10.4 C
Athens
Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025

«Faces of Frida»: Τα πολλά πρόσωπα της Φρίντα Κάλο – Περιηγηθείτε εδώ τη διαδικτυακή έκθεση

Το 2018, το Μουσείο Victoria & Albert στο Λονδίνο είχε πραγματοποιήσει μία έκθεση εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στη Φρίντα Κάλο, η οποία περιελάμβανε ρούχα, σπάνιο αρχειακό υλικό και πολύτιμα αντικείμενα.

Η έκθεση με το έργο της Φρίντα Κάλο είναι τώρα προσβάσιμη από το κινητό σας ή τον υπολογιστή σας.

Αρκεί να συνδεθείτε στην πλατφόρμα Google Arts & Culture, η οποία θα σας δώσει ελεύθερη πρόσβαση σε πάνω από 800 ζωγραφιές, φωτογραφίες και αντικείμενα που ανήκουν στην καλλιτέχνη.

Αυτή η διαδικτυακή έκθεση της Φρίντα δημιουργήθηκε χάρη στην εξαιρετική συνεργασία της Google με 33 διεθνή μουσεία.

Η Φρίντα Κάλο με μια ματιά

Η Φρίντα Κάλο ήταν μία από τους πιο καινοτόμους και σημαντικούς ζωγράφους του 20ου αιώνα.

Στη ζωγραφική της κυριαρχούν τα έντονα χρώματα.

Το στυλ που χρησιμοποιεί φαίνεται επηρεασμένο από τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στο Μεξικό αλλά φαίνεται να έχει δεχτεί και επίδραση ευρωπαϊκών ρευμάτων στα οποία συμπεριλαμβάνονται ο Ρεαλισμός, ο Συμβολισμός και ο Υπερρεαλισμός.

Αρκετά έργα της είναι αυτοπροσωπογραφίες, μέσα από τις οποίες εκφράζεται ο προσωπικός πόνος και ο ερωτισμός της.

Θεωρείται ένα αντισυμβατικό style icon, εξαιτίας της ιδιόρρυθμης αίσθησης γούστου και της αγάπη της για τα έντονα ζωντανά χρώματα.

Τα σμιχτά φρύδια και η έντονη σεξουαλικότητά της -που ήταν ιδιαίτερα προκλητικά για την εποχή- ύμνησαν τη γυναικεία χειραφέτηση και ανεξαρτησία.

Ενώ οι τότε γυναίκες ντύνονταν με λεπτά και ντελικάτα φορέματα, εκείνη πειραματιζόταν με παραδοσιακές μεξικάνικες φορεσιές και υπερμεγέθη κοσμήματα από τον προκολομβιανό πολιτισμό.

Θα περάσουν εβδομήντα χρονιά για να αρχίσουν οι μεγάλοι οίκοι μόδας να χρησιμοποιούν το έθνικ στις δημιουργίες τους.

Όπως έγραψε και ο Ντιέγκο Ριβέρα, σύζυγος-δαίμονας της Φρίντα, «ήταν η πρώτη γυναίκα στην ιστορία της τέχνης που αντιμετώπισε με απόλυτη και ασυμβίβαστη εντιμότητα, ίσως και με εμπαθή σκληρότητα, όλα αυτά που αφορούν τη γυναίκα».

 

Η Φρίντα Κάλο (Frida Kahlo) γεννήθηκε από Γερμανοεβραίο πατέρα και Ισπανομεξικάνα μητέρα στο (Κογιοακάν) στην Πόλη του Μεξικού, στις 6 Ιουλίου 1907. Ο πατέρας της ήταν μορφωμένος, άθεος και είχε έρθει σε νεαρή ηλικία στο Μεξικό όπου είχε γίνει φωτογράφος. Η μητέρα της ήταν Καθολική.

Στην ηλικία των έξι αρρώστησε από πολιομυελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να είναι μικρότερο από το άλλο και ημιπαράλυτο. Παρακολούθησε την Escola Preparatoria, μία από τα 35 κορίτσια ανάμεσα σε 2.000 άτομα, όπου και είδε για πρώτη φορά τον μετέπειτα σύζυγό της, τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα, ο οποίος ζωγράφιζε τους τοίχους της σχολής.

To 1925, στα 18 της ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε. Υποβλήθηκε σε μεγάλο αριθμό εγχειρήσεων και έκτοτε η ζωή της σημαδεύτηκε από πόνο και θλίψη για την αδυναμία της να κάνει παιδιά.

Πρώτα Έργα

Το 1926, ενώ ανάρρωνε από το ατύχημα η Φρίντα Κάλο ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής. Η οικογένειά της δε μπορούσε να υποστηρίξει την καλλιτεχνική της δραστηριότητα οικονομικά, για αυτό και την προέτρεψαν να εικονογραφεί βιβλία ιατρικής. Το 1929 έδειξε τη δουλειά της στον Ντιέγκο Ριβέρα, τον οποίο είχε γνωρίσει στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού που σύχναζε. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκαν.

Οι πίνακές της είναι αντιδιαμετρικοί από τους πίνακες του Ριβέρα. Eνώ ο Ριβέρα αντλούσε τα θέματά του από το Μεξικό της προκολομβιανής εποχής, η Φρίντα παρέμεινε πιστή στην τάση της mexicanidad, τη μεξικανική κουλτούρα που ανθούσε εκείνη την περίοδο. Συχνά οι πίνακές της επηρεάζονται τα δημοφιλή λαϊκά χριστιανικά τάματα (retablos) και αποτελούν ευχαριστία στην Παρθένο Μαρία για την πραγματοποίηση μιας ευχής.

Ο Ριβέρα ήταν ήδη αναγνωρισμένος ζωγράφος και οι τοιχογραφίες του είχαν μεγάλη ζήτηση στις ΗΠΑ. Το ζευγάρι μετακόμισε στο Σαν Φρανσίσκο και αργότερα στο Ντιτρόιτ. Εκεί η Φρίδα απέβαλε, η θλίψη της για τις αποβολές της αποτυπώνεται στους πίνακες “Αποβολή στο Ντιτρόιτ” και “Νοσοκομείο Χένρι Φορντ”.

Αναγνώριση

Κατά τη διάρκεια της ζωής της η Φρίντα Κάλο ήταν κυρίως γνωστή ως γυναίκα του Ριβέρα και όχι ως ξεχωριστή καλλιτέχνης. Το 1938 ο Αντρέ Μπρετόν γνώρισε την Κάλο και τον Ριβέρα κατά το ταξίδι του στο Μεξικό. Εκείνος εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά της, την κάλεσε να πάρει μέρος στην έκθεση μαζί με άλλους σουρεαλιστές ζωγράφους και οργάνωσε μια έκθεση της προσωπικής της δουλειάς στο Παρίσι. Εκείνη ωστόσο τόνισε πως οι πίνακές της δεν ήταν όνειρα, αλλά η δική της πραγματικότητα. Στη διάρκεια της ζωής της πραγματοποίησε τρεις μόνο εκθέσεις: στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη και στο Μεξικό.

Το 1939 χώρισε προσωρινά από τον Ριβέρα και αποσύρθηκε στο Μεξικό, στο “Γαλάζιο Σπίτι”. Εκεί ζωγράφισε τον πίνακα “Οι δύο Φρίδες”, στον οποίο απεικονίζει το δίλημμά της για το διαζύγιο. Σε όλη τη διάρκεια του 1939 διατηρούσε εξωσυζυγική σχέση με τον Νίκολας Μάρεϊ, τον οποίο είχε γνωρίσει μαζί με τον Ριβέρα στη Νέα Υόρκη. Σύντομα μετά το διαζύγιο, το 1940 χώρισε με τον Μάρεϊ και ξαναπαντρεύτηκε με τον Ριβέρα.

Η Φρίντα Κάλο έφυγε από τη ζωή στις 13 Ιουλίου του 1954.

Το 2010, η κυβέρνηση του Μεξικού, σε αναγνώριση της συνεισφοράς της Φρίντα Κάλο αλλά και του Ντιέγκο Ριβέρα απεικόνισε τα πρόσωπά τους στις δύο όψεις του χαρτονομίσματος των 500 πέσος, στην έκδοση για τον εορτασμό της 200ής επετείου της ανεξαρτητοποίησης της χώρας και της 100ής επετείου της Μεξικανικής Επανάστασης.

La Casa Azul

Το Γαλάζιο Σπίτι της Φρίντα Κάλο (ισπανικά: La Casa Azul) όπου έζησε και δούλεψε στην Πόλη του Μεξικού είναι πλέον μουσείο, στο οποίο εκτίθενται προσωπικά της αντικείμενα. Η λήψη φωτογραφιών επιτρέπεται μόνο στο εξωτερικό του σπιτιού και στην αυλή του.

Ο Ντιέγκο Ριβέρα δώρισε το 1957 το “Γαλάζιο Σπίτι” της στο Κογιοακάν (Coyoacán), στην Πόλη του Μεξικού, και λειτουργεί πλέον ως μουσείο.

Ανακαλύψτε την έκθεση «Faces of Frida» ΕΔΩ.

 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -