Ο Όμιλος Unesco Νομού Πειραιώς και Νήσων και το Art Studio παρουσιάζουν την «Γκρέκα Μάνα» του Στέφανου Κακαβούλη σε σκηνοθεσία Μενέλαου Τζαβέλα στη σκηνή του “Vault” για είκοσι μόνο παραστάσεις, από τη Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου μέχρι την Κυριακή των Βαΐων (έως την Τρίτη, 8-04-2014) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.
Το έργο «Γκρέκα Μάνα» αποτυπώνει το σύμβολο της μάνας ως αρχέτυπο (με αφορμή μια ιδιαίτερη σχέση μάνας – γιου), προβάλλοντας την επιρροή της στην προσωπικότητα κάθε παιδιού.
Ομφάλιος λώρος δια βίου
Η αγάπη της μάνας είναι η μόνη που τη χαρακτηρίζει η ανιδιοτέλεια. Αυτό μάθαμε σαν δεδομένο. Είναι η αγάπη της συνεχούς προσφοράς «χωρίς αντάλλαγμα». Η αγάπη που ξεκινά απ’ την περίοδο της κύησης. Μια μονομερής αρχικά αγάπη προς ένα πλάσμα που δεν γνωρίζεις. Μόνο το νιώθεις μέσα σου. Μια αγάπη για έναν άλλον άνθρωπο, ο οποίος ενώ είναι κομμάτι του δικού σου σώματος κάποια στιγμή ξεχωρίζει κι αποκτά δική του υπόσταση, δικά του «θέλω» και ανεξάρτητη ζωή. Πόσο εύκολο είναι όμως να επιτρέψεις σ’ ένα δικό σου κομμάτι να ζήσει ανεξάρτητα από σένα; Η καρδιά της μάνας που συγχωρεί τα πάντα στο παιδί δυσκολεύεται να συγχωρέσει το αυτονόητο. Την ελευθερία του παιδιού της. Όσο μακριά κι αν βρίσκεται το παιδί, όσο διαφορετική ζωή κι επιλογές να έχει από αυτές που θα ήθελε εκείνη, υπάρχει πάντα το μητρικό προ γέννησης σχέδιο για όλη του τη ζωή. Ένα σχέδιο που αναιρείται ή παραβλέπεται αλλά ποτέ δεν ξεχνιέται.
Στην Ελλάδα περισσότερο από άλλες χώρες αυτός ο ομφάλιος λώρος μάνας – παιδιού φαίνεται να είναι πιο ανθεκτικός. Μπορεί να περάσει ολόκληρη ζωή και να μην καταφέρει κανένα νυστέρι να τον κόψει. Ειδικά ο λώρος μεταξύ μάνας – γιου. Στην πατριαρχική ελληνική κοινωνία που η γέννα του αγοριού θεωρείται σημαντικότερη απ’ ό, τι εκείνη του κοριτσιού –στην επαρχία ακόμα οι γονείς λένε «έχω ένα παιδί (αγόρι) και δύο κορίτσια– η μάνα είναι δεδομένο ότι θα μεγαλώσει το γιο σαν να είναι αυτός ο άντρας της ζωής της. Αυτό έχει συνήθως δύο επιπτώσεις στο αγόρι. Ή θα μεγαλώσει στο πρότυπο του πατέρα –πατριαρχική φιγούρα– που θα γίνει ο προστάτης άντρας στη θέση του πάτερα στο σπίτι ή θα τον ευνουχίσει σε σημείο απόλυτης συναισθηματικής εξάρτησης από κείνη.
Σε όλους μας είναι γνωστός ο μύθος που ήθελε τον γιο να σκοτώνει τη μάνα του ύστερα από εντολή της ερωμένης του, η οποία απαίτησε την καρδιά της. Καθώς τη μετέφερε στα χέρια ο γιος έπεσε κάτω και ξαφνικά ακούστηκε από την παλλόμενη ακόμα καρδιά η φωνή της μάνας «χτύπησες, αγόρι μου;». Ποια είδους απειλή έκανε την ερωμένη να θελήσει την καρδιά της μάνας του αγαπημένου της; Ποια απόδειξη αγάπης και αφοσίωσης θα έπαιρνε από την τέλεση αυτού του φόνου; Τι οδήγησε τον γιο στο να το πράξει; Δεν αγαπούσε αρκετά τη μάνα του; Τι είδους εμπόδιο ήταν η ζωντανή μάνα στην ένωση του ζευγαριού; Τι την ήθελε την καρδιά η ερωμένη; Θα μπορούσε με κάποιου είδους μεταμόσχευσης να αγαπήσει τον εραστή της όσο κι ή ίδια του η μάνα; Ανταγωνιζόταν την αγάπη της σαν ένα είδος απειλής; Χιλιάδες ερωτήματα που αναμεμειγμένα με προσωπικές εμπειρίες αποτέλεσαν τη βάση του συγγραφέα για την “Γκρέκα Μάνα” σαν μια κατάθεση στην ιδιαίτερη αυτή σχέση που καθορίζει απόλυτα την προσωπικότητα όλων μας.
Λίγα λόγια για το συγγραφέα
Ο Στέφανος Κακαβούλης είναι είναι θεατρικός, συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης. Από 2004 παίζει σαν ηθοποιός στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Σαν σκηνοθέτης έχει σκηνοθετήσει δικά του έργα όπως και πέντε ντοκιμαντέρ. Έχει βραβευθεί για την ερμηνεία του “Bent” του Μ. Sherman σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά. Μέχρι στιγμής έχουν ανέβει εφτά έργα του. Τα “Παιδιά του πατρός” βραβεύθηκαν σαν καλύτερο πρωτότυπο κείμενο για το 2013. Τρία από τα θεατρικά του έχουν εκδοθεί στην Αυστραλία. Η «Γκρέκα Μάνα» είναι το όγδοο έργο του που ανεβαίνει σε αθηναϊκή σκηνή. Επίσης ασχολείται με την ποίηση και φέτος διακρίθηκε με το βραβείο “Αντίμαχος” στον πρώτο παγκόσμιο διαγωνισμό “Μ. Αλυγιζάκης”.
Λίγα λόγια για το σκηνοθέτη
Ο Μενέλαος Τζαβέλας έχει σπουδάσει σκηνοθεσία τηλεόρασης και κινηματογράφου, ζωγραφική, αγιογραφία και Ιστορία τέχνης. Από τα 20 του χρόνια ασχολείται ενεργά με τα media και έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα, καθώς και με το αμερικανικό δίκτυο NBC, το αγγλικό TPS και με το Altzatzira. Υπήρξε συνεργάτης των Α. Παπαχελά, Ρ. Κορομηλά, Ν. Χατζηνικολάου, Τ. Κουίκ, Ε. Μενεγάκη, Ε. Μελέτη, Κούλογλου, Μ. Τριανταφυλόπουλου κ.α.
Το 2006 κατέλαβε την 7η θέση από 190 χώρες στο Art Festival με την ταινία “3 όνειρα”.
Είναι ενεργό μέλος της Unesco και διευθυντής θεατρού και πολιτισμού του Ομίλου Unesco Νομού Πειραιώς και Νήσων. Τα τελευταία χρόνια είναι συνεργάτης του Studio Kypselis Polychoros στις θεατρικές του παραγωγές.
Στο θέατρο έχει σκηνοθετήσει την “Ασκητική” του Ν. Καζαντζάκη, την “Αναφορά στον Γκρέκο” ενώ η “Γκρέκα Μάνα” είναι η τρίτη του σκηνοθεσία.
Συντελεστές
Κείμενο: Στέφανος Κακαβούλης
Σκηνοθεσία: Μενέλαος Τζαβέλλας
Φωτισμοί: Γιώργος Λιβανός
Επιμέλεια σκηνικών – Κοστούμια: Μαριάννα Τόλη
Μουσική: Γιάννης Οικονόμου
Κινησιολογία: Σίμωνας Πάτροκλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βασίλης Ξυδάκης
Φωτογραφίες: Νικολέτα Γιαννούλη
Διανομή
Ζώγια Σεβαστιανού (Αργυρώ)
Γιάννης Κότζας (Νίκος)
Στέλλα Μουκαζή (Γιάννα)
Πληροφορίες
«Γκρέκα Μάνα»
του Στέφανου Κακαβούλη στον Πολυχώρο Vault
Παραστάσεις:
Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές Εισιτηρίων
12€ (Γενική είσοδος)
ΑμΕΑ, Άνεργοι 8€.
Πολυχώρος Vault
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια)
Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6945993870, E-mail: [email protected]
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 -21:00)
https://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1
* Yπό την Αιγίδα του Ομίλου για την Unesco Πειραιώς και Νήσων.
Για 20 μόνο παραστάσεις (έως την Τρίτη 8 Απριλίου 2014)