3.4 C
Athens
Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023

Η λάμψη μιας σημαντικής παράστασης και μιας “ασήμαντης νύχτας” στο θέατρο Επί Κολωνώ

Της Ειρήνης Αϊβαλιώτου

Δεν ξέρω πολλές περιπτώσεις στο θέατρό μας που να έχουν την απλότητα, το ρεαλισμό, τη θέρμη, σχεδόν την τρυφερότητα και τη φυσικότητα των παραστάσεων της ομάδας Νάμα. Υποπτεύομαι πως αυτό είναι κυρίως το στοιχείο που κάνει το κοινό να την αγαπά και να κατακλύζει το θέατρο «Επί Κολωνώ» για να παρακολουθήσει τη δουλειά της.

Η Ομάδα Νάμα, η οποία μετρά ήδη 20 δημιουργικά χρόνια στο ενεργητικό της, φέτος ανέβασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο «Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας» του Ιρλανδού συγγραφέα Κόνορ Μακφέρσον, που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου.

Ένα έργο δυνατό, με τις δικές του δυσκολίες, καθώς αρχίζει με ένα απρόοπτο γεγονός και εξελίσσεται σε δραματικό, συγκινητικό, βίαιο, έχοντας ωστόσο και κωμικές στιγμές. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από έναν άνδρα κοντά στα πενήντα, τον Τόμι, που έχει αποχωριστεί την οικογένειά του και ζει μόνος πια σε ένα δωμάτιο του σπιτιού τού θείου του Μόρις, σε μια συνοικία του Δουβλίνου. Οι περίεργες και περιστασιακές δουλειές με τον κολλητό φίλο του Ντοκ, οι γκρίνιες του θείου Μόρις και οι τηλεφωνικοί καβγάδες με την πρώην σύζυγό του είναι η καθημερινότητα του αποτυχημένου και μοναχικού Τόμι. Το έργο αρχίζει με τον Τόμι να φέρνει στον εργένικο και εντελώς ακατάστατο χώρο του μια νεαρή πόρνη, την Έιμι, που μόλις την έσωσε από άγρια επίθεση του φίλου της Κένεθ, του ανθρώπου που την έχει σπρώξει στην πορνεία. Μια σχέση αρχίζει, η οποία θα διαταράξει την όποια ισορροπία της ζωής των πέντε χαρακτήρων και που ενδεχομένως θα εξελιχθεί σε ερωτική αλλά με εμπόδια, αναστολές και επιφυλάξεις από όλους. Και καθώς καμία καλή πράξη δεν μένει ατιμώρητη, ο Τόμι με το να φέρει στο σπίτι του την Έιμι, αντιμετωπίζει ένα σωρό προβλήματα.

 

Ο συγγραφέας

Ο McPherson, ο Ιρλανδός δραματουργός που το 2006 κέρδισε το βραβείο Tony για το Shining City και το βραβείο Olivier για το καλύτερο θεατρικό έργο, Seafarer (Ο Φάρος), έχει ένα μοναδικό τρόπο για να δίνει λάμψη και μια επιπλέον διάσταση σε κάτι που μπορεί εκ πρώτης όψεως να μοιάζει συνηθισμένο.

Η ταυτότητα του ιρλανδικού θεάτρου σφυρηλατήθηκε στις αρχές του αιώνα και εξακολουθεί να διατηρεί ισχυρά χαρακτηριστικά εντοπιότητας. Η ένταξή του στην ευρύτερη αγγλόφωνη πολιτιστική παραγωγή και παράδοση, επέτρεψε στο θέατρο της μικρής αυτής χώρας να επιδείξει μια δυναμική παρουσία στη διεθνή σκηνή.

Ο McPherson σαφώς ανήκει κι αυτός στη χορεία των Ιρλανδών που κατέκτησαν τον κόσμο, όπως οι εμβληματικοί συμπατριώτες του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο, Τζέιμς Τζόις, Σάμιουελ Μπέκετ, Πίτερ Ο’Τουλ, Όσκαρ Ουάιλντ. Ανήκει όμως και στη γενιά των Ιρλανδών θεατρικών συγγραφέων που γνωρίσαμε στα κατοπινά χρόνια όπως οι
Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς, Χιου Λέοναρντ, Μάρτιν Μακ Ντόνα, Τζον Μπάνβιλ, Μπρένταν Μπίαν, Σον Ο’Κέισι.

 

Πνεύμα και χιούμορ

Η αίσθηση των οικογενειών που χωρίζονται και διασπώνται σε άτομα διαπερνά το “The Night Alive”. Ο Τόμι προσπαθεί να λύσει τα προβλήματα του παιδιού του τηλεφωνικώς και ασφαλώς ανεπιτυχώς. Περισσότερο μοιάζει να μιλάει με τον εαυτό του, παρά να νοιάζεται αληθινά. Ο Ντοκ βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι του Τόμι, επειδή ο φίλος της αδελφής του τον κρατά μακριά από το σπίτι του. Μπορούμε να καταλάβουμε γιατί.

Με πολύ πνεύμα και χιούμορ ο McPherson διερευνά μια άβολη κατάσταση: Ο Τόμι εκφράζει την ευγνωμοσύνη του στην Έιμι όταν αυτή του προσφέρει ανακούφιση με το χέρι. Θα το έκανε μόνος του αλλά υποφέρει από τενοντίτιδα, της λέει. Υπάρχει μια υπέροχη σκηνή στο έργο κατά την οποία ο Τόμι, η Έιμι και ο Ντοκ χορεύουν μαζί το «What’s Going On» του Marvin Gaye, ένα τραγούδι για την αγάπη που κατακτά το μίσος. Πρόκειται για μια δράση όμορφη, πειθαρχημένα… αυθόρμητη, που προσφέρει απόλαυση στο μάτι του θεατή. Επιτυχημένα βίαιη η σκηνή του ξυλοδαρμού και σπαρακτική η στιγμή που τα πόδια του βαριά τραυματισμένου Ντοκ διακρίνονται από το μπάνιο.

 

Συντελεστές και ερμηνείες

Ο Δημήτρης Αλεξανδρής ταιριάζει απόλυτα με την εύθραυστη ευαισθησία και τη συγκρατημένη θλίψη του ευγενικού Τόμι και δείχνει ότι έχει δουλέψει σε όλα τα επίπεδα το χαρακτήρα.

Ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης είναι έξοχος ως αφελής, γλυκός, αθώος, αβοήθητος και εξαρτημένος Ντο. Η ερμηνεία του είναι μια ερμηνεία για βραβείο.

Από την άλλη η Κατερίνα Μαούτσου ξεδιπλώνει για άλλη μια φορά το ταλέντο της παρουσιάζοντάς μας μια εύθραυστη, με εσωτερική δύναμη νεαρή πόρνη που πρέπει να επιβιώσει σε ένα σκληρό περιβάλλον. Δεν πέφτει στην παγίδα της γραφικότητας, ούτε του κυνισμού, ούτε της σέξι πόζας και του αισθησιασμού. Με θαυμαστή ισορροπία κάνει κάτι πολύ δύσκολο: παρουσιάζει μια λαϊκή, συνηθισμένη κοπέλα, μια αγνή θύτη και ιερή πόρνη γεμάτη πληγές και πόνο.

Ο Αργύρης Σαζακλής στο ρόλο του «σκληρού» και «κακού», έδωσε μια θαυμάσια ερμηνεία, απόλυτα ρεαλιστική, αρρενωπή και αδρή. Ένας πολύ ωραίος και σπουδαίος ηθοποιός.

Ο Ερρίκος Λίτσης υποδύεται πειστικά τον ηλικιωμένο θείο Μόρις, έναν άνθρωπο που κουβαλά τη δική του ιστορία, εσωστρεφή και ολιγομίλητο, σχεδόν πάντα θυμωμένο. Έναν άνθρωπο που φοβάται  απεγνωσμένα τον θάνατο. Είναι ο ρόλος που διαθέτει μια μη-ρεαλιστική, μεταφυσική διάσταση και συνιστά ένα παράδειγμα, ένα υπόδειγμα ζωής: να δέχεσαι τον άλλο χωρίς προϋποθέσεις.

Εξαιρετικό στη λεπτομέρειά του το σκηνικό του Γιώργου Χατζηνικολάου. Ένα δωμάτιο φορτωμένο με σακούλες σκουπιδιών, ρούχα, αντικείμενα αμφίβολης ταυτότητας και προέλευσης, μεταχειρισμένα υλικά, κρυμμένα χρήματα και τρόφιμα. Ένα αλαλούμ γεμάτο από γρίφους και κώδικες. Με τον έξυπνο τρόπο που έχει σχεδιαστεί με αδιαμφισβήτητη ακρίβεια από τον έμπειρο σκηνογράφο, είναι ένα μέρος στο οποίο δεν θα θέλατε ποτέ να περιηγηθείτε στο σκοτάδι.

Υποβλητικοί οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου και ατμοσφαιρικό το ηχητικό τοπίο του Στέλιου Γιαννουλάκη.

Η σκηνοθέτις

Στην παράσταση κυριαρχούν η δραματικότητα, η ωριμότητα, η μελαγχολία, η λιτότητα και η φυσικότητα του λόγου, η βιωματικότητα, ο ανάλαφρος τόνος, η αλληγορία, η πυκνή έκφραση, η κινηματογραφική αντίληψη.

Η Ελένη Σκότη δεν είναι μόνον από τους πλέον σημαντικούς σκηνοθέτες που εργάζονται στο ελληνικό θέατρο αλλά επιπλέον είναι καινοτόμα, διερευνητική και οξυδερκής. Χειρίστηκε με απόλυτη ειλικρίνεια το υλικό της και την οδυνηρότητα των καυτών κοινωνικών θεμάτων του έργου, όπως η ανεργία, η ανέχεια, η περιθωριοποίηση, η μοναξιά, η απομόνωση, οι διακρίσεις. Σκηνοθετικά αναδείχτηκαν οι εκφάνσεις της τραγικότητας μέσα από το κωμικό στοιχείο, ζήτημα κεντρικής σημασίας για τον προσδιορισμό μιας κύριας ιδιαιτερότητας της ιρλανδικής αντίληψης της ζωής και της τέχνης.

Μια μαύρη κωμωδία ιρλανδέζικου ρεαλισμού, η οποία χειρίζεται με χιούμορ αλλά και τρυφερότητα τις δραματικές καταστάσεις, που φτάνουν ως την ακραία βία. Πολλά και ακραία γεγονότα λαμβάνουν χώρα στην παράσταση, τόσο που έχεις την αίσθηση ότι γίνονται σ’ ένα παράξενο όνειρο. Οι ήρωες μοιάζει να φέρνουν στη σκηνή τις ιδέες του Φρόιντ και του Νίτσε και όλα όσα σημαδεύουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Ήρωες που για να κατακτήσουν τον παράδεισο πρέπει πρώτα να περάσουν από την κόλαση.

Το “The Night Alive” της ομάδας Νάμα μας θύμισε τη νύχτα του ποιητή Νίκου Καρούζου, που γράφει «Είναι αξημέρωτη νύχτα η ζωή».

Ταυτότητα παράστασης

Παραγωγή: Ομάδα Νάμα

Μετάφραση: Γιώργος Χατζηνικολάου

Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη

Σκηνικά, Κοστούμια, Διεύθυνση Παραγωγής: Γιώργος Χατζηνικολάου

Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Μουσική & Επιμέλεια ήχου: Στέλιος Γιαννουλάκης

Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Μούγιος

Δημόσιες σχέσεις, Βοηθός παραγωγής: Μαρία Αναματερού

 

Διανομή

Δημήτρης Αλεξανδρής, Ερρίκος Λίτσης, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Κατερίνα Μαούτσου, Αργύρης Σαζακλής

Facebook Page Θέατρο Επί Κολωνώ: https://www.facebook.com/epikolono.gr/

Πληροφορίες

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 9:15 μ.μ.

Κυριακή στις 6:00 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων:

Πέμπτη, Παρασκευή: Κανονικό: 15,00€

Φοιτητικό/Ανέργων/Άνω των 65: 12,00€

Σάββατο/Κυριακή/αργίες: Κανονικό: 17,00€

Φοιτητικό & Ανέργων: 14,00€

Άνω των 65: 15,00€

Διάρκεια: 105’

Προπώληση εισιτηρίων:  www.epikolono.gr

Χώρος: Επί Κολωνώ – Κεντρική Σκηνή

Διεύθυνση: Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Τηλέφωνο: 210 5138067

Στάση Μετρό: Μεταξουργείο

***

«Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας» (The Night Alive, 2013) είναι το βραβευμένο έργο του Ιρλανδού συγγραφέα Κόνορ Μακφέρσον το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία του ιδίου στο θέατρο Donmar Warehouse στο Λονδίνο τον Ιούνιο του 2013. Σε διάστημα λίγων μηνών μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη όπου και εξέπληξε κοινό και κριτικούς με τη Νew York Times και την Time Out να απονέμουν στην παράσταση αστέρια και σημαντικές διακρίσεις. Υπήρξε υποψήφιο για Βραβείο Ολίβιε στην κατηγορία καλύτερου έργου. Χαρακτηρίστηκε από την Independent on Sunday και το περιοδικό Time Out ως «ένας ακόμα θρίαμβος» και ως ένα «έργο μεγάλης δεξιοτεχνίας» αντίστοιχα, ενώ οι Financial Times έγραψαν ότι το έργο «δείχνει τον Ιρλανδό συγγραφέα πιο συμπονετικό από ποτέ». Την περίοδο που παίχτηκε στο Atlantic Theater της Νέας Υόρκης απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Έργου 2014 ενώ ταυτόχρονα είχε υποψηφιότητα για τα βραβεία Drama Desk και Lucille Lortell.

***

Ο Conor McPherson είναι θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος. Γεννήθηκε στις 6 Αυγούστου του 1971 στο Δουβλίνο και φοίτησε στο University College του Δουβλίνου (USD). Ονομάστηκε από τους New York Times ως «ο καλύτερος θεατρικός συγγραφέας της γενιάς του». Ο Conor κέρδισε το βραβείο George Devine το 1997 με το έργο του St Nicholas καθώς και το βραβείο Olivier για το καλύτερο νέο θεατρικό έργο το 1999 το The Weir. Το 2006 κέρδισε το βραβείο Tony για το Shining City και το βραβείο Olivier για το καλύτερο θεατρικό έργο, Seafarer (Ο Φάρος). Το 2011 έγραψε και σκηνοθέτησε το Veil για το Εθνικό Θέατρο και το 2012 διασκεύασε τον Χορό του Θανάτου του Strindberg για το θέατρο Donmar Trafalgar. Το The Night Alive (Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας) κέρδισε το βραβείο New York Drama Critics Circle για το 2013-14 και έκανε πρεμιέρα στο Donmar τον Ιούνιο του 2013 στο Λονδίνο, ενώ μετέπειτα μεταφέρθηκε και στο Atlantic Theater στη Νέα Υόρκη, τον Νοέμβριο του 2013. Ο Conor γράφει επίσης σενάρια για τον κινηματογράφο και το 2008 ξεκίνησε την παραγωγή στην ταινία The Eclipse, η οποία σημάδεψε το ντεμπούτο του ως σκηνοθέτης. Ο Conor εργάζεται επί του παρόντος στο σενάριο Double Cross για τον Paul Greengrass. Το αρχικό του τηλεοπτικό δράμα Paula, που διασκεύασε για την Cuba Pictures και το BBC NI για το BBC2, προβλήθηκε τον Μάιο του 2017 με εξαιρετικές κριτικές. Το Κορίτσι από τη Βόρεια Χώρα, με μουσική από τον Bob Dylan, είχε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο θέατρο Old Vic τον Ιούλιο του 2017 και μεταφέρθηκε στο West End τον Ιανουάριο του 2018. Ο Μακφέρσον ανακηρύχθηκε, τιμής ένεκεν, Διδάκτωρ της Λογοτεχνίας από το University College του Δουβλίνου, για τη συνεισφορά του στο παγκόσμιο θέατρο, τον Ιούνιο του 2013.

***

Κράτηση θέσεων και πώληση εισιτηρίων:

Ταμείο του Επί Κολωνώ, Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94, Κολωνός

Tηλ. 210 5138067, email: xkolono@otenet.gr, site: www.epikolono.gr

Στάση Μετρό Μεταξουργείο

 

Σχετικά άρθρα

Κυνηγήστε μας

6,398ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,713ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
696ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Τελευταία άρθρα

Cat Is Art