Cat Is Art

Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου: Μια παράσταση μπορεί να αλλάξει την κοσμοθεωρία του θεατή

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Συνέντευξη της Κωνσταντίνας Σαραντοπούλου στην Έρικα Αθανασίου

Μοιραστήκαμε μια γουλιά από το μαγικό φίλτρο, ακριβώς Κάτω απ’ τη Γέφυρα, με την Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου, η οποία βρισκόταν εμφανώς κάτω από την επήρειά του. Βασική παρασκευάστριά του, δεν κράτησε τα μυστικά του για τον εαυτό της και πρόθυμα τα μοιράζεται, τόσο ως σκηνοθέτρια όσο και ως ηθοποιός, με τους μικρούς και μεγάλους θεατές στο θέατρο «Κάτω απ’ τη Γέφυρα», στην εξαιρετική παράσταση «Το Μαγικό Φίλτρο», που βασίζεται στο βιβλίο του Μίχαελ Έντε.
Η ταλαντούχα ηθοποιός και σκηνοθέτρια πρόθυμα δέχτηκε να μοιραστεί την εμπειρία και μαζί μας, απαντώντας σε ορισμένες ερωτήσεις.

– Η παράστασή σας έχει οικολογικό μήνυμα. Θεωρείτε ότι τα παιδιά είναι ευαισθητοποιημένα για το περιβάλλον σήμερα; Μια παράσταση πόσο μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά τους;

* Η δύναμη της Τέχνης είναι μεγάλη. Μια παράσταση μπορεί να αλλάξει την κοσμοθεωρία σου. Ακόμη κι όταν κάποιος βρίσκεται σε προχωρημένη ηλικία (το πιστεύω αυτό, είμαι από τη φύση μου αισιόδοξο άτομο). Η Τέχνη μπορεί να μας θεραπεύσει, να μας εμπνεύσει και να αλλάξει τη χημεία του εγκεφάλου μας, να μας οδηγήσει σε αυξημένη κατάσταση συνείδησης. Πόσο μάλλον στα παιδιά, που ακόμη δεν έχουν προλάβει να διαμορφώσουν ιδεολογία μέσα τους. Τα σημερινά παιδιά είναι ενημερωμένα είτε από το σχολείο τους, είτε από τα media σχετικά με το θέμα της κλιματικής αλλαγής, το θέατρο θα παίξει έναν παραπάνω ρόλο στην ευαισθητοποίησή τους. Μέσα από το έργο μας «Το μαγικό φίλτρο», το παιδί ενθαρρύνεται να κοιτάξει προσεκτικά τον κόσμο και να αναπτύξει το δικό του δυναμικό.

 

 

– Στο παιδικό θέατρο πιστεύετε ότι οι παραστάσεις θα πρέπει να περιέχουν πάντα κάποιο διδακτικό μήνυμα; Πόσο δύσκολο είναι να είναι συγχρόνως διδακτικό και διασκεδαστικό ένα έργο; Τι αποτελεί προτεραιότητα για εσάς;

* Τίποτα από τα δύο αμιγώς δεν αποτελεί έμπνευση για εμένα. Θέλω πάντα να υπάρχει ένα νόημα, ένας λόγος ύπαρξης αυτών που λέγονται και γίνονται επί σκηνής. Επιλέγω τις λέξεις μαθαίνω, σκέφτομαι, προβληματίζομαι, ευαισθητοποιούμαι, συγκινούμαι, γελώ, ψυχαγωγούμαι, δρω. Το θέατρο έχει τη μαγική δυνατότητα να τα συνδυάζει όλα αυτά. Να μιλάει για τα πιο σημαντικά θέματα με «διασκεδαστικό» τρόπο. Το θέατρο «Κάτω απ’τη Γέφυρα» ακολουθεί αυτή την παράδοση εδώ και 23 χρόνια, παρουσιάζοντας έργα με πολιτικό υπόβαθρο, περνώντας σπουδαία μηνύματα στα παιδιά με ιδιαίτερο και κατανοητό τρόπο. Τα τραγούδια, οι χαρακτήρες, το κείμενο, η σκηνοθεσία του «μαγικού φίλτρου» υπηρετούν αυτόν τον σκοπό.

– Πόσο αναγκαία είναι η μουσική και ο χορός σε μια παιδική παράσταση;

* Είναι απαραίτητα για να διεγείρουν όλες τις αισθήσεις των νεαρών θεατών. Το θέατρο εμπεριέχει όλες τις τέχνες κι αυτή την εμπειρία τα παιδιά αξίζουν να τη γευτούν ολόκληρη.

– Τι πιστεύετε για τη χρήση νέων τεχνολογιών σε μια παράσταση;

* Πιστεύω ότι μια παράσταση πρέπει να έχει συνέπεια, να είναι κάτω από μια ενιαία αισθητική. Είμαι πολύ θετική στη συμβολή της νέας τεχνολογίας, σε μια παράσταση όλα μπορούν να συνδυαστούν με μέτρο, αρκεί να έχουν λόγο ύπαρξης και να υπηρετούν τον ίδιο σκοπό. Η αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας μπορεί να χαλάσει τη μαγεία μιας παράστασης, να την ισοπεδώσει. Πρέπει να αφήνουμε τον ίδιο χώρο σε όλες τις αισθήσεις και στη φαντασία των παιδιών.

– Πού εντοπίζονται οι δυσκολίες από την ανάληψη του διπλού ρόλου της σκηνοθέτιδας και της ηθοποιού στο ίδιο έργο;

* Είναι η πρώτη φορά που σκηνοθετώ και παίζω παράλληλα στο ίδιο έργο. Η δυσκολία είναι ότι όταν παίζεις πρέπει να έχεις μάτια παντού. Να μπορείς να βλέπεις κι από τις δύο πλευρές του φακού. Να δημιουργείς κοντινή και ταυτόχρονα μακρινή την εικόνα μέσα σου. Με την πολύτιμη βοήθεια των συνεργατών μου και κυρίως του Νίκου Δαφνή, ξεπέρασα αυτό τον φόβο μου αν και ο ίδιος ο Νίκος μου έλεγε ότι πάντα με έβλεπε να το κάνω γι’ αυτό και μου εμπιστεύτηκε τη σκηνοθεσία.

– Τι ρόλους σας αρέσει να ερμηνεύετε;

* Ποτέ δεν είχα ρατσιστικές τάσεις χαχαχα!

– Είναι ξεκάθαρα τα όρια των κακών με τους καλούς χαρακτήρες στο «Μαγικό Φίλτρο»;

* Οι χαρακτήρες στο μαγικό φίλτρο είναι απόλυτα ξεκάθαροι και αγγίζουν τα όρια τις καρικατούρας. Το καλό και το κακό ως έννοια αλλά και ως οντότητα δεν μπορούν να συμβαδίσουν. Πάντοτε θα βρίσκονται απέναντι, το Κακό θα προσπαθεί πάντα να νικήσει το Καλό και να εξουσιάζει τον κόσμο και το Καλό θα είναι πάντα αιώνιο.

– Θέλουν να γνωρίσουν τα παιδιά τους ηθοποιούς μετά την παράσταση; Ταυτίζουν τους ηθοποιούς με τους ρόλους που ερμηνεύουν;

* Πάντοτε τα παιδιά θα θέλουν να γνωρίσουν από κοντά τους ήρωες – ηθοποιούς. Με μεγάλη μου χαρά διαπιστώνω ότι ακόμη και τους «κακούς» τους συμπαθούν. Τα παιδιά καταφέρνουν να ταυτιστούν με το καλό και να ξορκίσουν ό,τι κακό. Αντιλαμβάνονται ότι πίσω από τη «μάσκα» υπάρχει ένας ηθοποιός που είναι πιο υπαρκτός από τον χαρακτήρα που υποδύεται. Αυτό συμβαίνει και κατά τη διάρκεια του έργου. Παιδί και ηθοποιοί «κλείνουν το μάτι» παίζοντας το ίδιο παιχνίδι.

 

 

– Τελευταία υπάρχει μια έντονη τάση να χαρακτηρίζονται αυστηρά οι παραστάσεις σχετικά με το σε ποιες ηλικίες απευθύνονται. Στο θέατρο τα ηλικιακά όρια είναι ξεκάθαρα; Μπορεί να απολαύσει ένας ενήλικας μια παιδική παράσταση;

* Όπως ισχυριζόταν ο ίδιος ο Έντε, τα βιβλία του απευθύνονταν “σε κάθε παιδί, από 8 έως 80 χρόνων”. Το θέατρο «Κάτω απ’ τη Γέφυρα» ακολουθεί την ίδια πολιτική εδώ και πολλά χρόνια. Η θεατρική σκηνή της Γέφυρας για παιδιά απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και με διαφορετικές προσλαμβάνουσες γιατί τα θέματα τα οποία επιλέγουμε δίνουν τροφή για σκέψη σε όλους. Πιστεύουμε ότι από την ίδια παράσταση η κάθε ηλικία έχει να κερδίσει και κάτι διαφορετικό. Το μόνο που ίσως αλλάζει είναι η προσέγγισή μας. Ο μεγάλος Ρώσος σκηνοθέτης Στανισλάφσκι είχε πει πως στο θέατρο για παιδιά οι ηθοποιοί πρέπει να παίζουν όπως και στο θέατρο για μεγάλους. Με μια διαφορά: πρέπει να παίζουν λίγο καλύτερα. Αυτή είναι και η δική μας φιλοσοφία για το θέατρο για παιδιά, να προσεγγίζουμε θεματολογία υπεύθυνων πολιτών μέσα από τα μάτια των παιδιών. Σε καμιά περίπτωση δεν χρειάζεται να τα υποτιμούμε, τα παιδιά αξίζουν το καλύτερο.

– Η εκπαιδευτική κοινότητα σας έχει αγκαλιάσει. Χαίρονται τα παιδιά όταν έρχονται θέατρο με το σχολείο ή το βλέπουν απλώς ότι χάνουν μάθημα; Έχετε διαπιστώσει να έχουν αλλάξει διάθεση με το που ανοίγει η αυλαία;

* Φροντίζουμε πάντα οι παραστάσεις μας να είναι ενδιαφέρουσες σε μεγάλα παιδιά και απόλυτα κατανοητές στα μικρότερα.
Στο «Μαγικό φίλτρο», το γέλιο κυριαρχεί, όπως άλλωστε η μουσική, τα τραγούδια, τα ευφάνταστα σκηνικά, τα κοστούμια.
Όλα αυτά για μας δεν είναι παρά «εργαλεία», μέσω των οποίων περνούν στον θεατή μας τα μηνύματα των έργων που επιλέγουμε.
Αυτή η αντίληψη που χαρακτηρίζει τη δουλειά μας έχει πια πολλούς υποστηρικτές στην εκπαιδευτική κοινότητα, που δίκαια έχει κατατάξει το θέατρό μας σαν ένα από τα πιο αξιόπιστα του είδους. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος της 23χρονης πορείας μας.

– Πιστεύετε σε μαγικά φίλτρα, μαγικές συνταγές; Τι σημαίνει “μαγεία” σήμερα για εσάς;

* Πιστεύω στον άνθρωπο και στις ικανότητές του.
Πιστεύω στη «μαγεία» του θεάτρου, της ψευδαίσθησης της τέχνης και των αισθήσεων, της ομορφιάς της φύσης και των ζώων.
Πιστεύω πως αν υπήρχε «μαγικό φίλτρο» θα είχαμε λύσει αρκετά από τα προβλήματά μας. Τη φτώχεια, την πείνα και τους πολέμους.
Οι σύγχρονοι «μάγοι» ανήκουν στη σφαίρα της επιστήμης και των αριθμών που μεταφράζονται σε χρήματα.
Πιστεύω στην εξέλιξη της επιστήμης και της έρευνας με επίκεντρο τον άνθρωπο, πιστεύω στη δύναμη των γραμμάτων και των τεχνών, πιστεύω σε κάθε πλάσμα που αντιστέκεται.

***

Ταυτότητα παράστασης

«Το μαγικό φίλτρο»: το αριστούργημα του Μίχαελ Έντε για την κλιματική αλλαγή στην «παιδική» σκηνή του Θεάτρου Κάτω απ’ τη Γέφυρα

Μπαίνοντας στον 23ο χρόνο λειτουργίας του ο Θεατρικός Οργανισμός Κάτω απ’ τη Γέφυρα και έχοντας κερδίσει την εκτίμηση του κοινού και της εκπαιδευτικής κοινότητας, παρουσιάζει το αριστούργημα του Μίχαελ Έντε «Το μαγικό φίλτρο».

Το έργο του σημαντικού συγγραφέα, δημοσιογράφου και παιδαγωγού μιλάει για την κλιματική αλλαγή, το καθοριστικό ζήτημα της εποχής μας, και μας επισημαίνει με τον καλύτερο τρόπο πως τώρα είναι η ώρα να δράσουμε για ένα καλύτερο αύριο!

Λίγα λόγια για το έργο:

Οι δυνάμεις του κακού, έχοντας στην υπηρεσία τους τον «πλούτο» και την «επιστήμη», βρίσκονται ένα βήμα πριν από τον τελειωτικό αφανισμό της ανθρωπότητας.
Η παρασκευή ενός φίλτρου θα επιταχύνει την καταστροφή.
Το περιβάλλον βαθιά πληγωμένο. Φωτιές, πλημμύρες, φυσικές καταστροφές.
Το ανθρώπινο είδος, κατεστραμμένο. Πόλεμοι, γενοκτονίες, υπερκατανάλωση, μοναξιά. Ελάχιστα πλάσματα, με αυτοθυσία και γενναιότητα, αντιστέκονται ακόμη.
Σ’ αυτόν τον ύστατο αγώνα θα χρειαστούν συμμαχίες και βοήθειες…
Που θα ζητηθούν από τους μικρούς (και όχι μόνο) θεατές την ώρα της παράστασης.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Κάτω απ’ τη Γέφυρα Νίκος Δαφνής σημειώνει:
«Ασφαλώς δεν ξεχνάμε, ότι παρά το θέμα της, η παράσταση απευθύνεται σε παιδιά και μάλιστα διαφορετικών ηλικιών και ανόμοιας θεατρικής παιδείας.
Γι’ αυτό, φροντίσαμε να είναι ενδιαφέρουσα για τα μεγαλύτερα παιδιά και απόλυτα κατανοητή στα μικρότερα.
Ιδιαίτερα φροντίσαμε να είναι εξαιρετικά διασκεδαστική.
Στο «Μαγικό Φίλτρο», το γέλιο κυριαρχεί, όπως άλλωστε η μουσική, τα τραγούδια, τα ευφάνταστα σκηνικά, τα κοστούμια και η (λελογισμένη) χρήση της τεχνολογίας.
Όλα αυτά για μας δεν είναι παρά «εργαλεία», μέσω των οποίων περνούν στον θεατή μας τα μηνύματα των έργων που επιλέγουμε.
Αυτή η αντίληψη που χαρακτηρίζει τη δουλειά μας έχει πια πολλούς υποστηρικτές στην εκπαιδευτική κοινότητα, που δίκαια έχει κατατάξει το θέατρό μας σαν ένα από τα πιο αξιόπιστα του είδους. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος της 23χρονης πορείας μας».

 

 

Συντελεστές

Θεατρική μεταφορά του Γιάννη Θ. Οικονομίδη
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου
Μουσική: Σάκης Τσιλίκης
Σκηνικά: Κωστής Γεωργίου
Κοστούμια: Γιοβάννα Πρασίνου
Χορογραφία: Μυρσίνη Καταλειφού
Φωτισμοί: Χρήστος Τσαμπάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Βασιλείου
Βοηθός φωτιστή: Γιάννης Κανακάκης
Κατασκευή κοστουμιών: Λίτσα Κυρίτση
Φωτογραφίες, εικαστικά, social media: Γιώργος Φερμελετζής
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης – Όρκα
Γραμματεία, οργάνωση παραστάσεων: Μαρία Κονάκα – Γιώτα Βόκαλη

Παίζουν οι ηθοποιοί, με τη σειρά που εμφανίζονται:
Αυγουστίνος Ρεμούνδος: Βελζεβούλ Παλαβούλης
Κώστας Κλάδης: Αγάθων Σκουληκαντέρας και Γεροχρόνος
Χριστίνα Σιώμου: Ροζαλία
Οδυσσέας Κιόσογλου: Ιάκωβος Κρα
Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου: Τυράννια Στριγκλίδου

Έναρξη: Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019
Παραστάσεις: κάθε Κυριακή στις 12:00
Καθημερινές παραστάσεις για σχολεία
Διάρκεια: 80΄
Γενική είσοδος: 10€, φοιτητικό, ανέργων, πολυτέκνων: 7€
Προπώληση: ΚΛΙΚ ΕΔΩ

 

Δείτε το trailer της παράστασης:

 

 

Χρήσιμα στοιχεία

ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΤΩ ΑΠ’ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
Πλατεία ηλεκτρικού σταθμού Ν. Φαλήρου
katoapotigefyra.gr, info@katoapotigefyra.gr
Πληροφορίες: 210 4816200 (09:00 – 15:00 Δευτ. – Παρ.)
Επικοινωνία: ArtsPr

  • Η Έρικα Αθανασίου είναι συγγραφέας και δημοσιογράφος

– Οι φωτογραφίες είναι του Γιώργου Φερμελετζή 

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΚωνσταντίνα Σαραντοπούλου: Μια παράσταση μπορεί να αλλάξει την κοσμοθεωρία του θεατή

Related Posts