33.9 C
Athens
Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

Ρηνιώ Κυριαζή: Η πραγματικότητα της δουλειάς του ηθοποιού είναι πολύ σκληρή, σχεδόν αδιανόητη

Της Ειρήνης Λϊβαλιώτου

Στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών κοντά στις σπηλιές τους ξετυλίγεται η ιστορίας μιας γυναίκας. Τα ποιήματα της Σαπφώς διαγράφουν κύκλους όπως οι φάσεις της Σελήνης – από τη νέα Σελήνη που αυξάνει ως την Πανσέληνο και πάλι πίσω, στη Σελήνη που σβήνει. Αναρωτιούνται για τον χρόνο, τον χώρο, το φθαρτό και το άφθαρτο, την τέχνη και την επιστήμη – τον έρωτα.

Η Σαπφώ θα καταστεριστεί.

Η Ρηνιώ Κυριαζή οδηγεί το κοινό σε τοπία όπου η ομορφιά της φύσης γίνεται ποίηση και η ποίηση αστροφυσική, ο Θοδωρής Οικονόμου παίζει στο πιάνο, ο sound designer Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται τους ήχους ζωντανά κάτω από τον έναστρο ουρανό.

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Ρηνιώ Κυριαζή αυτή τη φορά με τη «Σαπφώ καταστερωμένη» ασκεί ξανά τη μοναδική της ικανότητα να μαγεύει το κοινό.

«Η πραγματικότητα της δουλειάς του ηθοποιού είναι πολύ σκληρή, σχεδόν αδιανόητη. Δεν ξέρω πώς τα καταφέρνουμε», λέει η Ρηνιώ για την τέχνη της.

Η τέχνη της Ρηνιώς δεν έχει πατρίδα αλλά της αρέσει να μιλάει για ποίηση. Πατρίδα της είναι το θέατρο. Φαίνεται στιβαρή, μα παραμένει μετέωρη κι αυτό είναι το μυστικό της, δεν ανήκει πουθενά, όχι από επιλογή αλλά από ανάγκη. Μία ανάγκη διαρκούς ελευθερίας μα και φυγής, ελευθερία από τις νόρμες της αστικής ηθικής και φυγή από τις ενοχές του εχθρού-εαυτού.

Η ίδια λέει στο catisart.gr: «δεν αντέχω τα δόγματα, τις ασφάλειες, τις λύσεις» κι έτσι μεθά το κοινό με θέατρο και φως και αγαπά σκοτεινά.

Ανάμεσα στο χάσμα μιας αστερωμένης νύχτας, ανάμεσα στον κατακλυσμ της ζωής δείτε τη «Σαπφώ καταστερωμένη» της Ρηνιώς Κυριαζή. Ένα θεατρικό θαύμα στον αττικό ουρανό.

Ρηνιώ, η ενασχόλησή σου με το θέατρο ήταν επαγγελματικός προσανατολισμός ή ερασιτεχνική απασχόληση που εξελίχθηκε σε επαγγελματική;

•Ποτέ δεν ήθελα να ζήσω εκτός θεάτρου. Δεν μου είναι εύκολο να δίνω χρόνο σε οτιδήποτε άλλο. Η πραγματικότητα της δουλειάς του ηθοποιού είναι πολύ σκληρή, σχεδόν αδιανόητη. Δεν ξέρω πώς τα καταφέρνουμε. Οι περισσότεροι κάνουν πολλές και διαφορετικές δουλειές για να επιβιώσουν. Χάρη στη διδασκαλία του θεάτρου, που είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής και της εκπαίδευσής μου, μπορώ να σταθώ κάπως στα πόδια μου και να νιώθω δημιουργική. Προσπαθώ να αξιοποιώ κάθε στιγμή, δεν είναι εύκολο. Η απαξίωση του επαγγέλματός μας έχει μεγάλο ψυχικό αντίκτυπο. Αφουγκράζομαι πάντως καθετί που μου δίνει υλικό να αντιληφθώ κάτι γύρω από την τέχνη μου.

