20.4 C
Athens
Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

«Οι προσευχές της θάλασσας» έγιναν ύμνοι αγάπης από την Ανθή, τον Λευτέρη, τον Τσιμάρα και το Libro Coro

Του Παναγιώτη Μήλα (*)

 

Τελικά ο Πειραιάς έχει ταλέντο και το αποδεικνύει με κάθε ευκαιρία. Επίσης το αποδεικνύει σε κάθε ταξίδι και με κάθε καπετάνιο. Στο πρόσφατο «ταξίδι» ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Νίκος Γκάτσος είχαν στο πολυμήχανο τσούρμο τους (για να χρησιμοποιήσω έναν παλιό ναυτικό όρο) την Ανθή Γουρουντή, τον Τσιμάρα Τζανάτο, τον Λευτέρη Παπακώστα και τα μέλη του Libro Coro, κοντά 80 άτομα… Μια δυναμική ομάδα πρόσφερε τις προσευχές της στη θάλασσα του μεγάλου λιμανιού. Όχι δεν ήταν συναυλία, όχι δεν ήταν θεατρική παράσταση, όχι δεν ήταν μουσική Performance. Ήταν μόνο κατάθεση ψυχής…

 

 

Η Αίθουσα Δημοπρασιών της Ιχθυόσκαλας Κερατσινιού. Ένας χώρος τεράστιος, περίπου 120 μέτρα μάκρος και 30 μέτρα πλάτος.

 

Όλοι οι συντελεστές ξεδίπλωσαν τις αρετές τους όπως θα ξεδίπλωναν πολύχρωμες σημαίες. Η συνάντηση έγινε σε έναν ιδιαίτερο χώρο. Στην Αίθουσα Δημοπρασιών της Ιχθυόσκαλας Κερατσινιού που είναι ένας χώρος τεράστιος, περίπου 3.600 τετραγωνικά μέτρα. Η οροφή του έχει καμπύλο σχήμα. Είναι μια αίθουσα με άπλετο φωτισμό και εντυπωσιακό πλακόστρωτο πάτωμα. Εκεί είχαν τοποθετηθεί τα καθίσματα από τη μία πλευρά και – σχεδόν – στο άλλο μισό ήταν η «σκηνή» για τους καλλιτέχνες. Αν αναλογιστεί κανείς ότι κάθε μέρα από τις 2 τα ξημερώματα και μέχρι τις 8 το πρωί αυτή η αχανής πλατεία γεμίζει από από 2.000 κόσμο και από τελάρα φορτωμένα με κάθε λογής αλιεύματα, το πρώτο πράγμα που θα σκεφτεί μετά είναι η μυρωδιά του φρέσκου ψαριού. Όπως ακριβώς μυρίζουν τα ιχθυοπωλεία σε κάθε γειτονιά. Εδώ όμως συμβαίνει το αντίθετο: Δεν υπάρχει καμία μυρωδιά. Δεν μπορείς καν να φανταστείς για ποιο σκοπό χρησιμοποιούν τις υπόλοιπες ώρες αυτόν τον χώρο.

 

Ο Λευτέρης Παπακώστας (αριστερά) είχε τη σκηνοθετική επιμέλεια.

 

Κάνοντας μια βόλτα έξω από την Αίθουσα είδα τις θέσεις όπου μετά τα μεσάνυχτα και μέχρι τις 2 π.μ. δένουν όλα τα γρι γρι και οι μηχανότρατες για να ξεφορτώσουν την πραμάτεια τους. Μέσα και έξω η καθαριότητα κυριαρχεί. Όλα λάμπουν.
Η λάμψη του χώρου συναγωνίζεται τη λάμψη των καλλιτεχνών. Τα φώτα χαμηλώνουν και το ταξίδι αρχίζει…

 

***

 

Το ταξίδι
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

 

«Τρέχω, πετάω, κυνηγάω
πουλιά και όνειρα!
Και, κάθε μέρα, κολυμπάω
σε πιο βαθιά νερά.

Θέλω τον κόσμο ν’ αγκαλιάσω
μ’ ένα ζεστό φιλί.
Κι από τη δύση μου να φτάσω
ως την ανατολή.

Μα είναι φίδι το ταξίδι.
Είναι χολή μαζί και ξύδι
σ’ έναν μεγάλο, αγκάθινο σταυρό.
Όμως, εγώ δεν κάνω πίσω,
ούτε τον δρόμο μου θ’ αφήσω,
ώσπου λιμάνι σίγουρο να βρω.

Θέλω τον κόσμο ν’ αγκαλιάσω
μ’ ένα ζεστό φιλί.
Κι από τη δύση μου να φτάσω
ως την ανατολή.

Τρέχω, πετάω, χαιρετάω
τα πιο τρελά παιδιά!
Και κάθε πέτρα, που πατάω,
ανοίγει σαν καρδιά!

Δείχτε μου δρόμο να περάσω
με ήλιο, με βροχή.
Θέλω τον κόσμο να αγκαλιάσω(/διαβάσω)
και πάλι απ’ την αρχή.

Μα είναι φίδι το ταξίδι.
Είναι χολή μαζί και ξύδι
σ’ ένα μεγάλο, αγκάθινο σταυρό.
Όμως, εγώ δεν κάνω πίσω,
ούτε τον δρόμο μου θ’ αφήσω,
ώσπου λιμάνι σίγουρο να βρω.

Δείχτε μου δρόμο να περάσω
με ήλιο, με βροχή.
Θέλω τον κόσμο να διαβάσω
και πάλι απ’ την αρχή».

 

***

 

Η Ανθή Γουρουντή, στο πιάνο, είχε την ιδέα της παράστασης, τη διδασκαλία, τη μουσική επιμέλεια και τη συγγραφή των κειμένων.

 

Η Ανθή Γουρουντή, στο πιάνο, δίνει το σύνθημα για τη μεγάλη γιορτή. Πλήθος αγγέλων έχει το πειραϊκό φωνητικό σύνολο Libro Coro. Γιαγιάδες, κυρίες, νεαρές μαμάδες, δεσποινίδες, μικρά κορίτσια. Παππούδες, κύριοι, νεαροί μπαμπάδες, δυναμικοί νέοι, έφηβοι, μικρά αγόρια αποτελούν το Libro Coro. Όλες και όλοι συνθέτουν ένα αξιοζήλευτο ομοιογενές σύνολο που θα ήταν κόσμημα για κάθε κρατική σκηνή.

 

Ξεχωριστές προσωπικότητες ο καθένας κι η καθεμία από τα μέλη του Libro coro. Θα μπορούσαν άνετα να σταδιοδρομήσουν ως σολίστες. Εδώ η Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα που ερμήνευσε τους “Αλιείς μαργαριταριών”. Στο κέντρο (με το γενάκι) ο Σταύρος Καισαρίνης τον οποίο απολαύσαμε στο Because των Beatles.

 

Κάποιοι και κάποιες θα μπορούσαν άνετα να σταδιοδρομήσουν ως σολίστες. Ξεχωριστές προσωπικότητες ο καθένας κι η καθεμία. Θα ήταν υποτιμητικό ακόμα και να τους αποκαλέσουμε «Χορωδία». Το Libro Coro είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και αυτό το οφείλει στην Ανθή Γουρουντή. Όπως λέει η ίδια: «Η πόλη μας ως λιμάνι υποδεχόταν αλλά και αποχαιρετούσε αενάως στο πέρασμα του χρόνου τους γητευτές των θαλασσών που στην ουσία ήταν οι πατεράδες, οι μπαρμπάδες μας που θαλασσοπνίγονταν για να θρέψουν την οικογένεια, να παντρέψουν τις αδελφές, να “καζαντίσουν” για να στήσουν το σπιτικό τους».

Το Libro Coro είναι «μια αυτόνομη αυτοχρηματοδοτούμενη μουσική κολλεκτίβα από τις γειτονιές του Πειραιά με έδρα τα Ταμπούρια και βασικές δεξαμενές έμψυχου υλικού τα Καμίνια, τη Δραπετσώνα, το Κερατσίνι και την Αγιά Σοφιά. Στόχος της ομάδας είναι να συμβάλει στην καλλιτεχνική παιδεία και να αγκαλιάσει κοινωνικές ομάδες που η σύγχρονη εποχή τις έχει αποκλείσει».

