Των ερωμένων φυγείν αδύνατον…
Στην παράσταση “Ερωμένες στον Καμβά”, οι ερωμένες του μεγαλοπρεπή Ραφαήλ και του κομψού Μοντιλιάνι, δύο ζωγράφων με σπουδαίο έργο και έκλυτο βίο, ζωντανεύουν επί σκηνής το σήμερα, την Αναγέννηση, το Παρίσι του 1920 και μιλούν για καταραμένους καλλιτέχνες και απαγορευμένα πάθη.
Η Φορναρίνα αποκαλύπτει όσα δε γνώριζε κανείς για τη σχέση της με τον Ραφαήλ, τον άντρα που το πρωί συνομιλούσε με τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Ντα Βίντσι και το βράδυ σώπαινε για να ακούσει τις ιστορίες της, τις ιστορίες μιας φουρνάρισσας.
Η Ζαν Εμπιτέρν μέσα σε μια νύχτα αναβιώνει όλη τη ζωή της με τον Αμεντέο Μοντιλιάνι, το ζωγράφο που μάκραινε τους λαιμούς και ξεχνούσε τα μάτια.
Δύο μονόλογοι βασισμένοι στις αληθινές ιστορίες των ηρώων.
Ο Ραφαήλ απεικόνισε το προσφιλές μοντέλο και για πολλά χρόνια ερωμένη του Μαργκερίτα Λούτι στον περίφημο πίνακά του “Η Φορναρίνα” (La Fornarina), που βρίσκεται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη Αρχαίας Τέχνης του Παλάτσο Μπαρμπερίνι στη Ρώμη. Η προσωπογραφία αυτή της Φορναρίνα, που φιλοτέχνησε ο Ραφαήλ στα 1518 – 1519, αποτελεί μία από τις πιο διάσημες προσωπογραφίες στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης.
Ο Ραφαήλ υπογράφει τον πίνακά του στα λατινικά, ως “Ραφαήλ από το Ουρμπίνο”, επάνω σε μια κορδέλα που είναι σφιχτά δεμένη στο αριστερό γυμνό μπράτσο της Φορναρίνα και που σηματοδοτεί το δεσμό του ζωγράφου με το μοντέλο του.
Η γυμνόστηθη Μαργκερίτα Λούτι με το διάφανο πέπλο που αφήνει σε δημόσια θέα τη γυμνή κοιλιά της, με το αριστερό χέρι της να καλύπτει δήθεν με συστολή τα απόκρυφα μέλη της, το βελουδένιο δέρμα της, το πρόσωπό της με το αισθησιακό βλέμμα και το κρυφό χαμόγελο, αναδίδουν, παρά την επιδιωκόμενη ηθικολογική στάση, κρυφό ερωτισμό, κάτι που υποστασιοποιείται από τη σχέση του μοντέλου με τον καλλιτέχνη. H Φορμαρίνα είναι η γυναίκα που θεωρείται υπεύθυνη για τις ερωτικές υπερβολές στις οποίες οι βιογράφοι απέδωσαν τον πρόωρο θάνατό του.
Το 1916 ο Μοντιλιάνι γνωρίζει τη Ζαν Εμπιτέρ, μια καλλιτέχνιδα 19 χρονών, που θα γινόταν σύντροφός του και με την οποία θα αποκτούσε μια κόρη. Φιλοτέχνησε πολλές προσωπογραφίες της κι έμεινε μαζί της έως το τέλος της ζωής του. Όσοι είχαν γνωρίσει τη Ζαν την περιγράφουν ως σοβαρή, έξυπνη, με ισχυρή προσωπικότητα και μεγάλο ταλέντο στη ζωγραφική. Η προσωπογραφία της με μεγάλο καπέλο συγκαταλέγεται στα αριστουργήματα του Μοντιλιάνι. Το 1918 η Ζαν γεννάει στην Κυανή Ακτή την κόρη τους, την οποία ο ζωγράφος θα αναγνωρίσει επίσημα με το όνομα Ζαν Μοντιλιάνι. Τον Ιανουάριο του 1920, δύο μέρες μετά το θάνατό του, η Ζαν ρίχτηκε από τον πέμπτο όροφο στο κενό. Ο θάνατός της ήταν ακαριαίος.
Συντελεστές
Κείμενο: Σοφία Καψούρου
Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια: Δια Δύο
Μουσική: Νίκος Παπασπυρόπουλος
Φωτισμοί: Ολυμπία Μυτιληναίου
Παίζουν: Όλγα Μωραΐτη – Σοφία Καψούρου
Πού και πότε
“Ερωμένες στον Καμβά”, Χώρος Τέχνης “Δια Δύο”.
Σπύρου Πάτση 99 και Πρέσπας, Κεραμεικός. Στάση μετρό Κεραμεικός
Τηλέφωνα κρατήσεων: 210.3466048 – 6938013002
Παραστάσεις: Βραδινές: Παρασκευή, Σάββατο 9 μ.μ., Κυριακή 8 μ.μ.
Εισιτήρια: € 12.
Διάρκεια: 95′