Τι είναι το θέατρο για σένα, αναζήτηση, περιπλάνηση ή προορισμός;

•Η αναζήτηση, η περιπλάνηση μέσα σε σπουδαία κείμενα, λέξεις, μουσικές, τραγούδια, ήχους, ωραίους ανθρώπους, τοπία, τόπους, χώρους, χρόνους, υλικά, υφάσματα, παιχνίδι, χορούς, εκφράσεις είναι ένας υπέροχος τρόπος να ζήσει κανείς τη ζωή του. Ο προορισμός δεν ξέρω κάπου θα είναι κι αυτός, μάλλον δείχνει τον δρόμο σαν τον πολικό αστέρα.

Ξεχωρίζεις κάποια σκηνοθεσία σου και κάποια θεατρική δουλειά σου που να έχεις δεθεί περισσότερο μαζί της, να λέει κάτι περισσότερο στην καρδιά από όσο οι άλλες;

•Είναι όλες ψηφίδες ενός μωσαϊκού. Κάποιες λαμπερές, επιτυχημένες, αστραφτερές, άλλες σκοτεινές που κρύβουν πόνο, απογοήτευση γι’ αυτό που δεν πέτυχε, που δεν έγινε – που σε κάνουν να νιώθεις ματαιωμένος. Αλλά μετά κοιτάς μια φωτογραφία και λες… μα τι όμορφο που ήτανε κι αυτό…

Συνήθως πώς αντιδρά το κοινό στις σκηνοθεσίες σου; Πώς τις έχουν σχολιάσει σε γενικές γραμμές;

•Δεν ξέρω ακριβώς. Ξέρω ότι κάποιοι άνθρωποι εκτιμούν τη δουλειά μου, ίσως και να την αγαπούν, ψάχνουν να με βρουν. Τους ευχαριστώ γι’ αυτό. Η συνάντηση με μια παράσταση είναι κάτι πολύ προσωπικό καθόλου αυτονόητο.

Είναι πιο σημαντικό για σένα το αισθητικό αποτέλεσμα μιας παράστασης ή το μήνυμα που πιθανόν μπορεί να εκφραστεί μέσα από αυτό;

•Σίγουρα κάθε παράσταση μιλάει, κάτι θέλει να πει αλλά δεν νομίζω πως το μήνυμα είναι ένα και δεν θα έπρεπε να είναι, κατά τη γνώμη μου. Πολλά και διαφορετικά, καμιά φορά και αντιφατικά νήματα συνδέονται και ακουμπούν σε διαφορετικά κομμάτια μας. Μου αρέσουν τα πολύπλευρα πράγματα, τα πολυπρισματικά, δεν αντέχω τα δόγματα, τις ασφάλειες, τις λύσεις. Το αισθητικό αποτέλεσμα με ευχαριστεί όταν προκύπτει από το νόημα και το αντίστροφο, όταν είναι σύμφυτα, αυτό προσπαθώ.

Ο σκηνοθέτης σκέφτεται και κατόπιν προχωράει στη σκηνοθεσία, ή το κάνει αυτό ενστικτωδώς ψάχνοντας την καλλιτεχνική ικανοποίηση;

•Δεν υπάρχει ένας τρόπος. Κάποτε προκύπτει κάτι από ένα αεράκι που φυσάει, από έναν στίχο, από μεγάλο πόνο ή έρωτα ή ενθουσιασμό. Μετά προχωράει κανείς λίγο λίγο στα σκοτεινά, αφουγκραζόμενος και κάποια στιγμή το χάος παίρνει μορφή. Μακάρι η μορφή να είναι σε συνομιλία με εκείνο το πρώτο έναυσμα.

Τι θα ήθελες να γνωρίζουμε για τη νέα σου δουλειά, «Σαπφώ καταστερωμένη»;

•Φτιάχτηκε με πολύ μεράκι. Οι συντελεστές τιμούν αυτή τη δουλειά με τον κόπο και το ταλέντο τους. Ήταν μια αφορμή να δημιουργηθεί η καινούργια μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και να γραφτεί η πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, μεγάλη τιμή. Θα ήθελα να παιχτεί για πολύ ακόμη, θα μου είναι δύσκολο να την αποχωριστώ. Ήταν για μένα ένα χρωστούμενο από αυτά που σου δείχνουν το δρόμο. Και μου έμαθε περισσότερο τα αστέρια και τον ουρανό. Θα χρησιμοποιήσω τις γνώσεις για τους αστερισμούς σε μια βόλτα κάτω από έναστρο ουρανό με λιγότερη φωτορύπανση.

Γιατί επέλεξες η «Σαπφώ καταστερωμένη» να είναι ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι;

•Όπως λέει ο μεταφραστής Παντελής Μπουκάλας, η Σαπφώ δεν έγραφε τραγουδούσε. Δεν θα μπορούσε παρά το ταξίδι της να είναι μουσικό. Η Σελήνη, τα αστέρια, ο ουρανός είναι σπαρμένα μέσα στην ποίησή της. Τα ποιήματά της μελετούν αστροφυσικοί για να πάρουν πληροφορίες για τον ουρανό της εποχής της. Η Σαπφώ είναι επίσης εφευρετική, με τρομερή περιέργεια για τον κόσμο, έχει δημιουργήσει καινούργια μουσικά μέτρα, μουσικά όργανα, έχει ιδρύσει γιορτές, έχει ταξιδέψει.

Τι συμβολίζει για σένα η Σαπφώ;

•Το θάρρος του να ζει κανείς μέσα σε ό,τι αγαπά.

Ποια θα είναι η επόμενη δουλειά σου;

•Μελετάω τον Λούσια του Νίκου Χουλιαρά μαζί με την κόρη του, εικαστικό Σοφία Χουλιαρά και τον Άθω Δανέλλη. Εύχομαι να μπορέσει αυτό το project να προχωρήσει και να παρουσιαστεί.

Ευχαριστώ πολύ, Ρηνιώ!

•Κι εγώ ευχαριστώ!

«Σαπφώ καταστερωμένη». Θεατρικό ταξίδι με τη Ρηνιώ Κυριαζή στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών

Σαπφώ καταστερωμένη

ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι

στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών

 Κήπος Αστεροσκοπείου Αθηνών

Λόφος Νυμφών, Θησείο

 Για πέντε μόνο παραστάσεις

7, 8, 11, 12, 13 Ιουλίου

 TV Trailer

 Μετά την ενθουσιώδη ανταπόκριση του κοινού και τα συνεχή soldoutτον περασμένο Μάρτιο, όταν παρουσιάστηκε στο Αστεροσκοπείο Αθηνών στον Θόλο του Τηλεσκοπίου Δωρίδη, η Σαπφώ καταστερωμένη επανέρχεται τον Ιούλιο στο Αστεροσκοπείο, αυτή τη φορά στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών, για λίγες παραστάσεις.

Μια περιπλάνηση στα αστέρια στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ στη νέα μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου.

Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ.

Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική.

 

«Σαπφώ καταστερωμένη»

Συντελεστές

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας

Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία – ηθοποιός: Ρηνιώ Κυριαζή

Μουσική σύνθεση – πιάνο: Θοδωρής Οικονόμου

Sound design: Νικόλας Καζάζης

Σκηνογράφος: Άγγελος Μέντης

Επιμέλεια κίνησης: Άλκηστις Πολυχρόνη

Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση

Βοηθός σκηνοθέτη: Τάσος Κωλέτσης

Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη

Γραφίστας: Παναγιώτης Ανδριανός

Βίντεο: Αναστάσης Παπαγγέλης

Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Άλκη

Πληροφορίες Παράστασης

7, 8, 11, 12, 13 Ιουλίου 2023, στις 21.30

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά

Τιμή εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 15€

Προπώληση:

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ “ΚΛΙΚ”

-Τηλεφωνικά: 2107234567

-Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

Χώρος παρουσίασης

Αστεροσκοπείο Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών

(στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών)

Θησείο, Αθήνα

•••

Σαπφώ – Ερωτική αντιζηλία

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -