Η παράσταση του Δήμου Αβδελιώδη, που διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, το 2013, επανέρχεται σε νέα προσέγγιση με την ηθοποιό Κατερίνα Γκατζόγια.
Το έργο γράφτηκε στη Ζάκυνθο, με αφορμή τα αισθήματα που κατέκλυσαν τον Σολωμό, όταν είδε γυναίκες από το πολιορκημένο Μεσολόγγι να αντιμετωπίζουν κατάμουτρα τη λεκτική βία και την ταπείνωση από μια δύσμορφη, εμπαθή Γυναίκα του νησιού, επειδή ζητούσαν τρόφιμα για τους έγκλειστους άνδρες τους, γεγονός που προκάλεσε αρχικά τρόμο στον Ποιητή, που δεν μπόρεσε να υπερασπισθεί επιτόπου αυτές τις Μεσολογγίτισσες.
Μ’ αυτό το έργο του όμως ανίχνευσε το αίσθημα του φόβου για το «κακό» και φέρνοντας στο φως τις αιτίες του, μας άφησε μια διαχρονική παρακαταθήκη ανθρωπισμού και αυτογνωσίας.
Το πνεύμα του έργου
Το έργο αυτό του Σολωμού είναι κυριολεκτικά ο αντίποδας σε όλο τ’ άλλο του έργο, στο οποίο αναπλάθει ποιητικά αυτό που παρατηρεί και νιώθει για τους άλλους και για τον κόσμο.
Με τη “Γυναίκα της Ζάκυθος*» είναι η πρώτη φορά που στρέφει την προσοχή του αποκλειστικά στον ίδιο του τον εαυτό, για να καταλάβει τι είναι αυτό που τον φοβίζει. Έτσι καταφέρνει να μας κάνει κι εμάς να νιώσουμε πως αυτό που μας τρομάζει και το εκλαμβάνουμε σαν «κακό» δεν είναι αυτό που βλέπουμε κι ακούμε αλλά ο τρόπος που το διαχειριζόμαστε.
Ποιητική Αδεία λοιπόν, δανείζεται το προσωπείο του Αγίου Διονυσίου του ιερομόναχου -που ήταν ιστορικό πρόσωπο κι έζησε έως τα 172 του χρόνια σ’ ένα μοναστήρι της Ζακύνθου-, για να κοιτάξει μέσα απ’ τα μάτια ενός Αγίου το «κακό», που εδώ ταυτίζεται μ’ αυτήν τη δύσμορφη και βάναυση Γυναίκα της Ζάκυθος που την είδε ν’ αποδιώχνει εξευτελιστικά τις πρόσφυγες γυναίκες του Μεσολογγιού.
Το ότι κοιτάζει μέσα απ’ τα μάτια ενός Αγίου, απελευθερώνει τον ποιητή Σολωμό και τον μεταφέρει σαν πνεύμα, να βλέπει τις τελευταίες στιγμές αυτής της Γυναίκας, λίγο πριν κρεμαστεί η ίδια μ’ ένα ζωνάρι. Μέσα σ’ αυτόν τον λίγο χρόνο διαπιστώνει, πως η Γυναίκα που όλοι φοβούνταν σαν «το κακό», όχι μόνο δεν είχε καμιά τέτοια δύναμη, αλλά απεναντίας ζούσε η ίδια μέσα στον φόβο και τη σύγχυση.
Κατά προέκταση υποβάλει την ιδέα πως το «κακό» δεν είναι ο προφανής εχθρός, όπως οι Τούρκοι εδώ που πολιορκούνε το Μεσολόγγι κι είναι ένα πραγματικό δεδομένο, που μπορεί κανείς να το υπολογίσει ψύχραιμα και να το αντιμετωπίσει με δική του βούληση κι απόφαση, όπως κι έγινε άλλωστε με τιμή κι ελευθερία και καταγράφηκε η Έξοδος των πολιορκημένων στην παγκόσμια ιστορία ως νικηφόρο πνευματικό γεγονός.
Άρα το πραγματικό «κακό» είναι η κατάληψη του μυαλού μας απ’ τον φόβο, ένα συναίσθημα ανωριμότητας κι ανευθυνότητας, που δημιουργεί σύγχυση κι απουσία δημιουργικής σκέψης και δράσης, και που ποτέ δεν πρέπει να το αφήσουμε να γίνεται η αιτία να χάνουμε τη δύναμη του Λόγου της Αλήθειας, το μόνο ανίκητο όπλο που μας θωρακίζει από τον οποιονδήποτε πραγματικό ή φαντασιακό μας εχθρό. / Δήμος Αβδελιώδης
*Το κείμενο της παράστασης είναι ειλημμένο κυρίως από την εκδοτική παρουσίαση του καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου, κ. Δημήτρη Δημηρούλη.
Ταυτότητα παράστασης
Διονυσίου Σολωμού
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ
Δραματουργία, Σκηνοθεσία, Δήμος Αβδελιώδης
Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου Άλσος Ν. Σμύρνης, ώρα 20. 30
Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, ώρα 21:00
Συντελεστές
Διδασκαλία Ερμηνείας, Δραματουργία–Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Μουσική Σύνθεση: Βαγγέλης Γιαννάκης
Σχεδιασμός Ενδύματος, Μακέτες: Αριστείδης Πατσόγλου
Χειριστής Ήχου – Φώτων: Νίκος Επίσκοπος
Σχεδιασμός φωτισμών: Δ. Αβδελιώδης
Φωτογραφίες: Φοίβος Αβδελιώδης
Ερμηνεύει η Κατερίνα Γκατζόγια
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Aστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου Κινηματογράφου anagnorisis
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου Άλσος Ν. Σμύρνης, ώρα 20. 30 Προπώληση από 20/09 στα ταμεία του Άλσους Νέας Σμύρνης Δευτέρα – Παρασκευή, ώρες 09:00 – 14:00 και 18:00 – 22:00 Τιμές εισιτηρίων: 8€ γενική είσοδος 5€ για δημότες / κατοίκους Νέας Σμύρνης
Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, ώρα 21:00 – τηλεφωνικά: 2107234567 – online: www.ticketservices.gr – εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 – Καταστήματα PUBLIC – Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Τιμές εισιτηρίων: Προπώληση: 10€ Στην είσοδο: 15€, 10 € μειωμένο