23.1 C
Athens
Παρασκευή 27 Μαΐου 2022
 

Η Ρένη Πιττακή στους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στην Επίδαυρο

Στις 31 Οκτωβρίου του 1946, ο Μάριος Πλωρίτης έγραφε στην εφημερίδα «Ελευθερία» για τους «Πέρσες» του Αισχύλου:

«Κλασσικωτέρα ελληνική σύλληψη απ’ την επίνοια του Αισχύλου να υμνήσει τη σαλαμίνια νίκη με το στόμα των βαρβάρων εχθρών, σπάνια συναντιέται στην αττική τραγωδία. Όλη η αυστηρή περηφάνια κι η υψηλόφρονη σεμνότητα του μεγαλοπράγμονος αυτού λαού συμπυκνώνονται στον ελευσίνιο τραγικό, που δεν ανέχεται Έλληνες να καυχηθούν για ελληνικά κατορθώματα και προβάλλει τους νικημένους αντιπάλους των, γεμάτους δέος κι΄ οδύνη, να ιστορούν την περίλαμπρη νίκη των Αθηναίων ναυμάχων. Περιττό, εξάλλου, να υπογραμμιστεί πόσο θεατρικά εντονώτερη είν’ η συγκίνηση που μεταδίνει ο σπαραγμός των νικημένων από το θριαμβολόγημα των νικητών. Η ανθρώπινη ψυχή επικοινωνεί και συμμετέχει ευκολώτερα στο τραγικό παρά στο εύθυμο. Κι η συντριβή των βαρβάρων υψώνει λαμπρότερο το τρόπαιο των Ελλήνων».

***

Τα παραπάνω λόγια ήταν ο πρόλογος της κριτικής του Πλωρίτη για τους «Πέρσες» που ανέβασε το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, με τον Θάνο Κωτσόπουλο και την Αθανασία Μουστάκα.

Όμως ο Ροντήρης ανέβασε τους «Πέρσες» και το 1939, με τον Γεώργιο Γληνό και την Ελένη Ζαφειρίου, ενώ στο χορό συμμετείχαν ο Δημήτρης Χορν και ο Γιάννης Ρίτσος.

Ενώ ο Φώτος Πολίτης, το 1934 δίδαξε τους «Πέρσες» με τον Γεώργιο Γληνό και την Κατίνα Παξινού.

***

[Πατήστε “κλικ” επάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε μεγαλύτερες].

Φυσικά, ιστορική έχει μείνει η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν το 1965. Πρώτα στο Λονδίνο και μετά στο Ηρώδειο. Σε εκείνο το ανέβασμα με τον Στέλιο Καυκαρίδη και τη Νέλλη Αγγελίδου, συμμετείχε ως ακόλουθος της βασίλισσας ένα νεαρό κορίτσι, η Ρένη Πιττακή, που τότε δεν είχε τελειώσει ακόμα τη Δραματική Σχολή.

Στις 15 και στις 16 Ιουλίου 2022 θα δούμε πάλι τη Ρένη Πιττακή να υποδύεται τη βασίλισσα της Περσίας Άτοσσα.

Σκηνοθέτης της παράστασης είναι ο Δημήτρης Καραντζάς ο οποίος θα αναμετρηθεί με την αρχαιότερη σωζόμενη τραγωδία.

Εκτός από τη Ρένη Πιττακή συμμετέχουν οι ηθοποιοί:
Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος.

[Πατήστε “κλικ” επάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε μεγαλύτερες].

«Ο άξονας μέσα από τον οποίο διαβάζω το έργο», σημειώνει ο Καραντζάς, «είναι η πορεία ενός λαού που από την απόλυτη πίστη, περνάει στην αμφισβήτηση και έπειτα στη σύγκρουση, μέχρι που φτάνει σε μια μανιακή, σπασμωδική αντίδραση. Ούτε η τυφλή πίστη λειτουργεί, ούτε και η τυφλή αντίδραση. Σαν να βλέπεις το ανέφικτο του κοινωνικού συμβολαίου».
Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να «συμμετάσχουν» σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο, συνθέτοντας μια «κοινωνία» που αναζητά το νήμα της ύπαρξης μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας ιστορικής συγκυρίας.
«Οι Πέρσες είναι μια οποιαδήποτε κοινωνία: Είναι σαν να κάνεις μια ακτινογραφία της πλευράς του ηττημένου και μιας κοινωνίας που δεν ξέρει πώς μπορεί να συνεχίσει μετά από μια πανωλεθρία. Η δε Επίδαυρος λειτουργεί σαν ένα δημόσιο βήμα. Όπως σε μια πλατεία που βρίσκεται πιθανώς πολύ κοντά μας ή και σε κάποια άλλη χώρα, οι άνθρωποι συζητάνε για το πώς θα αντισταθούν και πώς θα κρατηθούν όταν έχουν χάσει πια όλα τα σημεία αναφοράς τους. Στους Πέρσες χάνεται η πίστη στον βασιλιά, έπειτα στην έννοια της μοναρχίας, μετά στον θεό και τελικά στην ίδια τους τη δυνατότητα να αντιδράσουν».

Λίγα λόγια για το έργο

Γραμμένη το 472 π.Χ., η τραγωδία του Αισχύλου αποτελεί ίσως την παλαιότερη καταγραφή γεγονότων της ελληνικής ιστορίας στο θέατρο. Στα Σούσα, την περσική πρωτεύουσα, οι πολίτες που έχουν μείνει πίσω και η βασίλισσά τους, Άτοσσα που βασανίζεται από κακούς οιωνούς, αναμένουν νέα από την πολεμική επιχείρηση του Ξέρξη στην Ελλάδα. Ένας αγγελιαφόρος αναγγέλλει τη φριχτή έκβαση της μάχης της Σαλαμίνας: ο περσικός στρατός και οι επίλεκτοι αρχηγοί του έχουν συντριβεί. Η Άτοσσα και ο Χορός καλούν το φάντασμα του Δαρείου για να τους καθοδηγήσει. Ο ένδοξος βασιλιάς καταδικάζει την ύβρη του Ξέρξη, που θέλησε να δαμάσει φύση και θεία βούληση και προβλέπει περισσότερες ακόμη καταστροφές. Με την άφιξη του Ξέρξη, κορυφώνεται η συντριβή. Η ζυγαριά γέρνει πλέον αποφασιστικά προς τον τρόμο του τέλους.
Το έργο διατρέχουν ατέλειωτοι κατάλογοι ονομάτων: εκείνοι που πρώτα φώτιζαν το δρόμο για την ελπίδα, τη νίκη και την ομοψυχία, τώρα πέφτουν ένας-ένας, χάνονται στα σκοτάδια ενός τόπου ρημαγμένου, ενός λαού στο όριο της φρίκης, της λογικής και της υπακοής.

***

[Πατήστε “κλικ” επάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε μεγαλύτερες].

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

«Πέρσες»
Του Αισχύλου
Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Συνεργασία στη δραματουργία – Φωτογραφίες – Εικαστική σύνθεση – Βίντεο: Γκέλυ Καλαμπάκα
Σκηνικό: Κλειώ Μπομπότη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
Μουσική σύνθεση – ζωντανή εκτέλεση: Γιώργος Πούλιος
Φωνητική προετοιμασία – σύνθεση: Ανρί Κεργκομάρ
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίσσα Φαρμάκη
Βοηθός σκηνογράφου: Φιλάνθη Μπουγάτσου
Βοηθός ενδυματολόγου: Ιφιγένεια Νταουντάκη

Παίζουν: Ρένη Πιττακή, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος

Με τη συμμετοχή 40 εθελοντών

Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Εταιρεία «Το Θέατρο» – 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Στις 15 και στις 16 Ιουλίου 2022

Εισιτήρια
Διακεκριμένη ζώνη 70 ευρώ – Ζώνη Α΄ 55 ευρώ – Ζώνη Β΄ 40 ευρώ / Φοιτητικό / 65+ 35 ευρώ – ΑΜΕΑ 5 ευρώ – Άνω διάζωμα 30 ευρώ, 20 ευρώ, 15 ευρώ, 12 ευρώ – Φοιτητικό/ 65+/ Ανέργων/ Καλλιτεχνικών Σωματείων 25 ευρώ, 15 ευρώ.

Προπώληση

ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ ΜΕ ΕΝΑ «ΚΛΙΚ»

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
694ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art