Cat Is Art

Τα “Κινηματογραφικά” της Ελένης Καραΐνδρου στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020, στις 20.30, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), η σπουδαία συνθέτις Ελένη Καραΐνδρου παρουσιάζει σε μία μοναδική συναυλία μια επιλογή από τις κορυφαίες συνθέσεις της για τον κινηματογράφο με τίτλο “Τα Κινηματογραφικά”.

Στη συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ, που πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), η Ελένη Καραΐνδρου θα προσφέρει ένα μελωδικό ταξίδι υψηλής συγκινησιακής φόρτισης συνενώνοντας κλασικά και παραδοσιακά στοιχεία με ευαισθησία και πάθος.

Πιο συγκεκριμένα, η συνθέτις θα παρουσιάσει τα μουσικά θέματα από όλες τις συνεργασίες της με τον διεθνούς φήμης Έλληνα δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο. Μαζί του άλλωστε έχει γράψει μέρος της παγκόσμιας κινηματογραφικής ιστορίας, σχηματίζοντας ένα από τα κορυφαία δίδυμα της Έβδομης Τέχνης που έχει υμνηθεί όσο λίγα από τους κριτικούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Μέσα από τις οκτώ ταινίες της συνεργασίας τους από το 1984 ως το 2008 [(Ταξίδι στα Κύθηρα (1984), Ο μελισσοκόμος (1986), Τοπίο στην ομίχλη (1988), Το μετέωρο βήμα του πελαργού (1991), Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995), Μια αιωνιότητα και μια μέρα (1998), Το λιβάδι που δακρύζει (2004), Η σκόνη του χρόνου (2008)] το υποβλητικό έργο των δύο δημιουργών σημάδεψε την τέχνη του κινηματογράφου με την καθολικότητα και την εσωτερική του δύναμη καθιστώντας το αιώνιο.

Στην πολυαναμενόμενη συναυλία θα ακουστούν ακόμη επιλογές από τις συνεργασίες της Καραΐνδρου με σκηνοθέτες όπως οι Χριστόφορος Χριστοφής (Ρόζα, 1982), Τώνια Μαρκετάκη, (Η τιμή της αγάπης, 1983), Λευτέρης Ξανθόπουλος (Καλή πατρίδα, σύντροφε, 1985), Margarethe von Trotta (L’ Africana, 1990), Πηγή Δημητρακοπούλου (Το 10 του Μ. Καραγάτση, 2008) και η συνεργασία της με τον Ιρανό ηθοποιό και σκηνοθέτη Payman Maadi, Bomb, a love story (2018).

Η Ελένη Καραΐνδρου θα παίξει στο πιάνο πλαισιωμένη από καταξιωμένους σολίστ, ανάμεσά τους οι: Βαγγέλης Χριστόπουλος (όμποε), David Lynch (σαξόφωνο τενόρο), Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικη λύρα, λαούτο), Ναταλία Μιχαηλίδου (πιάνο), Αλέξανδρος Μποτίνης (βιολοντσέλο), Στέλλα Γαδέδη (φλάουτο), Παναγιώτης Σιωράς (κλαρινέτο), Γιάννης Ευαγγελάτος (φαγκότο), Σοφία Σιωρά (τρομπέτα), Άγγελος Σιωράς (κόρνο), Ντίνος Χατζηιορδάνου (ακορντεόν), Άρης Δημητριάδης (μαντολίνο) και Λίλυα Εσίποβα (άρπα).

Το σύνολο εγχόρδων με κονσερτίνο την Ηρώ Σειρά που συμμετέχει στη συναυλία συνεργάζεται με επιτυχία τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην ηχογράφηση των έργων της Ελένης Καραΐνδρου αλλά και στις εμφανίσεις της στο Εθνικό Θέατρο La Colline στο Παρίσι, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού (Φεστιβάλ Αθηνών) και στο Εθνικό Θέατρο του Μάνχαϊμ στη Γερμανία (Φεστιβάλ Enjoy Jazz) αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Τη μουσική διεύθυνση της συναυλίας έχει ο Μίλτος Λογιάδης, τη σκηνοθετική επιμέλεια ο Αντώνης Αντύπας, ενώ στο σχεδιασμό ήχου θα είναι ο μόνιμος συνεργάτης της Ελένης Καραΐνδρου Γιώργος Καρυώτης που έχει υπογράψει όλα τα έργα και τους δίσκους της εδώ και τριάντα χρόνια.

