Το «στιγμόμετρο» είναι όργανο που χρησιμοποιείται στην τυπογραφία. Είναι μεταλλικό, έχει τη μορφή χάρακα και περιέχει υποδιαιρέσεις σε «στιγμές», εκατοστά και χιλιοστά. Κυρίως το χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι – συντάκτες ύλης στον σχεδιασμό – κατασκευή των σελίδων στις εφημερίδες.
Οι συντάκτες ύλης είναι οι «σεφ» που …μαγειρεύουν τα υλικά που φέρνουν στην «κουζίνα» της εφημερίδας οι δημοσιογράφοι όλων των ρεπορτάζ.
Στην τυπογραφία η στιγμή (pt ή ΄) αποτελεί τη βασική μονάδα μέτρησης. Πολλαπλάσιο της στιγμής είναι το τετράγωνο που αποτελείται από 12 στιγμές.
Οι Άγγλοι το ονομάζουν πίκα (pica), ενώ οι Γάλλοι σίσερο (cicero). Πολλαπλάσιο της στιγμής είναι και το μισό τετράγωνο που ισούται με 6′. Με βάση τη μονάδα αυτή, ο τυπογράφος και ο δημοσιογράφος – συντάκτης ύλης, μετράει το μήκος της αράδας, την απόσταση των στίχων, την απόσταση των στηλών κ.λπ.
***
Στο «Στιγμόμετρο» του Catisart θα σημειώνουμε «στιγμές» που τράβηξαν το ενδιαφέρον μας τις προηγούμενες ημέρες. «Στιγμές» με πρόσωπα, εικόνες και γεγονότα μικρά και μεγάλα.
ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΜΕ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ
Από επεισόδια στιγματίστηκε η πρώτη ημέρα εφαρμογής του αμφιλεγόμενου μέτρου στη Βενετία να χρεώνει «εισιτήριο» 5 ευρώ στους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη για μία ημέρα. Διαδηλωτές που αντιδρούν στο μέτρο συγκρούστηκαν με ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις με τις εικόνες να κάνουν το γύρω του κόσμου μέσα από τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων. Τα επεισόδια πήραν διαστάσεις, με διαδηλωτές να προσπαθούν να σπάσουν τον κλοιό σε σημεία εισόδου στην πόλη. Κάποια από τα πανό έγραφαν «Όχι στο εισιτήριο, ναι σε σπίτια και υπηρεσίες για όλους». Για άλλους τουρίστες, όσους ήταν σε γόνδολες, ήταν πάλι μια ευκαιρία να φωτογραφίσουν τα επεισόδια.
ΗΜΙΤΕΛΗΣ ΚΛΙΜΤ ΠΩΛΗΘΗΚΕ 30 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ
Το «Πορτρέτο της δεσποινίδας Λίζερ», του Γκούσταβ Κλιμτ, ένας πίνακας που έμεινε ημιτελής λόγω του θανάτου του Αυστριακού ζωγράφου, πουλήθηκε σε δημοπρασία έναντι 30 εκατομμυρίων ευρώ, παρά τα ερωτηματικά που παραμένουν μέχρι και σήμερα για το θέμα του και τους προηγούμενους ιδιοκτήτες του. Επί χρόνια, το καλοδιατηρημένο, μη υπογεγραμμένο έργο θεωρείτο χαμένο, όμως στην πραγματικότητα κοσμούσε τους τοίχους μιας βίλας κοντά στη Βιέννη, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Im Kinsky που τον παρουσίασε τον Ιανουάριο και τον προώθησε προς πώληση. Ο Im Kinsky τον είχε εκτιμήσει μεταξύ 30-50 εκατομμυρίων ευρώ. Εικονίζει μια κοπέλα, με τιρκουάζ φόρεμα και μια γαλάζια, λουλουδάτη εσάρπα.
ΔΙΧΑΣΕ Η ΔΩΡΕΑ ΛΑΤΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Υπέρ της κύρωσης της δωρεάς Λάτση, ύψους 40 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση των μελετών της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, τάχθηκε «κατά πλειοψηφία» η επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Συγκεκριμένα, επί του νομοσχεδίου με τίτλο «Κύρωση της σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία “Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο”, ως δωρεοδόχων, και των Σπυρίδωνα Ι. Λάτση και Ντόροθυ συζ. Σ. Λάτση, ως δωρητών, σχετικά με τη χρηματοδότηση, εκ μέρους των δωρητών, της εκπόνησης μελετών για την αναβάθμιση και επέκταση του κτιρίου που στεγάζει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο», ψήφισαν «ναι» η ΝΔ και οι «Σπαρτιάτες», «όχι» το ΚΚΕ, ενώ επιφυλάχθηκαν για την ολομέλεια τα υπόλοιπα κόμματα.