Cat Is Art

Η επιλόχειος κατάθλιψη στις γυναίκες – Δράστε προληπτικά

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

Η επιλόχειος κατάθλιψη είναι ένα είδος κλινικής κατάθλιψης η οποία μπορεί να επηρεάσει τις γυναίκες και λιγότερο συχνά τους άντρες ύστερα από τη γέννηση ενός παιδιού. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η επιλόχεια κατάθλιψη επηρεάζει το 15% των γυναικών, ενώ μόνο μία στις τέσσερις περιπτώσεις διαγιγνώσκεται από τους ιατρούς και αντιμετωπίζεται.

Οι σωματικές αλλαγές αφορούν συνήθως στην ποιότητα του ύπνου, σε αλλαγές στην όρεξη αλλά και στα χαμηλά επίπεδα ενέργειας.

Η επιλόχειος κατάθλιψη προκύπτει μετά τη γέννα, είναι συναισθηματική αλλαγή που έχει αρνητική χροιά και μπορεί να διαρκέσει αρκετό καιρό. Είναι μία πολύ φυσιολογική φάση που εμπεριέχει εκνευρισμό, δάκρυα και αλλαγές στη διάθεση. Συνήθως διαρκεί για περισσότερες από δύο εβδομάδες και μας σταματά από το να κάνουμε πράγματα που θέλουμε στην καθημερινότητά μας.

Συμπτώματα. Ποικίλουν από γυναίκα σε γυναίκα και οι αλλαγές αφορούν τη συναισθηματική κατάσταση, τον τρόπο σκέψης, τη συμπεριφορά αλλά και το σώμα. Νιώθετε ότι χάνετε την ενέργεια και την αυτοπεποίθησή σας, κλαίτε ή στενοχωριέστε συχνά, θυμώνετε και θέλετε να εγκαταλείψετε. Σκέφτεστε ότι το παιδί θα ήταν καλύτερα σε άλλα χέρια, δεν μπορείτε να πάρετε εύκολα αποφάσεις, δυσκολεύεστε να βγείτε από το σπίτι και δεν φροντίζετε τον εαυτό σας κατάλληλα.

Οι σωματικές αλλαγές αφορούν συνήθως στην ποιότητα του ύπνου, σε αλλαγές στην όρεξη αλλά και στα χαμηλά επίπεδα ενέργειας.

Ζητήστε βοήθεια

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μπορέσετε να αντιμετωπίσετε την επιλόχειο κατάθλιψη. Ο γιατρός θα σας μιλήσει για το σχέδιο θεραπείας, ανάλογα με τις προσωπικές περιστάσεις, την ηλικία αλλά και το είδος ή τη σοβαρότητα της κατάθλιψης. Μπορείτε να ακολουθήσετε ψυχοθεραπεία ή φαρμακευτική αγωγή. Είναι όμως πολύ σημαντικό να λάβετε συναισθηματική υποστήριξη και να μη νιώθετε ενοχές ή ντροπή επειδή βιώνετε μία τέτοια κατάσταση.

Βοήθεια στο σπίτι. Ο σύντροφος, η οικογένεια και οι στενοί φίλοι μπορούν να βοηθήσουν πρακτικά. Ζητήστε βοήθεια με τις δουλειές του σπιτιού αλλά και για να βρίσκετε χρόνο να ξεκουράζεστε. Τέλος, φροντίστε τον εαυτό σας. Προσπαθήστε να κοιμηθείτε, ασκηθείτε και ακολουθήστε μία ισορροπημένη διατροφή που σας χαρίζει ενέργεια.

Δράστε προληπτικά

Συνδεθείτε με το μωρό σας. Όσο πιο κοντά του είστε τόσο πιο ευτυχισμένες θα νιώθετε και θα αντλείτε δύναμη από το βλέμμα του και το χαμόγελό του.
Θηλάστε. Ο θηλασμός βοηθάει τόσο με τις ορμόνες που εκκρίνονται όσο και με το δεσμό μητέρας και μωρού, τον οποίο προάγει κι ενισχύει.
Φροντίστε το σώμα σας, τη διατροφή σας, τον εαυτό σας γενικά.
Ξεκουραστείτε και χαλαρώστε όταν το μωρό κοιμάται.
Να είστε επιεικής με τον εαυτό σας. Αρνητικά και αμφιθυμικά συναισθήματα είναι λογικό να βιώνονται τον πρώτο καιρό. Εσείς θα καταλάβετε αν ξεπερνιέται το όριο. Επίσης, μην περιμένετε ότι από την πρώτη στιγμή θα είστε η σούπερ μαμά. Ο ρόλος της μητρότητας μαθαίνεται σιγά σιγά.
Βρείτε λίγη ώρα μέσα στη μέρα να ασχοληθείτε με πράγματα που σας προκαλούν ευχαρίστηση. Βγείτε βολτούλες μαζί με το μωρό σας.
Πρόσωπα με τα οποία υπάρχουν εσωτερικές ή εξωτερικές συγκρούσεις καλό είναι με σωστό και όμορφο τρόπο να κρατηθούν σε απόσταση.
Βρείτε τρόπους να εκφράσετε την οικειότητά σας με το σύντροφό σας.
Μοιραστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας με όποιον βρίσκεται συναισθηματικά κοντά σας και μπορεί να σας νιώσει.
Αν στο παρελθόν είχατε επιλόχεια κατάθλιψη ή άλλο ιστορικό κατάθλιψης, ενημερώστε το γυναικολόγο σας για να σας παραπέμψει σε κάποιον επαγγελματία ψυχικής υγείας.
Η επιλόχειος κατάθλιψη είναι μια ψυχική νόσος που μπορεί και πρέπει να θεραπευθεί, αλλιώς γίνεται μόνιμη κατάσταση. Δεν αφορά μόνο τη μητέρα, αλλά και το μωρό, αφού αυτό είναι δέκτης της συναισθηματικής κατάστασης της μητέρας του. Αν νιώσετε ότι δεν είστε ο εαυτός σας, αναζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό. Η μητρότητα είναι μια συγκλονιστική εμπειρία. Ας είναι η χαρά και η ομορφιά της δεδομένη για κάθε μητέρα και κάθε μωρό που έρχεται στον κόσμο!

  • Εικόνα: Mother and child – Pablo Picasso
Εκτύπωση
Ειρήνη ΑϊβαλιώτουΗ επιλόχειος κατάθλιψη στις γυναίκες – Δράστε προληπτικά

Related Posts