Cat Is Art

Η Επανάσταση της Μόδας (Fashion Revolution) – Ποιος ράβει τα ρούχα μας;

Αποστολή σε φίλο Εκτύπωση

 

Η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνα μετά το πετρέλαιο και ο δεύτερος κλάδος μετά τη βιομηχανία του σεξ όπου βρίσκονται εγκλωβισμένοι «σύγχρονοι σκλάβοι» σε αναγκαστική εργασία.

Στις 24 Απριλίου 2013, 1.134 σκοτώθηκαν και πάνω από 2.500 τραυματίστηκαν, όταν το εργοστάσιο κατασκευής ρούχων Ράνα Πλάζα στην Ντάκα του Μπαγκλαντές κατέρρευσε. Είναι πολλοί άνθρωποι για να χαθούν μέσα σε μία μέρα, δεν συμφωνείτε;

Με αφορμή αυτή την τραγωδία, γεννήθηκε η Επανάσταση της Μόδας (Fashion Revolution) σε περίπου 95 κράτη μέχρι σήμερα με εκατοντάδες χιλιάδες συμμετέχοντες. Το κίνημα του Fashion Revolution Day δημιουργήθηκε με τη συμμετοχή σχεδιαστών, brands, ακαδημαϊκών, συγγραφέων, επιχειρηματιών και κυβερνητικών από όλο τον κόσμο, με σκοπό τη μεταρρύθμιση της αλυσίδας παραγωγής της μόδας. Στόχος του είναι η διαφάνεια στην τροφοδοτική αλυσίδα παραγωγής της μόδας. Η μόδα έχει την πιο πολύπλοκη αλυσίδα παραγωγής, μέσα σε αυτή την πολυπλοκότητα διενεργούνται εγκλήματα που δεν μαθαίνουμε. Οφείλουμε όμως να γνωρίζουμε κάθε στάδιο παραγωγής ενός κομματιού από την κατασκευή της πρώτης του ύλης.

Στις 24 Απριλίου 2014, στην πρώτη επέτειο της καταστροφής του Rana Plaza, ξεκίνησε η συγκεκριμένη επανάσταση παγκοσμίως με ένα κύριο event με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση όσο περισσότερου κόσμου ήταν δυνατό. Τέθηκε μια απλή ερώτηση: Ποιος έφτιαξε τα ρούχα σου; Ζητήθηκε από κάθε άτομο που συμμετείχε στην Fashion Revolution Day να συνεισφέρει, φορώντας ένα ρούχο από μέσα προς τα έξω, και μετά να το φωτογραφίσει και να το μοιραστεί στα social media με hashtag #insideout.
Το αντίκτυπο αυτής της εκστρατείας ήταν συντριπτικό, με συμμετοχή 62 χωρών, προσέγγιση ανθρώπων μέσω PR που ο αριθμός τους ξεπέρασε τα 80 εκατομμύρια, 6.6 εκατομμύρια χτυπήματα στο google και το #insideout να γίνεται #1 trending topic παγκοσμίως στο twitter. Η πρωτοπόρος του Upcyling, Orsola de Castro δηλώνει: «Με μια απλή χειρονομία #insideout θέλουμε να ρωτήσετε «Ποιος έφτιαξε τα ρούχα σας;». Αυτή η ενέργεια θα ενθαρρύνει τους ανθρώπους να φανταστούν την «κλωστή» από ένα ρούχο που συνδέει μαζί με τον μηχανουργό που το έραψε μέχρι και τον αγρότη που καλλιέργησε το βαμβάκι από όπου φτιάχτηκε».

 

 

«Ποια είναι η λιγότερο φιλική πλευρά της μόδας απέναντι στο περιβάλλον;». Τι μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση;

Σίγουρα, είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε μια πυκνή (και καθ’ όλα) ορθή επιχειρηματολογία για τον βίαιο τρόπο που η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας εκμεταλλεύεται το ζωικό βασίλειο για να παράγει πολυτελή προϊόντα. Σωστά. Με μια διαφορά: Η μεγαλύτερη απειλή που ασκεί η μόδα στο παγκόσμιο οικοσύστημα, είναι η ίδια η διαδικασία παραγωγής της.

Κάθε ρούχο που αγοράζουμε έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμά του στον πλανήτη, πριν τοποθετηθεί στην ντουλάπα μας.

Αυτό σημαίνει πως, όταν σκεφτόμαστε την κλιματική αλλαγή είναι συγκεκριμένοι οι παραγωγικοί κλάδοι που πρώτοι έρχονται στο μυαλό μας.

Κι όμως, η λεγόμενη «γρήγορη μόδα», η μόδα δηλαδή που προσφέρεται σε χαμηλή τιμή, είναι η δεύτερη, κατά σειρά υπαίτιος, στην κλιματική, αλλά και κοινωνική αποδυνάμωση του πλανήτη μας.

Πίσω από τους προβολείς των διεθνών catwalks, τις illustrated σελίδες των περιοδικών και τις άψογες φωτογραφίες των influencers κρύβονται μερικές πικρές αλήθειες.

  • Το 2013, στο Bangladesh, το εργοστάσιο Rana Plaza καταρρέει, παρασύροντας στο θάνατο εκατοντάδες εργάτες και βάζει τη βιομηχανία στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «The true Cost» βγαίνει στον αέρα το 2015 βοηθώντας ένα μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού να πληροφορηθεί σε σχέση με τις απάνθρωπες εργασιακές συνθήκες που ευδοκιμούν πίσω από την αστραφτερή βιομηχανία, αλλά και τις ατελείωτες περιβαλλοντικές επιπτώσεις που φέρουν οι παραγωγικές της μέθοδοι.

Την ίδια χρονιά μια παγκόσμια καμπάνια με #whomademyclothes προσπαθεί να αφυπνίσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε θέματα που αφορούν στις άθλιες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης όλων εκείνων που φτιάχνουν τα φτηνά (και όχι μόνο) ρούχα μας.

Σύμφωνα με τη σχετική του διακήρυξη, το Fashion Revolution πιστεύει πως η μόδα μπορεί να παράγεται σε ένα ασφαλές, καθαρό και όμορφο περιβάλλον, όπου η δημιουργικότητά, η ποιότητα, το ίδιο το περιβάλλον και οι άνθρωποι, θα μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά.

Για αυτό και μας καλεί να γίνουμε περίεργοι, ζητώντας από τους κατασκευαστές των ρούχων μας πληροφορίες σχετικά με το πώς και από ποιους φτιάχτηκαν τα ρούχα που φοράμε. Και να γίνουμε πολλοί. Τόσο πολλοί που να εμπνεύσουμε την αλλαγή.

  • Η μακρά αλυσίδα παραγωγής των ρούχων καθιστά αρκετά δύσκολο το σαφή προσδιορισμό της μόλυνσης που προκαλεί η διαδικασία, στο σύνολό της, στο περιβάλλον. Τα όσα δεδομένα όμως συγκεντρώνονται για κάθε ένα από τα στάδια της διαδικασίας ξεχωριστά, είναι απογοητευτικά.

Αναλογιστείτε μόνο το εξής:

Κάθε χρόνο παράγονται παγκοσμίως 2 δισεκατομμύρια παντελόνια τζιν. Η κατασκευή ενός και μόνο από αυτά απαιτεί 7.000 λίτρα νερού.
Η παραγωγή ενός t-shirt προϋποθέτει τη χρήση 2.700 λίτρων νερού.
Αθροίστε τώρα τα παραπάνω και θα έχετε το σύνολο του νερού που πίνει ο μέσος άνθρωπος σε 900 ημέρες!

Και αυτό είναι μόνο μια μικρή πτυχή.

Οι βαφές, τα τυπώματα και η λεύκανση των υφασμάτων είναι μερικά από τα πλέον ενεργοβόρα και χημικώς επιβαρυντικά στάδια στη διαδικασία παραγωγής των ρούχων.

Πώς μπορούμε να συνεισφέρουμε, πριν καταλήξουμε με ολόκληρο τον πλανήτη στην ντουλάπα μας;

Ανακυκλώνοντας.

 

 

Στις χώρες του δυτικού κόσμου, η μόδα (ειδικά η «γρήγορη μόδα» ) καταναλώνεται σε ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Με την ίδια ευκολία που αγοράζουμε, πετάμε τα ρούχα μας – δημιουργώντας τόνους μη –βιοδιασπώμενων απορριμμάτων. Στην καλύτερη περίπτωση δωρίζουμε τα ρούχα που δεν θέλουμε για κοινωφελείς σκοπούς, πιστεύοντας, λανθασμένα, πως έτσι δημιουργούμε κάποιο είδος ανακύκλωσης.

Αναζητήστε λοιπόν τρόπους για να ανακυκλώσετε τα παλιά σας ρούχα.

Με μια απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο θα ανακαλύψετε εταιρείες που παραλαμβάνουν τα ρούχα σας και τα οδηγούν σε ανακύκλωση.

Κυρίως όμως ακολουθήστε το τρίπτυχο της Vivienne Westwood:

«Buy Less, Choose Well, Make it Last».

Μάλιστα η σημασία που αποδίδει η Βίβιεν Γουέστγουντ στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των αδυνάτων είναι γνωστή. Είναι άλλωστε η μοναδική δημιουργός μόδας που διακηρύσσει ανοιχτά ότι έχουμε πολύ περισσότερα ρούχα και αξεσουάρ απ’ όσα χρειαζόμαστε και ότι οι φυσικοί πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι.
Για να υπογραμμίσει δε τα πιστεύω της, η Γουέστγουντ θέτει συχνά «υπό την προστασία» της παραδοσιακούς τεχνίτες και λανσάρει ειδικές σειρές, οι οποίες τη βοηθούν να χρηματοδοτεί τα σχέδιά της για δίκαιο εμπόριο και οικολογική διαχείριση των πρώτων υλών.

 

 

Οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης έχουν αρχίσει να προσέχουν ιδιαίτερα τις συνέπειες της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας στο περιβάλλον καθώς και τις μεθόδους παραγωγής τους, όσο οι καταναλωτές ευαισθητοποιούνται ολοένα και περισσότερο οικολογικά ως προς τις επιλογές τους.

Στις σκανδιναβικές χώρες αλλά και σε χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία, η μόδα της «πράσινης ετικέτας», των οικολογικών δηλαδή ρούχων που παρασκευάζονται από 100% φυσικές πρώτες ύλες, φιλικές προς το περιβάλλον, έχει εδραιωθεί εδώ και πολλά χρόνια με τα Eco fashion shows να λαμβάνουν χώρα στις πασαρέλες του εξωτερικού.

Το Λος Άντζελες θα φιλοξενήσει την πρώτη παγκόσμια Εβδομάδα Οικολογικής Μόδας. Η Πόλη των Αγγέλων ήταν και η πρώτη και μεγαλύτερη στην Αμερική που απαγόρευσε τη χρήση φυσικής γούνας στη βιομηχανία της μόδας.

Σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι το event θα διαρκέσει τέσσερις μέρες και στόχος του είναι να σταματήσει την εκμετάλλευση των ζώων από τη βιομηχανία της Μόδας. Σκοπεύει να το κάνει «εκπαιδεύοντας» όσους αγαπούν τη Μόδα σε ηθικά, κοινωνικά και περιβαλλοντολογικά θέματα που προκύπτουν από τη χρήση των ζώων από τη σχετική βιομηχανία.

Η Εμανουέλ Ριέντα, ιδρύτρια και διοργανώτρια του event, αλλά και πολύ δραστήρια ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των ζώων, λέει: «Θέλω να προκαλέσω έναν δημόσιο διάλογο για τη σχέση ανάμεσα στις πιο σημαντικές μας αξίες: Το σεβασμό προς την ανθρώπινη ζωή, τα δικαιώματα των ζώων και το περιβάλλον».

Η Ριέντα φιλοδοξεί να διοργανώσει παρόμοια events και σε άλλες πόλεις, και μακροπρόθεσμα οι Εβδομάδες Οικολογικής Μόδας να αντικαταστήσουν τις σημερινές αντίστοιχες διοργανώσεις.

Η Εβδομάδα Οικολογικής Μόδας θα διεξαχθεί από 1-4 Φεβρουαρίου 2019 στο Λος Άντζελες.

 

Εκτύπωση
eirini aivaliwtouΗ Επανάσταση της Μόδας (Fashion Revolution) – Ποιος ράβει τα ρούχα μας;

Related Posts