«Στο Βασίλειο της Μοίρας». Η Νέμεσις αποφασίζει στο νέο μυθιστόρημα της Λίτσας Καποπούλου

Τι μπορεί να λαβώσει έναν μεγάλο έρωτα;

Επηρεάζει η αποκρουστική φιγούρα της στρίγκλας πεθεράς; Η φθορά της καθημερινότητας; Μήπως άγνωστες δυνάμεις;
Υπάρχουν μάγια; Κακή αύρα; Θετική ενέργεια; Αλήθεια ή δεισιδαιμονίες;
Πού οδηγεί η ζήλια και ο φθόνος ανάμεσα σε συγγενείς;
Τα βιώματα καταστρέφουν;
Πόσο καθοριστικό είναι το παρελθόν για το παρόν και το μέλλον;
Πώς προφυλάσσεται ο συνεκτικός ιστός της οικογένειας;
Η νέα γενιά είναι ανεξάρτητη; Επαναστατεί, για να ταυτιστεί τελικά με τις προηγούμενες;
Ποια η δύναμη της μετάνοιας; Ποια η απάντηση στο δίλημμα: Συγγνώμη ή Μάχαιραν Έδωκας…;
Η δράση των ηρώων άλλοτε να αγγίζει την αγγελική καλοσύνη και άλλοτε τη δαιμονική κακία.
Οι ζωές ανθρώπων συναντώνται αινιγματικά, το απρόβλεπτο δημιουργεί ανατροπές. Τα πάντα ρει…
Μυστικά αποκαλύπτονται, όνειρα πραγματοποιούνται, τύψεις τυραννούν. Στα όρια της ελπίδας η μεγαλύτερη βεβαιότητα είναι η αβεβαιότητα.
Στο “Βασίλειο της Μοίρας”, το νέο μυθιστόρημα της Λίτσας Καποπούλου, λαμβάνει ο καθένας το μερίδιο, που του αναλογεί. Στη σκιά του εαυτού μας η Νέμεσις αποφασίζει δίκαια…

* Ο Γιάγκος Ζώης, ταλαντούχος σεναριογράφος και σκηνοθέτης, φθάνει στον κολοφώνα της επιτυχίας του έχοντας μούσα του τη νεαρή Ιταλίδα ηθοποιό Μπιάνκα Καρούτσι. Αποκτούν δύο κόρες: τη Λουΐζα και την Ντιάνα. Κακός δαίμονας στην πορεία της ευτυχισμένης οικογένειας η μητέρα του Γιάγκου, Παγώνα, που ήδη κατάφερε να διαλύσει τον γάμο του μεγάλου της γιου, Αχιλλέα. Ολοζώντανη η κλασική φιγούρα της στρίγκλας πεθεράς, όπως αποτυπώνεται στα λογοτεχνικά κείμενα. Η Παγώνα βαρύνεται με μυστικά από το παρελθόν. Πρόσωπο – κλειδί η κυρά Κατίνα, που στην καφεμαντεία κρύβει το κληρονομικό της χάρισμα και βοηθά την Μπιάνκα να σώσει την οικογένειά της. Προλήψεις και δεισιδαιμονίες έχουν και την αληθινή πλευρά τους. Τα ανθρώπινα πάθη φθάνουν την καλοσύνη των αγγέλων και την κακία των δαιμόνων.

Όλα συμβαίνουν για κάποιο σκοπό. Η περιπέτεια της υγείας του Γιάγκου τον οδηγεί στον Καθηγητή Οφθαλμολογίας, Δήμο Παπαδόπουλο. Η Ντιάνα γίνεται ζευγάρι με το γιο του Δήμου, Αλέξανδρο. Ποιες μνήμες ξυπνά η Ντιάνα από το παρελθόν του Δήμου; Η Λουΐζα στον άτυχο γάμο της στην Ιταλία βίωσε σε υπερθετικό βαθμό αυτά, που ειρωνευόταν. Η αθόρυβη Μπιάνκα δικαιώνεται έστω και αργά από τις κόρες της. Η Λουΐζα συναντά τον ιδανικό σύντροφο στο πρόσωπο του Δάνη Ιωακειμίδη, φίλου του Αλέξανδρου και προστατευόμενου του Δήμου. Στα χέρια της Λουΐζας θα βρεθεί η απόδειξη για τον καταστροφικό ρόλο του Βλαδίμηρου Σαββίδη στην οικογένεια του Δήμου Παπαδόπουλου. Ο Δήμος δέχεται τη συγγνώμη του Βλαδίμηρου και του συστήνει τη Ναταλία Διογένους, τη φίλη του ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, που τον στηρίζει σαν ασθενή και τον απορρίπτει σαν άντρα. Η Χαρά Κεσμεντζόγλου δημιουργεί στον Βλαδίμηρο το μητρικό πρότυπο και της δείχνει την αποδοχή, που δεν έδειξε στη βιολογική του μητέρα, Ανθή. Δεν ξεπέρασε τα άσχημα βιώματά του, που έζησε ως υιοθετημένος. Έχει δώσει όλη την αγάπη του στον Λούλη, γιο της γυναίκας του, Βάλιας, που νόμιζε δικό του. Όταν μαθαίνει την αλήθεια, βρίσκει παρηγοριά στην ευαίσθητη νοσοκόμα Μαργαρίτα Κοζανίτου. Την προσβάλλει, μόλις τα μισόλογά της υποδηλώνουν σοβαρότητα.

Η συγγραφέας, Λίτσα Καποπούλου
Η Νάγια Γιαμπουδάκη, η άγνωστη κόρη του Βλαδίμηρου και της Μαργαρίτας, παρουσιάζεται μπροστά του και του πετά κατά πρόσωπο την περιφρόνησή της. Η Νέμεσις αποφασίζει… Ο Βλαδίμηρος θα νιώσει τη ρομφαία του “μάχαιραν έδωκας”… Μέσα από το Θείο, που ανέκαθεν αποστρεφόταν, φθάνει στην ποθητή λύτρωση…
Το παρελθόν ακολουθεί τις νεότερες γενιές, που παρά την επανάστασή τους ταυτίζονται με τις προηγούμενες. Οι τόποι συνδέονται με τα πρόσωπα, τη θέληση και τις αποφάσεις των ηρώων. Κάτω Ιταλία, Σικελία, Ελλάδα, Μικρά Ασία. Ο Δήμος αποφασίζει με την καρδιά του για την προσωπική του ζωή δίπλα στην Γκιουλσούν στη Σμύρνη στο παλιό αρχοντικό των προγόνων του. Εκεί κάνει την εμφάνισή της η μυστηριώδης μαυροκαστανή γατούλα, που την αποκαλούν Τουρκ. Σαν από μηχανής θεός η Τουρκ λύνει μεταφυσικά γρίφους. Προστατεύει τους ενοίκους του αρχοντικού και απειλεί όσους τους επιβουλεύονται. Σε παλιό οικόσημο, που βρίσκεται σε κομπολόι κειμήλιο, ζωντανεύει η μορφή της Τουρκ.
Ωστόσο, σε όλες τις αποκαλύψεις παραμένει και η κρυφή πλευρά. Από τη Νέα Καρβάλη κατάγεται η ετεροθαλής αδελφή του Αχιλλέα και του Γιάγκου, η Ισμήνη Καπλάνογλου, που επιβεβαιώνει, ότι τα απίστευτα είναι δυνατά. Συμπληρώνονται εικόνες ζωής. Ολοκληρώνονται ανθρώπινες υπάρξεις. Κοντά στην Ισμήνη μαθητεύει στα πρώτα της επαγγελματικά βήματα η Ντιάνα με τη μεσολάβηση του Αχιλλέα, που είναι ο πρώτος, που προσέγγισε η Ισμήνη μέσω της κυράς Κατίνας.
Στο “Βασίλειο της Μοίρας” ο καθένας παίρνει το μερίδιο, που του αναλογεί. Τη δίκαιη ανταμοιβή του. Οι γάμοι της Ντιάνας και του Αλέξανδρου της Λουΐζας και του Δάνη μετά από κλυδωνισμούς στη Σκιάθο αποτελούν την ευχάριστη όψη της ζωής. Ο μήνας μέλιτος στη μαγευτική Φλωρεντία απολαυστικός. Η ζωή συνεχίζεται με πόνο, όνειρα, ελπίδες στην τελική ευθεία για κάθαρση και έλεος.
Τα σοφά λόγια του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη επιβεβαιώνονται: “Σαν νάχαν ποτέ τελειωμό τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου…”.

Απόσπασμα από το κεφάλαιο “Μάχαιραν έδωκας…”, σελ. 250 – 252:

Ρίχνοντας μια τελευταία ματιά στο μεγαλόπρεπο αρχοντικό κοκάλωσαν. Σιμά τους μια αινιγματική παρουσία. Μία γνώριμη φιγούρα από το παρελθόν. Αδύνατον! Μία καστανόμαυρη γατούλα τους ηλέκτριζε με τα τεράστια χρυσοκίτρινα μάτια της. Έστεκε στο προτελευταίο σκαλοπάτι του παλιού αρχοντικού, σαν να βγήκε απ’ αυτό, σαν οικοδέσποινα, φρουρός μυστικών. Ασάλευτη, χωρίς να νιαουρίζει, σαν άγαλμα. Μόνο να τους διαπερνά με το αλλόκοτο βλέμμα της.
Κοιτάχτηκαν ξαφνιασμένοι.
Σκέπτονταν αυτά, που πίστευαν; Ή μήπως δεν τολμούσαν να πιστέψουν αυτά, που σκέπτονταν;
Αποκλείεται να είναι η Τουρκ. Όσο κι αν οι γάτες είναι εφτάψυχες. Η καστανόμαυρη γατούλα εξακολουθούσε να τους περιεργάζεται. Ένα βλέμμα χίλιες εξηγήσεις. Ήλθε πιο κοντά τους. Για να τους διαλύσει τις υπόνοιες. Για να τους πείσει. Η ομοιότητά της με την Τουρκ εκπληκτική. Το χρώμα της, η σωματική της διάπλαση, η καστανόμαυρη γούνα της, η φουντωτή σαν σκίουρου ουρά της, και πάνω απ’ όλα τα μάτια της. Εκείνα τα πανώρια χρυσοκίτρινα μάτια της, που θύμιζαν ακτές Καραϊβικής, τους ταξίδευαν… Ακόμη και η ανοιχτή πράσινη πινελιά γύρω από τις μεγάλες μαύρες κόρες. Εκείνη η μυστηριώδης έκφρασή τους.
– Τουρκ…είπαν με μια φωνή.
Η γατούλα προχώρησε κι άλλο. Στερεώθηκε στα πισινά της πόδια και έφερε δίπλα της τη φουντωτή ουρά της. Βάλθηκε να τους εξετάζει. Τι περίμενε απ’ αυτούς;
…………………………………………………………………………………………………………..
Ο Δήμος έσκυψε δίπλα στη Γκιουλσούν παρατηρώντας καλύτερα τη γατούλα. Οι συνειρμοί του ανάπλαθαν το τότε και τον προσγείωναν στο τώρα. Το άρωμα γιασεμιού, που ανέπνευσε, τον έκανε να στραφεί. Τα πυκνά άσπρα λουλούδια του διέχεαν τη μεθυστική ευωδιά τους σ’ εκείνο το τοπίο εγκατάλειψης.
– Το γιασεμί… από τότε; ρωτά συγκινημένος.
– Ναι, με το που εμφανίστηκε η γατούλα το είδα.
………………………………………………………………………………………………………………
– Νιάουουου… νιαούρισε πρώτη φορά. Γύρισε, την είδε. Τον κοιτούσε κατάματα, δίνοντάς του βουβές απαντήσεις και χρησμούς.
Γονάτισε δίπλα της.
– Τουρκ, Τουρκ, της ψιθύρισε.
– Νιάουουου… απάντησε σκουντώντας με το κεφαλάκι της το χέρι του διεκδικώντας την προσοχή και τα χάδια του.
Έμειναν εκεί με σταματημένο τον χρόνο, να παίζουν και να σκέπτονται με την Τουρκ. Όταν κατάφεραν να φύγουν, τους ξεπροβόδισε, αδιαφορώντας για την παρότρυνσή τους να πάει μαζί τους. Έμεινε μπροστά στο αρχοντικό, αποκλειστική κυρά του χώρου.

Όταν χτυπά η καρδιά του πεπρωμένου – Το προηγούμενο βιβλίο της συγγραφέως

Λίτσα Καποπούλου – συνέντευξη

* To βιβλίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία, για πρώτη φορά, στις 22 Νοεμβρίου 2015, στην Αθήνα, στο Αμφιθέατρο “Αντώνης Τρίτσης”.

* Εκδόσεις “Ανάτυπο”.