23.6 C
Athens
Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Βασίλης Σελιμάς, εικόνες που μειδιούν και συγκινούν

Στους «Μετανάστες» του η γυναίκα με το υγρό βλέμμα φυλάει τα κλειδιά του σπιτιού που άφησε πίσω, στην αμφίβολη πατρίδα, περασμένα με αλυσίδα στο λαιμό της. Τα λαμπιόνια έχουν το σχήμα δακρύων. Τα μάτια του παιδιού είναι φωτεινοί θλιμμένοι προβολείς. Στο «Αντί Έρωτος» ένα ψάρι -σύμβολο της βαθύτερης ασυνείδητης φύσης μας- καθηλώνει την προσοχή του θεατή. Ο Βασίλης Σελιμάς, νέος αλλά ιδιαιτέρως φιλοσοφημένος,  φιλοτεχνεί έργα ανθρωπιστικά και ανθρωποκεντρικά. Η ζωγραφική του με την πνευματώδη αύρα της είναι μια απόλαυση του μυαλού και της καρδιάς. Μειδιά,  παίζει, διχάζει, διασκεδάζει και συγκινεί. Μια περιπλάνηση σε μονοπάτια αλλόκοτα, ρεαλιστικά και φανταστικά ταυτόχρονα. Οι ονειρικές εικόνες στους πίνακές του μύχιες πύλες αποκάλυψης κρυμμένων αισθημάτων, ενώ ο ίδιος ο ζωγράφος κρατά μια μειλίχια παρατηρητικότητα και μια φιλική αποστασιοποίηση. Η τέχνη του Βασίλη Σελιμά, με την πυκνότητα αλλά και με τη δραματική της αφαίρεση, είναι μια βουτιά στην ανόθευτη αγάπη. Ενθυμήματα, θρησκευτικά τάματα, αγαπημένα πλάσματα, εκλεκτικές συγγένειες, μεταφορικά μέσα, χέρια με γράμματα, σπίτια με μωσαϊκά, φεγγάρια γεμάτα, αυτοαναφορές, σχόλια κι ανθρώπινες φιγούρες με έντονα εκφραστικά πρόσωπα συνθέτουν με γλυκιά μελαγχολία και πικρό χιούμορ έναν κόσμο ενδοσκόπησης και ευαισθησίας. Ίσως γι’ αυτό ο εικαστικός κόσμος του Βασίλη μάς παροτρύνει πως, ναι, μπορούμε «με το μέτωπο ν’ αγγίξουμε τα αστέρια».

Πάνω: “Αντί Έρωτος”

Το φωτογραφικό πορτρέτο του Βασίλη Σελιμά έχει κάνει ο φωτογράφος Ανδρέας Σιμόπουλος.

Ακολουθεί συνέντευξη.

 

 

 

 

 

 

* Γεννήθηκα στο Αγρίνιο και μεγάλωσα στο Καινούργιο, ένα χωριό έξι χιλιόμετρα από την πόλη του Αγρινίου. Θυμάμαι έντονα τις μυρωδιές από το σπίτι, τις βόλτες με φίλους και τις εξερευνήσεις που κάναμε με τον αδερφό μου. (Δεξιά, “Μετανάστες”).

Ως παιδί, αγαπούσες να ζωγραφίζεις;

* Νομίζω ότι για όλα τα παιδιά η ζωγραφική είναι ο πιο σημαντικός τρόπος έκφρασης και αποτύπωσης του κόσμου που τα περιβάλλει. Αγαπούσα τη ζωγραφική, ήταν μια δραστηριότητα που με έκανε να αισθάνομαι μοναδικός.

Με τι καλλιτεχνικά ερεθίσματα μεγάλωσες;

* Ο πατέρας μου ζωγράφιζε και είχε μια εμμονή με το θέατρο σκιών και τον Καραγκιόζη. Η μητέρα μου έφτιαχνε εκπληκτικά εργόχειρα και τα αδέρφια μου ασχολούνταν με τη μουσική. Υπήρχε μια έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα μέσα στο σπίτι μας.

Πότε βεβαιώθηκες ότι θα ασχοληθείς επαγγελματικά με τη ζωγραφική;

* Όταν τέλειωσα τη σχολή έφτιαξα ένα portfolio με δουλειά μου και πήγα σε μια gallery της Θεσσαλονίκης. Εκεί πήρα το επαγγελματικό μου βάπτισμα.

Δίπλα σε ποιους δασκάλους μαθήτευσες και τι συμβουλές κράτησες από αυτούς;

* Μεγαλώνοντας κατάλαβα ότι η εξέλιξή μου βασίστηκε σε ανθρώπους που η ιδιότητά τους δεν είχε να κάνει με εκείνη του δασκάλου. Η απλότητα στη σκέψη και η αποστασιοποίηση κάποιων από τα καλλιτεχνικά με βοήθησε πάρα πολύ να αποφύγω αυτό που λέμε η τέχνη για την τέχνη. Η συμβουλή τους ήταν να παραμείνω ειλικρινής.

Ξεκινώντας, σε ποιες σχολές τέχνης και σε ποιους μεγάλους ζωγράφους έστρεψες το βλέμμα σου;

* Τα πρώτα χρόνια μελέτησα τους καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με την παρατήρηση της φιγούρας. Οι γελοιογραφίες και το κίνημα της Νέας Αντικειμενικότητας ήταν οι βάσεις για τη μετέπειτα ζωγραφική μου πορεία. Καλλιτέχνες όπως ο Pat Andrea, o David Hockney, o Εδουάρδος Σακαγιάν, ο Τάσος Μισούρας με επηρέασαν πάρα πολύ. (Αριστερά, “Αληθινή Φιλία”).

Η ζωγραφική είναι η τέχνη της παραπλάνησης;

* Η ζωγραφική παραπλανά, διχάζει, επικρίνει και διασκεδάζει. Είναι σαν ένας ζωντανός οργανισμός, σαν μια σχέση όπου όλες οι ανθρώπινες αδυναμίες ή αξίες καταγράφονται και ο θεατής είναι εκείνος που θα βρει τους κώδικες για να τις μεταφράσει.

Όταν έρχεται η ώρα να αποχωριστείς ένα έργο σου, πώς νιώθεις;

* Είναι δύσκολο αλλά συνηθίζεις. Υπήρξαν φορές που για μέρες ήμουν στενοχωρημένος. 

Έχεις αφήσει έργο μισοτελειωμένο;

* Έχω αφήσει έργα μισοτελειωμένα, έχω καταστρέψει και πετάξει. 

Όταν ζωγραφίζεις, διακατέχεσαι από έντονα συναισθήματα;

* Όταν ζωγραφίζω υπάρχει η απόλυτη συγκέντρωση και μια ανυπομονησία για το τελικό αποτέλεσμα. Τα έντονα συναισθήματα προηγούνται ή έπονται της ζωγραφικής πράξης. (Πάνω, “Μόνος”).

Τα θέματά σου από πού τα αντλείς;

* Η καθημερινότητά μου, η μνήμη, καθώς και οι προσωπικές ιστορίες ανθρώπων είναι η κύρια θεματική μου.

Στα έργα σου διακρίνεται μια παιδική έκπληξη αλλά και μια υποβόσκουσα μελαγχολία. Πώς συναντώνται αυτά τα δύο συναισθήματα;

* Η ίδια η ζωή στις περισσότερες εκφάνσεις της είναι έτσι. Είμαστε μεγάλα παιδιά που γερνούν, γίνονται αχάριστα, δημιουργούν εντάσεις και τριβές με τους οικείους τους και τέλος μελαγχολούν. Άρα για μένα είναι η αποτύπωση μιας πραγματικότητας του ενήλικου κόσμου. (Δεξιά, “The Crysis”).

Ένας καλλιτέχνης εικαστικός βρίσκεται σε πιο δημιουργική φάση σε συνθήκες κρίσης και πίεσης ή σε συνθήκες ευημερίας;

* Ο καλλιτέχνης δεν παύει να είναι άνθρωπος. Οπότε μια κρίση δεν τον αφήνει ανεπηρέαστο. Το παράδοξο είναι ότι σε συνθήκες ευημερίας ο καλλιτέχνης μιλάει για τα προβλήματα της κοινωνίας, γι’ αυτό και τον έχουμε συνήθως στο μυαλό μας σαν μια δραματική φιγούρα.

Ως λαός αγαπάμε τη σύγχρονη τέχνη;

* Ως λαός αγαπάμε ό, τι μας πλασάρουν, οι παλιοί παραμένουν προσκολλημένοι  στα δικά τους διανθίζοντάς τα με κάποια ελάχιστα σύγχρονα καλλιτεχνικά επιτεύγματα και οι νέοι ακυρώνουν καθετί παλιό. Είμαστε της υπερβολής αλλά είναι κι ένα χαρακτηριστικό που μας κάνει ιδιαίτερους. (Δεξιά, το έργο “Headstrong”).

Υπάρχει μια γενικότερη εικαστική κουλτούρα σήμερα στη χώρα μας, πέρα από το μάθημα των καλλιτεχνικών στα σχολεία;

* Το μάθημα των καλλιτεχνικών στα σχολεία δεν έχει δομή και ταυτότητα, εξαρτάται κάθε φορά από το ενδιαφέρον που θα δείξει ο δάσκαλος. Αν υπήρχε εικαστική κουλτούρα στην Ελλάδα, τα μουσεία και οι γκαλερί θα ήταν γεμάτα, το αστείο είναι ότι και οι πιο «άτεχνοι» αν ταξιδέψουν στη Μεγάλη Βρετανία θα επισκεφτούν την «Tate» όταν στην Ελλάδα δεν ξέρουν πού πέφτει η Εθνική Πινακοθήκη ή το Μουσείο Μπενάκη. (Kάτω, έργο με τίτλο “Έφυγε”).

Η Ελλάδα αναφέρεται ως ταξιδιωτικός προορισμός λόγω του αρχαίου πολιτισμού της. Εν τούτοις παράγεται και σήμερα πολιτισμός στη χώρα. Γιατί δεν καταφέρνουμε να τον αξιοποιήσουμε και να τον προβάλουμε;

* Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν σύγχρονοι δημιουργοί οι οποίοι παράγουν έργο το οποίο δεν έχει να ζηλέψει από εκείνο των ξένων. Δείτε για παράδειγμα στον κινηματογράφο πόσες βραβεύσεις έγιναν σε Έλληνες σκηνοθέτες στο εξωτερικό σε διεθνή φεστιβάλ. Για να αξιοποιήσεις και να προβάλεις κάτι καινούργιο πρέπει να γνωρίζεις το παλιό, όχι επιφανειακά αλλά σε βάθος. Δεν είχαμε και δεν θα έχουμε αξιοποίηση και προβολή αν συνεχίσουν τα ίδια άτομα να παραμένουν σε θέσεις πολιτισμού.

Νιώθεις να σχοινοβατείς σήμερα ανάμεσα στο δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης και της ικανοποίησης των καθημερινών προβλημάτων επιβίωσης;

* Όταν υπάρχουν γύρω μου άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν φαγητό ή έχουν χάσει το σπίτι τους, το να μιλήσουμε για ελεύθερη έκφραση αφορά μόνο την προσωπική μου ματαιοδοξία.

Τι κάνει ένα ζωγράφο αναγνωρίσιμο;

* Η προσωπική του ταυτότητα, το προσωπικό του στίγμα και μια καλή συνεργασία με μια γκαλερί που θα αναδείξει το έργο του.

Πώς βλέπεις τις νέες τεχνολογίες ως εκφραστικά εργαλεία της τέχνης;

* Με ενδιαφέρουν πολύ τα νέα μέσα, έχουν αλλάξει κατά πολύ τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα εντός κι εκτός του χώρου της τέχνης. Εγώ ίσως είμαι λίγο πιο παραδοσιακός ως προς τα εκφραστικά μέσα αλλά ποτέ δεν λέω όχι σε κάτι που μπορεί να εξελίξει μια ιδέα ή ένα έργο τέχνης. (Αριστερά, έργο “Journey with Him”).

Ποιο είναι το αγαπημένο σου έργο τέχνης;

* Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιο συγκεκριμένο, κάθε έργο σού δίνει και κάτι διαφορετικό. Ίσως ένα βίντεο του William Kentridge, ο οποίος συνδυάζει την τεχνική του stop motion με τη ζωγραφική.

Το αγαπημένο σου ποίημα;

* Το «Πάψετε πια» του Κώστα Ουράνη.

Το αγαπημένο σου αντικείμενο;

* Ένα σημειωματάριο – προσωπικό ημερολόγιο το οποίο έχω πάντοτε μαζί μου για να σημειώνω ιδέες ή να σκιτσάρω πράγματα που με ενδιαφέρουν.

Η καθημερινότητά μας έχει πολιτισμό;

* Ο πολιτισμός είναι μια έννοια που λείπει από το λεξιλόγιο του Έλληνα.

Αγαπάς τα ζώα; Έχεις κατοικίδιο;

* Αγαπώ πολύ τα ζώα, επειδή μεγάλωσα σε χωριό δεν υπήρξε περίοδος που να μη φιλοξενούσαμε κάποιο στο σπίτι. Δυστυχώς αυτή τη στιγμή δεν έχω αλλά τον τελευταίο καιρό φλερτάρουμε με τη φίλη μου να πάρουμε σκύλο.

Ευχαριστώ πολύ Βασίλη.

* Κι εγώ ευχαριστώ.

Για να δείτε περισσότερα έργα του Βασίλη Σελιμά μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του, www.selimas.com 

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -