριστίνα, ηθοποιός/ τραγουδίστρια
54. Μαρίνης Βαγγέλης, Διευθυντής 1ου ΓΕΛ Περάματος, υπεύθυνος της θεατρικής ομάδας του σχολείου
55. Μαρκοπούλου Πηνελόπη, ηθοποιός
56. Μαυροματάκης Μανώλης, ηθοποιός
57. Μηνδρινός Ιάκωβος, ηθοποιός
58. Μιχαηλίδου Στέλλα, σκηνοθέτις, συγγραφέας παιδ. λογοτεχνίας, ΕΕΠ Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ
59. Μιχαλακόπουλος Γιώργος, ηθοποιός
60. Μιχαλακοπούλου Ιωάννα, σκηνοθέτης
61. Μόσχος Γιάννης, σκηνοθέτης
62. Μοσχούρη Μαρία, ηθοποιός
63. Μουστάκης Περικλής, ηθοποιός /σκηνοθέτης
64. Μουντζουρογλου Νίκη, νομικός
65. Μπαγανά Μαρία, ηθοποιός
66. Μπάρας Κώστας, ηθοποιός
67. Μπερικόπουλος Κώστας, ηθοποιός
68. Μπιμπής Κωνσταντίνος, ηθοποιός, σκηνοθέτης
69. Μπιμπίλας Σπύρος, ηθοποιός
70. Μυλόπουλος Νικήτας, Καθηγητής Π. Θεσσαλίας, πρώην Πρόεδρος Δ.Σ. Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
71. Ναούμ Ιωάννα, Επ. Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας ΑΠΘ
72. Ξάφης Αργύρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης
73. Παλούμπης Γιώργος, σκηνοθέτης
74. Παναγιωτίδου Καλλιόπη, ηθοποιός
75. Παπαγεωργίου Θανάσης, σκηνοθέτης/ ηθοποιός
76. Πασπαλιάρη Αγγελική, ηθοποιός
77. Πιακουλάκη Μαρία, καθηγήτρια χημείας, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας του 10ου ΓΕΛ Περιστερίου
78. Πιπινιά Ιουλία, θεατρολόγος/επικ. καθηγήτρια Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ
79. Πλάτωνος Λένα, Συνθέτης
80. Πολέμη Κατερίνα, μουσικοσυνθέτης-ερμηνεύτρια
81. Πολίτης Αιμίλιος, Διευθυντής 1ου ΓΕΛ Ιλίου
82. Πράπας Βάιος, μουσικός
83. Ρούσση Αγλαΐα, καθηγήτρια καλλιτεχνικών, 1ου Γ/ΣΙΟΥ Αγ. Αναργύρων
84. Σαραντίδης Χαράλαμπος, Διευθυντής ΓΕΛ Α.Ι. Ρέντη
85. Σεϊρλή Σοφία, ηθοποιός
86. Σκιαδαρέσης Γεράσιμος, ηθοποιός
87. Σκυφτούλης Θοδωρής, ηθοποιός, σκηνοθέτης, χορευτής
88. Σπανού Κυριακή, σκηνοθέτης/ Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεσσαλικού Θεάτρου
89. Σπετσιώτη Νάνσυ, σκηνοθέτης
90. Σταματάκη Κατερίνα, Διεύθυνση εταιρείας παραγωγής συναυλιών PROSPERO – Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών εκδηλώσεων (ΠΣΔΠΕ)
91. Σταυρόπουλος Βασίλης, Διευθυντής 2ου ΓΕΛ Νίκαιας
92. Σταυροπούλου Ματίνα, καθηγήτρια καλλιτεχνικών, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας 9ου Γ/ΣΙΟΥ Νίκαιας
93. Στυλιανού Άρης, Αν. Καθηγητής ΑΠΘ, πρώην Πρόεδρος Δ.Σ. του ΚΘΒΕ
94. Τζίκιζα Έλενα, Διευθύντρια 2ου Πειραματικού Λυκείου Αθηνών
95. Τότσιου Λόλα, μουσικός, πρώην Διευθύντρια Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης
96. Τραγάκη Δάφνη, Εθνομουσικολόγος, Επ. Καθηγήτρια Π. Θεσσαλίας
97. Τσιμά Μαρία, ηθοποιός
98. Τσινικόρης Πρόδρομος, σκηνοθέτης, ηθοποιός
99. Τσίχλη Ελεάνα, σκηνοθέτης
100. Tσόκου Γιάννα, θεατρολόγος
101. Φύτρος Σαμψών, ηθοποιός
102. Χαρισιάδης Σπύρος, Διευθυντής 5ου ΓΕΛ Νίκαιας
103. Χατζηαγγελάκης Σπύρος, ηθοποιός
104. Xατζόπουλος Νίκος, ηθοποιός/σκηνοθέτης
105. Χριστιανάκης Γιώργος, συνθέτης

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -