Cat Is Art

Ο Πέτρος Φιλιππίδης με “πίστη, αγάπη, ελπίδα” συνάντησε για πρώτη φορά τον Μολιέρο

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Του Παναγιώτη Μήλα

 

Γνώρισα τον Πέτρο Φιλιππίδη «σε μια προ-φασιστική κοινωνία άγριου καπιταλισμού, όπου κυριαρχούσε ο κυνισμός και το ατομικό οικονομικό συμφέρον. Την ίδια εποχή η αναλγησία, ο μικροαστικός κανιβαλισμός και η γλωσσική ανοησία δημιουργούσαν το πλέγμα μιας κοινωνίας παραδομένης στη βαρβαρότητα».

Θα μου πείτε σε ποια εποχή ήταν όλα τα παραπάνω και τι σχέση είχε ο Φιλιππίδης με όσα έγραψα…

Φυσικά και είχε σχέση και μάλιστα πρωταγωνιστική. Σε ποια εποχή; Μα, φυσικά στην «Εποχή» του Βασίλη Παπαβασιλείου, το 1988, τότε που συνεργάστηκαν – για δύο χρόνια – στις παραστάσεις: «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα», του Έντεν φον Χόρβατ και «Να βρεις τον εαυτό σου», του Λουίτζι Πιραντέλο, στο Θέατρο «Πορεία».

 

Η κάθε μια με τον τρόπο της – και για τους δικούς της λόγους – προσπαθεί να τον κάνει καλά… Από αριστερά: Μυρτώ Αλικάκη και Ιωάννα Ασημακοπούλου. Κάτω από αριστερά: Θάλεια Σταματέλου και Νεφέλη Κουρή.

 

Στα χρόνια εκείνα – ως ηθοποιός – έβλεπες το όνομά σου μόνο στη λίστα των συντελεστών.

Όμως στο μεγάλης κυκλοφορίας περιοδικό «Γυναίκα» (27 Μαρτίου 1989) διαβάζαμε για το «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα»: «Ο Πέτρος Φιλιππίδης έδωσε ένα ρεσιτάλ στη σκηνή του ατρόμητου σωτήρα».

Στην εφημερίδα «Το Βήμα» (19 Μαρτίου 1989) για το ίδιο έργο η Ελένη Βαροπούλου έγραφε (και) για τον Πέτρο Φιλιππίδη (ανάπηρος και Ιωακείμ): «Οι ηθοποιοί της Εποχής διέπρεψαν στην χορβατική αισθητική».

Τέλος στην «Καθημερινή» (8 Απριλίου 1990) για το «Να βρεις τον εαυτό σου», ο Γιάννης Βαρβέρης έγραφε: «Ο Πέτρος Φιλιππίδης (γιατρός) φιλοτέχνησε έξοχα το «σκετς» με εμπειρία και φλέγμα παλαιού καρατερίστα».

Όταν στο ξεκίνημά σου διαβάζεις αυτές τις κριτικές από αυστηρούς κριτικούς κινδυνεύεις αντί «Να βρεις τον εαυτό σου», να τον χάσεις…

***

Ο Χάρης Χιώτης, ως γιατρός Πυργκόν…

Όταν όμως διαθέτεις «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα», όπως έχει ο Πέτρος Φιλιππίδης, τότε το αποτέλεσμα είναι αυτό που απολαμβάνουμε σε κάθε δουλειά του.

Αυτό χάρηκα την Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019 στο «Κατράκειο» όπου έγινε η πρεμιέρα με το έργο του Μολιέρου «Ο κατά φαντασίαν ασθενής».

Έχοντας ως βασικά χαρακτηριστικά του το πάθος και την τελειομανία, ο Πέτρος Φιλιππίδης σκηνοθέτησε το τελευταίο έργο του κορυφαίου Γάλλου δραματουργού ενώ παράλληλα συνυπογράφει τη μετάφραση μαζί με τον Δημήτρη Φιλιππίδη, κρατώντας παράλληλα τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

***

«Η κωμωδία του Μολιέρου αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα θεατρικά κείμενα και γοητεύει αιώνες το κοινό, καθώς αγγίζει την ανθρώπινη ψυχή προσπαθώντας να ξορκίσει μέσα από το γέλιο φόβους και αμφιβολίες.

Στο έργο ο Αργκάν είναι ένας υποχόνδριος, φιλάργυρος και αρρωστοφοβικός ηλικιωμένος, εξαρτημένος από τους γιατρούς και τα φάρμακα. Αισθάνεται συνεχώς ασθενής, αν και στην πραγματικότητα χαίρει άκρας υγείας.

Αυτή η εμμονή του τον καθιστά εύκολο θύμα και οι γύρω του τον εκμεταλλεύονται. Μάλιστα, φτάνει στο σημείο να θέλει να παντρέψει την κόρη του, Ανζελίκ, με γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα.

Ο αδελφός του, όμως Μπεράλντ, σε συνεργασία με την Τουανέτ, την υπηρέτρια του Αργκάν θα προσπαθήσουν να τον θεραπεύσουν από τις φαντασιοπληξίες του και ταυτόχρονα να τον οδηγήσουν να ανακαλύψει ποιος πραγματικά τον αγαπά και του είναι πιστός.

Ο Μολιέρος μέσα από τη συγκεκριμένη κωμωδία ασκεί με οξυδέρκεια κριτική στην κοινωνία και στα ήθη, στην ιατρική σοβαροφάνεια και στην απληστία, ενώ παράλληλα παρατηρεί την αιώνια διαμάχη των δύο φύλων για την «πρωτοκαθεδρία» μέσα στο σπίτι.

Τέλος, κριτικάρει έντονα την τσαρλατάνικη ιατρική της εποχής του. Η ιδιαιτερότητα του έργου έγκειται και στο γεγονός ότι ο ίδιος ο Μολιέρος ερμήνευσε το ρόλο του Αργκάν και στην τέταρτη παράσταση του έργου, στις 17 Φεβρουαρίου 1673, κατέρρευσε με το κλείσιμο της αυλαίας, για να πεθάνει λίγο αργότερα σπίτι του».

***

Στο “Κατράκειο” αρκετή ώρα πριν ανοίξουν οι θύρες. Το σκηνικό του Γιάννη Μετζικώφ, σε “κερδίζει” με την πρώτη ματιά…

-Με το που μπήκα στο «Κατράκειο» με κέρδισε αμέσως το σκηνικό με την υπογραφή του Γιάννη Μετζικώφ. Κλασική απεικόνιση του πολυτελούς σπιτιού του Αργκάν χωρίς καμιά πρόθεση για αισθητικές ακρότητες. Το ίδιο ακριβώς απεκόμισα βλέποντας και τα λαμπερά κοστούμια των πρωταγωνιστών, με την ίδια υπογραφή.

-Ξέχασα να πω ότι ο Φιλιππίδης επιλέγει πάντα κορυφαίους συνεργάτες στο είδος τους. Έτσι από τους φωτισμούς δεν θα έλειπε ο Λευτέρης Παυλόπουλος.

-Μουσική και τραγούδια από τον Θέμη Καραμουρατίδη. Σε κλίμα ευφρόσυνο, απόλυτα ταιριαστό με το θέαμα. Η μουσική διδασκαλία έγινε από τον Παναγιώτη Τσεβά.

-Στις χορογραφίες και την κινησιολογία η Ελπίδα Νίνου. Η αυθεντική Ελπίδα και όχι αυτή του τίτλου… Δύσκολη αποστολή να κινητοποιήσεις και να κινήσεις αρμονικά δώδεκα …αεικίνητα άτομα. Και μόνο η καταγραφή αυτού του θεατρικού μαραθώνιου είναι άθλος. Βοηθός χορογράφος, ο Δημόκριτος Σηφάκης.

Η μετάφραση και απόδοση έγινε από τον Πέτρο και τον Δημήτρη Φιλιππίδη. Πατέρας και γιος «έφεραν στο σήμερα» το έργο του Μολιέρου αποφεύγοντας τις επικίνδυνες ολισθήσεις.

*

Στη σκηνή κυριολεκτικά λάμπουν 11 + 1 αστέρια.

Ρένος Ρώτας (Κλεάντ), με εξαιρετική σκηνική παρουσία και άνεση

Χάρης Χιώτης (Κύριος Πυργκόν), ζωντανή γελοιογραφία, έβγαλε πολύ γέλιο χωρίς να το διεκδικήσει.

Βαγγέλης Κυπαρίσσης (Κύριος Φλεράν), με τον αέρα έμπειρου κωμικού.

Νεφέλη Κουρή (Ανζελίκ), αέρινη και με χιούμορ. Ανερχόμενη δύναμη και με εξαιρετική φωνή. Αγνή και δροσερή.

Θάλεια Σταματέλου (Λουιζόν), σήκωσε βαρύ φορτίο. Μια μικρή έκπληξη. Αστέρι.

 

Ο Λαέρτης Μαλκότσης, ως συμβολαιογράφος, αναλύει τα προβλήματα στον κατά φαντασίαν ασθενή.

 

Αντίνοος Αλμπάνης (Τομάς Ντιαφουαρύς), προσφέρει σιγουριά στους «συμπαίκτες» του στη σκηνή. Πάντα με αυτοπεποίθηση.

Τάσος Γιαννόπουλος (Κύριος Ντιαφουαρύς). Όταν η εμπειρία έχει ονοματεπώνυμο, τότε το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να χαίρεσαι την ερμηνεία.

 

Θα πείσει τελικά τον κύριό της η Ιωάννα Ασημακοπούλου (Τουανέτ);

Ιωάννα Ασημακοπούλου (Τουανέτ), παρασύρει, ανατρέπει, απογειώνει τους πάντες και τα πάντα. Με μία λέξη σαρώνει…

Λαέρτης Μαλκότσης (Κύριος Μπονφουά), δυναμική παρουσία. Στιβαρός και με λεπτό χιούμορ.

Μυρτώ Αλικάκη (Μπελίν), σταθερή αξία. Απόλαυση να την παρακολουθείς. Και στις σιωπές της και στις λεπτομέρειες.

Τάκης Παπαματθαίου (Μπεράλντ). Είναι σημαντικό ότι από τα δύσκολα χρόνια (στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης) ήταν πάντα δίπλα δίπλα με τον Πέτρο Φιλιππίδη. Ο ένας ξέρει και τις ανάσες του άλλου… Εξαιρετικό «δίδυμο».

Πέτρος Φιλιππίδης (Αργκάν). Ο Μολιέρος θα του έγραφε και νέο έργο. Ο Χριστόφορος Νέζερ θα τον χειροκροτούσε. Ο ίδιος μας έπεισε ότι είναι πράγματι «Ο κατά φαντασίαν ασθενής». Τον ευχαριστούμε για τον πρώτο του «Μολιέρο».

 

Ο Ρένος Ρώτας διεκδικεί… Ο υποψήφιος πεθερός αμύνεται…

-Ως σκηνοθέτης ο Πέτρος Φιλιππίδης είχε «δύο στις δύο» επιτυχίες: Η πρώτη, ότι πήρε το καλύτερο δυνατόν από τους 11 συναδέλφους του. Μας χάρισε έτσι 11 ιδανικές ερμηνείες, αψεγάδιαστες. Η δεύτερη επιτυχία του ήταν ακόμη πιο δύσκολη: Κατάφερε να τιθασεύσει τα πλούσια ερμηνευτικά προσόντα του …Πέτρου Φιλιππίδη και να αποφύγει έτσι το ενδεχόμενο να πέσει σε μια δακτυλήθρα και να …πνιγεί. Περιμένουμε τον επόμενο «Μολιέρο» του…

-11 + 1 αστέρια λοιπόν που αξίζει να τα αναζητήσετε στον καλοκαιρινό ουρανό. Θα είναι οπωσδήποτε μια ιδιαίτερη βραδιά όπου και να βρείτε την ομάδα του Πέτρου η οποία πάει παντού…

***

 

 

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής»

Του Μολιέρου

Σκηνοθεσία: Πέτρος Φιλιππίδης

Μετάφραση-Απόδοση: Πέτρος Φιλιππίδης, Δημήτρης Φιλιππίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Θέμης Καραμουρατίδης
Χορογραφίες-Κινησιολογία: Ελπίδα Νίνου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς
Βοηθός χορογράφος: Δημόκριτος Σηφάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Χάρης Χιώτης
Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Αφοί Τάγαρη

Παίζουν

Πέτρος Φιλιππίδης (Αργκάν, ο κατά φαντασίαν ασθενής)
Μυρτώ Αλικάκη (Μπελίν, σύζυγος του Αργκάν από δεύτερο γάμο)
Νεφέλη Κουρή (Ανζελίκ, κόρη του Αργκάν και ερωμένη του Κλεάνθη)
Θάλεια Σταματέλου (Λουιζόν, μικρή κόρη του Αργκάν και αδελφή της Ανζελίκ)
Τάκης Παπαματθαίου (Μπεράλντ, αδελφός του Αργκάν)
Ρένος Ρώτας (Κλεάντ, εραστής της Ανζελίκ)
Τάσος Γιαννόπουλος (Κύριος Ντιαφουαρύς, γιατρός)
Αντίνοος Αλμπάνης (Τομάς Ντιαφουαρύς, γιος του γιατρού Ντιαφουαρύς και ερωτευμένος με την Ανζελίκ)
Χάρης Χιώτης (Κύριος Πυργκόν, γιατρός του Αργκάν)
Βαγγέλης Κυπαρίσσης (Κύριος Φλεράν, φαρμακοποιός)
Λαέρτης Μαλκότσης (Κύριος Μπονφουά, συμβολαιογράφος)
Ιωάννα Ασημακοπούλου (Τουανέτ, υπηρέτρια)

 

***

 

“Ο κατά φαντασίαν ασθενής” του Μολιέρου. Καλοκαίρι 2019. Από αριστερά: Αντίνοος Αλμπάνης, Λαέρτης Μαλκότσης, Ρένος Ρώτας. Κάτω: Τάκης Παπαματθαίου, Χάρης Χιώτης, Πέτρος Φιλιππίδης, Βαγγέλης Κυπαρίσσης και Τάσος Γιαννόπουλος.

 

 

ΑΠΟ ΤΗ ΝΙΚΑΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ

 

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» άρχισε τα …παράπονά του από την Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019, στο «Κατράκειο», στη Νίκαια. Από εκεί και πέρα συνέχισε τις γκρίνιες του: Στο Θέατρο Πέτρας, στο Βεάκειο, στο Κηποθέατρο Παπάγου, στο Αγρίνιο, στο Κάστρο Άρτας, στη Λευκάδα, στα Γιάννενα, στην Κέρκυρα, στην Πρέβεζα, στην Αρχαία Ολυμπία, στη Χαλκίδα, στην Καρδίτσα, στη Λάρισα, στον Βόλο, στην Ηλιούπολη, στην Κρήτη (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο), στο Δίον, στα Μουδανιά, στην Ξάνθη και στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων Καβάλας.

Οι …κλάψες όμως του Αργκάν δεν έχουν τελειωμό. Ο ήρωας του Μολιέρου έδωσε συνέχεια στην Αλεξανδρούπολη, στην Κομοτηνή, στη Σίβηρη, στους Δελφούς, στην Πάτρα, στο Αρχαίο Θέατρο Οινιάδων και στο Αρχαίο θέατρο του Άργους.

 

***

 

Ναιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιι….. Μας αρρώστησεεεεεεεεεεεε…..

 

Ο «ασθενής» τώρα είναι εδώ…

 

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

 

Με ώρα έναρξης 9.30 μ.μ.

 

***

 

-Σάββατο 10, στο Αθλητικό & Πολιτιστικό Πάρκο Νέας Μάκρης – Νέα Μάκρη
-Κυριακή 11, στο Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας – Σαλαμίνα
-Δευτέρα 12, στο Κινηματοθέατρο ΑΛΕΞ – Πόρτο Ράφτη
-Τρίτη 13, στο Υπαίθριο Θέατρο Αιγιαλείας Γ. Παππάς – Αίγιο

 

***

 

Από εδώ και πέρα ώρα έναρξης 9 μ.μ.

 

-Παρασκευή 30 Αυγούστου, στο Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου – Παπάγου

 

***

 

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

 

-Κυριακή 1, στο Θέατρο Κρύας – Λιβαδειά
-Δευτέρα 2, στο Θέατρο Δάσους – Θεσσαλονίκη
-Τρίτη 3, στο Θέατρο Δάσους – Θεσσαλονίκη
-Τετάρτη 4, στο Ανοιχτό Αμφιθέατρο ΤΕΙ Σερρών – Σέρρες
-Πέμπτη 5, στο Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Φρούριο – Τρίκαλα
-Παρασκευή 6, στο Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη – Βύρωνας
-Κυριακή 8, στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Θανάσης Βέγγος – Κορυδαλλός
-Δευτέρα 9, στο Θέατρο Κάστρου – Καλαμάτα
-Τετάρτη 11, στο Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη» – Βριλήσσια

 

***

 

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ «ΚΛΙΚ»

Εκτύπωση
Παναγιώτης ΜήλαςΟ Πέτρος Φιλιππίδης με “πίστη, αγάπη, ελπίδα” συνάντησε για πρώτη φορά τον Μολιέρο

Related Posts