Cat Is Art

Νέα θερινή σκηνή 1.200 θέσεων αποκτά σύντομα το Εθνικό Θέατρο

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Ο Δημήτρης Λιγνάδης, παρουσιάζοντας στους εκπροσώπους του Τύπου το καλοκαιρινό πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου, την Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020, έδωσε στη δημοσιότητα και μια ευχάριστη είδηση. Ένα νέο θέατρο, ανοιχτό και θερινό, αναμένεται να μπει στην καλλιτεχνική ζωή της Αθήνας πολύ σύντομα.

«Το Εθνικό Θέατρο θα έχει μια σκηνή, θερινή 1.200 θέσεων», δήλωσε. Πρόκειται για το νέο θερινό θέατρο, με χορηγία του Ιδρύματος Λάτση, στον χώρο του «Σχολείου της Αθήνας – Ειρήνη Παπά», στην Πειραιώς 52. Η ξενάγηση υπό τη λάμψη ενός σχεδόν ολόγιομου φεγγαριού έγινε από τον ίδιο, σε ένα «τοπίο» προς το παρόν -όπως εξήγησε- «under construction» (υπό κατασκευή). Στο τέλος Ιουλίου όμως πρόκειται να ‘ναι έτοιμο, ώστε και οι παραστάσεις «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη και «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, μετά την Επίδαυρο, να εγκαινιάσουν το νέο αυτό θέατρο. Οι μέχρι τώρα κατασκευές και οι κερκίδες του ήδη έχουν οριοθετήσει τον χώρο, δίνοντας πλήρη εικόνα για το πού θα βρίσκονται οι θεατές και η σκηνή, σε έναν ιδιαίτερα επιβλητικό βιομηχανικό χώρο με έντονη ατμόσφαιρα. Η κυκλική σκηνή του μάλιστα έχει τις διαστάσεις της ορχήστρας του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Γύρω του τα λιθόκτιστα κεραμοσκεπή οικοδομήματα και παραπλεύρως η σοκολατοποιία της ΙΟΝ με τη γαργαλιστική μυρωδιά.
Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό ο Δημήτρης Λιγνάδης μάς ξενάγησε στο νέο αυτό ανοιχτό θέατρο, ένα θέατρο – κόσμημα θα σημειώσουμε, που θα κληροδοτηθεί, όπως είπε, στο Εθνικό Θέατρο και θα μπορεί να ενοικιαστεί και από άλλους δημιουργούς.

 

 

Στον αριθμό 52 της οδού Πειραιώς, στην περιοχή του Μοσχάτου, λοιπόν, που δημιουργήθηκε δια χειρός Ειρήνης Παπά, πρόκειται να λειτουργήσει το νέο θέατρο, ακριβώς στο «Σχολείον» της διακεκριμένης πρωταγωνίστριας. Κλειστό για πολλά χρόνια, λειτούργησε με παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών για να ξανακλείσει και να περάσει από το 2014 στα χέρια του Εθνικού Θεάτρου. Είναι ο χώρος στον οποίο μεταφέρθηκε το 2017 η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Ο κλειστός χώρος και ο κήπος λειτουργούν πλήρως ανακαινισμένοι και η μετεγκατάσταση της Δραματικής Σχολής έγινε εφικτή χάρη στη δωρεά του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Η μετεγκατάσταση της Δραματικής Σχολής στο «Σχολείο της Αθήνας – Ειρήνη Παπά» συνέβαλε επίσης στην αναβάθμιση των σπουδών, καθώς οι σπουδαστές έχουν πλέον τη δυνατότητα να εκπαιδεύονται σε χώρους κατάλληλους για τη διεξαγωγή των εκάστοτε εξειδικευμένων μαθημάτων.

 

 

Η ιστορία του «Σχολείου»

Η Πειραιώς, το «αθηναϊκό Μάντσεστερ», ήταν ο δρόμος όπου αναπτύχθηκε η ελληνική βιομηχανία. Μπορεί τα μεγέθη να μην ήταν ανάλογα με εκείνα της Δυτικής Ευρώπης όμως δεν έπαυε να έχει μια σημαντική δραστηριότητα με σαπουνοποιεία, υφαντουργεία, σοκολατοποιίες, κεραμοποιεία κ.ά., που άφησε πίσω της κτήρια με εξαιρετικό αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.

Η ιστορία της οδού Πειραιώς ξεκινάει από την Αρχαιότητα, όταν τον 5ο π.Χ. αιώνα οι Αθηναίοι οικοδόμησαν τα Μακρά Τείχη για την αμυντική σύνδεση των δύο πόλεων. Η Πειραιώς συνέδεε την Αθήνα με τα Μακρά Τείχη. Το 86 π.Χ. τα Μακρά Τείχη γκρεμίστηκαν από τον Ρωμαίο στρατηγό Σύλλα, η Πειραιώς έπαψε να λειτουργεί, γεγονός που είχε δυσμενέστατες επιπτώσεις στην εξέλιξη του Πειραιά.
Η ιδέα της επανακατασκευής της οδού γεννιέται σχεδόν ταυτόχρονα με το ελληνικό κράτος, σχέδιο που μπαίνει σε εφαρμογή πολύ σύντομα, το 1834 και ολοκληρώνεται μέσα σε δύο χρόνια, το 1836.

Τα περισσότερα κτήρια της οδού Πειραιώς κατασκευάστηκαν τον 19ο ή τις αρχές του 20ού αιώνα, ενώ υπάρχουν πολλά μεσοπολεμικά οικοδομήματα με αξιόλογη αρχιτεκτονική γραφή.

 

 

Η Ειρήνη Παπά

Πριν ακόμα η Πειραιώς σχεδιαστεί σαν άξονας πολιτισμού (ένα σχέδιο της δεκαετίας του ‘80 που δεν μπόρεσε ποτέ να ολοκληρωθεί), η διεθνώς αναγνωρισμένη ηθοποιός Ειρήνη Παπά έψαχνε στην υποβαθμισμένη λεωφόρο ένα χώρο για να ιδρύσει αυτό που πάντοτε ονειρευόταν, ένα σχολείο θεάτρου. Τον ανακάλυψε σε αυτό το κλειστό συγκρότημα κτηρίων, το οποίο είχε χτιστεί και λειτουργήσει -κατά μία εκδοχή- σαν νοσοκομείο στις πρώτες δεκαετίες του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.

Έκανε σκοπό της ζωής της να αναπλάσει τα κτήρια, αποκαλύπτοντας και την ομολογουμένως σπουδαία κτηριακή τους αξία. Η κατάσταση στην οποία είχε βρεθεί τότε το μέρος ήταν άθλια, επρόκειτο για έναν απερίγραπτο αποθέτη στον οποίο βρέθηκαν φάκελοι και χαρτιά που χρονολογούνταν από την εποχή της Κατοχής ακόμα. Η Ειρήνη Παπά με δικά της έξοδα διαμόρφωσε το χώρο.

Το συγκρότημα είναι υποδειγματικής αρχιτεκτονικής που γνώρισε στη διάρκεια της ιστορίας του πολλές χρήσεις -από εργοστάσιο κινίνου ως εργοστάσιο της Σάνιτας- για να περιέλθει τελικά στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Έτσι, η ΚΕΔ, όταν ενδιαφέρθηκε η Ειρήνη Παπά τής το παραχώρησε επί ενοικίω έως το 2027. Ο χώρος των 7,5 στρεμμάτων περικλείεται από την οδό Πειραιώς, την κάθετη στην Πειραιώς οδό Βενιζέλου (προς τη μεριά της ΙΟΝ), τις γραμμές του ΗΣΑΠ, πίσω, και τον Κηφισό από την άλλη κάθετη πλευρά, με κάποια «χωράφια» ανάμεσα, ως τις γραμμές του ΗΣΑΠ και ως τον Κηφισό.
Μπαίνοντας από την Πειραιώς, αριστερά βρίσκεται το κτήριο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε ένα πανέμορφο αμφιθέατρο 500 θέσεων, σκαμμένο όλο στο δάπεδό του και κατασκευασμένο από μαύρη πέτρα που επέλεξε η Ειρήνη Παπά και μετέφερε από τη Ρόδο. Στο εσωτερικό υπάρχουν ευρύχωρες συνεχόμενες αίθουσες, ενώ στην καρδιά του συγκροτήματος βρίσκεται ένα νεοκλασικό, με υπερυψωμένο πύργο στη μέση και δύο μεγάλες πτέρυγες εκατέρωθεν. Τη μεγαλοπρεπή αυλή στολίζουν κυπαρίσσια, πεύκα, φοίνικες, ελιές ενώ οι εντυπωσιακές μανόλιες, που έφερε η Ειρήνη Παπά από την Ιταλία, επιβάλλονται στο τοπίο.

 

 

*Να θυμίσουμε δε ότι στο «Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά» και στο συγκεκριμένο ανοιχτό χώρο παίχτηκαν, από τις 25 έως και τις 28 Σεπτεμβρίου 2014, οι «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία – μετάφραση – απόδοση Γιάννη Κακλέα.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΝέα θερινή σκηνή 1.200 θέσεων αποκτά σύντομα το Εθνικό Θέατρο

Related Posts