 

Εξαιρετική η ομάδα των μουσικών.

 

Οπωσδήποτε βασικό θεμέλιο του Libro coro είναι και οι μουσικοί του: Η Ευφροσύνη Γιαννή (Κιθάρα – Κρουστά- Φωνή), η Σταυρούλα Μέντη (Βιολί), ο Τάσος Δερέσκος (Μαντολίνο-Κιθάρα) και ο Νίκος Τσιαχτσίρης (Κόντρα μπάσσο).

Στη φωνητική προετοιμασία η Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα ίσως είχε δύσκολη αποστολή, αφού θα έπρεπε να αξιοποιήσει τόσα ταλαντούχα άτομα.

 

***

 

Χωρίς αμφιβολία χρειάστηκε επιδεξιότητα από τον σκηνοθέτη Λευτέρη Παπακώστα για να αναδείξει όλους τους καλλιτέχνες και τον καθένα ξεχωριστά.

 

 

Εν τω μεταξύ τα τραγούδια, οι στίχοι, τα λόγια, τα χειρόγραφα, οι αναμνήσεις τρέχουν: Το Πέραμα, Ιδανικός κι ανάξιος εραστής, Στο γιαλό να κατεβείς, κι άλλα, κι άλλα… Οι θεατές μετατρέπονται σε «Αλιείς μαργαριταριών» και δεν χορταίνουν… δεν προλαβαίνουν να «ξεψαρίζουν» επιτυχίες και να απολαμβάνουν ερμηνείες.

 

***

 

Στη σκηνική αντιμετώπιση και στα κοστούμια ο Σπύρος Γκέκας κατάφερε να «παντρέψει» αυτό το πολυδύναμο και πολυμήχανο σύνολο με τον επιβλητικό χώρο. Και εδώ δύσκολη αποστολή αφού ο χώρος μπορούσε, με μια λάθος κίνηση, να «εξαφανίσει» από προσώπου γης όλους τους συντελεστές.

Πάμε τώρα στη σκηνοθετική επιμέλεια που έχει την υπογραφή του νεαρού – πλην όμως έμπειρου – Λευτέρη Παπακώστα. Χωρίς αμφιβολία χρειάστηκε επιδεξιότητα για να αναδείξει όλους τους καλλιτέχνες και τον καθένα ξεχωριστά. Το πραγματοποίησε με μοναδικό τρόπο.

 

Ο Τσιμάρας Τζανάτος με τον ενθουσιασμό του συμπαρέσυρε όλους τους συμπαίκτες του στην τελική νίκη.

 

Κλείνω με τον Τσιμάρα Τζανάτο, ο οποίος με την εμπειρία, την… τελειομανία του, την αγάπη και το πάθος πέτυχε δύο πράγματα. Το πρώτο: Με τον ενθουσιασμό του συμπαρέσυρε όλους τους συμπαίκτες του στην τελική νίκη. Το δεύτερο: Έκανε ένα προσωπικό δώρο σε όλους τους θεατές, αφού είχαν την ευκαιρία να τον χαρούν σε αυτή του τη δημιουργία.

 

***

 

Χωρίς διάθεση εντυπωσιασμού η σκηνική αντιμετώπιση και τα κοστούμια από τον Σπύρο Γκέκα.

 

Πολλά καλά λόγια είπα για την Ανθή, το Libro coro, τον Λευτέρη και τον Τσιμάρα που όπως πέρυσι με το «Κώστας Νούρος – Ξένος δυό φορές», έτσι και φέτος κατάφεραν να μετατρέψουν τις προσευχές της θάλασσας, σε ύμνους και αποτέλεσαν και φέτος ένα καλλιτεχνικό «λαβράκι» του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, του Ανοίγματος στην Πόλη και του Atlas.

Ας πω όμως και ένα αρνητικό για να ισορροπήσουν τα πράγματα: Είναι κρίμα ένα τέτοιο έργο να το απολαύσουν μόνον όσοι ήρθαν στην Ιχθυόσκαλα το βράδυ του Σαββάτου 7 Ιουλίου 2018. Μια μόνο παράσταση αδικεί όλους αυτούς που κόπιασαν γι’ αυτήν. Μια δουλειά σαν αυτή πρέπει να έχει και περισσότερες παραστάσεις, αλλά και να ταξιδεύει σε αντίστοιχους χώρους σε όλη την Ελλάδα. Αυτές τις «προσευχές» πρέπει να τις ακούσουν παντού.

 

 

 

Και δυο “στροφές” όταν άναψε το γλέντι…

 

***

Φυσικά δεν ξέχασα άλλον έναν καλλιτέχνη… Τον Βασίλη Κατσιώτη. Τον γενικό διευθυντή της Ιχθυόσκαλας στο Κερατσίνι. Θα με ρωτήσετε τώρα τι δουλειά έχει ένας οικονομολόγος με νότες, τραγούδια, ηθοποιούς και παραστάσεις; Απλούστατο: Χωρίς τη δική του παρουσία το τελικό αποτέλεσμα (και στις “Προσευχές της θάλασσας” και στην “Ίσαλο γραμμή”) δεν θα ήταν τόσο άρτιο. Ο άνθρωπος ήταν συνέχεια εκεί και έδινε λύσεις σε κάθε πρόβλημα που ανέκυπτε. Δεν ήταν ο κύριος Διευθυντής. Ήταν ο Βασίλης…

 

***

«Οι προσευχές της θάλασσας»

Μουσική Performance

 

***

 

Με το πειραϊκό φωνητικό σύνολο Libro coro υπό την διεύθυνση της Ανθής Γουρουντή και φιλική συμμετοχή του Τσιμάρα Τζανάτου και του Λευτέρη Παπακώστα.

 

Συντελεστές

Ιδέα παράστασης – διδασκαλία – μουσική επιμέλεια – κείμενα: Ανθή Γουρουντή
Φωνητική προετοιμασία: Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα
Σκηνική Αντιμετώπιση-Κοστούμια: Σπύρος Γκέκας
Σκηνοθετική Επιμέλεια: Λευτέρης Παπακώστας
Τεχνική Υποστήριξη: Αγαθή Κωστήρη, Αντώνης Morgan Κωνσταντουδάκης,
Ανάγνωση Κειμένων: Τσιμάρας Τζανάτος, Λευτέρης Παπακώστας, Δανά Μικαέλα
Μουσικοί
Κιθάρα – Κρουστά- Φωνή: Ευφροσύνη Γιαννή
Βιολί: Σταυρούλα Μέντη
Μαντολίνο-Κιθάρα: Τάσος Δερέσκος
Κόντρα μπάσσο: Νίκος Τσιαχτσίρης
Πιάνο: Ανθή Γουρουντή.

*

 

 

 

Στο Libro Coro συμμετείχαν:

Στέλιος Αλεξανδράκης, Ειρήνη Αλμυράντη, Μαρία Αμπραχαμιάν, Γιώργος Αντωνέλος, Πηνελόπη Αργύρη, Τίνα Αριστείδη, Βασιλική Βαραμογιάννη-Μαματσή, Μαρία Βλάχου, Χρήστος Γεροντίδης, Μιχάλης Γκαρτζόπουλος, Ανθή Γουρουντή, Ελένη Δακουτρού, Κωνσταντίνος Δάλλας, Μικαέλα Δανά, Χριστίνα Δροσινού, Σταύρος Καισαρίνης, Στράτος Καραγιάννης, Μένια Καραμανλή-Μάλη, Μιχάλης Καπετάνιος, Παρασκευάς Καπετάνιος, Αθηνά Κάσση, Δημήτρης Κολοσιώνης, Άρτεμις Κουκουράκη, Ιωσήφ Κουκουράκης, Κυριακή Κουρσάρη, Χαράλαμπος Κουρσάρης, Ντέμης Κουτσιόπουλος, Αγαθή Κωστήρη, Φοίβος Λεοντίτσης, Νίκη Μαματσή, Βίκυ Μανουσάκη, Ανδριάννα Μανταλόβα, Θανάσης Μάντζαρης, Νατάσσα Μαραθέφτη, Τζένια Μαυρογιάννη, Σοφία-Πηνελόπη Μαυρομάτη, Στέλλα Μαυρομάτη, Ελένη Μπαρμπαγιάννη, Χρυσάνθη Μπούμπουλη, Λεωνίδας Ξαγοράρης, Εβίτα Ξενοκτιστάκη, Αλεξάνδρα Οδαμπόσογλου, Σουζάννα Ορφάνη, Χριστόφορος Πανδής, Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα, Κώστας Πουλέτσος, Χρήστος Ράπτης, Μαρίνα Ροδίτη, Αστέρια Ρόμπα, Ιωάννης Ρόμπας, Αλεξία Ρώσου, Ιωάννα Σαρρή, Βάσω Σκαβάρα, Παναγιώτης Σκούτας, Κατερίνα Σταθοπούλου, Ελεάννα Τζίτζη, Μαργιάννα Τζίτζη, Διονύσης Τσουμπρής, Ιχάμπ Τεάμα, Αρετή Χάλαρη, Σταυρούλα Χυτήρη.

 

*

Φωτογραφία – ταυτότητα παράστασης: Αντώνης Γουρουντής

 

***

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Νίκος Διαμαντής.

 

Πληροφορίες
Ημερομηνία
Σάββατο 7 Ιουλίου 2018
Χώρος:
Ιχθυόσκαλα στο Κερατσίνι
Αίθουσα Δημοπρασιών
Στην οδό Σπετσών, απέναντι από τους Μύλους Λούλη

H παράσταση συμμετείχε στο Φεστιβάλ Atlas του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και ήταν ενταγμένη στο Άνοιγμα στην Πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών 2018.

***

Η είσοδος ήταν ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας από τα ταμεία του Δημοτικού Θεάτρου και τα γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (Π.Ε.Μ.Ε.Ν.), Μπουμπουλίνας 21, Πειραιάς. Τηλέφωνο: 210-412.37.21

***

«Οι προσευχές της Θάλασσας» είχαν ως αφετηρία τους τον Πειραιά και τον χώρο της Ιχθυόσκαλας Κερατσινίου, που για πρώτη φορά φέτος λειτούργησε ως πολιτιστική αποβάθρα με την πρωτοβουλία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και του καλλιτεχνικού διευθυντή του Νίκου Διαμαντή, στο πλαίσιο «Άνοιγμα στην Πόλη». Συγχαρητήρια λοιπόν στον κ. Διαμαντή. Εξαιρετικές και φέτος οι επιλογές του. Στη μνήμη μας θα μείνουν ασφαλώς οι δύο παραστάσεις στην Ιχθυόσκαλα («Οι προσευχές της θάλασσας» και «Ίσαλος γραμμή»). Η «Blind date» στην Πλατεία Αλεξάνδρας. Οπωσδήποτε το «Γέρος – έρως» από τις: Αθανασία Αγοράκη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μυρτώ Πανάγου. Και τέλος το «Εντός των τειχών» στον αρχαιολογικό χώρο της «Διαμέσου Πύλης» του Πειραιά, στην οδό 34ου Συντάγματος και Πύλης (στην παλιά Πυροσβεστική), εκεί στην Ηετιώνεια Πύλη, στο άγνωστο τείχος του Πειραιά.

 

Μακάρι να ταξιδέψουν “οι προσευχές” και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.

 

***

ΕΝΑ “ΚΛΙΚ” ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΒΙΝΤΕΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ:

***

1. ΖΑΚΥΝΘΟΣ, ΚΕΡΚΥΡΑ…

2. ΜΕΝΕΞΕΔΕΣ ΚΑΙ ΖΟΥΜΠΟΥΛΙΑ…

3. ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ…

4. ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΞΙΟΣ…

 

***

(*) Ο Παναγιώτης Μήλας είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών και ΔΕΝ είναι κριτικός θεάτρου.

 

***

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -