Οι This Famous Tiny Circus theater group (Κωνσταντίνος Μάρκελλος & Ελένη Στεργίου) ανακοινώνουν την έναρξη του Εργαστηρίου για Ηθοποιούς στην Αθήνα (Actors’ Laboratorium in Athens) που με εισηγητή τον Ryszard Nieoczym, πρώην μαθητή και συνεργάτη του Γέρζι Γκροτόφσκι, για τη σεζόν 2016-17 θα δουλέψει πάνω στο έργο του κου Nieoczym “Love and War Inc.” και μέσα από την έρευνα και τη δουλειά πάνω σε κείμενα που σχετίζονται με τις αρχετυπικές “εικόνες” του Έρωτα και του Πολέμου, θα προσεγγίσει ζητήματα όπως “Γιατί οι άνθρωποι, άντρες και γυναίκες, αγαπάμε τόσο πολύ τον πόλεμο” ή “Ποια είναι η πραγματική δύναμη του έρωτα ή/και της αγάπης μέσα σε ένα πλαίσιο σύγκρουσης, πολέμου, με την ευρεία έννοια του όρου”.
“Έρως και Πόλεμος Α.Ε.” έχει τίτλο το πρώτο από τα τρία εργαστήρια για επαγγελματίες ηθοποιούς της σεζόν 2016/2017 με θέμα “Εραστές/Πολεμιστές/Πρόσφυγες” που θα διευθύνει στην Αθήνα ο Ryszard Nieoczym, ένας από τους πιο σημαντικούς θεατρανθρώπους της εποχής μας. To εργαστήριο διοργανώνει η θεατρική ομάδα “This Famous Tiny Circus“.
Από το φθινόπωρο του 2016, ξεκινά σε επιλεγμένες πόλεις της Ευρώπης και του Καναδά, και μέσα σε ένα πλαίσιο «Εργαστηρίου-Laboratorium», ένα ερευνητικό πρότζεκτ βασισμένο πάνω στο πρωτότυπο έργο του Richard Nieoczym «Love and War Inc.».
Τα κύρια θέματα προς εξερεύνηση αυτήν τη χρονιά θα είναι «Εραστές/ Πολεμιστές/ Πρόσφυγες» και ο τελικός στόχος της συγκεκριμένης εργασίας είναι να στηθούν -στο πλαίσιο της δουλειάς συνόλου (Ensemble)- σκηνές από το έργο και να παρουσιαστούν στη σκηνή.
* Πώς θα δουλέψει το «Εργαστήριο»:
– Ημέρα 1η:
Οι πρώτες δύο ώρες -κάθε ημέρας- είναι αφιερωμένες στη βασική εκπαίδευση του ηθοποιού (training), δηλαδή στη σωματική άσκηση μέσα σε ρυθμούς και στην ενεργοποίηση της φωνής του, όπως αυτά αναλύονται παρακάτω, στην περιγραφή των «Soundings»
Μετά το training ακολουθεί:
Ι. Ανάγνωση ολόκληρου του έργου
ΙΙ. Διανομή μονολόγων και ρόλων σε κάθε ηθοποιό ξεχωριστά
ΙΙΙ. Διανομή χορικών (τραγούδια ή/και κείμενα) στο σύνολο των ηθοποιών (Ensemble)
IV. Ενσωμάτωση κειμένων από τους Πέρσες και τις Τρωάδες του Αισχύλου και από την Ιλιάδα του Ομήρου
– Ημέρα 2η – Ημέρα 5η
Δύο ώρες δουλειάς με σώμα και φωνή (training)
Χρόνος μέσα στην πρόβα για απoμνημόνευση του κειμένου***
Αυτοσχεδιασμός σκηνών με κείμενο
Πρόβα συνόλου (Ensemble) με χορικά τραγούδια και κείμενα
Προτρέπονται οι ηθοποιοί να προετοιμαστούν για τη διαδικασία της εξερεύνησης φέρνοντας οι ίδιοι τις δικές τους ιδέες, κείμενα, ποιήματα ή τραγούδια που έχουν σχέση με τον Έρωτα και τον Πόλεμο. Τα κείμενα από το έργο «Έρως και Πόλεμος Α.Ε.» δεν είναι παρά η αφορμή (ή το πρόσχημα!) για μια βαθύτερη εξερεύνηση του θέματος.
– Τελευταία Ημέρα του Εργαστηρίου:
Εάν το Ensemble το επιθυμεί, η τελευταία ημέρα του Εργαστηρίου μπορεί να περιλαμβάνει μια ανοιχτή πρόσκληση σε φίλους, συναδέλφους ή άλλους καλεσμένους, για να παραστούν ως θεατές της διαδικασίας και πιθανώς να δώσουν κάποιο feedback.
*** Τα κείμενα και τα τραγούδια του έργου είναι θα σταλούν άμεσα στο σύνολό τους σε όσους δηλώσουν έγκαιρα συμμετοχή για το Εργαστήριο.
* Ημέρες και ώρες διεξαγωγής του εργαστηρίου:
Τετάρτη 2/11: 18.00-22.00
Πέμπτη 3/11: 18.00-22.00
Παρασκευή 4/11: 18.00-22.00
Σάββατο 5/11: 12.30-20.30 (με διάλειμμα 1½ ώρας για φαγητό)
Κυριακή 6/11: 11.00-19.00 (με διάλειμμα 1½ ώρας για φαγητό)
* Soundings – Περιγραφή
Μια σύντομη σημείωση προς τον επαγγελματία ηθοποιό:
Τα εργαστήρια «Soundings / Αντηχήσεις» (ναυτικός όρος που χρησιμοποιείται στην ωκεανογραφία για την εξερεύνηση των βυθών της θάλασσας), είναι δομημένα κατά τρόπο τέτοιον ώστε να αναφέρονται και να χρησιμεύουν τόσο στους σπουδαστές του θεάτρου (με την ευρεία έννοια), όσο και στους επαγγελματίες ηθοποιούς. Οι «Αντηχήσεις» μπορούν να θεωρηθούν ως μια διαδικασία αναζωογόνησης και όξυνσης των δεξιοτήτων και της πρωταρχικής ορμής του καλλιτέχνη του θεάτρου, ειδικότερα αν οι επιδεξιότητές του αυτές έχουν αμβλυνθεί και στομωθεί από την κατάχρηση ή από την ελλιπή τους χρήση. Σκεφτείτε ότι το «Αντηχώντας τα βάθη» μπορεί να περιγραφεί ως μια διαδικασία κατά την οποία ανακαλύπτουμε πόσο απαραίτητο είναι να τροχίζουμε και να στιλβώνουμε ένα «θαμπό μαχαίρι», τις φορές που, όπως λέει θρηνώντας ο Άμλετ, “νωθρές και άγευστες και πληκτικές μου φαίνονται όλες οι χρήσεις αυτού του κόσμου”.
* Οι τρεις Κύκλοι των «Soundings /Αντηχήσεων»
Το σώμα είναι ένα βασικό εργαλείο για τον ηθοποιό – ερμηνευτή – άνθρωπο. Με απόλυτο σεβασμό στο σώμα, ο συμμετέχων ξεκινά να το εξερευνά μέσα από μία σειρά ενεργειών – παιχνιδιών κατάλληλα σχεδιασμένων, έτσι ώστε να το ξυπνούν αβίαστα, χωρίς καμία πίεση ή προσπάθεια, αναπνοή την αναπνοή, στιγμή τη στιγμή, σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο και τα υπόλοιπα σώματα – συνεργάτες. Στόχος του συμμετέχοντα: να ανακαλύψει τα όριά του και να τα ξεπεράσει ξεκινώντας κάθε φορά από το σημείο μηδέν.
* Κύκλος 1: Ξύπνημα του Σώματος
Η Αναπνοή: Οι συμμετέχοντες επαναπροσδιορίζουν την έννοια της βαθιάς αναπνοής και αρχίζουν να αναγνωρίζουν τα μπλοκαρίσματα στο σώμα τους και ειδικά στο ηλιακό πλέγμα και να τα ελευθερώνουν.
Ξυπνώντας το Σώμα, διατηρώντας το Πνεύμα του Παιχνιδιού: Mέσω της διαδικασίας της βάθυνσης της αναπνοής, θα αρχίσουν να ανοίγουν τα ενεργειακά τους κέντρα
Τα έξι Πεδία Δράσης: Ακρίβεια στην κίνηση και στον ρυθμό με και χωρίς τους παρτενέρ.
Τρέξιμο και ρολάρισμα: Με παρτενέρ και χωρίς. Παύσεις και εκρήξεις. Παγώματα. Ακραίες εναλλαγές επιπέδων ενέργειας, αλλαγές ταχυτήτων, από το πιο γρήγορο και έντονο στο πιο αργό και ήπιο.
Έμφαση στις αντιθέσεις: Ούτως ώστε να αποκαλυφθούν οι ποικιλίες και οι φυσικές δυνατότητες της φαντασίας που ελευθερώνουν το σώμα και το κάνουν δημιουργικό, πέρα από κάθε συνήθεια ή κλισέ… Ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να ανακαλύψει τον δικό του / της τρόπο μέσα από τον οποίο θα μπορεί (μέσα από την κυκλική επανάληψη του training) να αναπτύξει ένα πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ατομικές του ανάγκες.
* Κύκλος 2: Η Φωνή
Η φωνή είναι το βαρόμετρο της ψυχής.
Στόχος του εργαστηρίου είναι να απελευθερωθεί ο συμμετέχων από τα ψυχικά και σωματικά του εμπόδια και να συναντηθεί με την πραγματική (πρωταρχική, έμφυτη, ζωώδη) φωνή, αυτή που είχε ως παιδί, να ανακαλύψει τη δύναμη και τις ποιότητές της και να μάθει να χρησιμοποιεί την «Πλήρη Φωνή» του. Αυτή η διαδικασία στηρίζεται στην αντίληψη του Stanislavski για την «οργανική βάση όλων των σωματικών δράσεων» και στη μέθοδο του Grotowski για «τον εντοπισμό, την απελευθέρωση-ενεργοποίηση των ηχογόνων πηγών του σώματος».
* Κύκλος 3: Οι Εικόνες: Τραγούδι και Κείμενο
Οργανική Σύνδεση: Η δουλειά/παιχνίδι με το κείμενο και το τραγούδι είναι μια διαδικασία φυσικής ένωσης της φωνής, του σώματος, του ρυθμού και του λόγου (ή του τραγουδιού) και η οργάνωσή τους σε «εικόνες», κάτι που συχνά απαιτεί την υπέρβαση των ορίων μας για την απελευθέρωση των φωνητικών και συναισθηματικών κέντρων στο σώμα.
Εικόνες: Κάθε πτυχή της δουλειάς/παιχνιδιού στο θέατρο (φωνή, σώμα, κείμενο, τραγούδι) έχει τις ρίζες της σε αρχετυπικά πρότυπα: την αγάπη, την προδοσία, την απόρριψη, την εγκατάλειψη, το μίσος, τη λύπη, τη χαρά, την εκδίκηση: δηλαδή το σύνολο της ζωής του ηθοποιού/ανθρώπου. Οι εικόνες αναπτύσσονται μέσα από μια σειρά συνειδητών δράσεων ή και αντι-δράσεων, αφού η σιωπή και η ακινησία αποτελούν από μόνες τους ισχυρές εικόνες.
Άρθρωση: Με πλήρη φωνή και με ολόκληρο το σώμα να συμμετέχει, ο συμμετέχων θα μάθει να καταπολεμά τις άσχημες συνήθειες της καθημερινής και πρόχειρης ομιλίας. Αυτό σημαίνει ότι το στόμα, η γλώσσα και ολόκληρο το πρόσωπο ζωντανεύουν και «παίζουν» μαζί του, στην προσπάθειά του να σπάσει τη «μάσκα της καθημερινότητάς» του.
Η δουλειά/παιχνίδι, λοιπόν, μπορεί να περιγραφεί ως μια προοδευτική μετάβαση και εξέλιξη από το σημείο μηδέν (μια ήρεμη, σε ακινησία, εγρήγορση) μέσω της βαθιάς και ολοκληρωμένης αναπνοής, στο ξύπνημα του σώματος μέσω μιας σειράς φυσικά οργανωμένων δράσεων και εικόνων, ως την απελευθέρωση της πραγματικής φωνής, με σύμμαχο το τραγούδι και το κείμενο και έμφαση στην καθαρή άρθρωση.
Η δουλειά/παιχνίδι είναι πολύ εντατική σωματικά και ο ιδρώτας πολύς. Τα επιπλέον ρούχα απαραίτητα!
* Η επαγγελματική εμπειρία του κ. Nieoczym, σε συνδυασμό με την ικανότητά του να αποκαλύπτει τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, η οποία πάλλεται πίσω από κάθε ανθρώπινη μάσκα, και να αναγνωρίζει με σεβασμό και κατανόηση τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε καλλιτέχνη, επιτρέπει σε κάθε συμμετέχοντα να κάνει ένα σημαντικό βήμα στην πορεία της προσωπικής του καλλιτεχνικής διαδρομής.
Le Théâtre de la Recherche le contre-Courant, Κεμπέκ
* Ο Ryszard Nieoczym είναι πρώην μαθητής και συνεργάτης του Γέρζι Γκροτόφσκι τόσο στο θεατρικό όσο και στο παραθεατρικό έργο του. Υπήρξε μέλος του «Teatr Laboratorium» στο Βρότσλαβ της Πολωνίας (1970-1971. Είναι ιδρυτής και συν-σκηνοθέτης (με την Dawn Obokata) της LeTHAL: Le Theatre de l’ Homme Actor’s Laboratorium, ένα Κέντρο Θεατρικής Έρευνας και Πράξης στο Τορόντο του Καναδά. Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 50 επαγγελματικές θεατρικές παραγωγές στην Ευρώπη, τον Καναδά και τις ΗΠΑ.
Ως θεατρικός συγγραφέας, έχει γράψει πάνω από 40 θεατρικά έργα τα οποία έχουν όλα παρασταθεί. Το επίκεντρο του έργου του είναι η θεατρική έρευνα και η εμβάθυνση της τέχνης του ηθοποιού. Έχει αναπτύξει ένα δίκτυο καλλιτεχνών μεταξύ της Ευρώπης και του Καναδά που βασίζεται σε ερευνητικά προγράμματα του θεάτρου. Τα σεμινάρια και τα Masterclasses που παραδίδει, υπό τον γενικό τίτλο «Soundings / Αντηχήσεις» λαμβάνουν χώρα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Βερολίνο, Γκρατς, Ζάγκρεμπ, Νόβι Σαντ, Στουτγάρδη, Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Κεμπέκ, Μόντρεαλ. Σε συνεργασία με ανεξάρτητες ομάδες από την Ελλάδα, τον Καναδά και την Ευρώπη, ανέπτυξε ένα μεγάλο διεθνές έργο με τίτλο Αρχαίοι Καθρέφτες / Σύγχρονες Φωνές, μια σειρά από παραστάσεις γυναικείων μονολόγων με βάση στις αρχέτυπες μορφές της Μέδουσας, της Κασσάνδρας, της Ψυχής και του Έρωτα, της Πανδώρας και της Πασιφάης, που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή τη στιγμή διοργανώνει ένα μεγάλο έργο σε συνδυασμό με την Compagnie Achtli στις Βρυξέλλες σε συνεργασία με θιάσους από τον Καναδά, την Ευρώπη και το Μεξικό, υπό τον τίτλο: «Οι Αρχετυπικές μορφές της Αγάπης, της Λαγνείας και του Έρωτα», μια πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική performance.
* H γλώσσα του έργου “Love and war inc.” είναι τα αγγλικά. Τα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στα ελληνικά. Όποιο άλλο κείμενο θελήσουν να προτείνουν και να φέρουν οι ηθοποιοί μπορεί να είναι είτε στα αγγλικά είτε στα ελληνικά, είτε σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα επιθυμούν οι συμμετέχοντες.
* Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε:
This Famous Tiny Circus
theater group
στα τηλέφωνα: (+30) 6936457196 & (+30) 6936456415
ή στο e-mail: [email protected]
facebook page: https://www.facebook.com/this.famous.tiny.circus
Τόπος: Αθήνα
2 – 6 Νοεμβρίου 2016
Actor’s Laboratorium in Athens
Διευθύνει ο Ryszard Nieoczym
Love & War Inc.
Lovers/Warriors/Refuges