O πολυχώρος “Vault” παρουσιάζει από το Σάββατο 28 Φεβρουαρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, το έργο του Torsten Buchsteiner «NOR-DOST, μέρες που ξεχάστηκαν» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη. Ένα πολιτικό θέατρο – ντοκουμέντο για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη Μόσχα στις 23 Οκτωβρίου 2002, όπου 32 Τσετσένοι αυτονομιστές εισέβαλαν στο θέατρο της οδού Ντουμπρόβκα και διέκοψαν βίαια το μιούζικαλ “ΝΟRD-OST” με αίτημα να σταματήσει ο πόλεμος στην Τσετσενία. Ακολουθούν 57 ώρες ομηρείας για 850 θεατές, μια επιχείρηση διάσωσης με δηλητηριώδη αέρια που κόστισε τη ζωή σε 170 ανθρώπους. Μέχρι σήμερα δεν έχει κριθεί κανένας ένοχος. Τρεις γυναίκες με διαφορετική προέλευση, μια Τσετσένα “μαύρη χήρα”, μια Ρωσίδα όμηρος και μια Λετονή γιατρός διασταυρώνουν τις μαρτυρίες τους και εξιστορούν λεπτό προς λεπτό τη συγκλονιστική εμπειρία τους. Κάθε πλευρά βλέπει τη ρωσο-τσετσενική σύγκρουση από διαφορετικό πρίσμα και της δίνει διαφορετικό όνομα. Οι Τσετσένοι επαναστάτες την ονομάζουν «απελευθερωτικό αγώνα». Οι Ρώσοι ονομάζουν τη σύγκρουση «αντιτρομοκρατική επιχείρηση».
Μια rock doc/fiction παράσταση βασισμένη σε μαρτυρίες για μία από τις πιο σκληρές κι ανατριχιαστικές τρομοκρατικές ενέργειες που έγιναν στην Ευρώπη τον 21ο αιώνα – ανάλογης ίσως της επίθεσης στο γαλλικό περιοδικό “Charlie Hebdo”. Το θηλυκό στοιχείο έρχεται στο επίκεντρο και με τη δύναμη του αφηγηματικού λόγου, τρεις γυναίκες αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων, μπροστά στα μικρόφωνά τους φωτίζουν διαφορετικά την ίδια ιστορία. Σπάνια η γυναίκα έχει τόσο κυρίαρχο ρόλο σε ανάλογες καταστάσεις κρίσης, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι η γυναικεία φύση μπορεί να είναι καταλυτική για μια στροφή της ιστορίας της ανθρωπότητας και στην συγκεκριμένη ιστορία το γεγονός ότι οι αντικρουομένες πλευρές εκπροσωπούνται από το γυναικείο φύλο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και καθιστούν την όλη υπόθεση ιδιάζουσα. Ζούμε μέρες που η βία, ο εξτρεμισμός, ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός κυριαρχούν κι απειλούν με διάλυση τον κοινωνικό ιστό. Παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα φρικαλεότητες Τζιχαντιστών που σοκάρουν την παγκόσμια κοινότητα. Η αντίδραση των δυτικών κοινωνιών στον Ιερό Πόλεμο που έχει κηρύξει το Ισλάμ, έπειτα βέβαια από αλλεπάλληλες επεμβάσεις των ΗΠΑ και των συμμάχων τους στον αραβικό κόσμο -ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και πως οι Αμερικανοί στήριξαν τους Ταλιμπάν την εποχή των συρράξεων με την ΕΣΣΔ, είναι η άνοδος του φασισμού και η εξαρση φαινομένων ξενοφοβίας και ρατσισμού. Κάθε τι ξένο και διαφορετικό μας τρομάζει, η παγκοσμιοποίηση αντί να άρει τις διαφορές, να ενώσει τους ανθρώπους και να μας φέρει πιο κοντά δημιουργεί κοινωνικές ανισότητες που οδηγούν σε συγκρούσεις και περιχαράκωση. Όλοι είναι έτοιμοι να περιφρουρήσουν τα συμφέροντά τους με κάθε μέσο και οποιοδήποτε κόστος. Κάθε πλευρά προσπαθεί να εκδικηθεί και να επιβάλει τις αξίες της σε ένα ατελείωτο γαϊτανάκι μίσους. Και επειδή στην Αμερική ένα μαύρο παιδί ακόμα αντιμετωπίζεται σαν εγκληματίας, επειδή στη Νιγηρία το να σπουδάσει μια γυναίκα είναι έγκλημα που μπορεί να την οδηγήσει στο θάνατο, επειδή ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν μπορεί να εισβάλει στην Ουκρανία, επειδή το Ισραήλ μπορεί να βομβαρδίζει όποτε θελήσει σχολεία και νοσοκομεία στην Παλαιστίνη, επειδή ένας σκιτσογράφος μπορεί να δολοφονηθεί στο όνομα του Μωάμεθ, επειδή κάθε μέρα μπορούν οι μετανάστες που έρχονται από την κόλαση περνώντας το Αιγαίο να πνίγονται ή να καταλήγουν σε κέντρα κράτησης που θυμίζουν στρατόπεδα συγκέντρωσης κι επειδή οι αναφορές αυτές δεν έχουν τέλος, η παράσταση “Nord-ost” λειτουργεί σαν μπρεχτική παραβολή ώστε να σταθούμε κριτικά στη δική μας κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα, να βρούμε διεξόδους και να λειάνουμε τις θέσεις μας που ίσως αγκυλώνουν και τραυματίζουν τους γύρω μας αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό. Μέρες σαν εκείνες στη Μόσχα τον Οκτώβριο του 2002 δεν πρέπει να ξεχαστούν.
* Ο Τόρστεν Μπούχστάινερ είναι Γερμανός συγγραφέας και ηθοποιός γεννημένος στο Αμβούργο το 1964. Μετά το πέρας των θεατρικών σπουδών του δούλεψε στο Deutsches Theater Berlin, στο Schiller Theatre και στο Freie Volksbοhne στο Βερολίνο, επιπλέον έχει εργαστεί στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Το 1999 γράφει το πρώτο του θεατρικό έργο «Παίκτες» το οποίο παρουσιάζεται το 2001 και βραβεύεται στο Rostock. Ακολουθούν το «Τάνγκο Σόλο» που κάνει πρεμιέρα το καλοκαίρι του 2005 στην Πράγα και το «Πεθαίνοντας στη Γερμανία». Το διασημότερο έργο του είναι το «NORD-OST» με πολλά βραβεία μεταφρασμένο σε δέκα γλώσσες, ενώ έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από δέκα ευρωπαϊκές χώρες. Σήμερα ζει, γράφει και κάνει θέατρο στο Βερολίνο.
Συντελεστές
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Μπίκα
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Γεωργόπουλος
Φωτισμοί: Άννα Ρεμούνδου
Εκτέλεση Παραγωγής: Σοφία Παναγοπούλου
Φωτογραφιές -Video: Θοδωρής Θεοδώρου
Αφίσα: Nίκος Παναγόπουλος
Ενδυματολόγος: Τόνια Πλατανά
Νομικός Σύμβουλος: Ράνια Λιακοπούλου
Παραγωγή: Vault
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=6ChpS65Cc70
Ηθοποιοί
Γκιόκα Σταυρούλα, Καλυβά Μαρία, Σαρέλη Μαρία
Πληροφορίες
Από 28 Φεβρουαρίου και κάθε Σάββατο στις 23:30
Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Πολυχώρος VAULT
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια)
Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6945 993870
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 -21:00)
E-mail: [email protected]
[email protected]
https://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1