15.9 C
Athens
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025

Λάκης Καραλής, ένας προικισμένος αντάρτης της τέχνης με πολλά ταλέντα

Επιμέλεια κειμένου: Ειρήνη Αϊβαλιώτου / catisart.gr

Το Θέατρο ΒΑΦΕΙΟ – Λάκης Καραλής έχει γράψει τη δική του ιστορία με πολλές και σημαντικές παραστάσεις και αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά για την πόλη της Αθήνας, αλλά και για το ελληνικό θέατρο. Ποιος ήταν όμως ο Λάκης Καραλής που ίδρυσε το χώρο;

Βολιώτης στην καταγωγή, γιος του παπα-Θανάση Καραλή και απόφοιτος του 2ου Αρρένων Βόλου, ανέπτυξε σημαντική δράση στην “Πειραματική Σκηνή”, τη “Θεατρική Λέσχη Βόλου”, το “Θεατρικό Εργαστήρι”. Οι πολυπληθείς φίλοι του θα τον θυμούνται πάντα για το χαμόγελο, την ποιότητα που τον χαρακτήριζε και το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, που σφράγισε ανεξίτηλα τον καλλιτεχνικό χώρο.

Ο Λάκης Καραλής γεννήθηκε στον Βόλο το 1943, σπούδασε Βυζαντινή Μουσική στη Βυζαντινή Μουσική Σχολή της Μητρόπολης του Βόλου και στη συνέχεια φοίτησε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1965 συνάντησε τον Μίκη Θεοδωράκη, με τον οποίο συνεργάστηκε ως τραγουδιστής και συνθέτης. Παράλληλα έκανε τις πρώτες εμφανίσεις του σε μπουάτ της Πλάκας. Η ενασχόλησή του με το θέατρο άρχισε τη δεκαετία του 1970 στο Παρίσι για να συνεχιστεί στην Ελλάδα. Έχει γράψει επίσης μουσική και τον κινηματογράφο. Ίδρυσε τη θεατρική εταιρεία Προσωδία, με την οποία ανέβασε διάφορα έργα στον δικό του θεατρικό χώρο, το θέατρο Βαφείο. Απεβίωσε την 1η Ιουλίου 2009 σε ηλικία 66 ετών στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» ύστερα από μάχη με τον καρκίνο.

 

 

ΜΙΑ ΜΕΡΑ
Λάκης Καραλής,1970.

Οι χαφιέδες κατεβήκαν σ’ απεργία
τους ταράξαν στην υπερωρία
στο στρατοδικείο τα παιδιά
σήκωσαν τις γροθιές ψηλά.
Ο γύφτος κουράστηκε στ’ αμόνι
Φτιάχνει βιολιά
Και τα μοιράζει στους χωροφύλακες.
Στις 12 η ώρα στο σαλόνι
της κυρίας Μιράντας
Διαβάζουνε Σεφέρη.
Η παρτούζα τέλειωσε
την άλλη μέρα το πρωί.
Δεν θα καταλάβουν ποτέ
Γιατί βασάνισαν τον Περικλή.
Όταν ρώτησαν τον στρατηγό
Γιατί φορούσε κόκκινη κορδέλα
Εκείνος είπε:
Ο γύφτος δεν έχει άλλα καρφιά
Τον τελευταίο Ιούδα
τον κάρφωσε στην αυλή
Για να διώχνει τα πουλιά.
Τα παιδιά βγήκαν ξεβράκωτα
στους δρόμους
Πετροβολούν τον έμπορο
της γειτονιάς
Γιατί τα ξεγελάει με ζαχαρωτά
Ενώ εκείνα περιμένουν
τις χειροβομβίδες
Ο Ντιόρ ετοιμάζει τα καινούργια μοντέλα
Η επανάσταση φέτος
θα φορεθεί πολύ
Πέρασε ακόμη μια μέρα
Εγώ φεύγω. Γεια χαρά.

 

 

Του ΠΕΡΙΚΛΗ ΚΟΡΟΒΕΣΗ*, Ελευθεροτυπία. Δημοσιεύτηκε την Παρασκευή 3 Ιουλίου 2009

Πριν από λίγες βδομάδες μαζεύτηκε η παλιά παρέα του Λάκη Καραλή σ’ ένα σπίτι για να γλεντήσουμε και να ξορκίσουμε το κακό που τον είχε βρει.

Οι περισσότεροι πίστευαν πως ο Λάκης ήταν καταδικασμένος και απλά ήταν θέμα χρόνου. Εγώ πίστευα πως θα τα καταφέρει. Είχε αντιμετωπίσει την αρρώστια του με τέτοιο κουράγιο και ήταν αυτός που έδινε δύναμη στους δικούς του. Και το χιούμορ του δεν τον εγκατέλειψε ποτέ. Ενα μικρό δείγμα. Τον παίρνω τηλέφωνο και τον ρωτάω πού βρίσκεται: «Στον «Ευαγγελισμό» ή στον Αδη;» «Στον «Ευαγγελισμό», σ’ ένα ράντζο. Για να πας στον Αδη χρειάζεται και δω μέσο». Και τελικά βρήκε μέσο και έφυγε το μεσημέρι της 1ης Ιούλη, την ώρα που φεύγουν τα καράβια. Το ρολόι έλεγε τρεις παρά είκοσι. Ακριβώς σαν δρομολόγιο. Διάλεξε περίεργες διακοπές. Και είναι σίγουρο πως θα μας βλέπει από ψηλά, θα παίζει με την κιθάρα του. Και θα έχει απαλλαγεί οριστικά από τη φτώχεια, τη πιο πιστή συντροφιά της ζωής του.

Και ένα περίεργο πράγμα. Από την ώρα που πέθανε όλοι μας έχουμε τα τραγούδια του να παίζουν από μόνα τους στην ψυχή μας. «Μου μιλάτε για κείνον, σαν να ήταν κάποιος όπως όλοι εμείς». Ηταν ένα από τα αγαπημένα του τραγούδια και το ερμήνευε μ’ έναν μοναδικό τρόπο. Τώρα που πέθανε μπορούμε να το πούμε με βεβαιότητα. Ο «εκείνος» ήταν ο ίδιος ο Λάκης. Η φιλία μας άρχισε εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Από την αρχή στα δύσκολα, χωρίς να νοιάζεται για το κόστος. Ηταν ένας προικισμένος αντάρτης της τέχνης με πολλά ταλέντα. Ποιητής, μουσικός, τραγουδιστής, ηθοποιός, σκηνοθέτης. Θα μπορούσε να είχε κάνει ένδοξη καριέρα, αν πήγαινε λιγάκι «πιο δεξιά», έτσι που να πει μια «καλή κουβέντα» για τα γούστα του μεγάλου κοινού. Προτίμησε να έχει έναν και μόνο οδηγό: την ψυχή του και τους φίλους του.

Λένε πως ο Λάκης επέλεξε συνειδητά το περιθώριο. Μέγα λάθος. Ο Καραλής ήταν πάντα στο κέντρο, στην πιο ψαγμένη μερίδα αυτού του λαού. Με πεντακόσια κομμάτια του μοναδικού δίσκου που έχει κάνει (τώρα προσιτό στο μεγάλο κοινό, γιατί κυκλοφόρησε σε CD από τον «Τροχό») είχε γίνει ένα κρυφό μπεστ σέλερ με τις χιλιάδες κασέτες που κυκλοφορούσαν τόσο στον Ελληνισμό του εξωτερικού, όσο και παράνομα στην Ελλάδα της χούντας. Πολλά από αυτά τα τραγούδια τα έχω ακούσει την ώρα που γραφόντουσαν. Η μουσική κατοικούσε μόνιμα στην ψυχή του και η παρέα των φίλων του και των γυναικών που ερωτεύτηκε με πάθος ήταν ο φυσικός του χώρος, που αγαπούσε και τον αγαπούσε. Ο Λάκης δεν μπορούσε να ζει χωρίς αγάπη. Την έδινε απλόχερα όσο και αν αυτή, κάποιες φορές, ήταν άπιστη και δεν επέστρεφε.

Είχε κάνει πολλές δουλειές για το μεροκάματο και είχε μάθει πολλές τέχνες. Και αυτό του βγήκε χρήσιμο, όταν βρήκε ένα ερείπιο στον Βοτανικό και το μετέτρεψε σε θέατρο («Το Βαφείο») που από μόνο του είναι έργο τέχνης. Και όλα τα υλικά τα είχε μαζέψει από τον δρόμο. Του στοίχισε βέβαια μια μέση, αλλά μπροστά σε αυτά που ήρθαν μετά, θα λέγαμε πως ήταν ένα κρυολόγημα, όσο και αν πονούσε. Και κάτι τελευταίο. Οταν είσαι φτωχός, δεν έχεις δικαίωμα να αρρωσταίνεις. Εχεις το βάσανο της αρρώστιας και επιπλέον την αθλιότητα των νοσοκομείων, που, παρά το εκλεκτό προσωπικό, νιώθεις εκτός από άρρωστος και σκουπίδι.

Η οικογένειά του αναγκάστηκε να τον πάει σε κάποιο ιδιωτικό. Εκεί χρεώνουν και την καλημέρα που λες στον σεκιουριτά. Η καλημέρα στον θυρωρό είναι ακόμα παραπάνω και για νοσηλεύτριες ή γιατρούς δεν το συζητάμε. Η αλήθεια είναι πως γιατροί και νοσηλεύτριες έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν. Ας δεχτούν από αυτή τη στήλη τις ευχαριστίες τόσο της οικογένειας του εκλιπόντος όσο και από τους φίλους του. Εν τούτοις υπάρχει ένα μεγάλο ποσό που πρέπει να καλυφθεί. Για αυτό έχει ανοιχτεί ένα λογαριασμός στην Εθνική Τράπεζα στο όνομα Δημήτρης Καραλής: 100/344772-31. Αντί για λουλούδια ό,τι μπορεί ο καθένας να το καταθέσει. Και το θέατρο «Βαφείο» υπάρχει πάντα και από σήμερα θα λέγεται «Θέατρο Λάκη Καραλή».

* Συγγραφέας – βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Αθηνών.

 

 

  • Το “Θέατρο ΒΑΦΕΙΟ – Λάκης Καραλής” βρίσκεται στη γωνία των οδών Αγίου Όρους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Μετρό Κεραμεικού, 104 47 Βοτανικός, Αθήνα.
    Τηλ.: 210-3425.637

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -