19.9 C
Athens
Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

«Lautréamont – Maldoror», ο άλλος κύκνος

Toν Ιούνιο παρακολουθήσαμε την πρώτη εκδοχή του έργου «Lautréamont – Maldoror», σε ερμηνεία Κρις Ραντάνοφ. Από 26 Σεπτεμβρίου έως 7 Οκτωβρίου, πάλι στο Ίδρυμα Κακογιάννη, θα ανέβει η δεύτερη εκδοχή της παράστασης. Η Bijoux de Kant προχωρώντας την ερευνητική προσέγγιση των ασμάτων του Μαλντορόρ παρουσιάζει την υπόθεση, εκτός των έξι, κι ενός 7ου άσματος. Το υποθετικό αυτό άσμα σχηματίζεται σαν ποιητικό κείμενο από εικόνες και αντικείμενα, έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών. Τα έργα αυτά επαναφέρουν μέσα από τις πρακτικές της σύγχρονης τέχνης τις προβληματικές αλλά και την ποιητική που απασχολεί τον Λωτρεαμόν τον 19ο αιώνα με τρόπο επίκαιρο. Η παράσταση αυτή ξεπερνά τις σύγχρονες συγκυρίες, την κρίση, την απογοήτευσή μας, τους φόβους μας, τη διαφθορά γύρω μας και την απομόνωση των περισσοτέρων. Ο Κρις Ραντάνοφ ιχνηλατεί τα σημεία αιχμής ενός πυκνού και διάστικτου από νοήματα κειμένου. Με τη σαρωτική ορμή του δεξιοτέχνη πολεμιστή και την ελεγχόμενη με ακρίβεια χιλιοστού υποκριτική του ικανότητα. Συγχρονισμένος σαν το πάτημα της σκανδάλης, για άλλη μια φορά μας εξέπληξε με τις δυνατότητές του. Ένας ηθοποιός που βαδίζει σε ολοένα υψηλότερα επίπεδα. Για να υποδυθείς τον αδύναμο πρέπει να είσαι δυνατός, για να υποδυθείς το δειλό πρέπει να είσαι τολμηρός, για να υποδυθείς τη σύγχυση πρέπει να είσαι απόλυτα πειθαρχημένος. Ο Ραντάνοφ με τις μεταμορφώσεις του αντλεί από τις καταβολές του, το φυσικό του χάρισμα, τα προσωπικά του βιώματα και τα κοιτάσματα εμπειριών του για να εμφανιστεί μόνος, ένας άχρονος μαρτυρικός χορευτής, πλάθοντας έναν ήρωα που έχει επιλέξει την «αιώνια αϋπνία» ως στάση ζωής,  Μέσα από μια πρωτότυπη και αχανή εικαστική εγκατάσταση 300 μέτρων του γλύπτη Περικλή Πραβήτα διερευνά τα όρια της συνάντησης ηθοποιού και κειμένου, σε μια απογυμνωμένη θεατρική συνθήκη διαρκούς μετασχηματισμού, φωτεινού και μυστηριώδη. Δυνατός, τολμηρός, πειθαρχημένος. Σκηνοθετημένος με δυναμική από τον Γιάννη Σκουρλέτη, σε μια εξαίρετη προσαρμογή κειμένου του Γιώργου Λαγουρού.

Σ’ αυτό το δεύτερο κύκλο της παράστασης οργανικό κομμάτι της εμπειρίας της και συμπληρωματικό της θεατρικής απόδοσης των 6 ασμάτων, το 7ο άσμα φωτίζει το λόγο, την εικόνα, το σώμα και τη «μεταμόρφωση» πραγματωμένη σε αντικείμενα αδρανή, τα οποία «ξυπνούν» κατά το διάλογό τους με τη θεατρική παράσταση.
Τι σημαίνει να είναι κανείς ξένος; Ο ήρωας  – Λωτρεαμόν, αιωρούμενος μεταξύ μιας ταυτότητας που απλώς γράφει «άλλος» και της επιθυμίας για μεταμόρφωση που θα τον οδηγήσει μακριά από όλα αυτά που μοιάζουν «ξένα», βιώνοντας την ανείπωτη μοναξιά της «διαφοράς» και την αγαλλίαση στην ιδέα μιας πιθανής «ομοιότητας»,   ο σηκώνει το χέρι του για να δείξει τον έναν κατάμαυρο κύκνο στο κοπάδι και στέκεται όρθιος για να εξηγήσει τι συμβαίνει όταν η «μεταμόρφωση» είναι «επιλογή».

Συντελεστές

Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης
Μουσική: Κώστας Δαλακούρας
Προσαρμογή Κειμένου – Δραματουργία: Γιώργος Λαγουρός
Γλυπτική: Περικλής Πραβήτας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σαμψών Φύτρος
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Αλέξιος Παπαζαχαρίας
Ερμηνεία: Κρις Ραντάνοφ

«Το χαίνον ρήγμα»

Ωστόσο δεν παραπονιέμαι. Δέχτηκα τη ζωή σαν τραύμα, κι απαγόρευσα στην αυτοκτονία να θεραπεύσει την ουλή. Θέλω να βλέπει ο Δημιουργός, την κάθε στιγμή της αιωνιότητάς του, εμένα, το χαίνον ρήγμα. Είναι η ποινή που του επιβάλλω. Τα άλογα δεν πρέπει ν’ ακούσουν αυτά που λέμε. Θα μπορούσαν ίσως και να μας καταλάβουν αγαπημένε γιε του ωκεανού. Κακό δικό τους –γιατί θα υπέφεραν ακόμα πιο πολύ! Τα άλογά μας, κάλπαζαν κατά μήκος της όχθης, σα να δραπέτευαν απ’ το βλέμμα του ανθρώπου».

Μυθική προσωπικότητα

Ο Κόμης του Λωτρεαμόν αποτελεί μια από τις σκοτεινότερες και σπουδαιότερες φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Γεννημένος το 1846 στην Ουρουγουάη από πλούσια οικογένεια Γάλλων, ο  Ιζιντόρ Ντυκάς -όπως ήταν το πραγματικό του όνομα-, κατάφερε μόλις στα 24 του, να ολοκληρώσει τα «Άσματα του Μαλντορόρ» και να πεθάνει. Τα «Άσματα του Μαλντορόρ», το βαθύ αυτό ποιητικό έργο μιας καταραμένης ιδιοφυίας, δεν εκδόθηκε ποτέ ενόσω ο δημιουργός του βρισκόταν στη ζωή, καθώς θεωρήθηκε από τους υποψήφιους εκδότες της εποχής προκλητικό και ικανό για ποινικές διώξεις. Χρειάστηκε μισός αιώνας, για να ανακαλυφθεί -σχεδόν τυχαία- η μυθική προσωπικότητα του Λωτρεαμόν από τους Σουρεαλιστές το 1917, οι οποίοι και θα τον χρήσουν αμέσως πρόδρομό τους, εξαιτίας αυτού και μόνο του συγκλονιστικού του έργου.

Lautréamont – Maldoror: Εγκώμιο Μιας Μεταμόρφωσης

Για 10 παραστάσεις
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Υπόγειο Γκαράζ
26/9 – 7/10
Μια παράσταση της Bijoux de Kant
βασισμένη στα «6 Άσματα του Μαλντορόρ» του Κόμη του Λωτρεαμόν
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Υπόγειο Γκαράζ
Πειραιώς 206 / 210. 34.18.550.
Παραστάσεις: Τετάρτη έως Κυριακή στις 21.30
Διάρκεια: 50′. Είσοδος: 10 €. Παραγωγή: Bijoux de Kant.

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -