25.2 C
Athens
Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2»: η πιο φρέσκια “Ιδέα” για το αριστούργημα του Σαίξπηρ

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Πώς ερωτευόμαστε; Ποιες διεργασίες συμβαίνουν ώστε να ερωτευτούμε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο; Στον έρωτα οι επιλογές μας είναι συνειδητές; Ο έρωτας είναι μια επανάσταση; Τι είναι ο πόθος, η αντιζηλία, το πάθος; Μπορούμε να είμαστε ερωτευμένοι με κάποιον που οι δικοί μας θεωρούν αντίπαλο και μισητό; Σε τι διαφέρει η τρέλα, η αθωότητα, η τόλμη από τον έρωτα; Ο έρωτας είναι απειλή για την κοινωνία; O έρωτας είναι ριψοκίνδυνο σπορ; Σ’ αυτές τις απορίες μας μάς απαντά η θεατρική ομάδα «Ιδέα» δίνοντάς μας τον ορισμό του έρωτα εν τη γενέσει του.
«Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2». Η παράσταση – φαινόμενο συνεχίζεται για 3η χρονιά στην Αθήνα και παίρνει νέα παράταση στο θέατρο «Θησείον» λόγω sold out! Από τις 7 Νοεμβρίου κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 19.00.
Η παράσταση, σε σκηνοθεσία και διασκευή της ομάδας θεάτρου «Ιδέα», απέσπασε το 1ο βραβείο στο 38ο Almagro off Festival της Ισπανίας, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε δέκα διαγωνιζόμενες ομάδες, με το κοινό του κατάμεστου Teatro Municipal να υποδέχεται με συγκλονιστικό τρόπο τους συντελεστές χειροκροτώντας όρθιο για ώρα.

Μετά τα δύο βραβεία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου το 2013 και τη συμμετοχή της στο 1ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Σαίξπηρ της Σερβίας το οποίο είχε διοργανώσει ο Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς το 2014, αυτή είναι η τρίτη και πιο σημαντική διεθνής διάκριση της συγκεκριμένης παράστασης, καθώς στο παγκόσμιο αυτό φεστιβάλ κλασικού θεάτρου συναντώνται και συναγωνίζονται εδώ και 38 χρόνια θίασοι από όλο τον κόσμο παρουσιάζοντας τη δική τους εκδοχή πάνω σε κλασικά κείμενα.

Η ομάδα «Ιδέα» αποτελείται από τους Κώστα Γάκη, Αθηνά Μουστάκα και Κωνσταντίνο Μπιμπή. Η διασκευή τους πάνω στο ομώνυμο έργο του William Shakespeare παρουσιάζεται, για τρίτη χρονιά, φέτος, στο κοινό της Αθήνας. Η αιώνια ερωτική ιστορία των… αιωνίων εφήβων γίνεται ένα τραγούδι που ξεγελάει το χρόνο. Δεν έχει να κάνει με ζαχαρωμένες γλυκερότητες η αγάπη σ’ αυτή την παράσταση. Είναι ο αφρός της ζωής, αλλά και μια δύναμη σεισμική που μας ωθεί μακριά από τη ρουτίνα, τη συνήθεια, την καθημερινή αποσύνθεση, μια αποσύνθεση που γίνεται αισθητή, και λίαν οδυνηρή, όταν είναι πια πολύ αργά. Ο έρωτας εδώ εμφανίζεται ως άνθος ευωδιαστό, ως το μεγάλο δώρο της ζωής και είναι ενίοτε σκληρός και άγριος και αδυσώπητος και τραχύς και βραχνός, όσο και τρυφερός, ηρωικός και στοργικός. Επικίνδυνος και μαχητικός και θανατηφόρος. Ο έρωτας που υψώνει και καταβαραθρώνει. Που κάνει την προσμονή μιας ώρας να γίνεται προσμονή χρόνων ολόκληρων ή και αιώνων. Ο έρωτας που στενάζει ανάμεσα σε δύο αντίπαλες στρατιές. Που επιθυμεί αυτό που έχει, τίποτα περισσότερο. Η αφθονία του σαν θάλασσα πληθαίνει, γιατί είναι η αγάπη σαν θάλασσα βαθιά. Όση κι αν δίνει, τόση πιο πολύ έχει απόθεμα. Αμείωτη κι απέραντη.

Η εφηβεία είναι αναμφισβήτητα ένα κρίσιμο και σημαντικό στάδιο στη ζωή του ανθρώπου, με την έννοια ότι αυτή την περίοδο κάποιος καλείται να προχωρήσει στην αυτοανακάλυψή του, να δημιουργήσει και να απαρτίσει τη νέα του ταυτότητα, να αυτονομηθεί ως προσωπικότητα και να ενταχθεί υπεύθυνα στον κόσμο των ενηλίκων. Με δεδομένες τη ρευστότητα της οικογενειακής δομής και τις ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές που η εποχή του επιφυλάσσει για τους ανθρώπους, άρα και για τους εφήβους, ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ επιλέγει να επικεντρωθεί στα χαρακτηριστικά φαινόμενα, τα εμπόδια και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ερωτευμένος νέος άνθρωπος στην πορεία προς την ωρίμανσή του.
Δύο νέοι ηθοποιοί, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής, αναλαμβάνουν να αναμετρηθούν με το γνωστό κείμενο του Σαίξπηρ παίζοντας όλους τους ρόλους του έργου σε ένα τρελό παιχνίδι παρενδυσίας και μεταμορφώσεων, σε μια θεατρική περιπέτεια που ισορροπεί ανάμεσα στον εμφύλιο σπαραγμό και το ξύπνημα του έρωτα.
Ο έρωτας έχει τις χάρες του και τις χαρές του. Όμως η ανείπωτη ευχαρίστησή του έχει και τ’ αγκάθια της. Μέσα σε ποια παράτολμη παραφορά ολοκληρώνουν την ιστορία τους ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα για να ξυπνούν με τις πράξεις τους, ακόμη και σήμερα, τόσο απεριόριστο θαυμασμό και συγκίνηση;

Αρχέτυπο νέων εραστών

Το έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» φαινομενικά είναι μια καταθλιπτική τραγωδία το οποίο έγραψε στην αρχή της σταδιοδρομίας του ο Σαίξπηρ, το 1595, για δύο νεαρούς κατατρεγμένους εραστές που ο θάνατός τους τελικά συμβιβάζει τις διενέξεις μεταξύ των φεουδαρχικών οικογενειών τους. Ήταν μεταξύ των πιο δημοφιλών έργων του στη διάρκεια της ζωής του και, μαζί με τον «Άμλετ», είναι ένα από τα έργα του που παίζονται συχνότερα. Σήμερα, οι χαρακτήρες του τίτλου θεωρούνται ως αρχέτυπο των νέων εραστών.

Το έργο ξεκινά εν μέση οδό με έναν καβγά μεταξύ υποστηρικτών δύο οικογενειών με ορκισμένη έχθρα μεταξύ τους, των Καπουλέτων και Μοντέγων. Ο Έσκαλος, πρίγκιπας της Βερόνας, αναγγέλλει τιμωρία με θάνατο αν συνεχιστεί αυτή η πολύχρονη βεντέτα. Αργότερα, ο Κόμης Πάρης ζητά το χέρι της κόρης του Καπουλέτου, της Ιουλιέτας, όμως ο Καπουλέτος του ζητά να περιμένει δύο χρόνια.
Ο Ρωμαίος είναι ερωτευμένος με ανεκπλήρωτο έρωτα με τη Ροζαλίνα, ανιψιά του Καπουλέτου. Εν τω μεταξύ ο Καπουλέτος ενθουσιάζεται με την ιδέα να παντρέψει την Ιουλιέτα με τον Κόμη Πάρη και τον καλεί στην προγραμματισμένη εορταστική συνάθροιση των Καπουλέτων. Ο Ρωμαίος μαζί με τους φίλους του, Μπενβόλιο και Μερκούτιο, πηγαίνουν, λόγω του έρωτα του Ρωμαίου, απρόσκλητοι στη γιορτή προσδοκώντας να δουν τη Ροζαλίνα. Κατά τη διάρκεια της γιορτής ο Ρωμαίος ερωτεύεται κεραυνοβόλα την Ιουλιέτα. Χορεύοντας μαζί μαθαίνουν ότι οι οικογένειές τους είναι αντίπαλες και πως κυριαρχεί μια αδυσώπητη έχθρα ανάμεσά τους.
Αψηφώντας τον κίνδυνο, ο Ρωμαίος ψάχνει να βρει την Ιουλιέτα, την οποία δεν μπορεί να λησμονήσει. Γλιστρά κρυφά στον κήπο των Καπουλέτων και ακούει κάτω από το μπαλκόνι της την Ιουλιέτα να εξομολογείται πως τον αγαπά παρόλο το μίσος των οικογενειών τους. Τότε της φανερώνεται και αποφασίζουν να παντρευτούν. Την επομένη κιόλας ημέρα ο Ρωμαίος συναντά τον φίλο του, ιερέα Λαυρέντιο, ο οποίος συμφωνεί να τους παντρέψει, καθώς πιστεύει ότι αυτός ο γάμος θα έφερνε ένα τέλος στην έχθρα ανάμεσα στις δύο οικογένειες, και τους παντρεύει κρυφά.
Ο Τυβάλδος, ξάδερφος της Ιουλιέτας, ζητά σε μονομαχία τον Ρωμαίο επειδή εμφανίστηκε ακάλεστος στη γιορτή, μα εκείνος την απορρίπτει καθώς τον θεωρεί πλέον συγγενή του. Όμως ο Μερκούτιος, φίλος του Ρωμαίου, αποδέχεται την πρόκληση και σκοτώνεται από τον Τυβάλδο την ώρα που ο Ρωμαίος προσπαθεί να τους χωρίσει. Ο Ρωμαίος στη συνέχεια σκοτώνει τον Τυβάλτο. Ο Έσκαλος μαθαίνοντας το συμβάν εξορίζει τον Ρωμαίο. Ο Ρωμαίος, πριν φύγει, περνά με την Ιουλιέτα τη νύχτα στα διαμερίσματά της, ολοκληρώνοντας τον γάμο τους.
Ο Καπουλέτος, χωρίς να γνωρίζει για τον κρυφό γάμο τον δύο νέων, αποφασίζει να παντρέψει την Ιουλιέτα με τον Πάρη. Η Ιουλιέτα αρνείται και ο Καπουλέτος απειλεί να την αποκηρύξει. Η Ιουλιέτα παρακαλεί τη μητέρα της να καθυστερήσει τον γάμο, όμως εκείνη την απορρίπτει. Έτσι επισκέπτεται τον ιερέα Λαυρέντιο για βοήθεια κι εκείνος καταστρώνει ένα σχέδιο σύμφωνα με το οποίο συμβουλεύει την Ιουλιέτα να πάρει ένα δηλητήριο που θα την κάνει να φαίνεται νεκρή για 42 ώρες, ενώ ταυτόχρονα θα στείλει ένα γράμμα στον Ρωμαίο να του εξηγεί το σχέδιο ώστε να έρθει να την πάρει όταν αυτή ξυπνήσει και ενώ όλοι θα τη νομίζουν νεκρή. Η Ιουλιέτα παίρνει το δηλητήριο τη νύχτα πριν από τον γάμο με τον Πάρη. Νομίζοντάς την νεκρή, οι Καπουλέτοι τη μεταφέρουν να κείται στην οικογενειακή κρύπτη.
Ο αγγελιοφόρος δεν φτάνει ποτέ όμως στον Ρωμαίο και ο Ρωμαίος μαθαίνει πως η Ιουλιέτα πέθανε από τον υπηρέτη του, τον Βαλταζάρ. Συντετριμμένος, ο Ρωμαίος αγοράζει δηλητήριο και πηγαίνει στην κρύπτη των Καπουλέτων, όπου και συναντά τον Πάρη που έχει πάει να θρηνήσει την Ιουλιέτα κατ’ ιδίαν. Ο Πάρης πιστεύει πως ο Ρωμαίος πήγε εκεί για να βανδαλίσει και του επιτίθεται, στη μάχη όμως σκοτώνεται από τον Ρωμαίο. Ο Ρωμαίος στη συνέχεια πίνει το δηλητήριο, νομίζοντας την Ιουλιέτα νεκρή. Έπειτα η Ιουλιέτα ξυπνά και, βρίσκοντας τον Ρωμαίο νεκρό, αυτοκτονεί με το μαχαίρι του.
Οι αντιμαχόμενες οικογένειες και ο πρίγκιπας φτάνουν στην κρύπτη και βρίσκουν και τους τρεις νεκρούς. Ο ιερέας Λαυρέντιος αφηγείται την ιστορία των δύο ερωτευμένων. Οι οικογένειες συμφιλιώνονται κάτω από τον θάνατο των παιδιών τους και συμφωνούν να δώσουν τέλος στη βίαιη διαμάχη τους. Το έργο τελειώνει με την ελεγεία του πρίγκιπα για τους ερωτευμένους: «Γιατί δεν υπήρξε ποτέ ιστορία πιο θλιβερή από αυτήν της Ιουλιέτας και του Ρωμαίου της».

Οι ρόλοι

Τα πρόσωπα της ιστορίας είναι:

Ρωμαίος: Γιος του Μοντέγου, ερωτευμένος στην αρχή της ιστορίας με τη Ροζαλίνα και στη συνέχεια με την Ιουλιέτα.
Ιουλιέτα: Κόρη του Καπουλέτου, ερωτευμένη με τον Ρωμαίο.
Έσκαλος: Πρίγκιπας της Βερόνα
Κυρία Καπουλέτου, σύζυγος του Καπουλέτου
Παραμάνα της Ιουλιέτας
Ροζαλίνα: Ανιψιά του Καπουλέτου
Καπουλέτος: Γόνος γνωστής οικογένειας της Βερόνα, αντίπαλος του Μοντέγου.
Κόμης Πάρης: Ερωτευμένος με την Ιουλιέτα.
Μπενβόλιο: Ξάδερφος του Ρωμαίου.
Μερκούτιο: Φίλος του Ρωμαίου, σκοτώνεται από τον Τυβάλδο.
Τυβάλδος: Ξάδελφος της Ιουλιέτας, σκοτώνει τον Μερκούτιο.
Μοντέγος: Γόνος γνωστής οικογένειας της Βερόνα, αντίπαλος του Καπουλέτου.
Ιερέας Λαυρέντιος: Φίλος του Ρωμαίου, δίνει στην Ιουλιέτα ένα δηλητήριο που την κάνει να φαίνεται νεκρή για 42 ώρες.
Βαλταζάρ: Υπηρέτης του Ρωμαίου.
Όλους τους ρόλους αναλαμβάνουν οι δύο νεαροί ηθοποιοί διεκπεραιώνοντάς τους με ανείπωτη ζωντάνια και φρεσκάδα. Κι αυτό είναι ένα από τα αξιοσημείωτα στοιχεία της παράστασης. Το δε χιούμορ τους είναι ολόδροσα πηγαίο. Το τραγικό και το κωμικό, το υψηλό και το ταπεινό συνυπάρχουν στην παράσταση, που πετυχημένα συνδυάζει τη γλαφυρότητα με τον σκεπτικισμό. Τα πάντα είναι νιάτα και άνοιξη. Νιάτα με την τρέλα τους, την αρετή τους, τη λαχτάρα τους. Άνοιξη με το άρωμά της, την άνθισή της και το εφήμερο πνεύμα που τη διακρίνει. Η αίσθηση της ζωντάνιας διαπερνά όλη την παράσταση. Ακόμη και οι γονείς, οι Καπουλέτοι και οι Μοντέγοι, ακόμη και η γηραιά παραμάνα, έχουν μια ορμητικότητα, μια αψηφισιά, μια αψιθυμιά, θαρρείς αποτέλεσμα της άνοιξης. Όσο για τον Ρωμαίο, η μεταστροφή του πάθους του, ο ξαφνικός γάμος και ο ασυγκράτητος θάνατος, είναι όλα συνέπειες της νιότης. Στην Ιουλιέτα, ο έρωτας περικλείει ό, τι τρυφερό, λυρικό και μελαγχολικό έχει το αηδόνι, ό, τι ηδονικό έχει η μουσική, ό, τι γλυκό έχει η δροσοσταλιά. Η Ιουλιέτα φεύγει από τη ζωή με τον βαθύ μακρόσυρτο στεναγμό που φέρνει η τελευταία αύρα ενός ρόδινου δειλινού της Βερόνας.

Μια σπαζοκεφαλιά υποκριτικής, ένα θεατρικό πάζλ από ποικίλα θεατρικά είδη και ύφη, ένας αγώνας να δοθεί στο ακέραιο η ουσία του έργου του Σαίξπηρ. Με όπλο την αθωότητα και την υψηλή σωματική τους ενέργεια οι δύο απίστευτοι νεαροί performers –Αθηνά Μουστάκα και Κωνσταντίνος Μπιμπής- με την αστείρευτη φαντασία τους ρίχνονται στην αρένα της σκηνής για να ανακαλύψουν από την αρχή τον πιο βαθύ, τον πιο παράλογο, τον πιο ακραίο, τον πιο θνησιγενή, τον πιο ποιητικά γελοίο έρωτα όλων των εποχών.

Στην παράσταση συμμετέχει ενεργά και ο σκηνοθέτης, δάσκαλος και συνθέτης Κώστας Γάκης, παίζοντας πιάνο, κιθάρα, κρουστά. “Παρεμβαίνει” δε ευφυέστατα και διασκεδαστικά στις κρίσιμες στιγμές του έργου, απογειώνοντας τις καταστάσεις…

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – διασκευή: Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής
Live Μουσική: Κώστας Γάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Έλλη Λιδωρικιώτη
Βοηθός Σκηνογράφου: Θεοδώρα Βεστάρχη
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική Σύνθεση: Κώστας Γάκης – Κώστας Λώλος
Φωτογραφία αφίσας: Χρήστος Χατζηχρήστου

Ερμηνεύουν: Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής και Κώστας Γάκης

Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2

Νέα Παράταση Παραστάσεων
Από 7.11 κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 19.00
Είσοδος: Κανονικό 12€, Φοιτητικό, άνω των 65, ανέργων 10€
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Θησείον
ένα θέατρο για τις τέχνες
Τουρναβίτου 7, Θησείο | 210 3255444

video trailer 1
video trailer 2

Απόσπασμα από την ισπανική εφημερίδα “El Pais”

“Φέτος η κριτική επιτροπή απένειμε ομόφωνα το πρώτο βραβείο στον ελληνικό θίασο ΙΔΕΑ για τη δυναμική, έξυπνη και διασκεδαστική παράσταση “Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2″, στην οποία ξεχωριστή θέση κατέχει η δεξιοτεχνία στο χτίσιμο των χαρακτήρων και η υπέροχη ζωντανή μουσική, αλλά και η μεταφορά, ταυτόχρονα, της ουσίας του Σαίξπηρ, αφού προσφέρει στιγμές κωμικές και δραματικές, με χιούμορ και τρυφερότητα, με γέλιο και συγκίνηση, με τρελό έρωτα και θάνατο. […] Την ώρα που στην Ισπανία ρίχνουμε λοξές ματιές στην ελληνική κρίση και προσπαθούμε να πάρουμε μαθήματα, αυτός ο νεανικός θίασος ταξίδεψε με αυτοκίνητο 4.000 χιλιόμετρα από την Αθήνα για να μας φέρει ένα έργο γενναίο και συγκινητικό, καταφέρνοντας να το δώσει με μια γλυκύτητα που θα έκανε το αιωνίως απαθές πρόσωπο της Άνγκελα Μέρκελ να πλημμυρίσει δάκρυα, τον Ντράγκι να πνίξει την Ελλάδα στο ευρώ και τη Λαγκάρντ να χαρίσει όλα τα ευρωπαϊκά χρέη ανατολικά της Αδριατικής. Μακάρι να μπορέσετε να τη δείτε. Μετά από αυτή την παράσταση, νιώθω πως εγώ χρωστάω στην Ελλάδα”.

* Μια συμπαραγωγή της εταιρείας «Λυκόφως – Γιώργος Λυκιαρδόπουλος» με την ομάδα «Ιδέα».

Πληροφορίες Θεάτρου

Ticket Services:
Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσμαζόγλου)
Τηλεφωνική αγορά: 210 7234567
Online: www.ticketservices.gr
SITE: www.lykofos.org
https://www.facebook.com/lykofostheater
https://twitter.com/lykofostheater

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε


Τελευταία άρθρα

- Advertisement -