9.4 C
Athens
Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025

Νίκη Καναγκίνη. Τα «Χειρόγραφά» της για την «υλικότητα της γραφής», στη Roma Gallery

***

Μαθήτρια του Γιάννη Μόραλη και του Γιάννη Κεφαλληνού και μία από τις πιο σημαντικές παρουσίες της αβάν γκαρντ τέχνης στην Ελλάδα, ήταν η Νίκη Καναγκίνη.
Γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη το 1933 και έφυγε από τη ζωή το 2008.

Σπούδασε στη Λωζάνη, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στο Λονδίνο. Δίδαξε στη Σχολή Βακαλό, στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Το 1962 οργάνωσε την πρώτη ατομική της έκθεση στη Ρώμη, συνεχίζοντας να παρουσιάζει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ταπισερί εντός και εκτός Ελλάδος, μεταξύ των οποίων η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1980 και τα Ευρωπάλια το 1982 στις Βρυξέλλες.

«Χειρόγραφο», του 1998. Λάδι σε καμβά. 180 Χ 160 εκ.

Από τα πρώτα της κιόλας έργα υιοθέτησε εξπρεσιονιστικό ύφος με έντονη παρουσία του χρώματος. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας την ταπισερί, τη χαρακτική αλλά και παραδοσιακές τεχνικές, προχώρησε σε κατασκευές στο χώρο και σε έργα με τα οποία εκφράζει την κοινωνική της κριτική σε σχέση με την καταστροφή της φύσης, αλλά και τη θέση της γυναίκας στο πλαίσιο του παραδοσιακού της ρόλου.

Σήμερα η Roma Gallery – με την επιμέλεια της Έλενας Χαμαλίδη – παρουσιάζει την έκθεση της Νίκης Καναγκίνη, με θέμα «η υλικότητα της γραφής».

Τα έργα της Νίκης Καναγκίνη που εκτίθενται στη Roma Gallery ανήκουν στις ενότητες των «Χειρογράφων» και των «Εικονογραφημένων Χειρόγραφων».
Δημιουργήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά. Πρόκειται για ενότητες ζωγραφικών έργων, εν μέρει διαφορετικού ύφους.
Έργα σε μικρές ή μεγάλες διαστάσεις, άλλοτε ζωγραφικά με λάδι επάνω σε καμβά ή προετοιμασμένη ξύλινη επιφάνεια και άλλοτε με μικτές τεχνικές σε χαρτί, εμπριμέ πανί ή καμβά.

«Εικονογραφημένο Χειρόγραφο». [1973-1975]. Τυπογραφική μελάνη. Σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος. Επικολλήσεις ζωγραφικής σε χαρτί. 100 Χ 70 εκ.
Η Καναγκίνη έβλεπε τον θεατή ως έναν Πιθανό Αναγνώστη, ο οποίος καθισμένος μπροστά στο έργο, στις καρέκλες που ανήκαν στην εγκατάσταση μαζί με τη ζωγραφική, σε μια διαδικασία ενατένισης θα ανακάλυπτε τις νοητικές διεργασίες πίσω από την εικόνα, θα πρόβαλλε τις δικές του ή θα συμπλήρωνε τη δική του «γραφή».
Παράλληλα με τη γραφή, το ίχνος και το γράμμα, η Καναγκίνη ενδιαφέρθηκε για την υφαντική, το ύφασμα και το ένδυμα, τις υφάνσεις και τα μοτίβα τους. Η σύνθεση της γραφής, του μοτίβου, της υλικότητας της ύφανσης και της ζωγραφικής χειρονομίας χαρακτηρίζει τις σειρές των Χειρογράφων της.

«Μπλε Χειρόγραφο». [1976 – 78]. Πολλαπλές μεταξοτυπικές εκτυπώσεις σε χαρτί και διαδοχικές σχεδιαστικές επεμβάσεις με μαρκαδόρους. 100 Χ 70 εκ.
Ταυτότητα έκθεσης

Νίκης Καναγκίνη
«Η υλικότητα της γραφής»
Επιμέλεια: Έλενα Χαμαλίδη

Roma Gallery
Ρώμα 5, Αθήνα 106 73
Τηλέφωνο: 213 035 8344
[email protected]

Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023
Εγκαίνια ώρα 20:00
Διάρκεια έκθεσης: Έως 7.10.2023
Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00 – 20:00, Τετάρτη, Σάββατο 10:00 – 16:00
Ελεύθερη είσοδος

«Εικονογραφημένο Χειρόγραφο». [1970-1975]. Μικτά υλικά. Επικολλήσεις λετρασέτ. Σχέδιο με μολύβι. Μαρκαδόρος σε χαρτί. 70 Χ 70 εκ.
 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -