19.5 C
Athens
Κυριακή 19 Μαΐου 2024

«Τώρα που Γυρίζει» (Speed the Plow), γροθιές στα παρασκήνια του Χόλιγουντ

Ο Ντέιβιντ Μάμετ είναι ένας από τους διασημότερους και σπουδαιότερους εν ζωή συγγραφείς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες. Άριστος χειριστής της ποιότητας των συναισθημάτων. Εξερευνητής – μελετητής των κοινωνικών σχέσεων. Είναι γνωστός για την ακριβή χρήση της αμερικανικής γλώσσας και το ενδιαφέρον του για τη σχέση που διαμορφώνεται μεταξύ γλώσσας και συμπεριφοράς.
Στο «Τώρα που Γυρίζει» ή «Speed the plow», όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος, το έργο που παρουσιάζεται στο “Faust” με τους Αλέκο Συσσοβίτη, Αλέξανδρο Μπουρδούμη και Ευτυχία Γιακουμή, εμβαθύνει στη σχέση δύο φιλόδοξων μεγαλοπαραγωγών του Χόλιγουντ που αναζητούν την «τέλεια» ταινία, την «τέλεια» επιτυχία. Μια γυναίκα στο επίκεντρο των αποφάσεων, της διαμάχης, του ρινγκ… «Τώρα που γυρίζει» είναι η ευκαιρία τους να γεμίσουν με «ωραία, γεμάτα, χορταστικά τσουβάλια λεφτά», όπως περιγράφει γλαφυρά ο ήρωας του Μάμετ. Mια καυστική και σατιρική τομή στον κόσμο του θεάματος. Μια παράσταση με ιδέες, χτισμένη πάνω σε δημιουργική δουλειά.

H ιστορία ξεκινά στο γραφείο του Μπομπ Γκουλντ, ο οποίος πρόσφατα προήχθη σε επικεφαλής παραγωγής σε ένα μεγάλο στούντιο του Χόλιγουντ. Η δουλειά του είναι να ανακαλύψει τους κατάλληλους σεναριογράφους ώστε το στούντιο να κάνει μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες.
Ο συνεργάτης του, Τσαρλς Φοξ, φτάνει με σπουδαίες ειδήσεις. Ο σταρ Doug Brown ενδιαφέρεται να κάνει μια ταινία μαζί τους. Πρόκειται για αστέρι μεγάλου βεληνεκούς που συνήθως δουλεύει για άλλο στούντιο. Είναι και οι δύο πολύ ενθουσιασμένοι. Αν o Doug Brown δηλώνει πρόθυμος να συνεργαστεί μαζί τους, τότε η ταινία τους θα είναι μια σίγουρη οικονομική επιτυχία.
Ο Γκουλντ ευχαριστεί τον Τσαρλς, ο οποίος θα μπορούσε να πάει την πρόταση «απέναντι», σε ένα ανταγωνιστικό στούντιο. Αυτός τον βεβαιώνει για την πίστη του, λόγω των πολλών ετών που έχει εργαστεί μαζί του.
Θα χρειαστεί να περιμένουν όμως μέχρι το επόμενο πρωί, καθώς το αφεντικό του στούντιο πέταξε για Νέα Υόρκη και θα συναντηθεί μαζί τους την επομένη, ώστε να του ανακοινωθεί το μεγάλο νέο. Ο Doug Brown ωστόσο θέλει μια απάντηση άμεσα, έως το επόμενο πρωί. Ο Μπομπ δηλώνει αισιόδοξος και σίγουρος ότι όλα θα λειτουργήσουν σωστά.
Ο Τσαρλς είναι ανυπόμονος γιατί θεωρεί πως μοχθεί πολλά χρόνια στην αφάνεια. Θα μπορούσε ήδη να είναι πλούσιος. Θέλει καφέ και ο Μπομπ ζητά από τη γραμματέα του να φέρει. Η ελκυστική γραμματέας αναπληρώνει την κανονική και δεν γνωρίζει καλά τη δουλειά, ούτε τα κατατόπια του γραφείου.
Καθώς περιμένουν, μιλούν για ένα βιβλίο που υπάρχει στο γραφείο και ο Γκουλντ θα χρειαστεί από ευγένεια να διαβάσει και, φυσικά, να απορρίψει.
Η γραμματέας φέρνει τους καφέδες και οι δύο άνδρες συνομιλούν μαζί της για τον κινηματογράφο και για τη δουλειά τους στο χώρο του θεάματος.
Αφού φεύγει, ο Τσαρλς σχολιάζει τα κάλλη της και προκαλεί τον Μπομπ να βάλουν ένα στοίχημα. Αν θα καταφέρει να κοιμηθεί μαζί της, καθώς δεν μοιάζει με τα φιλόδοξα και ελαφρόμυαλα κορίτσια του Χόλιγουντ.
Ο Μπομπ την ξανακαλεί και της προσφέρει την ευκαιρία να διαβάσει το βιβλίο που έχει στο γραφείο του. Αφελής αυτή, τον ρωτά πόσο σίγουρος είναι ότι δεν υπάρχει ελπίδα το βιβλίο να γίνει μια καλή ταινία. Τότε την καλεί για το ίδιο εκείνο βράδυ στο σπίτι του, να του δώσει τη γνώμη της. Είναι σίγουρος πλέον πως έχει κερδίσει και το στοίχημα…
Το ζήτημα βέβαια είναι ποιος θα υποκύψει εκείνο το βράδυ. Η γραμματέας; Ο Μπομπ; Γιατί, όσο κι αν δεν το πιστεύουμε, η ζωή κρέμεται από απρόβλεπτες λεπτομέρειες.
Η φρεσκάδα και ο ενθουσιασμός της κοπέλας γοητεύουν τον Μπομπ Γκουλντ και έρχονται να του υπενθυμίσουν τα δικά του χρόνια της αθωότητας. Μήπως τώρα είναι η δική του ευκαιρία να προτείνει στον κόσμο ένα ποιοτικό έργο; Μια θέση ισχύος άλλωστε, δεν αποτελεί ταυτόχρονα και μια θέση ευθύνης; Σθεναρός αντίπαλος στα σχέδιά του θα σταθεί ο φίλος του. Μπορεί κανείς να ανατρέψει το σύστημα που τον έχει αναδείξει; Υπάρχει επιτυχία χωρίς κέρδος; Ευτυχία χωρίς χρήμα;

Το “Speed the Plow” (1988) του Ντέιβιντ Μάμετ ουσιαστικά επιχειρεί μια σατιρική προσέγγιση της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Το θέμα ενδιαφέρει τον Μάμετ καθότι επανέρχεται σ’ αυτό και στα σενάρια των κινηματογραφικών ταινιών «Wag the dog» (1997) και «State and main» (2000).
Αντλεί το περιεχόμενό του από την προμετωπίδα του μυθιστορήματος «Pendennis» του William Makepeace Thackeray. Ο συγγραφέας διερωτάται: «Ποιος είναι πιο λογικός και πράττει ορθότερα: αυτός που παρατηρεί από απόσταση τον αγώνα της ζωής και εξετάζει ήρεμα κάθε ενδεχόμενο ή αυτός που μπαίνει στο ρινγκ και παίρνει μέρος στον αγώνα;». Ο βασικός χαρακτήρας του έργου, ο Μπομπ, βρίσκεται και στις δύο όχθες αυτού του διλήμματος.
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1988 στο Royale Theatre του Broadway, με τον John Mantegna, τον Ron Silver και τη Madonna στους τρεις ρόλους. Ήταν υποψήφιο για βραβείο Τόνυ καλύτερου έργου και σκηνοθεσίας και απέσπασε το βραβείο ερμηνείας. Ακολούθησαν πλήθος σκηνικών μεταφορών τα επόμενα χρόνια. Ξεχωρίζει αυτή στο Old Vic του Λονδίνου, το 2008, με πρωταγωνιστές τον Kevin Spacey, τον Jeff Goldblum και τη Laura Michelle Kelly.
Στην αθηναϊκή παράσταση,  η μετάφραση του Αντώνη Πέρη έχει γρήγορες ατάκες, απλότητα και ρεαλισμό. Πολύ δύσκολο το έργο του, καθώς στο γράψιμο του Μάμετ η μία πρόταση διακόπτει και εισβάλλει στην άλλη, υπάρχουν ακόμα και λέξεις που έχουν εκλείψει σήμερα, επίσης ο λόγος είναι πολύ αμερικάνικος με ιδιόμορφες φράσεις και μεταφράζοντας προσπάθησε και πέτυχε να το αποδώσει αυτό, κρατώντας το χαρακτήρα του Μάμετ μεν, αλλά από την άλλη διατηρώντας τη φυσικότητα στη ροή του λόγου και στην ελληνική γλώσσα.
Ο Αλέκος Συσσοβίτης υποδύεται τον επιτυχημένο παραγωγό που μόλις έχει αναλάβει τη θέση του διευθυντή παραγωγής σε ένα από τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ. Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ενσαρκώνει τον επί σειρά ετών φίλο του και στενό του συνεργάτη, που του φέρνει τη δελεαστική πρόταση. Η Ευτυχία Γιακουμή είναι η προσωρινή γραμματέας,  η οποία έρχεται να θέσει εν αμφιβόλω τα σχέδιά τους.
Και οι τρεις, Αλέκος Συσσοβίτης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Ευτυχία Γιακουμή, είναι άξιοι επαγγελματίες ηθοποιοί, που έχουν ασκηθεί στην έκθεση (ειδικά οι δύο πρώτοι ως παλαιότεροι), επομένως διαθέτουν αυξημένη αυτοπεποίθηση διότι γνωρίζουν επακριβώς ποια είναι η δουλειά τους και κυρίως πώς να τη φέρνουν εις πέρας.
Παίζουν με «αλήθεια», δηλαδή αντλούν τα στοιχεία της εκφραστικότητάς τους, τις δράσεις τους, από τον ίδιο τους τον εαυτό ώστε δεν φαίνονται προσποιητοί και ψεύτικοι. Χτίζουν τους ρόλους τους σκάβοντας μέσα τους, πράγμα που τους κάνει «πειστικούς», «αληθινούς» και γοητευτικούς επί σκηνής.
Η δε Ευτυχία Γιακουμή, εκτός από ταλαντούχα, είναι και μια πανέμορφη γυναίκα που, ούτως ή άλλως, μαγεύει με την παρουσία της το κοινό.
Ο Αλέκος Συσσοβίτης, πάντα γειωμένος, σεμνός και φιλότιμος, διατηρεί ακέραιο το καλλιτεχνικό του όραμα το οποίο προκύπτει από σκληρό προσωπικό αγώνα.
Μια μαύρη κωμωδία, που μιλάει για τη φιλία, την ηθική, την κοινωνία, τις επιλογές μας. Μια κωμική σύγκρουση ανάμεσα στα πιστεύω και στην πλεονεξία μας. Ένα ειρωνικό σχόλιο για το κυνήγι της επιτυχίας και την αγωνιώδη προσπάθειά μας να ξεχωρίσουμε. Μια λεπτή κριτική γύρω από τα πραγματικά κίνητρα μας, τις αμφιταλαντεύσεις μας και την τυχαιότητα των αποφάσεών μας. Ο εξωφρενικά αστείος και τρομακτικά παράφρων κόσμος της show biz, ο οποίος μοιάζει με αγώνα πυγμαχίας, αποκαλύπτεται μέσα από ένα δυναμικό κείμενο.
Στον κόσμο του Μάμετ, οι άνθρωποι φαινομενικά περνούν καλά. Στην πραγματικότητα όμως κρύβουν τη μοναξιά τους, τα αδιέξοδά τους, τους φόβους τους. Το συγκεκριμένο έργο αφορά τους ανθρώπους που, στο βωμό της επιτυχίας, θυσιάζουν την καρδιά τους. Όπως λέει ο ίδιος ο Μάμετ, «οι χαρακτήρες μου παλεύουν για την ανάγκη ανθρωπιάς, η οποία δεν υπάρχει πουθενά στα έργα μου».
* Η παράσταση «Τώρα που γυρίζει», στην κινηματογραφικής ακρίβειας και ταχύτητας σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου, παίζεται από Τετάρτη έως Κυριακή στο «Faust».

Διανομή

Αλέκος Συσσοβίτης
Αλέξανδρος Μπουρδούμης
Ευτυχία Γιακουμή

Συντελεστές

Μετάφραση: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Σκηνικά/Κοστούμια: Λίνα Μότσιου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Τζούλια Διαμαντοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα Γιαννακανδροπούλου

Πληροφορίες

Τοποθεσία: FAUST, Καλαμιώτου 11, Αθήνα
Ημερομηνία: Από τις 11 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη έως Κυριακή στο FAUST. Ώρες παραστάσεων: Τετάρτη – Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο στις 9 μ.μ. Κυριακή στις 8 μ.μ.
Πληροφορίες – Κρατήσεις: Στο FAUST (Καλαμιώτου 11 –  τηλ. 2103234095 – www.faust.gr[email protected])  και στο www.viva.gr
Τιμές Εισιτηρίων: Κανονικό: 14 ευρώ – Μειωμένο: 10 ευρώ

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -