Cat Is Art

Η ιστορία και η ταυτότητα του Εθνικού Θεάτρου

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Το πρόβλημα της ανυπαρξίας μόνιμου θεάτρου ήταν αντικείμενο συζητήσεων σε όλη τη διάρκεια του 19ου αιώνα και η τελική λύση που δόθηκε, με την ίδρυση του Εθνικού (τότε Βασιλικού) Θεάτρου, προήλθε κυρίως από πρωτοβουλία του Γεωργίου Α’, ο οποίος συνεισέφερε και οικονομικά, ενώ παράλληλα αξιοποιήθηκαν οι προσφορές γνωστών Ελλήνων ομογενών, όπως ο Στέφανος Ράλλης, ο Μ. Κοργιαλένιος, ο Ευγένιος Ευγενίδης κ.ά. Το μεγαλοπρεπές εκλεκτικιστικό κτήριο της οδού Αγίου Κωνσταντίνου οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1891-1901, βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Ernst Ziller (1837-1923), ο οποίος προσπάθησε να διαχειριστεί την έντονη κλίση και το μικρό μέγεθος ενός προβληματικού οικοπέδου (το οποίο αγοράστηκε πανάκριβα από τον ιδιοκτήτη του αυλικό Νικόλαο Θων), δίνοντας με δεξιοτεχνία μια ευφάνταστη λύση που κινείται ρυθμολογικά στο πνεύμα του γερμανικού νεομπαρόκ. Το κτήριο υπέστη ποικίλες διασκευές στη διάρκεια του 20ού αιώνα, στη διάρκεια των οποίων αφαιρέθηκαν τα έξι αρχαία αγάλματα που υπήρχαν στη στέψη του. Το 1961-1963 επεκτάθηκε, βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Βασίλειου Δούρου (1904-1981), μέσα στο πνεύμα του Ziller, ενώ αργότερα ξεκίνησε μια ακόμη εκτεταμένη ανακαίνισή του.

 

To πρώτο κρατικό μας θέατρο εγκαινιάστηκε το έτος 1901. Πρωτολειτούργησε ως Βασιλικό Θέατρο και το 1908 έκλεισε «επ’ αόριστον». Ιδρύθηκε με την επωνυμία Εθνικό Θέατρο το 1930 από τον Υπουργό Παιδείας Γεώργιο Παπανδρέου. Για πολλά χρόνια λειτούργησε ως Ν.Π.Δ.Δ.
Με το Νόμο 2273/94 ιδρύθηκε το Ν.Π.Ι.Δ. με επωνυμία «Εθνικό Θέατρο», οργανισμός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Στα Αγγλικά η επωνυμία του είναι Greek National Theater.
Σκοπός του είναι η μέσω της θεατρικής τέχνης προαγωγή της πνευματικής καλλιέργειας του λαού και η διαφύλαξη της εθνικής πολιτιστικής ταυτότητας.

Συγκεκριμένα στους σκοπούς του περιλαμβάνονται κυρίως:

Η μελέτη, η έρευνα, η σκηνική διδασκαλία και η διάδοση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό του αρχαίου δράματος.
Η σκηνική διδασκαλία, η προώθηση και η ανάπτυξη της ελληνικής και κυρίως της νεοελληνικής δραματουργίας.
Η σκηνική παρουσίαση και η ερμηνεία κλασικών έργων.
Η έρευνα, η αναζήτηση και ο πειραματισμός σε νέες μορφές θεάτρου και σκηνικής έκφρασης.
Η πραγματοποίηση παραστάσεων για παιδιά και νέους.
Η παροχή θεατρικής εκπαίδευσης με τη δημιουργία Δραματικής Σχολής.
Η προώθηση διεθνών θεατρικών ανταλλαγών και της παγκόσμιας θεατρικής συνεργασίας, κυρίως στο χώρο της Ευρώπης και των χωρών όπου δραστηριοποιείται ο απόδημος Ελληνισμός.
Η δημιουργία προϋποθέσεων και κινήτρων για την ανάδειξη και ενθάρρυνση του θεατρικού δυναμικού της χώρας.

***

Το Εθνικό Θέατρο διοικείται από Επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο και από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του.

Το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και πέντε Συμβούλους, που διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού.

Υπό την εποπτεία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου λειτουργεί η Δραματική Σχολή του, που στεγάζεται στην οδό Πειραιώς

Στο Εθνικό Θέατρο λειτουργούν αυτήν την περίοδο 4 σκηνές. Στο Κτήριο Τσίλλερ, η Κεντρική Σκηνή και η Νέα Σκηνή – «Νίκος Κούρκουλος». Στο θέατρο Rex η Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» και η Σκηνή «Κατίνα Παξινού», όπου στεγάζεται η Πειραματική Σκηνή του.

Το θέατρο Rex διαθέτει επίσης και τη σκηνή Νέο Rex, η οποία βρίσκεται στο ισόγειο του κτηρίου και η οποία προβλέπεται να επαναλειτουργήσει την επόμενη χρονιά, ως σκηνή αφιερωμένη στην παιδική και εφηβική ηλικία.

 

 

 

Χρονολόγιο

1880
Ο Βασιλιάς Γεώργιος Α΄ λαμβάνει δωρεά 10.000 αγγλικές λίρες από τον ομογενή Ευστράτιο Ράλλη και αποφασίζει να τις χρησιμοποιήσει για την ανέγερση Εθνικής Σκηνής.

1891
Μπαίνουν τα θεμέλια του θεάτρου, επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, σε οικόπεδο του Νικόλαου Θων. Το θέατρο χτίζεται με βάση τα σχέδια του γνωστού και για άλλα δημόσια κτήρια Αυστριακού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ.

1900
Ορίζονται: Διευθυντής ο Άγγελος Βλάχος, Γενικός Γραμματέας ο Στέφανος Στεφάνου, Σκηνοθέτης ο Θωμάς Οικονόμου, Κοσμήτωρ της σκηνής ο Χριστόφορος Ταβουλάρης. Ο Α. Βλάχος παραιτείται πριν από την έναρξη των παραστάσεων -για να επιστρέψει και πάλι ως Διευθυντής από το 1906 έως το οριστικό κλείσιμο του θεάτρου το 1908. Διευθυντής αναλαμβάνει ο Νικόλαος Θων.

1901
7 Νοεμβρίου. Αρχίζει η λειτουργία της Δραματικής Σχολής με καθηγητές τους Θωμά Οικονόμου και Αριστοτέλη Κουρτίδη.
24 Νοεμβρίου. Το Βασιλικό Θέατρο ανοίγει τις πύλες του στο κοινό, με μονόλογο από το έργο του Δημήτρη Βερναρδάκη “Μαρία Δοξαπατρή” και δύο ελληνικές μονόπρακτες κωμωδίες: Δημήτρη Κορομηλά, Ο θάνατος του Περικλέους και Χαράλαμπου Άννινου, Ζητείται υπηρέτης.

1903
30 Δεκεμβρίου. Ανεβαίνει η Ορέστεια του Αισχύλου, σε πεζή μετάφραση Γ. Σωτηριάδη. Αυτή η παράσταση υπήρξε και η αφορμή να ξεσπάσει μια μακρόχρονη γλωσσική αντιπαράθεση. Φοιτητές της Φιλοσοφικής Σχολής, υποκινούμενοι από τον αρχαιολάτρη καθηγητή τους Γ. Μιστριώτη, κατέβηκαν στην Αγίου Κωνσταντίνου και προσπάθησαν να ματαιώσουν την παράσταση. Τα επεισόδια που προκλήθηκαν, γνωστά ως «Ορεστειακά», είχαν αποτέλεσμα ένα νεκρό και δέκα τραυματίες.

1908
Το Βασιλικό Θέατρο ανακοινώνει ότι διακόπτει τις παραστάσεις του επ’ αόριστον. Το θέατρο παρέμεινε κλειστό, φιλοξενώντας σποραδικά ξένους θιάσους, ως το 1932.

1930
Ιδρύεται το Εθνικό θέατρο, με νόμο που υπογράφει ο τότε Υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου στις 3 Μαΐου. Γενικός Διευθυντής ορίζεται ο Ιωάννης Γρυπάρης. Μόνιμος σκηνοθέτης του θεάτρου ο Φώτος Πολίτης.

1932
19 Μαρτίου. Εγκαινιάζεται το Εθνικό Θέατρο. Πρώτη παράσταση: Αισχύλου Αγαμέμνων και Γρηγορίου Ξενόπουλου Ο Θείος Όνειρος. Μόνιμοι συνεργάτες -μέχρι τη συνταξιοδότησή τους- ο Κλεόβουλος Κλώνης στα σκηνικά και ο Αντώνης Φωκάς στα κοστούμια.

1934
Πεθαίνει ο Φώτος Πολίτης. Τη θέση του αναλαμβάνει ο Δημήτρης Ροντήρης.

1938
11 Σεπτεμβρίου. Η πρώτη μετά την αρχαιότητα παράσταση Αρχαίου Δράματος στην Επίδαυρο: Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Δίνονται στο Εθνικό παραστάσεις από γνωστά θέατρα του εξωτερικού, με την πρωτοβουλία του Γενικού Διευθυντή Κωστή Μπαστιά.

1939
Ιδρύεται η κινητή μονάδα περιοδειών με το όνομα «Άρμα Θέσπιδος» και σκηνοθέτη τον Πέλο Κατσέλη. Πρώτη παράσταση ο Οθέλλος του Σαίξπηρ, στην Κόρινθο, στις 17 Σεπτεμβρίου.
5 Μαρτίου. Ιδρύεται η Εθνική Λυρική Σκηνή ως τμήμα του Εθνικού Θεάτρου.
Περιοδείες της Ηλέκτρας του Σοφοκλή και του Άμλετ του Σαίξπηρ, στο Κάιρο, Αλεξάνδρεια, Βερολίνο, Λονδίνο κτλ.

1941
24 Νοεμβρίου – 26 Απριλίου. Για λόγους ασφαλείας οι παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου και της Λυρικής Σκηνής μεταφέρονται από την Κεντρική Σκηνή στον κινηματογράφο Παλλάς στην οδό Βουκουρεστίου, που διαθέτει καταφύγιο για την περίπτωση αεροπορικού συναγερμού.
Πρώτη επαγγελματική εμφάνιση της Μαρίας Κάλλας στη Λυρική Σκηνή, στον Βοκκάκιο του von Suppe

1943
Η τελευταία τραγική παρουσία της Ελένης Παπαδάκη στο Ηρώδειο, ενάμιση χρόνο πριν από τη δολοφονία της, στο έργο Εκάβη του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού.

1944
Ιδρύεται η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Θέατρο Ολύμπια, της οδού Ακαδημίας, με Καλλιτεχνικό Διευθυντή τον Μανώλη Καλομοίρη.

1948
Η πρώτη εμφάνιση της Μελίνας Μερκούρη στο Εθνικό Θέατρο, στο έργο του Μάρτιν Σιέρρα Το τραγούδι της Κούνιας.

1949
Η Μαρίκα Κοτοπούλη συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο ως Κλυταιμνήστρα στην Ορέστεια του Αισχύλου. Σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη.

1950
Πρώτη σκηνοθεσία του Αλέξη Σολομού στο Εθνικό Θέατρο με το έργο του Σαίξπηρ Όπως σας αρέσει, και του Κάρολου Κουν με το έργο του Πιραντέλλο Ερρίκος Δ΄.

1951
Ο τελευταίος ρόλος του Αιμίλιου Βεάκη στο έργο του Διονυσίου Ρώμα Τρεις κόσμοι. Ο Βεάκης πέθανε τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς.

1953
Η Κυβέλη υπογράφει μία μεγάλη επιτυχία στην καριέρα της, στο έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου Το μυστικό της κοντέσας Βαλέραινας.

1954
Ο Δημήτρης Ροντήρης, δεκαέξι χρόνια μετά την Ηλέκτρα, επιστρέφει στον ανοιχτό χώρο του αρχαίου θεάτρου με τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη. Θησέας ο Θάνος Κωτσόπουλος, Ιππόλυτος ο Αλέκος Αλεξανδράκης.

1955
Τη θέση του Δημήτρη Ροντήρη στη διεύθυνση του θεάτρου αναλαμβάνει ο Αιμίλιος Χουρμούζιος. Το Εθνικό Θέατρο καθιερώνει το θεσμό των Επιδαυρίων. Κορυφαία ερμηνεία της Κατίνας Παξινού ως Εκάβη στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. Στην ίδια παράσταση πρώτη εμφάνιση της Άννας Συνοδινού στο ρόλο της Πολυξένης.
Ο Αλέξης Μινωτής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο έργο του Σοφοκλή Οιδίπους Τύραννος.

1956
Στο Εθνικό Θέατρο ιδρύεται η Δεύτερη Σκηνή, με στόχο την παρουσίαση νεοελληνικών έργων. Εναρκτήρια παράσταση με το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη Η Έβδομη μέρα της Δημιουργίας.
Η πρώτη παράσταση Αρχαίας Κωμωδίας στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού με το έργο του Αριστοφάνη Εκκλησιάζουσες σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Μαίρη Αρώνη και ο Χριστόφορος Νέζερ.
Η Βάσω Μανωλίδου, ο Θάνος Κωτσόπουλος και ο Γιώργος Παππάς πρωταγωνιστούν στον Φάουστ του Γκαίτε.

1957
Η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού. Στη μεγάλη επιτυχία συμβάλλει η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.

1958
Πρώτη εμφάνιση του Μινωτή στο έργο Οιδίπους επί Κολωνώ. Η μεγάλη επιτυχία της παράστασης οδήγησε σε μεγάλες διεθνείς περιοδείες και πολλές επαναλήψεις στα επόμενα χρόνια.
Ο Θάνος Κωτσόπουλος και η Άννα Συνοδινού πρωταγωνιστούν στον Οθέλλο του Σαίξπηρ.

1960
Παγκόσμια πρεμιέρα του έργου Δύσκολος του Μενάνδρου στην Επίδαυρο. Πρώτη συνεργασία του Μίκη Θεοδωράκη με το Εθνικό Θέατρο στο έργο του Ευριπίδη Φοίνισσες.

1961
Τεράστια επιτυχία της Κατίνας Παξινού στο έργο του Φρήντριχ Ντύρρενματ Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας.

1964
Η Έλλη Λαμπέτη πρωταγωνίστρια στο Εθνικό στο έργο του Πωλ Κλωντέλ Το Ατλαζένιο Γοβάκι.

1965
Ο Δημήτρης Χορν πρωταγωνιστεί στο Εθνικό Θέατρο στο έργο του Αλφρέ ντε Μυσσέ Λορεντζάτσιο σε σκηνοθεσία Ζαν Τασσό.

1969
Η παράσταση της Ηλέκτρας του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη και σκηνικά-κοστούμια Παύλου Μαντούδη, προκαλεί σκάνδαλο λόγω των «βαλκανικών» της αναφορών.

1971
Ίδρυση της Νέας Σκηνής, σε αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του Μ. Περάκη, από τον τότε διευθυντή Βασίλειο Φράγκο. Δημιουργία Κινητής Θεατρικής Μονάδας για περιοδείες στην ελληνική επαρχία.

1972
Ο Μάνος Κατράκης πρωταγωνιστεί στο Εθνικό Θέατρο, στο έργο του Θερβάντες Δον Κιχώτης.

1974
Διευθυντής του Θεάτρου διορίζεται για δεύτερη φορά ο Αλέξης Μινωτής.
Ματαίωση της καλοκαιρινής παραγωγής της Λυσιστράτης επειδή ο ανδρικός Χορός έπρεπε να πάρει μέρος στη γενική επιστράτευση κατά της Τουρκίας.

1978
Η τελευταία σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη στην Επίδαυρο, με το έργο του Σοφοκλή Ηλέκτρα.

1980
Έναρξη της Παιδικής Σκηνής με την παράσταση του έργου του Μώρις Μέτερλινκ Το Γαλάζιο Πουλί.
Η Βάσω Μανωλίδου ερμηνεύει τον ρόλο της Ουίνυ στις Ευτυχισμένες Μέρες του Σάμιουελ Μπέκετ.

1981
Θάνατος του Δημήτρη Ροντήρη. Στο Εθνικό θέατρο σκηνοθέτησε πάνω από σαράντα παραστάσεις.
Τα Επιδαύρια αφιερώνονται στους καταξιωμένους στυλοβάτες της αρχαίας παράδοσης.

1982
Η πρώτη σκηνοθεσία του Μίνου Βολανάκη με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο, με το έργο Οιδίπους Τύραννος. Στον ρόλο του Οιδίποδα ο Νίκος Κούρκουλος.

1984
Η πρώτη σκηνοθεσία του Ζυλ Ντασέν στο Εθνικό Θέατρο με το έργο του Αντρέι Τουργκιένιεφ Ένας μήνας στην εξοχή. Επανέναρξη των παραστάσεων της Κινητής Μονάδας με το έργο Ένας Όμηρος του Μπ. Μπήαν.

1986
Η Αλέκα Κατσέλη πρωταγωνιστεί στο έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα Το σπίτι της Μπερνάντα Αλμπα.
Θάνατος του Αντώνη Φωκά.

1988
Θάνατος του Κλεόβουλου Κλώνη.

1989
Η τελευταία εμφάνιση του Αλέξη Μινωτή στο Εθνικό Θέατρο στο έργο Η θυσία του Αβραάμ.
Ίδρυση της Γ’ Σκηνής, στο Γκαράζ του Εθνικού Θεάτρου, με το έργο του Πέτερ Βάις Η Δολοφονία του Μαρά.

1991
Ματαίωση των παραστάσεων του Εθνικού στην Επίδαυρο λόγω στάσης του τεχνικού προσωπικού.

1992
Τελευταία εμφάνιση του Νίκου Τζόγια στην Επίδαυρο, ως Κρέοντα στην Αντιγόνη του Σοφοκλή. Συμμετοχή των έργων Φιλοκτήτης του Σοφοκλή και Τρωάδες του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Συρακουσών.

1993
Εγκαίνια της Σκηνής «Μαρίκα Κοτοπούλη» στο κτήριο του Ρεξ, με το έργο του Δημήτρη Ψαθά Φον Δημητράκης.

1994
Το Εθνικό Θέατρο γίνεται Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.

1995
Με το νέο νομικό καθεστώς διευθυντής αναλαμβάνει ο Νίκος Κούρκουλος. Εγκαινιάζεται το Παιδικό Στέκι με το έργο του Μ. Περώ Ωραία Κοιμωμένη.

1996
Καλλιτεχνική και εμπορική αναγνώριση του Εθνικού στην περιοδεία στις ΗΠΑ με το έργο Ηλέκτρα του Σοφοκλή.
Ίδρυση της Πειραματικής Σκηνής, του Άδειου Χώρου και του Εργαστηρίου Ηθοποιών.

1997
Δημιουργείται ο Θίασος Περιοδειών Αρχαίου Δράματος και παρουσιάζονται τα έργα Μήδεια του Ευριπίδη και Ηλέκτρα του Σοφοκλή σε πολλές πόλεις του εξωτερικού.

2000
Διοργανώνεται η Πρώτη Θερινή Ακαδημία Θεάτρου στο Μονοδένδρι της Ηπείρου.

2006
Υπογράφεται η σύμβαση για την αποκατάσταση και τον εξοπλισμό του κτηρίου του Εθνικού Θεάτρου.

2007
Πεθαίνει ο Νίκος Κούρκουλος.

2008
Η Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου επαναλειτουργεί ύστερα από επτά χρόνια ως «Νέα Σκηνή – Νίκος Κούρκουλος» με το έργο του Μπερνάρ- Μαρί Κολτές Ρομπέρτο Τσούκο

2009
Η Κεντρική Σκηνή ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό στις 14 Οκτωβρίου με την παράσταση Πουθενά του Δημήτρη Παπαϊωάννου.
Στο Κτήριο Τσίλλερ λειτουργεί εξειδικευμένο θεατρικό Βιβλιοπωλείο.

2012
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Robert Wilson σκηνοθετεί για το Εθνικό Θέατρο την Οδύσσεια του Ομήρου σε συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro του Μιλάνου. Ακολουθεί περιοδεία στο εξωτερικό.

2014
Το «Σχολείον της Αθήνας»-Ειρήνη Παπά, επί της οδού Πειραιώς 52 περιέρχεται στο Εθνικό Θέατρο.
Διοργάνωση του πρώτου Studio συγγραφής θεατρικού έργου από το Εθνικό Θέατρο.

2015
Επαναλειτουργία της Πειραματικής Σκηνής (-1), μετά από 8 χρόνια, στο Θέατρο Rex στη Σκηνή «Κατίνα Παξινού».

2016
Με πρωτοβουλία του Εθνικού Θεάτρου πραγματοποιείται η πρώτη συμπαραγωγή του Ε.Θ. με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Είναι η Αντιγόνη του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού.
Διοργάνωση του Πρώτου Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με το θέατρο Βαχτάγκοφ της Μόσχας ανεβάζει τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Λιθουανού Rimas Tuminas στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και ακολουθεί περιοδεία στο εξωτερικό.
Στο χώρο του βιβλιοπωλείου, στο Κτήριο Τσίλλερ, λειτουργεί πωλητήριο με αναμνηστικά αντικείμενα εμπνευσμένα από τις παραστάσεις του.

2017
Ίδρυση του Μικρού Εθνικού, μιας ξεχωριστής σκηνής για τους μικρούς θεατές του Εθνικού Θεάτρου.

***

Η Βιβλιοθήκη του Εθνικού Θεάτρου περιλαμβάνει:

Ξενόγλωσσα και ελληνικά βιβλία για το θέατρο.
Ξενόγλωσσα και ελληνικά βιβλία και εγκυκλοπαίδειες γενικού περιεχομένου.
Παλιά βιβλία και σπάνιες εκδόσεις.
Ξενόγλωσσες και ελληνικές σειρές λογοτεχνικών και θεατρικών περιοδικών.
Προγράμματα από όλες τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου από το 1932 ως σήμερα.
Προγράμματα από διάφορες άλλες εκδηλώσεις και συνεργασίες του Εθνικού Θεάτρου.
Ανέκδοτα ελληνικά θεατρικά έργα και ανέκδοτες μεταφράσεις θεατρικών έργων.
Ειδικούς καταλόγους και κείμενα για την ιστορία, τους συντελεστές και το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου.
Αντίγραφα των θεατρικών έργων που έχουν παιχθεί από τις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου.
Παρτιτούρες από τη μουσική ορισμένων έργων που παίχθηκαν στο Εθνικό Θέατρο.
Κριτικές και αποκόμματα Τύπου από όλες τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.
Ντοσιέ με φωτογραφίες – πορτρέτα ηθοποιών και βιογραφικά σημειώματα.
Βιντεοσκοπήσεις θεατρικών παραστάσεων του Εθνικού Θεάτρου (από το 1995 και εφεξής.)
Ειδικό αρχείο φωτογραφιών.

***

Στο Εθνικό Θέατρο υπάρχουν αρχεία παλιών ηχογραφήσεων, μουσικής, σκηνογραφικών σχεδίων, μακετών, φροντιστηριακών ειδών, κοστουμιών καθώς και ένα εξαιρετικά πλούσιο φωτογραφικό αρχείο.

Η Βιβλιοθήκη του Εθνικού Θεάτρου στεγάζεται στο ισόγειο του Θεάτρου Ρεξ, οδός Φειδίου 5, 106 78 Αθήνα.

Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με το τηλ. 210 38 20 525.

Η βιβλιοθήκη λειτουργεί καθημερινά 8:00 με 16:00

***

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ – ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Η υποβολή προτάσεων μπορεί να γίνεται:
1. Ηλεκτρονικά στη διεύθυνση dramadept@n-t.gr
Το θέμα του μηνύματος θα πρέπει να περιλαμβάνει τη φράση «Καλλιτεχνική πρόταση προς το Εθνικό Θέατρο» και τον τίτλο της πρότασης ή «Κατάθεση θεατρικού έργου προς το Εθνικό Θέατρο».
2. Με κούριερ ή ταχυδρομικά στη διεύθυνση:
Εθνικό Θέατρο, Φειδίου 5, 10678
Υπ’ όψιν Τμήματος Δραματολογίου
Όλες οι έγκυρα κατατεθειμένες προτάσεις λαμβάνουν αριθμό πρωτοκόλλου.

 

 

Απαιτούμενο περιεχόμενο

Οι προτάσεις θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τις εξής πληροφορίες:

Στοιχεία επικοινωνίας (όνομα, τηλέφωνο και ηλεκτρονική διεύθυνση) του ατόμου / φορέα που καταθέτει την πρόταση

Τίτλος και σύντομη περιγραφή της πρότασης και του περιεχομένου της

Το κείμενο του έργου (εφ’ όσον πρόκειται για καινούριο θεατρικό έργο ή νέα μετάφραση) σε ένα αντίγραφο (εάν η πρόταση αποσταλεί ταχυδρομικά). Σε περίπτωση που η πρόταση συνδέεται με άλλου είδους πρωτογενές υλικό (π.χ. μυθιστόρημα, ποίηση), πρέπει να συνυποβάλλεται το σχετικό υλικό, και, εφ’ όσον υπάρχει, η διασκευή του.

Το βιογραφικό του προτείνοντος και τα βιογραφικά συντελεστών (εάν η πρόταση συνδέεται με συγκεκριμένους συνεργάτες)

Σημειώσεις

Κείμενα, CD, DVD και άλλο υλικό που υποβάλλεται δεν επιστρέφεται.
Το Εθνικό Θέατρο δεσμεύεται ότι δεν θα διανείμει ή κοινοποιήσει το υλικό της πρότασης προς οιονδήποτε τρίτο.
Κάθε καλλιτέχνης μπορεί να καταθέσει μία μόνο πρόταση.
Το Εθνικό Θέατρο θα ενημερώσει για την αποδοχή ή μη της πρότασης μέσω email ή επιστολής αλλά δεν υποχρεούται σε κανενός είδους κριτική αξιολόγηση των προτάσεων.
Ερωτήσεις σχετικά με τη διαδικασία υποβολής προτάσεων θα γίνονται αποδεκτές μέσω e-mail, στη διεύθυνση dramadept@n-t.gr, ή στα τηλέφωνα του τμήματος δραματολογίου: 210 3820525, 210 5288174.

***

Το Εθνικό Θέατρο, για πρώτη φορά στην ιστορία του, δημιουργεί έναν σταθερό χώρο πώλησης αναμνηστικών αντικειμένων εμπνευσμένων από τη μακρόχρονη καλλιτεχνική του παράδοση και τις παραστάσεις του.

Στο Πωλητήριο, στον ανανεωμένο χώρο του Βιβλιοπωλείου, στο Κτήριο Τσίλλερ του Εθνικού Θεάτρου μπορείτε να αναζητήσετε αντικείμενα εμπνευσμένα από τον κόσμο του θεάτρου και ειδικότερα από το έργο σπουδαίων καλλιτεχνών – ζωγράφων, σκηνογράφων και ενδυματολόγων – που εργάστηκαν στις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου σε σύγχρονες και πρωτότυπες εφαρμογές.

Σχέδια, εικόνες και φωτογραφίες από σημαντικές παραστάσεις δίνουν πνοή τέχνης στην καθημερινότητα μας καθώς μετατρέπονται σε χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα που θα βρείτε αποκλειστικά και μόνο στο Πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου και σηματοδοτούν μια νέα σχέση του Θεάτρου με το κοινό του. Μια σχέση που συνεχίζεται και όταν η αυλαία πέφτει.

Και φυσικά, μην ξεχάσετε να ρίξετε μια ματιά στη μοναδική συλλογή από κοσμήματα. Υφάσματα από κοστούμια, δαντέλες, κουμπιά, τούλια και άλλα υλικά από το βεστιάριο του Εθνικού Θεάτρου γίνονται κοσμήματα σε μία μοναδική συλλογή. Μοναδικές δημιουργίες, έργα τέχνης, από τα εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου.

Παράλληλα συνεχίζει τη λειτουργία του στον ίδιο χώρο και το εξειδικευμένο θεατρικό Βιβλιοπωλείο του Εθνικού Θεάτρου όπου μπορείτε να βρείτε γνωστούς τίτλους θεατρικών έργων του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου, λευκώματα, δοκίμια και μελέτες για το θέατρο και την τέχνη αλλά και παλαιότερα προγράμματα των παραστάσεων του Εθνικού Θεάτρου.

Ωράριο Λειτουργίας
Τετάρτη έως Σάββατο 16:00 – 23:00

Κυριακή: 15:00 – 23:00 (Κυριακή παραμονή Χριστουγέννων και Κυριακή παραμονή Πρωτοχρονιάς το πωλητήριο θα είναι κλειστό)

Εθνικό Θέατρο – Κτήριο Τσίλλερ, Αγίου Κωνσταντίνου 22-24 (Σταθμός μετρό: Ομόνοια) 1ος όροφος

Τηλέφωνο: 210 5288121

Εmail: shop@n-t.gr

Βιβλία και αναμνηστικά δώρα μπορείτε να βρείτε και στο παιδικό βιβλιοπωλείο στο Κτήριο Τσίλλερ (Κεντρική Σκηνή, αριστερή είσοδος) κατά τη διάρκεια των παραστάσεων για παιδιά.

Για μαζικές παραγγελίες, μπορείτε να επικοινωνείτε καθημερινά 9:00 – 17:00 με το Τμήμα Εκδόσεων/Πωλητηρίου στο 2105288165.

Είστε δημιουργός ή προμηθευτής και θα θέλατε να υποβάλετε μία νέα πρόταση προς το Πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου;

Στείλτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση shop@n-t.gr τα ακόλουθα στοιχεία:

Α. Αναλυτική περιγραφή των αντικειμένων και της πιθανής συσκευασίας τους.

Β. Φωτογραφίες ή ψηφιακά αρχεία με προσχέδια των προτεινόμενων αντικειμένων.

Γ. Τιμές χονδρικής (προ ΦΠΑ).

Δ. Χρόνο παραγωγής.

Ε. Σύντομο βιογραφικό του δημιουργού ή της εταιρείας και πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (τηλέφωνο, ταχυδρομική διεύθυνση, email).

Για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να επικοινωνείτε με την κ. Μαρία Καρανάνου, Υπεύθυνη Πωλητηρίου / Εκδόσεων στο mkarananou@n-t.gr.

***

Το Εθνικό Θέατρο, ο σημαντικότερος πολιτιστικός οργανισμός της χώρας μας, ένα ζωντανό πολιτιστικό κύτταρο στο κέντρο της Αθήνας, δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά όλο το χρόνο. Διαθέτει τέσσερις σκηνές στο κέντρο της Αθήνας στις οποίες φιλοξενούνται παραγωγές υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας καθώς και μια σειρά από άλλες εκδηλώσεις, οι οποίες προσελκύουν ένα ευρύ κοινό ενώ με τις περιοδείες και με τις μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών ανοίγει διαύλους επικοινωνίας με το κοινό της περιφέρειας και το εξωτερικό.

Στην προσπάθεια αυτή, αρωγοί και συμπαραστάτες, στέκονται οι Χορηγοί με συνεργασίες που διευρύνουν το έργο και ανοίγουν νέους ορίζοντες στον τομέα της πολιτιστικής χορηγίας επωφελούμενοι και οι ίδιοι από την ευρεία προβολή που εξασφαλίζει το κοινό όλων των ηλικιών που μετέχει στις παραστάσεις και τις δραστηριότητες του Εθνικού Θεάτρου.

Το Εθνικό Θέατρο επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

***

Η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ιδρύθηκε το 1930 και λειτούργησε ταυτόχρονα με το Εθνικό Θέατρο. Στα 80 και πλέον χρόνια λειτουργίας της προικίζει το Ελληνικό Θέατρο με σημαντικούς ηθοποιούς και πρωταγωνιστές.

Μαθητές της Σχολής υπήρξαν ο Δημήτρης Χορν, η Μαίρη Αρώνη, η Βάσω Μανωλίδου, ο Νίκος Τζόγιας, η Μελίνα Μερκούρη, ο Θάνος Κωτσόπουλος, ο Αλέξης Σολομός, ο Στέλιος Βόκοβιτς, ο Νίκος Κούρκουλος, η Άννα Συνοδινού και άλλοι. Πολλοί από αυτούς δίδαξαν στη Σχολή, της οποίας το διδακτικό επίπεδο, υπήρξε και εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλό. Στη σχολή δίδαξαν επίσης μεγάλες πνευματικές προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου: Δημήτρης Ροντήρης, Κατίνα Παξινού, Τάκης Μουζενίδης, Αγγελος Τερζάκης, Τάσος Λιγνάδης, Γιάννης Σιδέρης, Αιμίλιος Χουρμούζιος και άλλοι.

Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου
Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά
Γραμματεία: Δώρα Ταραμπίκου
Πειραιώς 52 Τ.Κ. 185 47 Νέο Φάληρο-Πειραιάς
Τηλέφωνα: 210 5225634 και 210 4833922
e-mail: dramaschool@n-t.gr
www.n-t.gr {ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)

 

 

Σπουδές

Σκοπός και έργο της Σχολής είναι η εκπαίδευση και κατεύθυνση των νέων προς το επάγγελμα του ηθοποιού. Η φοίτηση διαρκεί 3 χρόνια και είναι δωρεάν. Τα μαθήματα τα οποία διδάσκονται και αποβλέπουν σε αυτό το σκοπό, ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες:

Υποκριτική: το μάθημα αυτό διδάσκουν οι κατ’ επάγγελμα ηθοποιοί και σκηνοθέτες. Προβλέπονται τρεις καθηγητές ανά έτος.

Θεωρητικά: θεωρητικά μαθήματα είναι τα παρακάτω: Δραματολογία, Ιστορία Θεάτρου, Στοιχεία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Ιστορία Κινηματογράφου. Αυτά διδάσκονται από αρμόδιους καθ’ ύλην καθηγητές.

Τεχνικά: τεχνικά μαθήματα είναι τα ακόλουθα: Γυμναστική – Χορός, Εκφραστική Κίνηση – Χορός, Ελληνικοί Χοροί, Οπλομαχητική, Μουσική Ορθοφωνία, Θεατρικό Τραγούδι, Σκηνογραφία – Ενδυματολογία – Διασκευή Προσώπου. Όλα τα παραπάνω διδάσκονται και στα τρία έτη.

Κανονισμός

Ο κανονισμός της Σχολής βασίζεται σε Κανονιστικό Διάταγμα της 14-12-1943 τεύχος πρώτον, φύλλο 416 της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως και στο Προεδρικό Διάταγμα 336/14-9-1989 τεύχος πρώτον της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.

Η Σχολή που τελεί υπό την εποπτεία και ευθύνη του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, διοικείται από τον Διευθυντή της ή τον Υπεύθυνο Σπουδών και το Σύλλογο των Καθηγητών, οι οποίοι έχουν την ευθύνη για κάθε διοικητικό ή πειθαρχικό πρόβλημα που πιθανόν θα προκύψει.

Οι μετακλήσεις αναγνωρισμένων καθηγητών – εκπαιδευτών από Ακαδημίες και Πανεπιστήμια του εξωτερικού κατά το έτος 2017, οι οποίοι θα συμπεριληφθούν στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και θα διδάξουν τους σπουδαστές της Σχολής στα πεδία του Σκηνικού Λόγου, της Σκηνικής Κίνησης και της διασύνδεσής τους με την Υποκριτική, πραγματοποιούνται με την ευγενική Χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.

***

Κτήριο Τσίλερ

Το Εθνικό Θέατρο άρχισε να κτίζεται ως Βασιλικό θέατρο το 1891 χάρη σε δωρεά ύψους 10.000 αγγλικών λιρών που πρόσφερε ο ομογενής Ευστράτιος Ράλλης στον Βασιλέα Γεώργιο Α΄ προκειμένου να τα διαθέσει εκείνος όπου νόμιζε καλύτερα. Έτσι με απόφαση του βασιλιά Γεωργίου Α΄ τελικά επιλέχθηκε ύστερα από πολύμηνη αναζήτηση οικοπέδου, αρχικά πλησίον της σημερινής πλατείας Κλαυθμώνος, σε οικόπεδο του αυλικού Νικολάου Θων επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, που για την ολοκλήρωσή του όμως συνεισέφεραν επίσης οι Κοριαλένης και Ευγενίδης καθώς φυσικά και το δημόσιο ταμείο.

Ο Γερμανός αρχιτέκτονας του κτιρίου Ερνέστος Τσίλερ, εμπνεόμενος από τον αναγεννησιακό ρυθμό, σχεδίασε την πρόσοψη έχοντας ως πρότυπο τη βιβλιοθήκη του Αδριανού. Το κεντρικό της τμήμα είναι εξαιρετικά πλούσιο σε διακοσμητικά στοιχεία, με κιονοστοιχία κορινθιακού ρυθμού ενώ τα δύο πλευρικά τμήματα αποτελούν μία τυπική νεοκλασική σύνθεση. Οι αρχικές εσωτερικές εγκαταστάσεις σκηνής, φωτισμού και θέρμανσης ήταν οι πιο προηγμένες εκείνης της εποχής, σχεδιασμένες από Βιεννέζους μηχανικούς και κατασκευασμένες σε εργοστάσια του Πειραιά.

Το κτήριο ανακαινίστηκε για πρώτη φορά το 1930-31, υπό την εποπτεία του σκηνογράφου Κλεόβουλου Κλώνη. Το 1960-63 κατεδαφίστηκε το ξενοδοχείο «Μεσσήνη» στη γωνία της οδού Μενάνδρου και κτίστηκε η νέα πτέρυγα (της Νέας Σκηνής). Το 1979-1982 κτίστηκε το τριώροφο υπόγειο στο πίσω οικόπεδο, το οποίο όμως παρέμεινε ημιτελές μέχρι τις μέρες μας.


Σήμερα το κτήριο είναι διατηρητέο (σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 21980/250/27-2-52, Φ.Ε.Κ. 54/τ.β’/5-3-52) και άρτι ανακαινισμένο. Οι εργασίες, που αρχικά προβλέπονταν να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2007, τελικά ήρθαν σε πέρας τον Οκτώβριο του 2009 και περιλαμβάνουν ανάπλαση ολόκληρου του οικοδομικού τετραγώνου, του διάκοσμου, ένα νέο κτήριο, αναβάθμιση του εξοπλισμού της σκηνής, βελτιωμένη αίθουσα (πλατεία και εξώστες), καινούργιο θέατρο 260-300 θέσεων για τη Νέα Σκηνή και διαρρύθμιση που ενοποιεί και τα τέσσερα κτήρια.

Συνεισφορά

Το ελληνικό θέατρο αντιμετωπίστηκε από την πολιτεία σοβαρά και συστηματικά για πρώτη φορά το 1932 με την επίσημη ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου και τη στελέχωσή του με τις σημαντικότερες πνευματικές μορφές του τόπου. Όπως αναφέρει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος ο τότε σκηνοθέτης του, Φώτος Πολίτης, «κατόρθωσε να πείσει τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της σκηνής να έρθουν να βοηθήσουν στην πνευματική προσπάθεια αναγέννησης, που αποτελούσε το καταστατικό αίτημα της ίδρυσης του θεσμού. Και τον ακολούθησε σχεδόν σύσσωμο το θέατρο των ταλαντούχων. Βεάκης, Αλκαίου, Νέζερ, Μαμίας, Μινωτής, Παξινού, Παπαδάκη, Κατερίνα, Ροζάν, Κατράκης, Μανωλίδου κ.ά. Ο Βάρβογλης, ο Αντίοχος Ευαγγελάτος, ο Σκαλκώτας, ο Σκουλούδης στη μουσική, ο Κλώνης, ο Κόντογλου, ο Φωκάς στα εικαστικά, ο Γρυπάρης, ο Ρώτας, ο Καρθαίος στη μετάφραση». (Τα Νέα, 21/10/1999)

Η συνολική αυτή προσπάθεια καθώς και η λειτουργία της δραματικής σχολής αποτέλεσαν γερές βάσεις για την ανάπτυξη της θεατρικής τέχνης. Η δραματική σχολή του Εθνικού έχει τροφοδοτήσει αλλά και τροφοδοτεί ακόμα τα θέατρα με μερικούς από τους αξιότερους Έλληνες ηθοποιούς.

Το Εθνικό έχει συμβάλει σημαντικά και στην αναβίωση του αρχαίου δράματος ζωντανεύοντας -υπό την καθοδήγηση του Ροντήρη – τα αρχαία θέατρα του Ηρωδείου και της Επιδαύρου και υπογραμμίζοντας την ανάγκη δημιουργίας ενός θεατρικού Φεστιβάλ αφιερωμένου στο αρχαίο δράμα. Πράγματι το 1955 το Εθνικό καθιέρωσε το φεστιβάλ Επιδαύρου με τις παραστάσεις Εκάβη, Οιδίπους Τύραννος και Ιππόλυτος.

Τέλος αποτελεί ένα ζωντανό θεατρικό μουσείο με βιβλιοθήκη, εξαιρετικά πλούσιο φωτογραφικό αρχείο, ηχογραφήσεις, μακέτες, σκηνογραφικά σχέδια και τεράστιο βεστιάριο (20.000 κοστούμια).

Διευθυντές του θεάτρου
(από το 1932)

Ιωάννης Γρυπάρης
Γ. Βλάχος
Κ. Καρθαίος (Κλέανδρος Λάκων)
Κωστής Μπαστιάς
Ν. Γιοκαρίνης
Άγγελος Τερζάκης
Νικόλαος Λάσκαρης
Γεώργιος Θεοτοκάς (I)
Δημήτρης Ροντήρης (I)
Γεώργιος Θεοτοκάς (II)
Δημήτρης Ροντήρης (II)
Αιμίλιος Χουρμούζιος
Γεώργιος Θεοτοκάς (III)
Ηλίας Βενέζης
Αλέξης Μινωτής
Ε. Φωτιάδης
Τάσος Αθανασιάδης
Βασίλειος Φράγκος
Αλέξης Μινωτής (II)
Αλέξης Σολομός (I)
Φάνης Κακριδής (πρόεδρος Δ.Σ.)
Κ. Νίτσος
Κ. Πολιτόπουλος (I)
Ν. Τζόγιας (πρόεδρος Δ.Σ.)
Α. Σολομός (II)
Ν. Τζόγιας (πρόεδρος Δ.Σ.)
Ν. Τσάτσου
Κ. Πολιτόπουλος (αναπληρωτής διευθυντής)
Κ. Πολιτόπουλος (II)
Λ. Χρυσικοπούλου (αναπληρώτρια διευθύντρια)
Νίκος Κούρκουλος
Γιάννης Χουβαρδάς
Σωτήρης Χατζάκης
Στάθης Λιβαθινός

Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΗ ιστορία και η ταυτότητα του Εθνικού Θεάτρου

Related Posts