Cat Is Art

Το ιστορικό one woman show της Λήδας Τασοπούλου “…προς ύστατον φως…” αναβιώνει η Ραφίκα Σαουίς

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας η Ραφίκα Σαουίς ερμηνεύει το “…προς ύστατον φως…” σε μια ερευνητική παράσταση-θέαμα πάνω στον ρυθμό και τη μουσικότητα του αρχαίου λόγου, συνοδευόμενη από την πιανίστα Μάγδα Νικολαΐδου και τη νεαρή ηθοποιό και τραγουδίστρια Κέλλυ Ανταμπούφη. Έξι γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η Αγαύη, η Δηιάνειρα, η Ιώ, η Κασσάνδρα, η Ιφιγένεια και η Ηλέκτρα, διαπραγματεύονται με τα όρια της τρέλας και του παραλόγου. Ακούγονται έργα των D. Scarlatti, J.S. Bach, F. Chopin, S. Rachmaninov.

 

TAKIS DIAMANTOPOULOS

Η βραβευμένη ηθοποιός, περφόρμερ και σκηνοθέτις, Ραφίκα Σαουίς, έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται: το Εθνικό Θέατρο της Νορβηγίας, το Φεστιβάλ του Ίψεν, η Biennale Teatro, Venice Biennale 2017, η Εθνική Λυρική Σκηνή – Εναλλακτική Σκηνή. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και πολλά άλλα.

Πρόκειται για ένα one woman show που είχε παρουσιάσει η αλησμόνητη Λήδα Τασοπούλου στο Φεστιβάλ του Άργους το καλοκαίρι του 1995 και της είχε ζητηθεί από την Ελένη Βαροπούλου, διευθύντρια τότε του συγκεκριμένου Φεστιβάλ. Η σπουδαία ηθοποιός επέλεξε τους μονολόγους από έξι αρχαίες τραγωδίες σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, τις οποίες είχε ερμηνεύσει υπό την καθοδήγηση του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου στην Επίδαυρο. Η ίδια διάρθρωσε τη σειρά των μονολόγων, ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος υπέγραψε τη σκηνοθεσία, τα υποβλητικά σκηνικά-κοστούμια σχεδίασε η Λαλούλα Χρυσικοπούλου, τη μουσική επιμελήθηκε ο Ιάκωβος Δρόσος, ενώ στην παράσταση συμμετείχε και ο ηθοποιός Γιώργος Καράσης. Η πρεμιέρα έγινε στο Αρχαίο Θέατρο του Άργους στις 25 Ιουνίου 1995.

Η Λήδα Τασοπούλου (1953-2005) υπήρξε ιδρυτικό στέλεχος, αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια και πρωταγωνίστρια του Αμφι-Θεάτρου, στο οποίο εργάστηκε αδιάλειπτα από την ίδρυσή του μέχρι το τέλος της ζωής της. Γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε μουσική με υποτροφία του Ωδείου Αθηνών και φοίτησε στην Αρσάκειο Παιδαγωγική Ακαδημία. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, έπαιξε στο ίδιο θέατρο σε αρκετά έργα πριν αποφοιτήσει. Το 1982, καλεσμένη του Αμερικανικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, δίδαξε μονολόγους του αρχαίου δράματος σε Πανεπιστήμια και Θεατρικές Σχολές των ΗΠΑ. Από το 1989 έως το 1992 διεύθυνε το «Εργαστήριο Υποκριτικής Τέχνης για το Θέατρο και την Όπερα» του Αμφι-Θεάτρου. Δίδαξε Υποκριτική στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο αντίστοιχο Τμήμα του Ναυπλίου. Με το Αμφι-Θέατρο πρωταγωνίστησε σε πάνω από 50 παραγωγές του και έλαβε μέρος σε περισσότερα από 30 Διεθνή Φεστιβάλ Θεάτρου σε όλο τον κόσμο, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές για τις ερμηνείες της. Με τις Αστραπές χωρίς βροντή πραγματοποίησε την πρώτη της σκηνοθεσία το 1999. Το 1994 απέσπασε το βραβείο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την ερμηνεία της Αγνής στο Ονειρόδραμα και το 1996 της απονεμήθηκε το βραβείο α’ γυναικείου ρόλου της «Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων» για την ερμηνεία της στη Θεοφανώ.

