30.2 C
Athens
Τρίτη 9 Αυγούστου 2022
 

«Η ιδανική Ελλάδα του Κωνσταντίνου Παρθένη» δια χειρός Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα

Η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα εργάστηκε σκληρά για να προετοιμάσει, οργανώσει και παρουσιάσει τη μεγάλη αναδρομική έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967) – Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του».

Στον κατάλογο της έκθεσης σημείωνε: «ο Παρθένης κατέχει μια ξεχωριστή θέση στο ομαδικό ασυνείδητο του μέσου Έλληνα. Είναι ταυτισμένος με μια οραματική Ελλάδα, που αγκαλιάζει έναν εξαϋλωμένο χώρο, ενοικημένο από τον μύθο και την ιστορία του. Είναι η ”ιδανική Ελλάδα” του Παρθένη, σύμφωνα με τον τίτλο της έκθεσης».

-Η έκθεση αυτή είναι η πρώτη αναδρομική Έλληνα καλλιτέχνη στη νέα Εθνική Πινακοθήκη.
-Η έκθεση αυτή έγινε δια χειρός της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης η οποία όμως δεν πρόλαβε να την εγκαινιάσει, λόγω του αδόκητου θανάτου της.
-Η έκθεση αυτή ανοίγει για το κοινό τη Δευτέρα 6 Ιουλίου 2022 και είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα.

Λουόμενες, πριν το 1919 / Λάδι σε καμβά / Δωρεά Σοφίας Παρθένη / Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

Θυμίζουμε ότι η Εθνική Πινακοθήκη είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου μέρους έργων, σχεδίων και τεκμηρίων του Κωνσταντίνου Παρθένη. Προέρχονται κυρίως από όσα κληρονόμησε από τα δύο παιδιά του ζωγράφου, τον Νίκο και τη Σοφία. Για την έκθεση επιλέχθηκαν 150 έργα από τις συλλογές της Πινακοθήκης και σημαντικά δάνεια από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Στην έκθεση αυτή θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε κάποια κορυφαία έργα του Παρθένη όπως: Οι «Λουόμενες», «Ο Χριστός – Ανθρωπότης», η «Πιετά», «Το Γαλλικό αεροδρόμιο της Κέρκυρας», το «Μεγάλο γυμνό, Εύα», «Η Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου», «Ο θερισμός», «Τα αγαθά της συγκοινωνίας».
Υπάρχουν επίσης ημιτελή σχέδια της ζωφόρου με τις φιγούρες του αρχαίου και του νέου κόσμου που προορίζονταν για την Βουλή των Ελλήνων και για τον Δήμο της Αθήνας.
Στην έκθεση θα δούμε το περίφημο βαλιτσάκι με τα πινέλα του και το καβαλέτο του, που ετοιμαζόταν επί τέσσερα χρόνια, σε επιμέλεια της Ζίνας Καλούδη. Επίσης κατάλογοι από εκθέσεις στις οποίες πήρε μέρος. Τέλος οικογενειακές φωτογραφίες, όπως αυτή της κόρης του, Σοφίας, ντυμένης με στολή εύζωνα που σχεδίασε ο Παρθένης.

Ο Χριστός – Ανθρωπότης, 1898–1900 / Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Ο Παρθένης ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες που επέβαλε τις ρηξικέλευθες για την εποχή του απόψεις για τον μοντερνισμό κι έκανε πράξη την πεποίθησή του ότι ο καλλιτέχνης οφείλει να έχει την αναγνώριση και την υποστήριξη του κράτους.
Με τον διορισμό του στη Σχολή Καλών Τεχνών, το 1929, άλλαξε τον τρόπο διδασκαλίας της τέχνης και δίδαξε μία νέα ηθική για την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Οι στενές φιλίες του με διανοούμενους και πολιτικούς, καθώς και οι απόψεις του για τις πολιτικές αναταράξεις της ελληνικής ιστορίας στον μεσοπόλεμο αντανακλώνται στην πορεία αλλά και στο έργο του.
Οι εντάσεις και η υπονόμευση από συναδέλφους του και η θαρραλέα απόσυρσή του στο σπίτι-εργαστήριό του τα τελευταία τριάντα χρόνια της ζωής του συνέβαλαν στη δημιουργία ενός μυστηρίου γύρω από την δυσνόητη, συχνά, ζωγραφική του.

*

Η έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του» στην Εθνική Πινακοθήκη θα διαρκέσει έως το τέλος Νοεμβρίου 2022.
Την αρχιτεκτονική μελέτη και τη σκηνογραφική παρουσίαση της έκθεσης ανέλαβε η ομάδα αρχιτεκτόνων Γιώργου Παρμενίδη, Χριστίνας Λονγκεπέ, Ιφιγένειας Μάρη.

Στη βασική φωτογραφία: Μεγάλο γυμνό, 1912-1930 / Λάδι σε καμβά / Κληροδοσία αντί Φόρου Κληρονομίας Νικολάου Παρθένη / Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

***

Κωνσταντίνος Παρθένης. Όταν δεν ζωγράφιζε, έκανε τον διαιτητή…

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
693ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art