Cat Is Art

Η πτήση του κουτσού «Ίκαρου» στο φεστιβάλ Off Off Athens του θεάτρου “Επί Κολωνώ”

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Μοίρα στον Ίκαρο ήταν να πετάξει
και να χαθεί… Τι, ως ήβρε σταφνισμένες
τις φοβερές της λευτεριάς φτερούγες
απ’ τον τρανό πατέρα του μπροστά του,
η νιότη έριξε μόνη το κορμί του
στον κίντυνο, κι αν ίσως δεν μπορούσε
το μυστικό, το αγνό τους νά βρει ζύγι! – Άγγελος Σικελιανός

***

Τρία αγόρια μέσα από την αναπαράσταση του μύθου του Ικάρου αφηγούνται μια ιστορία ενός παιδικού πάρτι γενεθλίων.
Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Δαίδαλος ο οποίος ήταν διάνοια, μεγάλος εφευρέτης με ιδιαίτερη ευφυΐα στην αρχιτεκτονική, ξακουστός για τις θαυμαστές του ικανότητες, έχτισε τον λαβύρινθο κατ’ εντολή του βασιλιά της Κρήτης Μίνωα. Αργότερα κατασκεύασε δύο ατομικές πτητικές μηχανές με «κέρινα φτερά» για να αποδράσουν αυτός και ο γιος του Ίκαρος από τον βασιλιά Μίνωα, ο οποίος τους κρατούσε φυλακισμένους στο παλάτι του στην Κρήτη.
Όταν λοιπόν απέδρασαν πετώντας πάνω από το Αιγαίο πέλαγος, ο Ίκαρος γοητευμένος από την πτήση παράκουσε την εντολή του πατέρα του να μην πετάει πολύ ψηλά για να μη λιώσει από τη ζέστη του ήλιου το κερί των φτερών, ούτε και πολύ χαμηλά για να μη λυθούν τα φτερά από την υγρασία της θάλασσας. Ενθουσιασμένος και γεμάτος αδρεναλίνη από την ξεχωριστή εμπειρία, πέταξε ψηλά προς τον ήλιο με αποτέλεσμα να λιώσει το κερί και να αποκολληθούν τα φτερά, να πέσει στη θάλασσα και να χάσει τη ζωή του.
Η θαλάσσια περιοχή όπου ο Ίκαρος βρήκε τον θάνατο ονομάστηκε έκτοτε Ικάριο Πέλαγος ή Ικάριος Πόντος. Η περιοχή αυτή βρίσκεται νότια του νησιού που ονομάστηκε Ικαρία. Έτσι διηγείται την ιστορία του Ικάρου ο Απολλόδωρος.

 

 

Βίαιη ενηλικίωση

Η θεατρική ομάδα Ίκαρος με την παράσταση «Ίκαρος», που παρουσιάστηκε στην κεντρική σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Off Off Athens, αποτίνει ένα φόρος τιμής στα παιδικά τραύματα και στη βίαιη πτώση από τη φαντασία στην πραγματικότητα. Μείξη της πραγματικότητας, με βιώματα, συναισθηματικές «πληγές», διαθέσεις, διαισθήσεις, φοβίες, συνειρμούς της μνήμης, αισθητηριακές εμπειρίες, φαντασιώσεις. Η παιδική φαντασία, το ταξίδι στο άγνωστο και, τελικά, η απότομη προσγείωση στην πραγματικότητα.
Η παράσταση αναφέρεται επίσης στη βίαιη ενηλικίωση, επηρεασμένη από πατριαρχικά κοινωνικά πρότυπα. Πότε ενηλικιωνόμαστε πραγματικά; Τι σημαίνει ενηλικιώνομαι; Πώς αξίζει να ζω;
Πολλοί άνθρωποι στην παιδική τους ηλικία βιώνουν κακοποιήσεις, στοχοποιούνται, εκφοβίζονται και γεύονται την απόρριψη του περιβάλλοντός τους εξαιτίας κάποια διαφορετικότητας. Η κακοποίηση τραυματίζει τα παιδιά και τα γεμίζει με τοξική ντροπή. Τα αναγκάζει να ζουν ανάπηρα για όλη τους τη ζωή, να βιώνουν σύγκρουση διαρκώς ανάμεσα σε αυτό που είναι και αυτό που αναγκάστηκαν να γίνουν μέσα από τα τραύματά τους. Τα αναγκάζει να κληροδοτήσουν το τραύμα και την τοξική ντροπή στις επόμενες γενεές.

Η πτήση

Ο «Ίκαρος» σε κείμενο – σκηνοθεσία – εικαστικό σχεδιασμό του Δημήτρη Παγώνη παρακολουθεί με δυναμικό τρόπο την πορεία, τις σχέσεις, τις μεταλλαγές των τριών νεαρών ηρώων. Η παράσταση ακολουθεί τις φάσεις εξέλιξης του αρχετυπικού ήρωα της μυθολογίας: εξορμά να αντιμετωπίσει τις δοκιμασίες, μάχεται με το δυστοπικό, καταφέρνει μικρές νίκες αλλά μεγάλης σημασίας. Σημασία εδώ δεν έχει η πτώση αλλά η πτήση. Επειδή ο άνθρωπος είναι πλασμένος για να περπατά πάνω στη γη, το όνειρο αυτό έχει κάποτε το υψηλότερο τίμημα.

Η παράσταση

Φρέσκο, ευφάνταστο και πρωτότυπο το κείμενο. Το ενδιαφέρον επίσης είναι ότι ενώ οι διάλογοι ήταν απλοί, και προφανώς ηθελημένα απλοϊκοί, συνέθεταν ωστόσο κλιμακωτά μιαν ιδιότυπη και πολυεπίπεδη δραματουργική δομή. Μια δομή που επιδέχεται πολλές αναγνώσεις. Τα κύρια προβλήματα που θέτει είναι προβλήματα ταυτότητας, κινήτρων και επαλήθευσης.
Βασισμένη σε εφηβικές εμμονές, μπλόφες και παιχνίδια εξουσίας η παράσταση. Ένας ακροβάτης, ο κουτσός Ίκαρος, ένα παιδί με νευρική δειλία και αστάθεια, ο εκφοβισμός του, η απομόνωσή του, ο οίκτος αλλά και η δικαίωση.
Τρεις εξαιρετικά ταλαντούχοι ηθοποιοί της νέας γενιάς πλημμύρισαν με αισιοδοξία, φως και ζωντάνια τη σκηνή. Με την «τρέλα» να κάνουν πραγματικότητα τα όνειρά τους «αρθρώνουν» το δικό τους λόγο στον θεατρικό χώρο.
Αυθεντικοί, άνετοι και ταλαντούχοι, οι Κωνσταντίνος Παράσης, Γιώργος Ομηρίδης, Δημήτρης Παγώνης, με ισχυρή σκηνική παρουσία συνεισέφεραν με το υποκριτικό τους εκτόπισμα στην αποκάλυψη του δραματικού πυρήνα του έργου.
Σε συνδυασμό με τη θαυμάσια σκηνοθεσία μάς ταξίδεψαν στη χώρα της φαντασίας ή της… πραγματικότητας και στα δύσκολα μονοπάτια της ανθρώπινης φύσης.
Ο εικαστικός σχεδιασμός του συγγραφέα σκηνοθέτη, ηθοποιού Δημήτρη Παγώνη λιτά ευρηματικός, ενώ οι φωτισμοί της Ιωάννας Ζέρβα πολύ ικανοποιητικοί.
Η μουσική ήταν διασκευή του παραδοσιακού τραγουδιού “Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς”.

Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς πως κελαηδούσες πρώτα;
Για πώς μπορώ να κελαηδώ;
Με κόψαν τα φτερούδια μου, με πήραν τη λαλιά μου

Ο «Ίκαρος» είναι μια θεατρική προσπάθεια που προβληματίζει σαν θέμα και εκπλήσσει καλλιτεχνικά γιατί με τα λίγα μέσα που είχαν στη διάθεσή τους οι συντελεστές έδωσαν ένα πολύ αξιόλογο αποτέλεσμα. Αξίζει τον χρόνο σας και την προσοχή σας όταν ξαναπαιχτεί!

Συντελεστές

Θεατρική ομάδα: Ίκαρος
Κείμενο / Σκηνοθεσία / Εικαστικός σχεδιασμός: Δημήτρης Παγώνης
Μουσική: διασκευή του παραδοσιακού τραγουδιού “Γιατί πουλί μ’ δεν κελαηδείς”
Φωτισμοί: Ιωάννα Ζέρβα
Trailer παράστασης: Τασού Παλισίδου

Ερμηνεύουν:
Κωνσταντίνος Παράσης, Γιώργος Ομηρίδης, Δημήτρης Παγώνης

• Διάρκεια παράστασης: 50 λεπτά

*Η παράσταση “Ίκαρος” παίχτηκε την Πέμπτη 20 Ιουνίου στις 20:15 και Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019 στις 22:00, στην κεντρική σκηνή του θεάτρου “Επί Κολωνώ”, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Off Off Athens.

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΗ πτήση του κουτσού «Ίκαρου» στο φεστιβάλ Off Off Athens του θεάτρου “Επί Κολωνώ”

Related Posts