33.5 C
Athens
Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

Ποιος είναι ο Κώστας Βαρώτσος

Επιμέλεια κειμένου: Ειρήνη Αϊβαλιώτου

Γλυπτά του κοσμούν πολλούς δημόσιους χώρους στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, την Ελβετία, τις ΗΠΑ, ενώ έχει πραγματοποιήσει πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Με πολλά βραβεία και διακρίσεις ανά τον κόσμο, έγινε ευρέως γνωστός από το πλατύ κοινό με τον περίφημο γυάλινο «Δρομέα» του. Τα έργα του από γυαλί, μέταλλο και πέτρα, με το γυαλί να κυριαρχεί, τράβηξαν αμέσως την προσοχή των φιλότεχνων αλλά και του απλού λαού, έγιναν οικεία, κτήμα του.
Τα ανήσυχα εφηβικά χρόνια σε πόλεις της ελληνικής επαρχίας την εποχή της χούντας αλλά και τα ταξίδια στο εξωτερικό, η πρώτη γνωριμία με τα μουσεία της Ευρώπης, τον καθόρισαν εν πολλοίς. Ήταν απ’ αυτά τα παιδιά που είχαν ταλέντο από μικρά. Κι έβλεπε την Τέχνη σαν ένα παράθυρο ελευθερίας και αυτονομίας.
Με σπουδές στην Ιταλία, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης αλλά και στη Νέα Υόρκη ως υπότροφος του Ιδρύματος Fullbright, ο Κώστας Βαρώτσος, έχει πραγματοποιήσει έως σήμερα πάνω από 20 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία. Επίσης, συμμετείχε σε περισσότερες από πενήντα ομαδικές στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα που έχει κάνει, ήταν ο «Ποιητής» στην Κύπρο το 1983. Το έργο είναι φτιαγμένο όλο από γυαλί και υπήρξε (ως προς το υλικό κατασκευής) ο πρόδρομος του θρυλικού «Δρομέα» που έκανε τον Κώστα Βαρώτσο ευρύτερα γνωστό.
Ο «Δρομέας» έγινε ύστερα από ένα τηλεφώνημα του Σταύρου Ξαρχάκου, που ήταν τότε Αντιδήμαρχος Πολιτισμού στον Δήμο της Αθήνας. «Θέλω ένα έργο για την Αθήνα» του είπε. Έργο συμβολικό ο «Δρομέας», είχε την ατυχία να στηθεί στην Ομόνοια, επάνω ακριβώς από το χώρο που αργότερα θα γίνονταν τα έργα για το Μετρό! Έπρεπε να μετακινηθεί, πράγμα αδύνατον, γι’ αυτό… κατεδαφίστηκε και ξαναφτιάχτηκε σε άλλη περιοχή από την αρχή.
Ακολούθησαν τα «Συγκοινωνούντα Δοχεία» στην πλατεία του Ρέντη, το έργο στο Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας κ.ά. Έργα του κοσμούν πλατείες και κτήρια σε πολλές ευρωπαϊκές και αμερικανικές πόλεις, καθώς και στην Κίνα, τη Βραζιλία κ.ά.

 

Ότραντο, Απουλία Ιταλίας. Είναι το έργο με το ισχυρότερο πολιτικό μήνυμα του καλλιτέχνη. Ο γλύπτης μεταμόρφωσε ένα ναυαγισμένο πλοίο, στο οποίο πνίγηκαν 81 Αλβανοί μετανάστες, σε έργο τέχνης. Πρόκειται για ένα μνημείο μπροστά στη θάλασσα του θανάτου και έχει ως στόχο να αποτυπώσει μια γυάλινη θάλασσα, στην οποία το πλοίο θα πλεύσει ξανά.

 

Από τα κορυφαία και εντυπωσιακότερα έργα του είναι το ναυαγισμένο πλοίο, στο οποίο πνίγηκαν 81 Αλβανοί μετανάστες και το οποίο μετέτρεψε σε έργο τέχνης. Το έργο με το συμβολικό τίτλο «Landing» (απόβαση) βρίσκεται μόνιμα τοποθετημένο στο λιμάνι του Ότραντο.

Το 1999 εκλέχθηκε καθηγητής στη Αρχιτεκτονική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου διδάσκει Εικαστικές Τέχνες. Το 2003 πήρε μέρος στην Μπιενάλε του Πεκίνου. Είναι μέλος της Ακαδημίας Engelberg της Ελβετίας. Το 2004 τιμήθηκε από τον Πρόεδρο Δημοκρατίας της Ιταλίας ως Cavaliere de la Repubblica Italiana για τη συνολική καλλιτεχνική προσφορά του στην Ιταλία, ενώ το 2007 έλαβε το βραβείο γλυπτικής Segno d’ Oro.

 

 

Τίτλος: Μετρώ
Θέση: Σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας (Επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων)
Έτος Κατασκευής: 2004
Υλικό Κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας, υαλόμαζα, πέτρα
Καλλιτέχνης: Κώστας Βαρώτσος

Στο πλαίσιο αναμόρφωσης του Μετρό της Αθήνας, η εταιρεία «Αττικό Μετρό», συγκροτώντας Επιτροπή Αισθητικής Πλαισίωσης, ανέλαβε την τοποθέτηση έργων τέχνης στους σταθμούς του σιδηροδρόμου, έχοντας ως στόχο, τόσο την αισθητική αναβάθμιση όσο και την προβολή των εν ζωή Ελλήνων δημιουργών της γενιάς του 1930 και 1960. Τα έργα είναι κυρίως μνημειακών διαστάσεων και αναφέρονται σε θεματικές ενότητες που έχουν άμεση σχέση με την ιστορία της πόλης ή της περιοχής.

Στον σταθμό της Δουκίσσης Πλακεντίας παρουσιάζεται ένας ιδιότυπος γαλαξίας από διάσπαρτους εκκρεμείς λίθους. Ο καλλιτέχνης, Κώστας Βαρώτσος, έχει δημιουργήσει έναν ουράνιο θόλο, με αιωρούμενες πέτρες και γυάλινους λίθους – 800 κομματιών, κυμαινόμενου μεγέθους και βάρους, αναρτημένων από την οροφή του κεντρικού χώρου του σταθμού, με συρματόσχοινα ανοξείδωτου χάλυβα. Όμοιες γυάλινες επεμβάσεις υπάρχουν στις αποβάθρες, συμπληρώνοντας συμβολικά το κεντρικό θέμα.

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -