Του Παναγιώτη Μήλα
Μπορεί το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών να έχει σταθερούς θεατές. Μπορεί αυτοί οι θεατές να επιλέγουν έργα γνωστά που έχουν μεγάλη πορεία στο χρόνο και τη σφραγίδα της επιτυχίας.
Ίσως αυτή η «πολιτική» να μην ανοίγει δρόμους σε νέους δημιουργούς και να τους κρατάει στοιχειωμένους μακριά από τις σύγχρονες τάσεις, αναγκάζοντάς τους να …φυλάνε στο συρτάρι τα πρωτοποριακά έργα τους.
Ευτυχώς όμως οι κανόνες αυτοί κάποια στιγμή «σπάνε» και οι εξαιρέσεις δίνουν σε μας τους θεατές εξαιρετικές ευκαιρίες για να ζήσουμε από κοντά κάθε τι νέο που γεννιέται.
Αυτό συνέβη και με το Μέγαρο Μουσικής που σε καιρό κρίσης πήρε τη μεγάλη απόφαση – δια του καλλιτεχνικού διευθυντή του Μίλτου Λογιάδη – να δώσει παραγγελία για ελληνικό έργο σε νέο καταξιωμένο συνθέτη.
Ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής ασχολήθηκε με το Γεφύρι της Άρτας και …έχτισε το πρώτο ελληνικό μιούζικαλ χωρίς να χρειαστεί να κάνει κάποια θυσία σαν αυτή που είχε κάνει ο πρωτομάστορας. Έφτιαξε λοιπόν ένα νέο μουσικό δράμα σε πρωτότυπο λιμπρέτο του Σωτήρη Τριβιζά, όπου συναντιούνται τρεις παραλογές: το «Γεφύρι της Άρτας», το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» και το «Στοιχειό της Χάρμαινας».
Κοινό στοιχείο και συνδετικός κρίκος των ιστοριών είναι η υπερφυσική τους διάσταση, με τους καταραμένους χαρακτήρες να στοιχειώνουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την πλοκή.
*
Οι δύο πρώτες ιστορίες, αριστουργήματα ποιητικής της ελληνικής δημοτικής παράδοσης και άμεσα αναγνωρίσιμες ήδη από τους αρχικούς στίχους τους, έχουν μελοποιηθεί από τον συνθέτη διατηρώντας απαράλλαχτα τα λόγια και τους χαρακτηριστικούς τους ιδιωματισμούς.
*
Η τρίτη ιστορία, λαϊκός θρύλος της Άμφισσας, ιδιαίτερα αγαπητός στην περιοχή, έχει διασωθεί μέσω του προφορικού λόγου. Για την ιστορία αυτή, το πρωτότυπο λιμπρέτο έχει γράψει ο ποιητής Σωτήρης Τριβιζάς.
***
Εδώ θα ήθελα να πω ότι ακόμη κι αν κάποιος δεν έχει ως προτεραιότητά του να πάει στο Μέγαρο για να δει το πρώτο ελληνικό μιούζικαλ με τη συγκεκριμένη θεματολογία, οπωσδήποτε αξίζει να πάει μόνο για να απολαύσει το αποτέλεσμα αυτής της ομάδας. Εγώ παρακολουθώντας μόνο τη συνέντευξη Τύπου μαγεύτηκα από το πάθος του Δημήτρη Μαραμή και του Θάνου Παπακωνσταντίνου. Να πω ότι δεν θα ακούσουμε δημοτική μουσική. Δεν είναι κάποια …αναβίωση ή κάποια διασκευή ή διαφορετική ενορχήστρωση γνωστών και αγαπημένων μελωδιών. Ο Δημήτρης Μαραμής με αγάπη στα κείμενα της δημοτικής παράδοσης και στο λιμπρέτο του Σωτήρη Τριβιζά έχει ως στόχο να φωτίσει αυτά τα κείμενα με τη μουσική του. Ο Μαραμής επέλεξε μια ομάδα δυνατών ερμηνευτών που έχουν ως κοινό στοιχείο το γήινο ηχόχρωμα μου ταιριάζει αρμονικά με τις μελωδίες και τους ρυθμούς με τους οποίους ντύθηκαν «Οι Στοιχειωμένοι». Το όλο εγχείρημα παίρνει την οριστική του μορφή από τον ανατρεπτικό σκηνοθέτη Θάνο Παπακωνσταντίνου, ο οποίος προσθέτει τις ιδέες του, το όραμά του και το πάθος του.
Το εκρηκτικό μείγμα όλων των συντελεστών είναι αρκετό για να προσελκύσει τους φίλους της καλής μουσικής και του θεάματος να σπεύσουν στο Μέγαρο τη στιγμή μάλιστα που αυτή η μοναδική παραγωγή θα παρουσιαστεί στο κοινό μόνο σε δύο παραστάσεις.