 

Από αριστερά: Ραφίκα Σαουίς, Μάγδα Νικολαΐδου, Κωστούλα Τωμαδάκη

 

Θέατρο

“…προς ύστατον φως…” *
*ο στίχος είναι από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου, όπως αναφέρεται και στο πρόγραμμα της α’ παράστασης

Πληροφορίες παράστασης

Παραγωγή: ΜΚΕ Lineculture
22 Ιουλίου 2020. Φεστιβάλ Φιλίππων 2020. Θέατρο Κάστρου. Ώρα έναρξης: 21.30
18 Σεπτεμβρίου 2020. Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας. Ώρα έναρξης: 21.30

Τιμές εισιτηρίων: €15, Μειωμένο: €12

 

 

Συντελεστές

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Κ. Χ. ΜΥΡΗΣ
ΣΥΝΑΡΜΟΓΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ: ΛΗΔΑ ΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΡΑΦΙΚΑ ΣΑΟΥΙΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΜΑΓΔΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
ΤΡΑΓΟΥΔΙ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ (ΧΟΡΟΣ): ΚΕΛΛΥ ΑΝΤΑΜΠΟΥΦΗ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ: ΚΩΣΤΟΥΛΑ ΤΩΜΑΔΑΚΗ

Η ιστορία της αρχικής παράστασης

Το καλοκαίρι του 1995 η Ελένη Βαροπούλου, Διευθύντρια τότε του Φεστιβάλ του Άργους, ζήτησε από τη Λήδα Τασοπούλου να ετοιμάσει ένα one woman show σχετικό με το αρχαίο δράμα. Η Λήδα επέλεξε τους μονολόγους από έξι αρχαίες τραγωδίες σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, τις οποίες είχε ερμηνεύσει υπό την καθοδήγηση του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου στην Επίδαυρο. Η ίδια διάρθρωσε τη σειρά των μονολόγων, ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος υπέγραψε τη σκηνοθεσία, τα υποβλητικά σκηνικά-κοστούμια σχεδίασε η Λαλούλα Χρυσικοπούλου, τη μουσική επιμελήθηκε ο Ιάκωβος Δρόσος, ενώ στην παράσταση συμμετείχε και ο ηθοποιός Γιώργος Καράσης. Η πρεμιέρα έγινε στο Αρχαίο Θέατρο του Άργους στις 25 Ιουνίου 1995. Ακολούθησαν και άλλες ελληνικές πόλεις. Το «…προς ύστατον φως…» ταξίδεψε και στο εξωτερικό (Μόσχα, Ιρλανδία, Ισπανία, Βόννη, Κύπρος, Τιφλίδα) σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.

Απόσπασμα από κριτική της εφημερίδας “El Mundo” αναφέρει: «Συγκλονιστική, έξοχη η ερμηνεία της Λήδας Τασοπούλου. Η υπέροχη φωνή της που σε ανατριχιάζει και σε μαγεύει με τις πλούσιες αποχρώσεις της, η τρυφερή κι άλλοτε εκρηκτική κίνηση του σώματός της, αυτό το πρόσωπο που το πλημμύριζε ο πόνος του σπαραγμού σου κόβουν την ανάσα».

Βιογραφικά Συντελεστών

 

 

Μάγδα Νικολαΐδου
Μουσικός (πιάνο)

Η Μάγδα Νικολαΐδου γεννήθηκε στην Αθήνα. Κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα «Master of Music in Performance and Related Studies» από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Goldsmiths College University of London) με καθηγητές τον Pr Alexander Ivashkin και τον Andrew Zolinsky, καθώς και δίπλωμα μουσικολογίας από το Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Maîtrise de Musicologie – Sorbonne Paris IV) με επόπτη τον Pr Philippe Cathé. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Παρίσι απέκτησε Δίπλωμα Πιάνου (École Nationale de Gennevilliers, Paris) με τη Josette Morata και Δίπλωμα Μουσικής Δωματίου (École Nationale de Gennevilliers, Paris) με τον Jeanne Claude Bouvresse. Αποφοίτησε με δίπλωμα πιάνου από το Ωδείο Αθηνών από την τάξη της Λουκίας Φιλιππόνη. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Ελλάδα, στη Γαλλία και στην Αγγλία έλαβε μέρος σε διεθνή σεμινάρια πιάνου και μουσικολογίας. Οι πρόσφατες εμφανίσεις της περιλαμβάνουν συναυλίες σόλο πιάνου, διαλέξεις – ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία, Ιρλανδία, Αίγυπτο και Ρωσία. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Cork της Ιρλανδίας – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (Cork, Cultural Capital of Europe 2005). Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους μουσικούς και έχει πραγματοποιήσει αρκετές «Πρώτες Παγκόσμιες Εκτελέσεις» σε έργα ρεπερτορίου, καθώς και σε έργα που έχουν γραφτεί για την ίδια και τα σύνολά της. Το ρεπερτόριό της εκτείνεται από την προκλασική εποχή μέχρι τον 21ο αιώνα. Τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί με τη ρωσική μουσική με εξειδίκευση στα πιανιστικά έργα του S. Rakhmaninov. Εξ αυτού, έχει δώσει διαλέξεις – ρεσιτάλ για την πιανιστική γραφή του Rakhmaninov στο Πανεπιστήμιο του Rakhmaninov στο Tambov (Ρωσία 2010), στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Goldsmiths College – Deptford Town Hall 2009, 2010, 2016, 2017, 2018) και πρόσφατα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στα πλαίσια του αφιερώματος στον Rakhmaninov (Απρίλιος 2019). Από το 2008 ήταν συνεργάτης με τον εκλιπόντα, διεθνούς φήμης, βιολοντσελίστα Alexander Ivashkin δίνοντας συναυλίες στην Ελλάδα (Μπελλώνιο Πολιτιστικό Ίδρυμα – Σαντορίνη 2009) και στο εξωτερικό (Deptford Town Hall – Λονδίνο 2009, Όπερα του Καΐρου και Όπερα της Αλεξάνδρειας 2010). Συνεργάζεται με τον πιανίστα Νάσο Γκρόζα από τα χρόνια της φοίτησής τους στο Ωδείο Αθηνών με συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια ονόμασαν το σχήμα τους Duo «ΔΙΚΛΕΙΔΟΝ». Ιδιαίτερης καλλιτεχνικής σημασίας είναι η Α’ παγκόσμια εκτέλεση τεσσάρων ελληνικών χορών του Νίκου Σκαλκώτα σε μεταγραφή για δύο πιάνα από το Νάσο Γκρόζα (Ρωσία, Tambov, Ινστιτούτο Rakhmaninov 2010), η Α’ πανελλήνια εκτέλεση του έργου «Υβρίδια» του συνθέτη Γιάννη Σταυρόπουλου (Αθήνα, Νοέμβριος 2008, Ωδείο Φ. Νάκας) και η Α’ Παγκόσμια Εκτέλεση της 3ης Συμφωνίας Rakhmaninov σε μεταγραφή για 2 πιάνα από το Νάσο Γκρόζα, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Αθήνα (Ωδείο Αθηνών, αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής», Ιανουάριος 2017), στο πλαίσιο του έτους Ελληνορωσικής Φιλίας. Από το 2008 έως το 2016 ήταν ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνική διευθύντρια του διεθνούς καλλιτεχνικού Φεστιβάλ «Ήχος και Εικόνα». Κατά τη διαμονή της στο Παρίσι εργάστηκε σαν καθηγήτρια πιάνου και ήταν μέλος εξεταστικών επιτροπών σε κρατικά ωδεία. Διδάσκει πιάνο και μουσική δωματίου στο Εθνικό Ωδείο (Χαλανδρίου) και στο Ωδείο Ευμέλεια. Οι μαθητές της έχουν λάβει μέρος κι έχουν βραβευτεί σε διεθνείς κι εγχώριους διαγωνισμούς πιάνου και μουσικής δωματίου.

Κέλλυ Ανταμπούφη
Χορός

Η Κέλλη Ανταμπούφη γεννήθηκε το 1996 και μεγάλωσε στην Ξάνθη, όπου είχε τις πρώτες της επαφές με το θέατρο, τη μουσική και το χορό. Έπειτα από μια σειρά συμμετοχών σε ερασιτεχνικές μουσικοθεατρικές παραστάσεις ως ηθοποιός, συντονιστής και σκηνοθέτης ερμήνευσε solo και ensemble χαρακτήρες στην παραγωγή “Ένα Βήμα τη Φορά The musical της Μαρίας Στεφάνου”. Σπούδασε Βιολογία στο Α.Π.Θ. και τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην Αγγλία όπου εκπαιδεύεται πάνω στο μουσικό θέατρο και την υποκριτική στον κινηματογράφο.

 

 

Κωστούλα Τωμαδάκη
Καλλιτεχνική Συνεργάτιδα στη Σκηνοθεσία

Η Κωστούλα Τωμαδάκη γεννήθηκε και ζει στην Πετρούπολη Αττικής. Είναι σκηνοθέτης κινηματογράφου και Θεάτρου και Συγγραφέας. Η παιδεία της περιλαμβάνει: Πτυχίο Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Αθηνών Μεταπτυχιακό τμήμα Κοινωνιολογίας Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εκπόνηση διδακτορικής διατριβής με θέμα ΜΜΕ & ιδεολογία στην Ελλάδα Πτυχίο Σκηνοθεσίας Σχολής Σταυράκου. Εργάστηκε για μια πενταετία ως ερευνήτρια – δημοσιογράφος στο Τμήμα Ειδήσεων &amp, Ενημερωτικών Εκπομπών ΕΡΤ1. Συνεργάστηκε δέκα περίπου χρόνια ως σκηνοθέτης δραματοποιημένων σειρών και εκπομπών στην ΕΡΤ. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα έργα: “Η γυναίκα στο ρεμπέτικο στίχο και στη ρεμπέτικη αντίληψη”, “Σημάδια γυναικείων μορφών από Έλληνες λογοτέχνες” (Αντρέας Φραγκιάς, Κώστας Καρυωτάκης, Γιώργος Χειμωνάς, Τόλης Καζαντζής, Περικλής Σφυρίδης, Ντίνος Χριστιανόπουλος), “Το έλα να δεις” επιθεώρηση σε κείμενα Γιάννη Νεγρεπόντη, “Ο Άγνωστος δεν είχε αφήσει το όνομά του” τηλεταινία ΕΡΤ2 σε σενάριο Άρη Σφακιανάκη, “H στιχουργός Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου”, ντοκιμαντέρ, παραγωγή Ένωση Σεναριογράφων, Κανάλι της Βουλής, “Ο στιχουργός Γιάννης Νεγρεπόντης”, ντοκιμαντέρ, παραγωγή Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας, Κανάλι της Βουλής. Έχει εκλεγεί σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια όργανα επαγγελματικών σωματείων: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, ΠΟΘΑ. Γράφει σε εφημερίδες και περιοδικά από τα φοιτητικά της χρόνια με κάποια διαλείμματα για να σκηνοθετήσει και να γράψει βιβλία. Από το 2008 συνεργάζεται συστηματικά με τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο (“Εφημερίδα”, “Ποντίκι”, “Αυγή”, “Matrix24”). Η κα. Τωμαδάκη είναι επίσης ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνική διευθύντρια με τη Μάγδα Νικολαΐδου, στο 1ο Φεστιβάλ “Ήχος & Εικόνα” και έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια για θέματα ισότητας των δύο φύλων. Συμμετείχε ακόμα, στο Φεστιβάλ Μαθητικής Δημιουργίας του Δήμου Πετρούπολης το 2006. Συμμετείχε, επίσης, στην Επιτροπή του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας το 2006. Συμμετείχε και στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ωδείου Πετρούπολης. Τέλος, το 2018, το εφηβικό βραβευμένο μυθιστόρημά της “Αντίο Κορίτσι”, παρουσιάστηκε από την Εφηβική Ομάδα του Δήμου Πετρούπολης σε σκηνοθεσία της Ηλέκτρας Γεννατά.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΤο ιστορικό one woman show της Λήδας Τασοπούλου “…προς ύστατον φως…” αναβιώνει η Ραφίκα Σαουίς

Related Posts