Tι συμβαίνει όταν είσαι στην εφηβεία και ξυπνά μέσα σου το ερωτικό ένστικτο και εφορμά ακάθεκτο; Ποιες είναι οι συνέπειες της σεξουαλικής έκρηξης στον ψυχισμό των νέων; Πώς διατηρείς μια νέα γενιά αμόλυντη; Τι να ξεχάσεις και τι να επαναφέρεις όταν όλα μοιάζουν να έχουν χαθεί; Είναι η απομόνωση μια νέα αρχή; Μπορεί να γεφυρωθεί η σχέση ανάμεσα στα πρέπει και τα θέλω, ανάμεσα στους μεγάλους και τους μικρούς; Μια εφηβική συντροφιά παρασύρεται από το κάλεσμα του πάθους και εξαργυρώνει ακριβά το τίμημα της άγνοιας και της σεξουαλικής καταπίεσης.
Έστω ότι η ηθική παγκόσμια τάξη έχει θριαμβεύσει, ότι μπορούμε να οργανωθούμε σε προστατευμένες, μικρές, αυτόνομες και αγνές κοινωνίες, με θεμέλια την ευγένεια, την ηθική συγκρότηση, την κλασική παιδεία. Λύση είναι η προστασία από την ανθρώπινη φύση ή η αποδοχή της;
Βασικός κορμός της παράστασης “Spring Xpress”, από την ομάδα 4Frontal, που παρουσιάζεται στο “Bios” είναι το «Ξύπνημα της Άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ, έργο – σταθμός για τη μεταβατική περίοδο από τον 19ο στον 20ο αιώνα, μια καταγγελτική θεατρική πράξη μέσω του έρωτα, του λυρισμού και της φαντασίας.
Στο “Spring Xpress” προβάλλεται το παρελθόν στο μέλλον, στην περίοδο από τον 21ο στον 22ο αιώνα, χρησιμοποιώντας λιτά σκηνικά μέσα, με άξονα τους ηθοποιούς, τα σώματα, το λόγο.
Ένα μανιφέστο της εξέγερσης, της νεότητας και της δύναμης. Γιατί χρέος κάθε νέου θα είναι πάντα η εξέγερση.
Φρανκ Βέντεκιντ
Ο Φρανκ Βέντεκιντ (Frank Wedekind), Γερμανός θεατρικός συγγραφέας, γεννήθηκε στο Αννόβερο το 1864, λίγο μετά την επιστροφή των γονέων του στη Γερμανία από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Η μητέρα του, μια νεαρή Γερμανίδα (κατ’ άλλους Ουγγαρέζα) ηθοποιός, που ζούσε στο Σαν Φρανσίσκο, γνωρίστηκε με τον κατά πολύ μεγαλύτερό της στα χρόνια σύζυγό της, που ήταν γιατρός, είχε φύγει από τη Γερμανία και είχε εγκατασταθεί στην Καλιφόρνια.
Ο πατέρας του Βέντεκιντ ήταν ένας παθιασμένος δημοκράτης που αντιπαθούσε τον Μπίσμαρκ. Ήταν επόμενο τις πολιτικές πεποιθήσεις του πατέρα να κληρονομήσει και ο γιος του. Το 1899, ο Βέντεκιντ φυλακίστηκε, γιατί δημοσίευσε κάποια ποιήματά του με πολιτικό περιεχόμενο στο σατιρικό περιοδικό “Simplicissimus”.
Ο Βέντεκιντ ήταν θαυμαστής του Ίψεν και του Στρίντμπεργκ. Είχε συμπαραταχθεί επίσης με τους νατουραλιστές συγγραφείς, πιο πολύ με το σύγχρονό του «ηγέτη» της νατουραλιστικής σχολής στη Γερμανία, το μεγάλο θεατράνθρωπο Γκέρχαρτ Χάουπτμαν (1862 – 1946).
Ο Βέντεκιντ άρχισε τη θεατρική σταδιοδρομία του το 1890, με το εικονοκλαστικό και αισθησιακό έργο του «Το Ξύπνημα της Νιότης», όπου περιγράφει τις ερωτικές ανησυχίες της νεότητας σ’ ένα οικοτροφείο θηλέων. Το πιο αξιόλογο έργο του Βέντεκιντ, «Το Ξύπνημα της Άνοιξης» (Fruehling Erwachen, 1891) έχει ως θέμα και πάλι το σεξουαλικό ξύπνημα στα χρόνια της εφηβείας και προαναγγέλλει τις ψυχαναλυτικές ιδέες του Σίγκμουντ Φρόιντ στο θέατρο.
Στο «Πνεύμα της Γης» (Der Erdgeist, 1895), η ηρωίδα του, η διαβολική Λούλου (Lulu), που την πλημμυρίζει μια ασυγκράτητη λαγνεία, ενσαρκώνει τη δύναμη του κακού. Σχετίζεται διαδοχικά με τρεις άνδρες και τους ξεπαστρεύει τον ένα μετά τον άλλο: Ένας ηλικιωμένος γιατρός πεθαίνει πρώτος από αποπληξία, ο ζωγράφος που τον διαδέχεται κόβει το λαιμό του, ενώ τον τρίτο εραστή της τον σκοτώνει η ίδια, αφού κάνει πρώτα σχέση με το γιο του.
Άλλα θεατρικά έργα που εδραίωσαν τη φήμη του Βέντεκιντ είναι: «Το Κουτί της Πανδώρας» (1903), όπου η Πανδώρα είναι η προσωποποίηση του έρωτα, «Ο Μαρκήσιος του Κάιτ» (1901), το αρσενικό αντίστοιχο της Λούλου, «Ο Χορός του Θανάτου» (1906), «Η Λογοκρισία» (1908), «Θάνατος και Διάβολος» (1909), «Ο Πύργος του Βέττερσταιν» (1910), «Ο Βασιλιάς Νικολό ή Έτσι είναι η ζωή» (1911), «Μπίσμαρκ» (1916), «Ηρακλής» (1917). Ο βαγκνερικός «Τενόρος» (Der Kammersaenger, 1899) είναι το πιο δημοφιλές και πολυπαιγμένο σ’ όλο τον κόσμο έργο του Βέντεκιντ.
Αμοραλισμός, άκρατος αισθησιασμός, ελευθεροστομία, λεσβιακές σχέσεις, σεξουαλικές φαντασιώσεις, προπαγάνδα του ελεύθερου έρωτα, αλλά και νατουραλιστική ειλικρίνεια για τη σεξουαλικότητα και την «τυραννία του σεξ», βασιλεύουν στα έργα του Βέντεκιντ. Έχει δίκαια αναγνωρισθεί ως ιδεολόγος του εξπρεσιονισμού και προάγγελος του Θεάτρου του Παράλογου (Theatre of the Absurd). O Βέντεκιντ πέθανε στο Μόναχο το 1918.
Συντελεστές
Δραματουργία – Συνολική σκηνοθετική επιμέλεια Τζωρτζίνα Κακουδάκη
Μετάφραση Γρηγόρης Λιακόπουλος
Σκηνοθεσία Σταύρος Γιαννουλάδης, Θανάσης Ζερίτης, Γρηγόρης Λιακόπουλος
Σκηνικά, Κοστούμια Ηρώ Καρρά
Μουσική Σταύρος Γιαννουλάδης
Animation Περικλής Αγιανόζογλου
Επιμέλεια Φωτισμών Σπύρος Πίτσος, Παναγιώτης Φουρτούνης
Φωτογραφίες Κάλλι Χαρόβα
Αφίσα Γιάννης Αναγνώστου
Επιλογή οπτικού υλικού Απόστολος Κουτσιανικούλης, Ελένη Κουτσιούμπα
Βοηθός σκηνογράφου Ελένη Κουτσιούμπα
Παίζουν
Σταύρος Γιαννουλάδης, Θανάσης Ζερίτης, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Ηρώ Καρρά, Απόστολος Κουτσιανικούλης, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Γρηγόρης Λιακόπουλος, Νιόνια Μαλεφάκη, Αριστέα Σταφυλαράκη.
Χρήσιμα
“Spring Xpress”
“Το Ξύπνημα της Άνοιξης” του Φρανκ Βέντεκιντ
Στο Bios, από 21 Ιανουαρίου έως 5 Μαρτίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.30
Μια παράσταση της ομάδας 4Frontal σε συμπαραγωγή με το Bios.
Ω² – Απόφοιτοι Δραματικής Σχολής Ωδείου Αθηνών
Γενική είσοδος 10 €
Bios, Πειραιώς 84, 210 3425335
Aπό 21 Ιανουαρίου έως και 5 Μαρτίου στις 20:30
* Η Ω² ιδρύθηκε το 2011 με μέλη όσους έχουν αποφοιτήσει από τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών από το 2007 και μετά. Στόχος της ομάδας αυτής είναι να παράσχει σε ανθρώπους που μοιράζονται μια κοινή αισθητική και μεθοδολογία, ένα χώρο – κυριολεκτικά και μεταφορικά – όπου θα έχουν την ευκαιρία να συνεργάζονται δημιουργικά.
* Η ομάδα 4frontal δημιουργήθηκε το 2009 για να υποστηρίξει δύο βασικούς στόχους: τη διερεύνηση των δυνατοτήτων κειμένων σταθμών της σύγχρονης δραματουργίας στη μεταφορά τους στο εδώ και τώρα της σκηνής, και την εξερεύνηση των υποκριτικών και σκηνοθετικών τρόπων και του περιεχομένου των κειμένων ώστε να στοχεύουν σε ένα νεανικό κοινό. Μέχρι στιγμής έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, Σσς… κάποιος έρχεται, Υμπύ Τύραννος, Καλιγούλας Τύραννος, Όρνιθες, Vivid Film.