Ελπίδα και ευχή ο προγραμματισμός του Μεγάρου να συμπεριλάβει τους Στοιχειωμένους και στην επόμενη περίοδο 2019 -2020.
***
Μετά την ανάθεση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το νέο, πρωτότυπο μιούζικαλ «Στοιχειωμένοι» ανεβαίνει την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου και την Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019 στην «Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Στο έργο αυτό η μουσική γλώσσα του Δημήτρη Μαραμή χαρακτηρίζεται από μία συνεχόμενη κι έντονη χορευτική μουσική, που ποικίλλει από διαφορετικούς κι εναλλασσόμενους ρυθμούς και χαρακτηρίζεται από ακατάπαυστη ροή πλούτου μελωδιών. Ο συνθέτης επιλέγει ενορχηστρωτικά κυρίως ξύλινα και χάλκινα πνευστά αλλά κι ερμηνευτές με κριτήριο την αμεσότητα της τραγουδιστικής τέχνης του καθενός.
*
Θεματολογικά οι «Στοιχειωμένοι» πραγματεύονται μια ανθρωποθυσία (Γιοφύρι της Άρτας), τη διαδεδομένη δοξασία για τους βρικόλακες (Νεκρού Αδελφού) κι έναν ανεκπλήρωτο έρωτα, που οδηγεί στην αυτοκτονία και παραπέμπει στη λαϊκή δοξασία για τα «στοιχειά», για τις ψυχές δηλαδή των νεκρών, που δεν βρίσκουν ανάπαυση μετά τον θάνατο (Στοιχειό της Χάρμαινας).
***
Τους ρόλους ερμηνεύει ομάδα ταλαντούχων καλλιτεχνών από τον χώρο του έντεχνου τραγουδιού και του μουσικού θεάτρου: Αργυρώ Καπαρού (Μάνα), Θοδωρής Βουτσικάκης (Κωσταντής), Βασιλική Καρακώστα (Γυναίκα του Πρωτομάστορα), η πρωτοεμφανιζόμενη Ελένη Δημοπούλου (Αρετή, Λενιώ), Βασίλης Δημακόπουλος (Πρωτομάστορας), Λητώ Μεσσήνη (Πουλί), Σταμάτης Πακάκης και Νίκος Ζιάζιαρης (Στοιχειά, Μάστοροι και Άνεμοι).
***
Συμμετέχει μουσικό σύνολο από δεξιοτέχνες μουσικούς το οποίο θα διευθύνει ο συνθέτης του έργου Δημήτρης Μαραμής.
***
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
«Οι Στοιχειωμένοι»
Του Δημήτρη Μαραμή
Σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ
Παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Βασισμένο στα αυθεντικά δημοτικά τραγούδια:
Το Γιοφύρι της Άρτας, Του Νεκρού Αδελφού
και Το Στοιχειό της Χάρμαινας σε ποίηση Σωτήρη Τριβιζά
*
Σκηνοθεσία | Θάνος Παπακωνσταντίνου
*
Συνολική διάρκεια: 100 λεπτά
*
Σκηνικά – κοστούμια Νίκη Ψυχογιού
Φωτισμοί Χριστίνα Θανάσουλα
*
Διανομή με αλφαβητική σειρά:
Θοδωρής Βουτσικάκης Κωσταντής, Χορός
Βασίλης Δημακόπουλος Πρωτομάστορας, Χορός
Ελένη Δημοπούλου Λενιώ, Αρετή, Χορός
Νίκος Ζιάζιαρης Χορός, Στοιχειά, Μάστοροι, Άνεμοι
Αργυρώ Καπαρού Μάνα, Χορός
Βασιλική Καρακώστα Γυναίκα Πρωτομάστορα, Χορός
Λητώ Μεσσήνη Χορός, Πουλί, Άνεμοι
Σταμάτης Πακάκης Χορός, Στοιχειά, Μάστοροι, Άνεμοι
*
Συμμετέχει μουσικό σύνολο από δεξιοτέχνες μουσικούς
Μουσική διεύθυνση, πιάνο | Δημήτρης Μαραμής
***
Τιμές εισιτηρίων
• 9 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι)
• 12 ευρώ, 18 ευρώ, 26 ευρώ, 32 ευρώ, 38 ευρώ και 45 ευρώ στην Διακεκριμένη Ζώνη.
*
Εισιτήρια
Τηλέφωνο: 210-72.82.333
και σε όλα τα καταστήματα Public
*
Μέγαρο Μουσικής
Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη 1
115 21 Αθήνα
Μετρό σταθμός «Μέγαρο»
Χώρος στάθμευσης, στο τριώροφο υπόγειο του Μεγάρου με είσοδο από την οδό Κόκκαλη.
*
Υπεύθυνος επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων:
Αντώνης Κοκολάκης, e-mail: [email protected], [email protected]
***
“ΟΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΟΙ”: ΕΔΩ ΔΥΟ ΕΙΚΟΝΕΣ
***
Η προπώληση ξεκίνησε