Η Ελένη Καραΐνδρου γεννήθηκε στo Τείχιο Φωκίδας. Σπούδασε πιάνο και θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο, αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης (1967) συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι, μελετώντας εθνομουσικολογία στη Σορβόνη, όπως επίσης ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας στη Scuola Cantorum. Το 1975, επιστρέφοντας στην Ελλάδα, κυκλοφορεί τον πρώτο της δίσκο με τίτλο Μεγάλη αγρυπνία σε ποίηση Κ. Χ. Μύρη και ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη. Παράλληλα, συνεργάζεται με τον Μάνο Χατζιδάκι για τη δημιουργία του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Από το 1975 μέχρι το 1990 εκδίδονται δίσκοι με μουσική της στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Από το 1990 συνεργάζεται με τη διεθνούς φήμης δισκογραφική εταιρεία ECM και το δημιουργό της Manfred Eicher και κυκλοφορεί 12 άλμπουμ: Musicfor Films, The Suspended Stepofthe Stork, Ulysses’ Gaze, Eternity Anda Day, Trojan Women, Τhe Weeping Meadow, Elegyof the Uprooting, Dustof Time, Eleni Karaindrou – Concertin Athens, Εuripides: Medea, David, Tousdes Oiseaux. Έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις και βραβεία μεταξύ των οποίων πέντε βραβεία Μουσικής Κινηματογράφου στην Ελλάδα, το βραβείο Μουσικής Θεάτρου «Δημήτρης Μητρόπουλος», καθώς επίσης το διεθνές Βραβείο Φελίνι για τον «Καλύτερο συνθέτη της Ευρώπης» από το Europa Cinema στην Ιταλία (1992). Τo 2002 της απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος της Τιμής από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το 2004 κέρδισε υποψηφιότητα για τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου (Felix) με τη μουσική της για Το λιβάδι που δακρύζει.

Ο διεθνής και ελληνικός Τύπος για τη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου

Ήδη από το ξεκίνημα της συνεργασίας της Καραΐνδρου με τη δισκογραφική εταιρία ECM (Edition of Contemporary Music) και τον ιδρυτή της Manfred Eicher πριν από τρεις δεκαετίες, η κριτική υπήρξε διθυραμβική. Την έχουν ονομάσει «10η μούσα της Ελλάδας» (Michael Walsh, περιοδικό TIME, 25/3/1996) ενώ, κατατάσσοντάς την ανάμεσα στους μεγαλύτερους συνθέτες της Ευρώπης, πιστεύουν ότι η συνεργασία της με τον Αγγελόπουλο θα καταχωριστεί στην Ιστορία όπως ακριβώς η συνεργασία του Nino Rota με τον Federico Fellini (Riccardo Bertoncelli, εφημερίδα La Repubblica, 25/2/1999). Πολλοί συγκρίνουν τη μουσική της με εκείνη μεγάλων νεορομαντικών συνθετών όπως ο Arvo Pärt. Γενικά, το ελεγειακό της ύφος αποτελεί πολύτιμο φάρο για όλη τη σημερινή modern classical γενιά δημιουργών.

Αποσπάσματα από κριτικές:

*Αν ο Όμηρος είχε συνθέσει μουσική, θα ήταν κάπως έτσι: σκοτεινή και μελαγχολική, αποπνέοντας τη γλυκιά αίσθηση του ζεστού, κόκκινου κρασιού και την αρμύρα της θάλασσας. Θρηνητική και ερωτική συνάμα, η μουσική εκείνη θα τραγουδούσε την αγάπη και τον χαμό, το πάθος που σπρώχνει τον άνθρωπο να μεγαλουργεί….

Michael Walsh στο αμερικανικό περιοδικό TIME INTERNATIONAL, Μάρτιος 1996 (Το βλέμμα του Οδυσσέα)

*Μια μουσική ανοιχτών οριζόντων και έντονης εσωτερικής γαλήνης, που αγγίζει τις πιο μύχιες χορδές της ψυχής, παραπέμποντας άλλοτε σε έντεχνα στοιχεία κι άλλοτε στην ελληνική παραδοσιακή μουσική, που την καθορίζει η χρήση εγχόρδων και ακορντεόν και ο ήχος διαλογισμού του όμποε του Βαγγέλη Χριστόπουλου… H Ελένη Καραΐνδρου ανήκει στους καλύτερους σύγχρονους συνθέτες της Ευρώπης και η συνεργασία της με τον Αγγελόπουλο αξίζει να περάσει στην ιστορία της κινηματογραφικής μουσικής, όπως του Νίνο Ρότα με τον Φελίνι ή του Ζοζέφ Κοσμά με τον Ρενουάρ.

Riccardo Bertoncelli, στην ιταλική εφημερίδα LA REPUBBLICA, Φεβρουάριος 1999 (Μια αιωνιότητα και μια μέρα)

*Η μουσική αυτή είναι γενναιόδωρη στην ενορχήστρωση της μελαγχολίας και της χίμαιρας, με την ορχήστρα μινιατούρα που κάπως θυμίζει το «Αντάτζιο» του Μάλερ, ως τα αφηρημένα, μεταμορφωμένα ίχνη της ελληνικής παράδοσης.

Harry Lachner στη γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, Σεπτέμβριος 1991 (Musicfor Films)

*Αντάτζιο, αντάτζιο! Δεν συναντά κανείς εύκολα μουσική που ψάχνει το άπειρο, με συγκινήσεις που σου κόβουν την ανάσα και με ψιθυριστή αθωότητα.

Michael Engelbrecht στο γερμανικό περιοδικό Jazzthetik, Οκτώβριος 1991 (Music fo rfilms)

*Είναι η τέλεια μουσική ενός κυριακάτικου πρωινού: ήρεμη, λεπταίσθητη, ελαφρά νοσταλγική, ένας υπέροχος συνδυασμός εγχόρδων, πνευστών και ακορντεόν.

Richard Williams στη βρετανική εφημερίδα Independent on Sunday, Μάιος 1992 (Το μετέωρο βήμα του πελαργού)

*Η καθαρή, απέριττη ποίηση που κατακλύζει τη μουσική της εκφράζει με τον πιο αισθαντικό τρόπο τις εναλλαγές των εποχών, τα ξέφρενα πάθη και την αέναη, παγερή μελαγχολία που αναδίδουν οι ζωντανές μνήμες και οι χαμένοι έρωτες.

Geoff Andrew στο βρετανικό Time Out, Ιανουάριος 1999 (Μια αιωνιότητα και μια μέρα)

*Η Ελένη Καραΐνδρου αξίζει μνείας και προσοχής στο ίδιο βαθμό όπως ο Rοta ή ο Morricone. Μια Ευρωπαία που οικειοποιήθηκε και άντλησε με περίσσια ευαισθησία από τις πηγές της μουσικής παράδοσης της πατρίδας της, με αποτέλεσμα να αναδυθεί κάτι εντελώς ξεχωριστό, ασυνήθιστα διαχρονικό και άυλο.

Richard Cook στο βρετανικό περιοδικό New Statesman, Iανουάριος 1999 (Μια αιωνιότητα και μια μέρα)

*Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου εμπεριέχει τον λόγο και την εικόνα. Είναι ποίηση και κινηματογράφος – φτιαγμένος με ήχους. Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου εμπεριέχει τον κόσμο. Τον προσωπικό και τον συμπαντικό. Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου εμπεριέχει την ιστορία. Καταγράφει τη χωροχρονική κίνηση του ανθρώπου – του κάθε ανθρώπου – μέσα σε μια άβυσσο, δείχνοντας την πορεία προς το φως…

Γιώργος Χαρωνίτης  στο περιοδικό JAZZ & ΤΖΑΖ (Μια αιωνιότητα και μια μέρα)

***

Η δυνατότητα παρακολούθησης της συναυλίας, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, θα δοθεί σε περιορισμένο αριθμό θεατών με την προαγορά εισιτηρίου ηλεκτρονικά, ενώ οι υπόλοιποι θεατές θα έχουν την επιλογή να παρακολουθήσουν τη συναυλία ζωντανά στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ www.snfcc.org/Cosmos_EleniKaraindrou, στη σελίδα του στο Facebook και στο κανάλι του στο YouTube.

Εισιτήρια €15, €10 και €5 (μειωμένο). Προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της ticket services από την Παρασκευή 23/10.

Λόγω των συνεχών εξελίξεων όσον αφορά τα μέτρα για τη δημόσια υγεία, περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν κοντά στην ημερομηνία της συναυλίας στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ snfcc.org.

Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και ο πλήρης εξοπλισμός του ΚΠΙΣΝ αποτελεί τη μεγαλύτερη μεμονωμένη δωρεά του ΙΣΝ. Τον Φεβρουάριο 2017, με την ολοκλήρωση της κατασκευής του, το ΙΣΝ παρέδωσε το ΚΠΙΣΝ στην Ελληνική Πολιτεία, τον νόμιμο ιδιοκτήτη του έργου. Παράλληλα, το ΙΣΝ ανακοίνωσε τη δέσμευσή του να συνεχίζει να υποστηρίζει έμπρακτα το ΚΠΙΣΝ για τα επόμενα πέντε χρόνια, με δωρεές ύψους έως €50 εκατομμυρίων για τη διοργάνωση ανοιχτών εκδηλώσεων και την κάλυψη λειτουργικών εξόδων, ενώ το 2019 το ΙΣΝ χρηματοδότησε επιπλέον τη δημιουργία πρόσθετων υποδομών: τον Θόλο στον Λαβύρινθο και τα Σιντριβάνια στο Κανάλι.

Επιπλέον πληροφορίες για το ΚΠΙΣΝ:

To ωράριο λειτουργίας για τον μήνα Νοέμβριο είναι:

Πάρκο Σταύρος Νιάρχος:

Δευτέρα-Πέμπτη: 06.00-22.00

Παρασκευή-Κυριακή: 06.00-00.00

Υποδοχή ΚΠΙΣΝ: καθημερινά 09.00-22.00
Υποδοχή Κέντρου Επισκεπτών: καθημερινά 09.00-22.00
Για τη διευκόλυνση της πρόσβασης προς και από το ΚΠΙΣΝ προσφέρεται καθημερινά δωρεάν μεταφορά των επισκεπτών με τη χρήση μικρού ιδιωτικού λεωφορείου (shuttlebus). Το λεωφορείο, το οποίο φέρει πινακίδα με το λογότυπο του ΚΠΙΣΝ, ξεκινά από την πλατεία Συντάγματος (στη συμβολή της με την οδό Ερμού), πραγματοποιεί στάση στο σταθμό Συγγρού-Φιξ (επί της Λ. Συγγρού) και καταλήγει στη νότια πλευρά του Καναλιού του ΚΠΙΣΝ (κοντά στο κτίριο της ΕΛΣ) και αντίστροφα.
Εντός του ΚΠΙΣΝ λειτουργεί parking, χωρητικότητας 1000 θέσεων. Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και για τον τιμοκατάλογο επισκεφθείτε το SNFCC.org.
Στους χώρους του ΚΠΙΣΝ λειτουργούν σημεία εστίασης στην Αγορά, στο Κέντρο Επισκεπτών, στον Φάρο και στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, καθώς και το δ / Delta Restaurant στο επίπεδο 5Α στο κτίριο της ΕΛΣ.
Σε όλους τους χώρους του ΚΠΙΣΝ διατίθεται δωρεάν WiFi: SNFCC-FREE-WIFI.
Οι χώροι του ΚΠΙΣΝ, συμπεριλαμβανομένου του parking, είναι προσβάσιμοι σε ΑμεΑ και αμαξίδια.
Το ΚΠΙΣΝ κατέκτησε την πλατινένια Πιστοποίηση LEED ως Πράσινο Κτήριο, την υψηλότερη δυνατή διάκριση για περιβαλλοντικά και βιώσιμα κτήρια. Το σύστημα παρέχει πιστοποίηση ότι ένα κτήριο έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με βάση τις αρχές της αειφόρου δόμησης, με περιβαλλοντικά καινοτόμες πρακτικές αποσκοπώντας στην εξοικονόμηση ενέργειας, την ορθολογική χρήση του νερού, τη μείωση των εκπομπών CO2, τη βελτίωση της ποιότητας του εσωτερικού περιβάλλοντος, την ορθολογική διαχείριση των πόρων και την αντιμετώπιση των επιπτώσεών τους. Η πλατινένια πιστοποίηση του ΚΠΙΣΝ αποτελεί την πρώτη διάκριση αυτού του είδους για πολιτιστικό έργο τέτοιας κλίμακας στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΤα “Κινηματογραφικά” της Ελένης Καραΐνδρου στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Related Posts